Hjälp med försvinnande utrymme Asustor NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med försvinnande utrymme Asustor NAS

"Annat" växer och växer på min NAS, men kan inte hitta något i utforskaren eller TreeSize.
Inget via web-interfacet heller.
Förstår inte vad detta är som tar upp plats.

Kanske ska rycka ena disken, tömma den, skicka över det jag vill ha via extern docka, nolla NASen, tillbaks med innehållet från extern, sedan sätta i disken igen och starta raid.
Skulle det fungera tro?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kan du inte se vilken share som det är kopplat till?
Kan vara iSCSI mål också, om du har nått sånt. Men dessa ska inte växa.

Diskanvändningen är globalt för alla delningar och diskar i enheten, du kanske inte har just den mappen uppkopplad till datorn, då funkar inte treesize.

Synology har iaf nå paket man kan installera för att få detaljerad diskanvändning, kolla efter nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Kan du inte se vilken share som det är kopplat till?
Kan vara iSCSI mål också, om du har nått sånt. Men dessa ska inte växa.

Diskanvändningen är globalt för alla delningar och diskar i enheten, du kanske inte har just den mappen uppkopplad till datorn, då funkar inte treesize.

Synology har iaf nå paket man kan installera för att få detaljerad diskanvändning, kolla efter nått sånt.

Kan inte se alls var detta skulle finnas.
Jag skannar mot \\%NAS% och har då testat ge guest läs och skriv på allt på NASen, men ser inte dessa 840GB någonstans.
Manuellt kollat alla mappar med mera men ingenting!

Har inget med iSCSI.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag blev av med 6TB diskyta på min Synology NAS i en alarmerande takt, men det visade sig att det var "storage snapshots" - versionshistorik på filerna som jag missat att slå av.
Det visades dock inte i någon rapport så det var en del detektivarbete innan jag fick rätt på det. Kan det vara det som spökar hos dig även om din NAS klassificerar filerna som "Other"?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag blev av med 6TB diskyta på min Synology NAS i en alarmerande takt, men det visade sig att det var "storage snapshots" - versionshistorik på filerna som jag missat att slå av.
Det visades dock inte i någon rapport så det var en del detektivarbete innan jag fick rätt på det. Kan det vara det som spökar hos dig även om din NAS klassificerar filerna som "Other"?

Jag har snapshot center som en app, men där finns ingenting alls i den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Löst, något om genererade thumbnails på bilder och video.
Supporten tömde dessa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]