AMD Zen 4 tillverkas på 5 nanometer – lanseras år 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen 4 tillverkas på 5 nanometer – lanseras år 2021

TSMC:s utveckling av 5 nanometer går bättre än väntat. Nu framgår att AMD:s arkitektur Zen 4 för Ryzen 5000 tillverkas på tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

DDR5, PCIe 5.0 och 5 nm Zen 4. 2021 blir nog ett bra år!

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

DDR5, PCIe 5.0 och 5 nm Zen 4. 2021 blir nog ett bra år!

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Minus 2. Half-Life 3 confirmed?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

2021: Zen 4 vs. Rocket Lake

Vem vinner tror ni?

Permalänk
Medlem

Går för fort för en fattiglapp som mig. Jag hinner inte spara ihop pengar innan det kommer en ny Ryzen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Kan nån förklara hur 45% är nära en fördubbling?

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Intel ska väl lansera 7nm år 2021 som i transistor pitch (heter det så?) skall vara ungefär likvärdig med TSCMC's 5nm. så det blir spännande att se vem som kan klämma ut mest ur kislet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

DDR5, PCIe 5.0 och 5 nm Zen 4. 2021 blir nog ett bra år!

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Du glömde AM5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Kan nån förklara hur 45% är nära en fördubbling?

100->55 (minskning med 45%)
100/55=1,82 (ökning av transistortäthet med 82%)

Kass översättning, men det stämmer att transistortätheten ökar med ca 85%. Beror naturligtvis på vilka kretsar (logic/memory , high/low speed, osv). Sådana här tillkännagivanden är ju inte riktade till TSMCs kunder.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Hellowiener:

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Kan nån förklara hur 45% är nära en fördubbling?

Det är det inte, hade otur när jag tänkte och konverterade x1,8 density scaling. Ändrade till 80%

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Minus 2. Half-Life 3 confirmed?

o.O Mind = blown

Skrivet av mill:

Du glömde AM5

Verkar inte vara bekräftat av AMD ännu, men hoppas självfallet på att den nya sockeln kommer att kallas för AM5 och inte AM4+

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag är glad över att utvecklingen fortsätter, det känns som att de snart borde köra fast så det krävs ett teknikskifte för att gå vidare.
Antal kärnor på klienter börja räcka, frekvens går ej göra så mycket högre. IPC på enkla instruktioner har en fysiskalisk begränsning som stoppar. Kvar är självklart att utveckla mer komplexa instruktioner.

Skrivet av Icte:

DDR5, PCIe 5.0 och 5 nm Zen 4. 2021 blir nog ett bra år!

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Och 2021 har man säker skaffat 5G på sin mobil, även om man nu inte har ett 5G abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

DDR5, PCIe 5.0 och 5 nm Zen 4. 2021 blir nog ett bra år!

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Skrivet av mill:

Du glömde AM5

Håller tummarna för att dom kan leverera detta.
Jag går all in på VR när AM5(eller vad den nu kan heta) släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

o.O Mind = blown

Verkar inte vara bekräftat av AMD ännu, men hoppas självfallet på att den nya sockeln kommer att kallas för AM5 och inte AM4+

AM4+ vore väl nice? Då blir det dubbla UMC så att man kan köra Zen4 på både AM4 som har DDR4 och AM4+ som (förmodligen) har DDR5, så blir det som på Phenom-tiden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Antal kärnor på klienter börja räcka

Lite som Bill Gates "640k is enough"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

EDIT: 2+0+2+1 = 5. Coincidence? I think not!

Skrivet av Jacob:

Minus 2. Half-Life 3 confirmed?

Kvällens fredagsfilm är: Number 23 (2+3)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Lite som Bill Gates "640k is enough"

Det där är väl bara en internetskröna som vägrar dö?
Finns inge tillfälle när Gates skulle ha sagt det där riktigt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trevligt!

Intel ska väl lansera 7nm år 2021 som i transistor pitch (heter det så?) skall vara ungefär likvärdig med TSCMC's 5nm. så det blir spännande att se vem som kan klämma ut mest ur kislet

Är det verkligen så?
Det jag läst är att Aurora som levereras 2021 kommer ha GPU tillverkad i 7nm.
Jag är inte säker på att de GPU:erna kommer tillverkas i Intels egna fabs utan misstänker att de lägger ut tillverkningen till andra 2021.
2022 är väl den siffra det ryktats om för Intels 7nm?
Att lägga ut tillverkning 2021 när t.ex TSMC antagligen frigör kapacitet på 7nm kan vara ett alternativ, Intel har sagt att CPU-tillverkning inte kommer ske hos andra fabs men de har inte nämnt GPU-tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Lite som Bill Gates "640k is enough"

Eller som när en gammal lärare tyckte att vi skulle köpa in nya datorer med hårddiskar på 20MB istället för 10MB... "Näh... 20MB??? Så mycket lagring kommer aldrig att behövas!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av employed:

Lite som Bill Gates "640k is enough"

Det beror på vilken period man pratar om. Nu finns 16 core till mainstream, det dröjer innan mainstream utnyttjar fler kärnor lokalt. Speciellt när vi går emot en utveckling där man gör allt mindre arbete lokalt utan mer i molnet.
Så det som får till för den stora skarans klientdatorer för att de ska vara värt att uppgradera inom de närmsta åren är något annat än fler kärnor än dagens 16st med 32 trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

100->55 (minskning med 45%)
100/55=1,82 (ökning av transistortäthet med 82%)

Kass översättning, men det stämmer att transistortätheten ökar med ca 85%. Beror naturligtvis på vilka kretsar (logic/memory , high/low speed, osv). Sådana här tillkännagivanden är ju inte riktade till TSMCs kunder.

Skrivet av Jacob:

Det är det inte, hade otur när jag tänkte och konverterade x1,8 density scaling. Ändrade till 80%

Tack hörni, då förstår jag

Permalänk
Avstängd

det går frammåt fortare nu för CPUer än på länge.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Kan nån förklara hur 45% är nära en fördubbling?

Håller med. Känns som det blivit slit o släng kultur nu.
Utveckling är bra men låt oss lära oss utnyttja det innan nästa kommer.
Dessutom känns det som att utvecklingakostnaderna inte hinner betala av sig utan nästa generation processorer lär bli ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

edit : mendå, jag skulle ju citera "Går för fort för en fattiglapp som mig. Jag hinner inte spara ihop pengar innan det kommer en ny Ryzen" egentligen... inte Hellowieners inlägg...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

det går frammåt fortare nu för CPUer än på länge.

Inte så konstigt när AMD äntligen brytit Intels monopol. Intel gjorde med flit inga större framsteg när AMD hade så dåliga produkter 2010-2016.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Håller med. Känns som det blivit slit o släng kultur nu.
Utveckling är bra men låt oss lära oss utnyttja det innan nästa kommer.
Dessutom känns det som att utvecklingakostnaderna inte hinner betala av sig utan nästa generation processorer lär bli ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Konkurrens främjer utvecklingen. Finns nog inget företag inom teknikbranschen nu som vill göra en Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det verkligen så?
Det jag läst är att Aurora som levereras 2021 kommer ha GPU tillverkad i 7nm.
Jag är inte säker på att de GPU:erna kommer tillverkas i Intels egna fabs utan misstänker att de lägger ut tillverkningen till andra 2021.
2022 är väl den siffra det ryktats om för Intels 7nm?
Att lägga ut tillverkning 2021 när t.ex TSMC antagligen frigör kapacitet på 7nm kan vara ett alternativ, Intel har sagt att CPU-tillverkning inte kommer ske hos andra fabs men de har inte nämnt GPU-tillverkning.

Verkar stämma det du säger. Är visst jag som är dåligt uppdaterad Ja då får AMD ytterligare ett år med fritt spelrum. Fast intel kanske lyckas skrämma upp sitt nästa släpp i typ 5.5Ghz all core? I så fall bör de kunna vara med och slåss även om det fortfarande är Skylake, men vidare energieffektivt och lättkylt blir det ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Håller med. Känns som det blivit slit o släng kultur nu.
Utveckling är bra men låt oss lära oss utnyttja det innan nästa kommer.
Dessutom känns det som att utvecklingakostnaderna inte hinner betala av sig utan nästa generation processorer lär bli ännu dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Återanvändning är billigare än återvinning, och jag drar i alla fall mitt strå till stacken genom att sälja mina gamla processorer Finns ju många som är sugna på en uppgradering men inte är beredda att betala fullpris.

Sen är det väl också så att "nanometerjakten" blir en nödvändighet för företagen sålänge de kör med 300mm wafers. Att kunna få in fler chip per wafer är en investering som lönar sig i längden.

Och det är ju inte heller så att de skrotar sina gamla tekniker utan "gamla" noder lever kvar ett bra tag även när det finns nyare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Inte så konstigt när AMD äntligen brytit Intels monopol. Intel gjorde med flit inga större framsteg när AMD hade så dåliga produkter 2010-2016.

yes, och folk borde köpa AMD exklusivt nu så att AMD kan placeras sig i en position för en framtida 50-50 marknad. Vi behöver dock ge dem fram till 2023 eller 2025 av marknads dominans, dem förtjänar det efter all skit som intel drog till med mellan 1999-2010.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

yes, och folk borde köpa AMD exklusivt nu så att AMD kan placeras sig i en position för en framtida 50-50 marknad. Vi behöver dock ge dem fram till 2023 eller 2025 av marknads dominans, dem förtjänar det efter all skit som intel drog till med mellan 1999-2010.

Utan oss som köpte Bulldizer/Piledriver trots att det var sämre produkter så vetefan om inte AMD hade gått under helt, så vi förtjänar en klapp på axeln vi också. Visserligen inget svårt val då antitrustmålet var i färskt minne och man visste att Intel bokstavligen köpt sig marknadsdominans, men ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Hellowiener:

"Enligt TSMC ska 5-nanometerstekniken ge 45 procent högre transistortäthet, eller nära en fördubbling".

Kan nån förklara hur 45% är nära en fördubbling?

Det är nära en fördubbling av förminskningen.