Veckans fråga: Har du klippt sladden till musen?

Permalänk
Medlem

Trådlös, har iofs en gammal med svans och kula till den gamla datorn, men andersson för 80:- duger, ingick ju batteri, med en musmatta på 20:- till det så är inte kraven så höga.
Ibland reagerar dock inte musen vid små ryck, men jag tror det är att jag omedvetet lyfter den från mattan, då ingen sladd håller ner den, sen är det väldigt svårt att hitta en mus som passar mina dasslock till händer.
Framförallt om man inte vill ha femtioelva olika knappar på den och betala över tusenlappen.
Jag hade hellre sett 3 knappar ovanpå musen än en massa tumknappar, jag flyttar ändå långfingret mellan scrollen och högerklick, istället för att högerklicka med ringfingret.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Trådlös 603 mus och trådlös 613 t-bord.
Sitter i soffan o lirar på oled tv. Sålde min skärm.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Spelar inte men föredrar sladd på stationära och trådlös mus på bärbara i de fall jag använder musen. På bärbara funkar styrpinnen och touchpaden ganska bra så ofta orkar jag inte ta fram den trådlösa musen. Vet inte varför frågan fokuserar på hur man gör när man spelar? Har Sweclockers blivit ett spelforum istället för datorforum?

För det är där de trådlösa legat efter med responstider osv. Nu är de ikapp och typ förbi så drf är det en rätt intressant fråga för de som spelar. Annars tycker jag inte det spelar någon roll?

Permalänk
Lego Master

Körde Logitech G7 i många år, men batteripacket höll kortare och kortare tid hela tiden, så till slut tog det slut innan nästa var laddat, typ.
Kör just nu en G700 (som eg är trådlös) via laddsladden. Batteriet lär vara helt kört vid det här laget, tror jag har kört den trådlöst på riktigt kanske en timme totalt sen 2011.

Nu börjar den däremot glappa i vänsterknappen (höll ändå ett bra tag), så det lutar åt nåt nytt, och då blir det väl en Logitech G604 Hero Wireless eller motsvarande. Jag gillar många knappar och lite rejälare konstruktion. En tung mus gör mig inget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 2S, dvs trådlös. Funkar fantastiskt bra. Brukar få ladda en gång med några veckors mellanrum, så batteritid är inget jag behöver bry mig mycket om.

Tangentbordet är däremot trådat. Det flyttar jag inte på hela tiden, så sladden stör inget.

Musmatta, förresten, visste jag inte att nån använde längre. Jag har inte behövt nån på säkert tio år. Mössen är så bra i dag att de funkar på vilken normal yta som helst. Väldigt skönt att slippa hålla musen inom en lite plätt på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kört trådlöst för länge sedan, senast Logitech MX1000, och största anledningen att jag gav upp var att jag blev less på att ladda batterier.

När det senare kom möss som man kunde ladda via usb-kabel så blev det betydligt mer intressant, eftersom man kunde fortsätta använda musen med kabeln ikopplad.

Den enda verkliga bromsklossen just nu är att Mionix inte har någon trådlös variant i sin Naos-serie, men om de kommer med en välimplementerad sådan så kan det mycket väl bli trådlöst igen.

Å andra sidan är det väldigt enkelt med en kabel... inga batterier och i praktiken obefintlig risk för kommunikationsstörningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Jacob Fanboy

Kört trådlöst ett par år nu med min G900 och gick i våras även över att göra trådlöst headset, fungerar förvånansvärt bra störde mig något oerhört mycket på att det är Micro-USB kablar för laddning men löste det genom att köpa en sån här kabel med magnetadaptrar:

Fick med två magnet "pluggar" och har en i datormusen och ett i headsetet (Steelseries arctis 7), laddar datormusen en gång i veckan och headsetet varje natt. Sjukt smidigt med magnetkabeln måste jag få säga!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Drygman:

Kört trådlöst ett par år nu med min G900 och gick i våras även över att göra trådlöst headset, fungerar förvånansvärt bra störde mig något oerhört mycket på att det är Micro-USB kablar för laddning men löste det genom att köpa en sån här kabel med magnetadaptrar:http://www.prostateaware.org.uk/images/cate_12/640/WSKEN-Mini-2-Magnetic-Type-C-USB-Data-Cable-Fast-Charging-Led-Charger-Cable-Magnet-Adapter-For-Samsung-S8-Xiaomi-MacBook-C-Cable-mvj0.jpg

Fick med två magnet "pluggar" och har en i datormusen och ett i headsetet (Steelseries arctis 7), laddar datormusen en gång i veckan och headsetet varje natt. Sjukt smidigt med magnetkabeln måste jag få säga!

Jag har faktiskt sneglat på nåt liknande fast för mobilen (stora problemet är att jag har en riktig hållare med inbyggd laddare i bilen).
Är det nåt att ha? Funkar dom? Levererar lika mycket ström som en "riktig"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Köpte min första trådlösa mus igår faktiskt efter att min qpad 5k gett upp efter många års trogen tjänst. Blev en Steelseries rival 650. Är helnöjd!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

nä just med möss kör jag trådat.. vissa saker trivs jag inte med trådlöst helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hade en g403 wireless som funkade väldigt bra! Sedan testade jag att börja använda mx master 3 på jobbet och har nu gått över till den helt och hållet i både kontorsbruk och gaming

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

G203 Prodigy, trådad.

Har väl inget emot trådlöst, men jag gillar när det är lampor på den och vill inte lägga mer än 2-300 kr, så den ekvationen går inte ihop med trådlöst.

Trådlöst tangentbord däremot, något mer meningslöst har jag aldrig hört talas om. Om man inte sitter vid en TV eller nåt sånt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sladdlös sedan 2015 då jag inskaffade en logitech G700S.

Nyligen fick den stryka på foten till förmån av en Logitech MX Vertical då handlederna började klaga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har bokat och väntar på en Razer Viper Ultimate. Tills dess fortsätter jag med Deathaddern, som har kabel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Alltid mest kört trådat för att dom subjektivt bästa mössen alltid varit just trådade.
Kan bli till att gå över till trådlöst nu när G502 Lightspeed finns, men då ska min trådade version gå sönder förts så det lär nog bli ett tag.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hemma spelar jag med en QPAD 5K, som inte verkar tillverkas längre. Hittar ingen mus som är som Qpaden..så den får hålla så länge det bara går.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har börjat spåna på en HyperX Dart med tillhörande laddplatta.
Jämt så man kan ladda mobilen via Qi och även musen vid behov.

Några som har positiva/negativa saker/tankar om det?
Jag går från en HyperX Pulsefire FPS så musmässigt i look och känsla är det inget jätte steg.
Är förövrigt nöjd med Pulsefire men den börjar bli sliten.
Jag är heller inte killen som gillar 3000 extra knappar på musen likt Razer Naga.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

@BasseBaba: Vad menar du med horribelt snabbt ?
Jag laddar min till 100% var 5:e dag typ o då spelar jag ändå 4-5 timmar nästan var dag + allt annat om dagarna.
Det tycker jag är GRYMT bra, hur ofta laddar du ?

/Homer_S

Ledsen jag var otydlig.

Säg att jag inte använder datorn på typ 3 dygn (hemska tanke) så har musen laddat ur.
Dvs 72 timmar i "standby" utan att användas öht gör att den laddar ur.

Känslan är alltså att den drar lika mkt ström i standby som den gör när den används. Är väl inget jättreproblem, men det är frustrerande att behöva stänga av/på den varje gång.

Sen är var 5:e dag rätt extremt också, jag hade en gammal bluetooth-mus back in the days, den kunde man typ köra ett halvår på två batterier... Men antar att det är denna super-gaming-1000hz-update funktionen som suger ur all must.

Förmodar att man får mer batteritid om man ändrar report-rate till 125 hz istället?

Permalänk
Medlem

Logitech G903 och Logitech G Pro Wireless. Kommer aldrig gå tillbaks till sladd igen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Mus kan jag förstå, då man flyttar den rejält och kabeln kan irritera när den fastnar i något eller så, men tangentbord? Nyfiken på resonemanget att köra trådlöst där. Soffgamer? (Där kan jag förstå att det blir lättare med trådlöst.)

Gillar bara att ha ett skrivbord rent från kablar, blir mer stilrent så.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Logitech G305 är den bästa mus jag har haft och jag har betat av många.

Permalänk
Medlem

Hade trådlös mus för ~15 år sedan, men tyckte mest det var jobbigt med extramomentet att sätta på laddning i dockan var gång man varit vid datorn, samt drygt med en extra pryl på skrivbordet, så gick tillbaka till trådat några år senare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Köpte en G Pro Wireless för ett tag sedan, så förra musen (razer deathadder) var förhoppningsvis den sista privata med sladd. Riktigt skönt att slippa sladd samt batteritiden är grym.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av PerWigren:

Logitech G305 är den bästa mus jag har haft och jag har betat av många.

Samma här. Sjukt skönt att slippa sladd, nu kan jag ha hur stökigt jag vill på skrivbordet! Ett plus för G305 är att laddningssladden är bättre (mjuk och följsam) än på de möss jag haft innan, så även när den är trådbunden är den bättre än andra möss jag ägt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Trådlös sedan hur många år sedan som helst. Hastigheten på muspekaren är satt i botten, absolut högsta vad skiten klarar. Maxacceraltion är också på. Jag tycker det inte duger på min mus och funderar på att skaffa en bättre för att få större utslag på musrörselsen.

När jag använder typiska gamers datorer så känns det lite som att jag har kommit till en 113 årigs dator, man får drar musen några kilometer för att flytta muspekaren det minsta. När dessa personer använder min dator så klarar de inte av att kunna navigera riktigt. Så ni som vill ha en mus som mig, dra upp hastigheten på muspekaren i botten.

På frågan varför hög hastighet, ja det är bekvämt. Det är dessutom bra att träna in ens precision som man ofta behöver ha till allt annat. -Flyga drönare, löda, finjustera diverse, det är bra att träna upp finprecisionen i sin hand.

Argument jag har hört emot maximal acceleration m.m på musen är att det är svårt att öva sig in i spel.

Permalänk
Medlem

Sladd. Mig stör den inte och inget man märker av.

Permalänk

Har haft en FK 2 i många år som jag varit nöjd med. Köpte dock en G305 under blackweek och måste nog säga att trådlöst är kungligt. Skönt att slippa sladd och jag känner absolut ingen skillnad i latency jämfört med den gamla.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB & Crucial MX500 | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem

Sladd med mousebungee. Funkar utmärkt, behöver aldrig fundera på batterier.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Har du klippt sladden till musen?

Yes. Yes. Yes. In that order.