Permalänk

Radiator skvalpar - NZXT Kraken X62

Så jag köpte en NZXT Kraken X62 nyligen och när jag installerade den så anmärkte jag på att den skvalpade en hel del när jag skakade den lite lätt.

Hur mycket luft ska det vara i radiatorn? Är det normalt med ett ljudligt skvalpande när man skakar radiatorn?

Jag har inte haft några direkt problem med ljud från pumpen, jag har hört det lite någon enstaka gång, så luften verkar inte ställa till med några problem med luftbubblor i pumpen iaf.

Permalänk

CPU-temperaturer har inte varit helt galna förresten, men skulle kunna vara bättre?
Processorn är en 9900KS, inte överklockad från 5.0 GHz (än) och den når dryga 90-grader C i Prime95 SmallFFTs. I spel har den oftast inte gått över 70 C, men när jag spelade BF5 under ett par timmar så såg jag efteråt att den hade nått 90 C medan jag spelade.

Det tål att påpekas att chassit är ett Cooler Master SL600M, inte ett bra chassi för CPU-kylning, vilket är varför jag valde vattenkylning med radiator som kunde få lite andrum istället för en luftkylare som skulle sitta alldeles ovanför grafikkortet, blockerad från luftflödet underifrån.

Permalänk

Jag fick för mig att fråga NZXT, de ska ju veta det här.
Fick först svaret att skaka bort bubblorna men sen förklarade jag att det inte va problemet.
När han förstod problemet rekommenderade han att byta ut den mot en ny, för enligt honom gick det inte att fylla på vatten utan att förstöra den.

Permalänk
Medlem

Får du 90 grader i BF5 så måste rimligen något vara fel...
Kan ju vara något skumt med själva kylaren och kylvätskan som du är inne på (jag vet ej om de ska skvalpa) ...
Eller så kan du ju missat något vid monteringen eller inställningarrna.
Säker på att du fått dit kylaren rätt på cpu:n? Säker på att du monterat den rätt och fläktarna är rätt inkopplade och snurrar på som de ska? Säker på att pumpen är rätt kopplad och spinner på?
Säker på att du ställt in pump och fläktar rätt i BIOS så de når vettiga varvtal?
Etc...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.