Ubiquiti Dream Machine vs Amplifi Alien?

Permalänk
Avstängd

Ubiquiti Dream Machine vs Amplifi Alien?

Min Asus RT66AC börjar ge upp¹ efter mer än sex år och jag ska köpa nytt innan årsskiftet (pga skatteskäl). Min befintliga Asus täcker allt den behöver utan problem så jag behöver ingen mesh-lösning. Jag bor själv så det handlar om 1-2 datorer, telefon och någon TV. Jag spelar inte.

Med tanke på att min första router (WRT54GS tror jag) höll fyra år och Asus:en har hållit i sex år så känns det rimligt att anta att nästa kommer hålla ännu längre så även om jag inte har några Wifi 6-prylar idag kommer jag ju ha det när routern har många år kvar att leva.

Dream Machine kändes som ett givet köp, tills jag insåg att den inte stödde just Wifi 6. Det gör däremot Alien men den verkar byggd för mesh-ändamål, eller? Eller borde jag överväga något helt annat?

¹ Mina mobila enheter visar ofta full styrka men det är som att uppkopplingen frusit. Under någon minut händer ingenting men sedan kommer det igång igen (Eller så startar jag om WiFi på enheten så funkar det direkt. Har fem enheter eller så som alla uppvisar samma problem). Min dator däremot funkar stabilt tills den ibland helt tappar signalen och bara står och söker efter nät. Vet inte om det är någon skillnad på radion i en mobil enhet där strömförbrukning är kritiskt resp en laptop som har lite större batteri. Min gissning är att radion i routern börjat tappa sin kalibrering och alltså sänder på lite fel frekvens. Det är väl en del av ett naturligt åldrande hos en radio?

Permalänk
Avstängd

Inget som hade några åsikter om detta?

Permalänk
Medlem

det enda jag skulle säga är, vad gör du som du tror kommer kräva den hastighet som wifi 6 ger?
skulle jag köpa nytt idag skulle jag inte lägga någon vikt alls på wifi 6

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@lgr: Jag skulle köpa en Dream machine , den har allt inbyggt och skulle det nu vara så att du har kraven för wifi6 så kan jag garantera att det kommer Unifi grejer som stöder det som du lätt kan stoppa in mot din Dream Machine i framtiden.

Dream machine är ju mera en grund-hub du sedan kan utöka med i princip alla produkter från deras Unifi katalog då den har cloud-key inbyggd. Amplifi Alien är ju mera separata enheter mig veterligen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Precis beställt Dream Machine då min Asus ac88u fick nån hicka och blev svart, känns lite ostabil efter det på wifi. Så jag hoppar in i Ubiquiti världen och hoppas att jag blir nöjd. En förutsättning är att jag får iptv att lira men tror det ska gå fint. Wifi 6 är inte intressant ännu tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Precis beställt Dream Machine då min Asus ac88u fick nån hicka och blev svart, känns lite ostabil efter det på wifi. Så jag hoppar in i Ubiquiti världen och hoppas att jag blir nöjd. En förutsättning är att jag får iptv att lira men tror det ska gå fint. Wifi 6 är inte intressant ännu tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan!

Går det att sätta Dream Machine i bridge mode?
Kollat alla manualer, men inte hittat någon information.
Vore jättesnällt om du kunnat kolla! 👍

Permalänk
Medlem

@Smack Jack:

Jag hittar ingen meny för detta tyvärr men tror att man kan joxa med det på egen hand när jag kollar andra Unify produkter. Har väldigt lite kunskap för att losta dig vidare, kanske någon läsare här kan tipsa.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@695mb:

Jag hittar ingen meny för detta tyvärr men tror att man kan joxa med det på egen hand när jag kollar andra Unify produkter. Har väldigt lite kunskap för att losta dig vidare, kanske någon läsare här kan tipsa.

Tack för svar! 👍
Borde rimligtvis gå, frågan är dock vilka funktioner som man mister?
Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Precis beställt Dream Machine då min Asus ac88u fick nån hicka och blev svart, känns lite ostabil efter det på wifi.

Är du nöjd med din dream machine?

Permalänk
Medlem

@SevenFour:
Väldigt nöjd, den är stabil och finns en uppsjö med inställningar som jag sakteligen försöker lära mig. Gillar världskartan där man kan få en överblick över sin säkerhet, attacker och även geoblocka. Det är bara en feature av alla, men trevlig sådan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hejsan!

Går det att sätta Dream Machine i bridge mode?
Kollat alla manualer, men inte hittat någon information.
Vore jättesnällt om du kunnat kolla! 👍

Tips! Om du tänkt köpa en DM för att använda bridgemode så köp något annat istället. Och använd DM som router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Tips! Om du tänkt köpa en DM för att använda bridgemode så köp något annat istället. Och använd DM som router.

I get your point! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@SevenFour:
Väldigt nöjd, den är stabil och finns en uppsjö med inställningar som jag sakteligen försöker lära mig. Gillar världskartan där man kan få en överblick över sin säkerhet, attacker och även geoblocka. Det är bara en feature av alla, men trevlig sådan.

Fortfarande nöjd? Har nyligen beställt en som bör anlända denna veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robajn:

Fortfarande nöjd? Har nyligen beställt en som bör anlända denna veckan.

Ja, jag är överlag nöjd men den är såpass avancerad att det har tagit lite tid att lära sig men det är ju inte Ubiquitis fel. 😃👍

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag kör Dream Machine Pro, med separata accesspunkter. Förhoppningsvis håller den till _nästa_ Wi-Fistandard också.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!