Sitta vid datorn i soffan eller vid ett skrivbord?

Permalänk
Medlem

Sitta vid datorn i soffan eller vid ett skrivbord?

Hej,

Jag sitter för närvarande och spelar/surfar på datorn i soffan. Anledningen är bland annat eftersom att vi är nyinflyttade i lägenheten och inte riktigt hunnit köpa allt som vi vill ha ännu, men också pga. flickvännen inte vill ha ett skrivbord i lägenheten..

Jag sitter vid datorn ca. tre timmar per dag efter jobbet och det har då blivit i soffan, men nu börjar jag känna att jag får ont i ryggen och jag känner mig stel. Jag har blivit sugen på att införskaffa ett skrivbord trots vad hon säger, tror ni att det kommer att mer ergonomiskt? Jag vill inte liksom få ryggproblem innan 30 års åldern pga datorsittandet i soffan..

Brukar ni sitta i soffan eller vid ett skrivbord när ni sitter vid datorn?

Permalänk
Medlem

@Proluial: Inte ha ett skrivbord i lägenheten? Är det en liten lägenhet?
Beror på vad du menar att surfa i soffan, om det är på en laptop du har på soffbordet eller om du sitter med en laptop i knät eller om du surfar på din TV eller så? Skulle aldrig tänka mig det sistnämnda. Det känns som något min far i 50-årsåldern gör då man nyss köpt en Smart-TV lol

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Brukar ni sitta i soffan eller vid ett skrivbord när ni sitter vid datorn?

Skrivbord är det som rekommenderas din kropp kommer att paja efter ett tag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Satt som dig i ett par år och använde ett vardagsrumsbord+TV för datorn. Nu får jag ont i högra handen vid längre sessioner. Mitt tips är prata med flickvännen och skaffa dig en ergonomisk datorhörna. Inte värt riskera onödigt ont.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Din tjej vill alltså frånta dig din lilla man cave? I helvete heller du ska ha ditt skrivbord med en bra datorstol till! Punkt slut!

Skrivbord är bäst pga närheten till skärmen, ergonomin samt när man spelar kan man vara mer engagerad och reaktionssnabb i.o.m med den framåtlutade spända positionen vid vild action!

På skrivbordet kan man ju dessutom ha en massa av sina älskade prylar och leksaker omkring sig.

Ganska vanligt att kvinnor som älskar inredning gärna vill tar över hela hemmet och bestämma all inredning och där mannen bara då tillåts existera på ren nåder. Du måste kämpa emot detta! Annars finns risk för skilsmässa längre fram.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem

Soffan går bra att slösurfar i lite då och då men tre timmar om dagen är inget jag skulle kunna leva med.

Bor ni jättetrångt eller går det att få in nån lagom kompakt men ändå ergonomisk datorplats? Det behövs inte ett helt rum för att kunna sitta vettigt och med lite kreativa Ikea-lösningar så går det att få plats med mycket på liten yta utan att det ser speciellt illa ut.

Ett bra tips för ett lyckligare liv tillsammans är att vara överens om saker och förstå varandras behov.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kan du inte sitta vid köksbordet istället, eller saknar ni ett sånt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@Proluial: Inte ha ett skrivbord i lägenheten? Är det en liten lägenhet?
Beror på vad du menar att surfa i soffan, om det är på en laptop du har på soffbordet eller om du sitter med en laptop i knät eller om du surfar på din TV eller så? Skulle aldrig tänka mig det sistnämnda. Det känns som något min far i 50-årsåldern gör då man nyss köpt en Smart-TV lol

Vi bor i en lägenheten på 59kvm. Jag har laptopen i knät och en extern mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skrivbord är det som rekommenderas din kropp kommer att paja efter ett tag.

Tar kroppen verkligen så mycket mer belastning av att sitta i soffan jämfört med att sitta vid ett skrivbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vi bor i en lägenheten på 59kvm. Jag har laptopen i knät och en extern mus.

Be din tjej läsa detta

Som vi konstaterade i vår förra artikel om kalla duschar så är värme direkt mot skrevet en fiende till testosteron och spermaproduktionen. Att placera en tung, varm och strålande laptop direkt över ”paketet” är därför inte att rekommendera.

http://aktad.se/traning/laptop-i-knat/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ett skrivbord är ju såklart att föredra. Men jag vet inte om du sitter med en laptop i knät eller om du har en stationär pc kopplad till din tv. I sånt fall kanske något liknande det här kunna vara en lösning.

https://www.komplett.se/product/977671/datorutrustning/kringu...

Edit: Såg nu att det va laptop som gällde. Men detta kan ju fortfarande fungera kanske om du även kör med ett externt tangentbord. Då kan ju datorn stå på bordet och du luta dig tillbaka i soffan.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Vi bor i en lägenheten på 59kvm. Jag har laptopen i knät och en extern mus.

59 kvm räcker ju för ett skrivbord, eller? Är det en tvåa?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

På den tiden platsen var ett problem när alla rummen behövdes för massa barn och annat så körde jag med bänkskiva på konsoler på vägg i sovrummet (minimal för tangentbord och mus) Skärm direkt på vägg. Burken på golvet.

Kommer inte ihåg mått men ha lite yta för att vila handlederna på lite bänkyta.
Köp en stol med justerbara armstöd så vilar du underarmen där istället för mot en stor bänkskiva
Det tar fan inte mycket plats!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Din tjej vill alltså frånta dig din lilla man cave? I helvete heller du ska ha ditt skrivbord med en bra datorstol till! Punkt slut!

Skrivbord är bäst pga närheten till skärmen, ergonomin samt när man spelar kan man vara mer engagerad och reaktionssnabb i.o.m med den framåtlutade spända positionen vid vild action!

På skrivbordet kan man ju dessutom ha en massa av sina älskade prylar och leksaker omkring sig.

Ganska vanligt att kvinnor som älskar inredning gärna vill tar över hela hemmet och bestämma all inredning och där mannen bara då tillåts existera på ren nåder. Du måste kämpa emot detta! Annars finns risk för skilsmässa längre fram.

Nu spelar jag i dagsläget inte skjutspel som kräver snabb reaktionsförmåga, men visst har du en poäng.. Vi har både bestämt vilka möbler vi ska ha och vart de ska stå, men hon är väldigt anti skrivbord eftersom att det inte är estetiskt tilltalande, men det kommer jag nog inte heller vara om jag får ryggproblem vid 30 års åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

59 kvm räcker ju för ett skrivbord, eller? Är det en tvåa?

Ja, det är en tvåa.. Så platsen finns, men det handlar mer om att det inte ser tilltalande ut, antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

hon är väldigt anti skrivbord eftersom att det inte är estetiskt tilltalande

Är det en bostad eller en utställningshall ni skaffat?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bara köp hem ett skrivbord och om du inte gör det så fysiskt aktivitet så löser det sig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Ikea har ett laptoobord som fälls in och det finns massor av liknande lösningar. Typ i bokhyllor och liknande. Stolen blir förstås ett större problem, men en köksstol är ju bättre än soffan liksom.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av _niko_:

Bara köp hem ett skrivbord och om du inte gör det så fysiskt aktivitet så löser det sig.

Exakt!

Gör som på jobbet, gör först och få skit sen. Annars händer det ju aldrig något..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla om hon inte godkänner en String, kan tex se ut så här

Permalänk
Medlem

Köp ett skrivbord, ohållbart att sitta i soffan.

Permalänk
Medlem

Efter flera år med datoranvändande från soffan så skaffa jag mig ett skrivbord. Ryggproblemen blev som bortblåsta på nolltid.

edit: Din hälsa måste väl ändå vara viktigare än att det ser snyggt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

en sekretär kan vara ett alternativ så hon slipper se datorn när du inte använder den. Jag kommer att få flytta ut ur mitt datorrum tids nog då dottern ska få eget rum och kommer då ha datorn i vardagsrummet gömd i en sekretär från IKEA, tillsammans med en stilrenare kontorsstol än min nuvarande DX Racer. Man får kompromissa

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Har alltid suttit vid en skrivbord, och nu har man en 35 tums skärm så jag har ett hörnbord i sovrummet där jag sitter med riktig lyxig stol, ska vara bekvämt, man ska kunna sitta en hel dag.

Permalänk
Avstängd

Hade samma bekymmer för ca 8 år sedan.. ens tänka tanken att släpa in en stationär dator och ett skrivbord i våran 3:a var inte att tänka på. Men en vacker dag så hamnade vi på Ikea för att köpa nya hyllor till vardagsrummet och enligt henne skulle det se lite naket ut med bara dem på väggen så "smart" som man är flikade jag in att om vi köper ett skrivbord i matchande färger samt ett dator med lite RGB belysning så kommer det se riktigt fint ut.

Kan ju säga såhär, 3 år senare och otroligt mycket diskande fick jag äntligen KÖPA mitt skrivbord samt dator med RGB belysning.. fast detta hamnade då inne i sovrummet samt att dörren dit ska alltid vara stäng så fort det kommer folk på besök haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

en sekretär kan vara ett alternativ så hon slipper se datorn när du inte använder den. Jag kommer att få flytta ut ur mitt datorrum tids nog då dottern ska få eget rum och kommer då ha datorn i vardagsrummet gömd i en sekretär från IKEA, tillsammans med en stilrenare kontorsstol än min nuvarande DX Racer. Man får kompromissa

Jag sitter på en laptop. Vad har du för stol?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Hade samma bekymmer för ca 8 år sedan.. ens tänka tanken att släpa in en stationär dator och ett skrivbord i våran 3:a var inte att tänka på. Men en vacker dag så hamnade vi på Ikea för att köpa nya hyllor till vardagsrummet och enligt henne skulle det se lite naket ut med bara dem på väggen så "smart" som man är flikade jag in att om vi köper ett skrivbord i matchande färger samt ett dator med lite RGB belysning så kommer det se riktigt fint ut.

Kan ju säga såhär, 3 år senare och otroligt mycket diskande fick jag äntligen KÖPA mitt skrivbord samt dator med RGB belysning.. fast detta hamnade då inne i sovrummet samt att dörren dit ska alltid vara stäng så fort det kommer folk på besök haha!

WIN!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Efter flera år med datoranvändande från soffan så skaffa jag mig ett skrivbord. Ryggproblemen blev som bortblåsta på nolltid.

edit: Din hälsa måste väl ändå vara viktigare än att det ser snyggt ut.

Jo, men visst borde det väl vara så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta uttrycket men det var minsann en dryg tjej om hon inte unnar dig ett skrivbord pga "estetiska" förhinder. Själv har jag mycket svårt för att varför man skulle offra sin hälsa för en sån struntsak, hoppas det löser sig på något sätt. Ryggbesvär är inte att leka med.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Låt gå för att förhållanden till stor del går ut på att kompromissa, men någon måtta får det faktiskt vara.

Självklart ska man ha ett skrivbord eller dyl. i sin bostad, allting annat är bara konstigt.

Och ja, att sitta vid ett bord i en ordentlig stol är betydligt nyttigare än att likt en ostbåge sitta i soffan...