Permalänk
Medlem

Första man gör på en ny dator?

Tjena!
Nyss fått igång min nya dator vad är det första jag bör göra?
Vilka program osv behöver man?
Vad är enklaste sättet och se till så drivers och allt funkar som det ska?

Har även 144hz skärmar men dem är är just nu på 60hz, när jag ändrar till 144 i bild instläningar så blir texten typ suddig.
Vill även ändra så ram hastighet till högre. I Bios har jag xmp I och xmp II vad bör man sätta det på? Är inte intresserad av att överklocka då jag inte tycks det behövs än.

Permalänk
Medlem

Det första man gör är att köra Windows Update och se till att man har de senaste uppdateringarna.

Se även till att installera alla de senaste drivrutinerna till din hårdvara inklusive chipset.

Att uppdatera BIOS till senaste version kan också vara bra!

Sen så är det självklart att man installerar en annan webbläsare för den där Edge är inte så bra. De flesta kör Chrome.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Starta kommandotolken med administratörsrättigheter och skriva "powercfg -h off" är det första jag gör i alla fall.

Permalänk
Medlem

XMP 1 och 2 är två olika profiler med olika hastigheter, förslagsvis så tar du den som har högst hastighet.

Vad har du för komponenter? Det man brukar göra att installera grafikdrivrutiner, chipsets m.m från tillverkarnas hemsida. Allt andra brukar Windows ta hand om, så kör en Windows Update.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Om du ska köra 144Hz behöver man oftast ladda ner grafikkortsdrivrutiner först, antingen nvidia.com eller amd.com

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Om du ska köra 144Hz behöver man oftast ladda ner grafikkortsdrivrutiner först, antingen nvidia.com eller amd.com

Jag körde nyss en "driverbooster" det bör väll ha uppdaterat allt.
Jag använder redan firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Jag körde nyss en "driverbooster" det bör väll ha uppdaterat allt.
Jag använder redan firefox.

https://komponentkoll.se/bild/IeKpD.png

Fast Riese om du redan använder firefox så har du ju redan "fuskat" och gjort en första grej redan! haha

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag tar alltid full komprimerad image-backup av samtliga partitioner. Fördelen är att det är väldigt lätt att backa till en fungerande konfiguration -- med full garanti. Säljaren kan inte påstå att man har virus.

Samma sak om man testar något program som fungerar dåligt. Visst kan man avinstallera, men det blir ofta en massa skräp kvar.

Permalänk
Medlem

Öppnar Edge.
För att ladda hem och installera Firefox.
Sedan använder man aldrig Edge igen.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, uppdatera drivrutinerna, ladda ner Chrome, virusskydd program etc. Sen kör jag alltid några stresstest för att kolla att allting funkar och inget överhettar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Som många redan sagt, uppdatera drivrutinerna, ladda ner Chrome, virusskydd program etc. Sen kör jag alltid några stresstest för att kolla att allting funkar och inget överhettar.

Vad ska han med antivirusprogram till som bara sölar ned? Windows Defender som finns inbyggd i Windows 10 är numera riktigt bra och duger för de flesta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Som många redan sagt, uppdatera drivrutinerna, ladda ner Chrome, virusskydd program etc. Sen kör jag alltid några stresstest för att kolla att allting funkar och inget överhettar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hittar jag lättast vilka drivrutiner jag behöver?
Och förlag på program för stress test/benchmarks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad ska han med antivirusprogram till som bara sölar ned? Windows Defender som finns inbyggd i Windows 10 är numera riktigt bra och duger för de flesta!

Det är ju upp till var och en, jag väljer att skydda extra. Vill man inte göra det så gör man inte det, simpelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Hur hittar jag lättast vilka drivrutiner jag behöver?
Och förlag på program för stress test/benchmarks?

Drivisar hittar du på tillverkarens hemsida, vare sig det är moderkort, gpu etc. Cinebench, heaven, aida64, prime 95 är några bra tester enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Occt brukar jag köra (har feldetektion och cpu och gpu test)

hwmonitor är annars nice för övervakning av temps mm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Riese:

Vill även ändra så ram hastighet till högre. I Bios har jag xmp I och xmp II vad bör man sätta det på? Är inte intresserad av att överklocka då jag inte tycks det behövs än.

Att ändra ram hastighet, eller klockfrekvens som det egentligen heter, är att överklocka ram minnena. DDR4 standarden var länge 2133MHz, men idag finns det standarder upp till 3200MHz, om du har dina ram minnen på en högre klockfrekvens än det är du utanför specifikationen för DDR4.
Sen är det verkligen inget fel med att överklocka RAM minnen, eller någon annan komponent i din dator för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@andra94 har en väldigt bra guide på hur man snabbar upp och blir av med allt skräp som följer med en "ren" Windows installation. Brukar köra igenom den och sen installera mina program med hjälp av Ninite. Självklart uppdaterar jag drivers osv först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

@andra94 har en väldigt bra guide på hur man snabbar upp och blir av med allt skräp som följer med en "ren" Windows installation. Brukar köra igenom den och sen installera mina program med hjälp av Ninite. Självklart uppdaterar jag drivers osv först

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver ingen guide för att köra Windows 10 Debloater i GUI mode

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad ska han med antivirusprogram till som bara sölar ned? Windows Defender som finns inbyggd i Windows 10 är numera riktigt bra och duger för de flesta!

Hurp? Windows Defender är den största prestandatjuven på AV-marknaden. Att installera nästan vilket AV som helst istället för det är en ren vinst.
https://www.av-comparatives.org/tests/performance-test-april-...

Microsoft har en impact score på 27,3, medan topp tre (Eset, K7 & Vipre) har 0,3, 0,5 & 0,6 respektive.
Att installera typ NOD32 är ju som att trimma datorn jämfört med att låta den köra Defender.

Alltså inget ont om att Microsoft numera skeppar Windows med Defender. Bättre det än inget alls. Men att låta det vara kvar och tycka det är fine är lite som att behålla skyddsplasten på mobilen i fyra år och tro att det är lika bra som att köra ett riktigt skyddsglas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Att uppdatera BIOS till senaste version kan också vara bra!

Med betoning på kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Starta kommandotolken med administratörsrättigheter och skriva "powercfg -h off" är det första jag gör i alla fall.

Skadar ju inte att skriva vad den gör också

Skrivet av firstofmay:

@andra94 har en väldigt bra guide på hur man snabbar upp och blir av med allt skräp som följer med en "ren" Windows installation. Brukar köra igenom den och sen installera mina program med hjälp av Ninite. Självklart uppdaterar jag drivers osv först

Skickades från m.sweclockers.com

Bra och bra... Jag tror de flesta tycker ganska tvärtemot om jag ska vara ärlig. Han skriver till och med själv upprepade gånger att han totalt struntar i säkerheten. Allt för att (för de flesta) få ett försumbart prestandalyft. Undra hur många som skulle klara av ett blindtest.

Jag skulle i alla fall aldrig följa den guiden och om någon planerar att göta det så tycker jag de ska vara väl insatta i riskerna.

Här är guiden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-gui...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Att ändra ram hastighet, eller klockfrekvens som det egentligen heter, är att överklocka ram minnena. DDR4 standarden var länge 2133MHz, men idag finns det standarder upp till 3200MHz, om du har dina ram minnen på en högre klockfrekvens än det är du utanför specifikationen för DDR4.
Sen är det verkligen inget fel med att överklocka RAM minnen, eller någon annan komponent i din dator för den delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner väll att jag har så pass ”bra” dator att jag inte vill överklocka nu, men kanske om något år.
Känns ju dumt att köpa 3200 ram om dem är
Låsta på mycket lägre.
Sen vill jag bara köra ngn benchmarks/stress test, för att se så allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Power options på performance. Gå in i windows och stäng av alla platsdelningstjänster , ''share blablabla'' osv.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Skadar ju inte att skriva vad den gör också

Stänger av hibernation, det första man bör göra på en stationär dator. Det eller väljer en XMP-Profil. Har man 64GB minne eller mer stänger man även av swapfilen (virtual memory). Har man inga SATA-diskar stänger man av SATA controllern i BIOS innan man installerar windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Känner väll att jag har så pass ”bra” dator att jag inte vill överklocka nu, men kanske om något år.
Känns ju dumt att köpa 3200 ram om dem är
Låsta på mycket lägre.
Sen vill jag bara köra ngn benchmarks/stress test, för att se så allt funkar som det ska.

Även om XMP rent tekniskt är en överklockning så är de ju gjorda och testade för det. Självklart ska du använda XMP-profil.

Permalänk
Medlem

Kanske stänga av serieporten (COM) i BIOS också, onödig interrupt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Riese:

Känner väll att jag har så pass ”bra” dator att jag inte vill överklocka nu, men kanske om något år.
Känns ju dumt att köpa 3200 ram om dem är
Låsta på mycket lägre.
Sen vill jag bara köra ngn benchmarks/stress test, för att se så allt funkar som det ska.

De är inte låsta, du kan ändra frekvens på typ alla RAM minnen. Kör på 3200MHz och klicka i XMP profilen, bokstavlig talat tre klick i BIOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Öppnar Edge.
För att ladda hem och installera Firefox.
Sedan använder man aldrig Edge igen.

Öppnar Edge för att ladda hem Edge Beta, kungen av alla webbläsare.

Permalänk
Administrativ avgift

@Trunk: Jag personligen skiter i säkerheten men du kan fortfarande klipp o klistra från min guide dvs låt windows update vara igång så har du säkerhet igen.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hurp? Windows Defender är den största prestandatjuven på AV-marknaden. Att installera nästan vilket AV som helst istället för det är en ren vinst.
https://www.av-comparatives.org/tests/performance-test-april-...

Microsoft har en impact score på 27,3, medan topp tre (Eset, K7 & Vipre) har 0,3, 0,5 & 0,6 respektive.
Att installera typ NOD32 är ju som att trimma datorn jämfört med att låta den köra Defender.

Alltså inget ont om att Microsoft numera skeppar Windows med Defender. Bättre det än inget alls. Men att låta det vara kvar och tycka det är fine är lite som att behålla skyddsplasten på mobilen i fyra år och tro att det är lika bra som att köra ett riktigt skyddsglas.

Det där testet är helt bängt och grovt felaktigt.
Svärfar körde med Avast vilket skall vara myyyyyycket bättre än windows defender i detta avseende.
Hans dator var nästan obrukbar pga alla resurser Avast tog.
Innan det så hade han McAfee. Samma jävla skit. Hårddisken tuggade konstant. Avinstallerade och slog igång windows defender och allt blev lugnt.
Men gubben blev lurad att installera Avast av nån linuxnörd som inte litade på windows defender.