Ärligt talat, 15-20 000 för ett 2080 Ti?

Permalänk
Medlem

Sen har ju även den svenska kronan försvagats i många år. Vi har blivit fattigare jämfört med andra länder helt enkelt, och trenden verkar fortsätta tyvärr av flera anledningar.

Det är både Nvidias prishöjningar och den svaga kronan som gjort grafikkorten dyrare för oss räknat i kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Sen har ju även den svenska kronan försvagats i många år. Vi har blivit fattigare jämfört med andra länder helt enkelt, och trenden verkar fortsätta tyvärr av flera anledningar.

Det är både Nvidias prishöjningar och den svaga kronan som gjort grafikkorten dyrare för oss räknat i kr.

Sorgligt men sant. Hoppas på en stark 3000 serie från nVidia med ett tillräckligt bra TI kort och pris för att mitt 1080TI ska kunna få gå i pension.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag vet inte varför du ser 2080Ti som premium, det enda som är premium är priset.
Kortet är nu två år gammalt och det finns inte mycket som använder raytracing,

Skrivet av Pontooz:

Ur utvecklarperspektivet är RT fortfarande väldigt nytt även om grafikkortet släpptes för 2 år sen. I framtiden kommer "vi" välja RTX korten.

Ni har en intressant diskussion som jag inte ska grotta i för mycket. Finns säkerligen relevanta delar från bådas håll. Jag ville mest inflika med att RTX 2080Ti är ett år gammalt nu, inte två ;).

Kan väl lägga in något själv här också.
Jag tycker inte priserna är nå vidare intressanta för toppkorten i nuläget.
Har skaffat ett RTX2070 under hösten 2018 (tror det kostade ca 5600 spänn). Det var dags för en uppgradering för min del helt enkelt, men jag var inge vidare imponerad över att man inte fick mer prestanda per krona i spelen för den slanten jämfört med om man köpt grafikkkort 2 år tidigare (alltså 2016).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det många glömmer är att bitcoin mining hysterin gjort att efterfrågan ökade vilket har lett till att priserna drivits upp. Har alla redan glömt detta? Trodde vi enades som att de inte skulle få en spänn med dessa ocker?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Följer trenden samma väg som den gjort så sitter vi här om 5 år och tänker. Tänk förr, då fick man ett hi-end grafikkort för 15000, nu får man betala 25 för samma prestanda. Jag gav 4400 för mitt Gigabyte 9800GX2 när det begav sig. Var bland det snabbaste som fanns. För den pengen idag får man inte mycket om man ställer lite krav.

Sen verkar en hel del glömt att skärmen styr FPS. Ser ganska ofta annonser på blocket där dom först radar upp olika spel, typ Fortnite 200 fps osv. Sen längst ner står den Gamingskärm 100hz med gsync. Vad har man då för nytta av 200fps, sen är det lika ofta fel åt andra hållet. Någon sitter med ett 1060 och 240hz skärm, ja visst, det flyter på bättre in windows men sett till spel är det bortkastat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

På ett sätt rätt, storleken på en die har gått upp rejält. TU102 är det med bred marginal den största konsument kärnan som Nvidia någonsin lanserat. Tidigare så har ~600mm² varit den övre gränsen och bara 980 Ti var ens så pass stor. Kostnaden/die går upp rejält då risken att en die har defekts går upp markant med större storlek då skalningen inte är linjär.

TU104 ligger närmare i storlek med Nvidias tidigare flaggskepp, 2080 Super/2080/2070 Super är också prissatta därefter. Att 16/12nm är en gammal nod duger inte riktigt som argument heller till varför korten borde vara billigare. 28nm var ännu äldre (och billigare) när Maxwell lanserades och är en av anledningarna till varför 980 Ti kunde lanseras med det pris det gjordes trots storleken.

Visst har prissättningen krupit upp med Turing, men inte till den grad som folk låtsas som. 2080 Ti ska inte jämföras med äldre kort, kortet ockuperar rent tillverkningsmässigt ett segment som inte existerade tidigare, därav priset.

Det faktum att GTX1080ti klättrade i pris efter sin release, långt över sin RRP på 699 och aldrig riktigt nådde en ordentlig sänkning utan i princip endast återgick till sin rrp, berättar en helt annan berättelse: Nämligen den att Nvidia utnyttjade en tillfällig boom på efterfrågan, och har vägrat att återgå till den gamla prisnivån tidigare. För helt ärligt, om inte mining-boomen hade skett och följande utveckling nedan hade skett, tror du ens själv på att vi hade sett samma RRP på produkterna idag?

https://camelcamelcamel.com/MSI-TI-ARMOR-11G-OC/product/B06XX...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Priserna sätts efter vilken kundgrupp som kan betala.
dvs efterfrågan styr priset.
Finns det inte konkurrens med liknande så drar det iväg.
med tanke på ca 1% eller liknande köper sådana kort så är det ett missnöje över att du helt enkelt inte tjänar tillräckligt mycket för att köpa kortet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@SectionX2 Den enklaste lösningen är att du helt enkelt inte köper ett 2080ti ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Följer trenden samma väg som den gjort så sitter vi här om 5 år och tänker. Tänk förr, då fick man ett hi-end grafikkort för 15000, nu får man betala 25 för samma prestanda. Jag gav 4400 för mitt Gigabyte 9800GX2 när det begav sig. Var bland det snabbaste som fanns. För den pengen idag får man inte mycket om man ställer lite krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Tss, tex för 2500 kr får man ett GTX 1660 som har likvärdig prestanda som det första Titan X.

Permalänk
Medlem

inflation, låg krona och ingen rättighet alls att äga ett 2080ti...

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det faktum att GTX1080ti klättrade i pris efter sin release, långt över sin RRP på 699 och aldrig riktigt nådde en ordentlig sänkning

Det har dock en relativt enkelt förklaring. 1080 Ti var det sista kortet att riktigt påverkas av mining boomen. Det var också det sista Pascal kortet att släppas och vi ser sällan stora prisförändringar på produkter som varit ute mindre än 12 månader, framförallt när ingen ersättare eller konkurrent finns ute i marknaden.

Det var det sämsta pris/prestanda kortet när det kom till mining fram tills det att alla andra Pascal/Polaris/Vega kort vara totalt uttömda bortsett från 1050 Ti och neråt samt att andra GPU coins än just Ethereum drog iväg till pris (GDDR5X är betydligt sämre än GDDR5 för Eth mining utan latency tweaks som inte fanns tillgängliga vid tidpunkten) .

Det var inte före Jan/Feb 2018 som tillgången/samt pris på 1080 Ti började dra iväg, tom I december 2017 var priserna någorlunda sansade på just Ti korten. Det du måste ha i åtanke är att det tar 3-4~ månader från att du bestämmer att öka produktion tills det att du har färdiga kort i handeln. Att Nvidia efter Q1 2018 trots efterfrågan inte väljer att dra igång storbeställningar på just GP102 när Turing skulle lanseras 6 månader senare är inget konstigt.

Dom GPUer som påverkades av mining tidigare än just GP102 drog faktiskt Nvidia upp tillverkningen rejält på, främst GP106. Det kunde man bland annat se på att det fram tills bara för några månader sen fortfarande fanns vissa GTX 1060 modeller ute i handeln med hyfsad tillgång.

Och sen att 1080 Ti aldrig riktigt sänktes i pris kanske gäller för den svenska marknaden, men man kunde runt Q3 2018 med jämna mellanrum hitta 1080 Ti i USA för <$600. Att priset var extremt högt under Q1/Q2 2018 har mer med att korten tog slut I handeln än att Nvidia höjde priset, du ser exakt samma sak hända med andra populära produkter där det finns en stor missmatchning mellan tillgång/efterfrågan. Men då kommer prishöjningarna främst från handels sida, det är mer sällan vi ser faktiska prishöjningar efter release från tillverkare som t.ex med Radeon 5870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vilka ockerpriser. Kommer ihåg när man köpte top of the line för hälften av dom pengarna.

Väldigt tråkig trend tycker jag.

Inte ett dugg förvånad att det kostar som det gör.
Du får ju en hel massa minne av absolut senaste tekniken.
En strömförsörjning som får high-end moderkort att skämmas.
Och en helt ny grafik krets som är bland de största kretsarna som existerar för konsumenter (>4x större än en 9900K !).
Lägg sedan till att grafikkort har relativt kort livslängd (innan nästa modell kommer), så ser man ju snart att priset inte kommer att bli lågt.

Tar nVidia ut så högt pris dom kan? ja självklart.
Det är ju nånting dom lärde sig redan med GeForce 8800 Ultra (2007).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och sen att 1080 Ti aldrig riktigt sänktes i pris kanske gäller för den svenska marknaden, men man kunde runt Q3 2018 med jämna mellanrum hitta 1080 Ti i USA för <$600. Att priset var extremt högt under Q1/Q2 2018 har mer med att korten tog slut I handeln än att Nvidia höjde priset, du ser exakt samma sak hända med andra populära produkter där det finns en stor missmatchning mellan tillgång/efterfrågan. Men då kommer prishöjningarna främst från handels sida, det är mer sällan vi ser faktiska prishöjningar efter release från tillverkare som t.ex med Radeon 5870.

Jag har pratat exklusivt i dollar och länkade till amerikanska priser för en anledning.

Vi alla fattar hur utbud och efterfrågan fungerar. Det jag poängterar är att efter att priset för 1080Ti slog i taket på över 1000 USD i handeln, så insåg Nvidia att de priserna faktiskt kan tas och därmed valde att sätta deras värstingprodukt i kommande generation på RRP 1000 USD istället för 699 som den har varit i princip i 10 år innan dess. Inte för komplexitet, eller för utvecklingskostnad, eller vilka andra typer av kostnader. Det handlar helt enkelt om att de fick bevisat för sig att marknaden faktiskt accepterar dessa priser, och därmed valde att öka marginalen.

Jag ställer frågan igen: Tror du själv att vi hade sett samma priser, om mining-boomen inte hade skett?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Otroligt nöjd att jag köpte 1080 ti innan bitcoin slog till

Vad betalade du då för ett 1080ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har pratat exklusivt i dollar och länkade till amerikanska priser för en anledning.

Vi alla fattar hur utbud och efterfrågan fungerar. Det jag poängterar är att efter att priset för 1080Ti slog i taket på över 1000 USD i handeln, så insåg Nvidia att de priserna faktiskt kan tas och därmed valde att sätta deras värstingprodukt i kommande generation på RRP 1000 USD istället för 699 som den har varit i princip i 10 år innan dess. Inte för komplexitet, eller för utvecklingskostnad, eller vilka andra typer av kostnader. Det handlar helt enkelt om att de fick bevisat för sig att marknaden faktiskt accepterar dessa priser, och därmed valde att öka marginalen.

Jag ställer frågan igen: Tror du själv att vi hade sett samma priser, om mining-boomen inte hade skett?

Satte også Nvidia ikke en sperr til deres leverandører av ferdige kort med kjølere? De fikk ikke lov å selge kortene billigere også dersom de ville etter boomen rundt årsskiftet 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Då är vi tillbaka till prislappen. Nu försöker jag strunta i "vad alla andra tycker" och läser DITT inlägg (= din åsikt dvs INTE "vi" eller "alla andra på forumet"). Bara för att man gillar datorer och teknik och har ett konto på SweC betyder INTE det att man är berättigad till världens bästa tekniska leksaksprylar.

1. Ja! Jag är beredd att betala priset, för jag har tillräckligt med sparade pengar på mitt konto.
2. Om 3080Ti hamnar på 20k med dubbla RT prestandan jämfört med 2080Ti, så skulle jag skaffa det. Dock inte när det är nytt, men garanterat "någon gång" och förmodlingen inhandlas det begagnat eftersom att jag anser att jag är en låginkomsttagare och anpassar mina utgifter därefter.
3. Nej jag sitter inte med ett 2080Ti. Min spec står i min signatur.
4. Använder aldrig RT.
...

Du sitter ju inte med 2080Ti nu så det är lite svårt att se något djup i dina argument, om det hade varit en värdig uppgradering från 1080Ti så lär du ha skaffat det om du har kosingen liggandes på kontot. Av någon anledning har du valt att inte uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du verkar inte förstå att det är en helvetes skillnad på hårdvara ämnad för raytracing och "vanlig". Typiskt sett är kretsar gjorda för enbart en specifik uppgift (t ex RT-kärnor) många gånger snabbare på den uppgiften än en generell beräkningskrets (t ex vanlig processor (sett som en helhet - den är förstås fylld av specialdelar för olika typer av beräkningar)). Nej, Nvidias kort är inte perfekta för ändamålet, men ingen annan är i närheten.

Och det där demot är fyllt av genvägar, förenklingar och ibland rent ut sagt fejk. Så det är inget särskilt bra demo för RT. Det utnyttjar dessutom inte RT-kärnor på Turing-kort, så skillnaderna är i rå prestanda i "gammal" hårdvara.

Jag är fullt medveten om hur det fungerar, överlappar en hel del med yrket. Visst är Noir fullt av optimeringar, men det fungerar ju. Du kan ju inte direkt anse att det inte görs optimeringar och fulberäkningar på ALLA så kallade RTX spel. Om du hade sett endast raytracade bilden så hade du nog hoppat från taket, det går knappt att se med egna ögon vad det skall föreställa. Ta en titt på rådatan från Quake 2, sedan fnular du på hur dom har fått fram den slutgiltiga bilden... Tänk sedan Battlefield, Control...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Top of the line kostade 3000 kr för inte så länge sedan. Voodoo 2.

Köpte mitt Flash 3D för 1500kr på Spelbiten typ 1997. Good times...

Mer OT så måste man ju inte köpa de senaste och dyraste korten. Bättre uppgradera oftare.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Min bror och jag samtalade.
jag: skulle vara scysst med ett 2080TI kort
bror: vad är det?
jag: ett dyrt grafikkort.
bror: hur dyrt?
jag: runt 12-20 tusen beroende på modell.
bror: ja det är väll ungefär vad som försvinner när jag tittar snabbt på min bil...
jag: ja min hobby är rätt billig när du lägger fram det så...

beror helt på hur man ser på det, han har nog lagt nära 1 miljon på sin bil, en gammal jänkare som ser fabriks ny ut, ALLT är tillfixat.

hobbys brukar kosta så beroende på perspektiv så kan våran hobby vara rätt billig men mycket beror på hur man minns det förra/gamla.
köpte 9700pro för 3999kr när det var nytt tex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag är fullt medveten om hur det fungerar, överlappar en hel del med yrket. Visst är Noir fullt av optimeringar, men det fungerar ju. Du kan ju inte direkt anse att det inte görs optimeringar och fulberäkningar på ALLA så kallade RTX spel. Om du hade sett endast raytracade bilden så hade du nog hoppat från taket, det går knappt att se med egna ögon vad det skall föreställa. Ta en titt på rådatan från Quake 2, sedan fnular du på hur dom har fått fram den slutgiltiga bilden... Tänk sedan Battlefield, Control...

Min poäng är att det är extremt "optimerat" för att ens kunna köras hjälpligt på vanliga grafikkort. Hade man haft ett läge som kunde använda Nvidias RT-kärnor och andra optimeringar som förbättrar RT-prestanda, så hade skillnaden högst sannolikt varit brutal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Betalade ca 8000kr för mitt 1080Ti (lanseringsdagen) och det var jättemycket, typ nästan lika mycket som man fått lägga för GTX Titan första gången det begav sig. Jag hade inget emot att lägga pengar på min hobby men prislapparna har eskalerat snabbt.

Har dragit i handbromsen tills vidare för att förhoppningsvis, med lite hjälp från andra missnöjda, pådriva en förändring i det långa loppet.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Vad betalade du då för ett 1080ti?

Betalade 8000 för mitt 1080 Ti, det var 2016 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bror och jag samtalade.
jag: skulle vara scysst med ett 2080TI kort
bror: vad är det?
jag: ett dyrt grafikkort.
bror: hur dyrt?
jag: runt 12-20 tusen beroende på modell.
bror: ja det är väll ungefär vad som försvinner när jag tittar snabbt på min bil...
jag: ja min hobby är rätt billig när du lägger fram det så...

beror helt på hur man ser på det, han har nog lagt nära 1 miljon på sin bil, en gammal jänkare som ser fabriks ny ut, ALLT är tillfixat.

hobbys brukar kosta så beroende på perspektiv så kan våran hobby vara rätt billig men mycket beror på hur man minns det förra/gamla.
köpte 9700pro för 3999kr när det var nytt tex.

Skillnaden är att jänkarbilar styrs av tillgång och efterfrågan flera år efter de handlats nya. Därför kan du se en värdeökning i att hålla en jänkare i bra skick. Den är importerad (svår att få tag på), finns det intresserade så går dessa bilar oftast iväg till väldigt rika köpare. Har svårt att se ditt grafikkort göra likadant efter 3år+ då värdet närmar sig lite o ingenting. Jag ser inte att 2080ti haft ett motiverat pris utan priset är endast en konsekvens av mining hysterin som gjorde att efterfrågan på gpu:er sköt i taket vilket nu har drabbat oss vanliga konsumenter. Sen har även svag krona osv spelat in i bilden. Men jag hoppas verkligen vi kan se tillbaka och inse att 2080ti varit en av de sämre gpu släppen genom tiderna.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du sitter ju inte med 2080Ti nu så det är lite svårt att se något djup i dina argument, om det hade varit en värdig uppgradering från 1080Ti så lär du ha skaffat det om du har kosingen liggandes på kontot. Av någon anledning har du valt att inte uppgradera...

Känns inte särskilt givande att fortsätta diskutera med en person som gnällt konstant om prislappen sedan lanseringen och mitt djup, tankeprocesser och införskaffanden har du egentligen inte med att göra.

Priset på 2080Ti är korrekt. Nvidia är bäst i världen och dem tar betalt för sitt arbete. 2080Ti presterar mycket bättre än 1080Ti.

Utveckling tar lång tid och blir exponentiellt dyrare tills man vågar chansa på något nytt.

RT/tensor är opolerat så inih*vete MEN ett steg i rätt riktning mot fotorealistisk grafik.

Ha det fint och lycka till

Skrivet av Mäki:

Skillnaden är att jänkarbilar styrs av tillgång och efterfrågan flera år efter de handlats nya. Därför kan du se en värdeökning i att hålla en jänkare i bra skick. Den är importerad (svår att få tag på), finns det intresserade så går dessa bilar oftast iväg till väldigt rika köpare. Har svårt att se ditt grafikkort göra likadant efter 3år+ då värdet närmar sig lite o ingenting. Jag ser inte att 2080ti haft ett motiverat pris utan priset är endast en konsekvens av mining hysterin som gjorde att efterfrågan på gpu:er sköt i taket vilket nu har drabbat oss vanliga konsumenter. Sen har även svag krona osv spelat in i bilden. Men jag hoppas verkligen vi kan se tillbaka och inse att 2080ti varit en av de sämre gpu släppen genom tiderna.

Hur mycket varje person är beredd att spendera och själva värdet sitter dock i betraktarens ögon och det var nog vad han ville poängtera med sin diskussion med brorsan.
Håller med dig att Jänkare styrs av tillgång och efterfrågan, men skillnaden är att Jänkare är sällsyntare och prickar man in "alla rätt" så skjuter priset i taket. Grafikkortsmarknaden styrs av samma principer.

Det finns dock fler faktorer som spelar in än bara mininghysterin. Kan komma på Svenska ekonomin (som du nämnt), skatt, mellanhänder i kedjan och psykologi. Finns säkert massor fler faktorer.

Utifrån majoritetens resonerande är efterfrågan på 2080Ti väldigt låg, men det har ju inte med mininghysteri eller svensk ekonomi att göra... som nästan varje person vill skylla det på.

Behöver genomsnittsgamern ett 2080Ti? Svaret är nej. Det finns gott om grafikkort som täcker behovet för den stora massan.

När det släpps fler optimerade spel som utnyttjar tekniken och genomsnittsgamern uppgraderar till högre upplösning så kommer efterfrågan att öka.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kör man bara 1080p så lönar de sig inte att köpa, ett 1080 kort är lika bra.

Testa här och se skillnaden på just din dator.

https://www.gpucheck.com/gpu-benchmark-comparison

Mitt resultat på min dator.
GTX 1080 is still capable of producing more than 60 frames per second. For 1080p games, upgrading from GTX 1080 to RTX 2080 Ti is not worth it if targeting 60 frames per second. The price/performance ratio is much better for GTX 1080 .

Det där testet verkar bristfälligt. Jämförde mitt system med det nya RX580 8GB installerat och min gamla GTX560TI GPU och fick följande besked: "Our Verdict: With some tuning, the ZOTAC GTX 560 Ti AMP! Edition makes the most sense for gamers with 4K monitors and it is better than Sapphire NITRO+ RX 580 V2 8 GB by a margin. Though serious gamers hardly play at 4k. The ZOTAC GTX 560 Ti AMP! Edition is faster by INF% for 1440p gaming. For 1080p games, upgrading from Sapphire NITRO+ RX 580 V2 8 GB to ZOTAC GTX 560 Ti AMP! Edition is not worth it if targeting 60 frames per second. The price/performance ratio is much better for ZOTAC GTX 560 Ti AMP! Edition ."

Helt bakåtvänt ju! Är den där tjänsten ett skämt eller?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Satte også Nvidia ikke en sperr til deres leverandører av ferdige kort med kjølere? De fikk ikke lov å selge kortene billigere også dersom de ville etter boomen rundt årsskiftet 2018?

Hade jag helt glömt, men visst var det nästan så...

https://www.sweclockers.com/nyhet/25975-nvidia-tvingar-svensk...

@KalBumling så mycket för att låta marknaden styra. Det är bra när den styr priset uppåt, men kontrollera den när den vill styra neråt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Behöver man prestandan och har pengar så varför inte. Sen om det är värt det eller inte kan ju bara den som funderar att köpa det avgöra. Oftast fungerar ju multi gpu dåligt annars hade du fått betydligt bättre prestanda för mindre peng. Men lite häftigt med RT faktiskt, synd att det är lite krävande bara. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

så insåg Nvidia att de priserna faktiskt kan tas och därmed valde att sätta deras värstingprodukt i kommande generation på RRP 1000 USD istället för 699 som den har varit i princip i 10 år innan dess.

Och du totalt missade min poäng, 2080 Ti är inte jämförbar med produkterna vi haft senaste 10 åren pga storleken på kärnan. Kortet är i en helt egen klass för sig själv (därav priset) och ska du jämföra ett Turing kort med äldre topp kort så är det TU104 (2080 Super,2080, 2070 Super).

Alla tidigare Nvidia top kort har varit 600mm² eller mindre, 1080 Ti var tom något under 500mm². TU102 med sina 754mm² är något helt annat än vad Nvidia har levererat förut. Då ligger istället TU104 med 545mm² i storleksordningen av vad Nvidia har levererat I prissegmentet tidigare (dvs runt $599-699). Det enda undantaget i storleksklassen (dvs die size) är GTX480/580 som lanserades med $499 som startpris, men vi vet all varför Fermi reades ut.

Sen kan man tycka vad man vill om pris/prestanda osv, och att Nvidia valde att använda kisel för RT istället för traditionella prestandaökningar. Men sett från BOM (dvs vad tillverkningskostnaden per kort ligger på) så har Nvidias prissättning varit relativt förutsägbar de senaste 10 åren. Wafer priserna har stadigt stigit för nya noder samt DRAM fluktuerar vilt, trots det har Nvidias priser legat någorlunda stabilt. Det du verkar vägra förstå är att TU102 är inte ersättaren till GP102 när man ser till tillverkningskostnad, det är istället TU104 du ska titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Skillnaden är att jänkarbilar styrs av tillgång och efterfrågan flera år efter de handlats nya. Därför kan du se en värdeökning i att hålla en jänkare i bra skick. Den är importerad (svår att få tag på), finns det intresserade så går dessa bilar oftast iväg till väldigt rika köpare. Har svårt att se ditt grafikkort göra likadant efter 3år+ då värdet närmar sig lite o ingenting. Jag ser inte att 2080ti haft ett motiverat pris utan priset är endast en konsekvens av mining hysterin som gjorde att efterfrågan på gpu:er sköt i taket vilket nu har drabbat oss vanliga konsumenter. Sen har även svag krona osv spelat in i bilden. Men jag hoppas verkligen vi kan se tillbaka och inse att 2080ti varit en av de sämre gpu släppen genom tiderna.

det stämmer givetvis men fortfarande små pengar i jämförelse med många andra intressen som finns där där många kronor även går direkt till förlust. min brors bil kommer nog inte ge tillbaka de pengar han lagt på den, om han någonsin gör sig av med den.

grafikkorts marknaden har hamnat där intel varit och fått härja fritt i flera år och därför kommer det nog bli kräftgång ett tag till då det inte finns några konkurrenter mot speciellt 2080TI.

det handlar också en stor del av vad man tycker är värt. för mig är värdet av 2080ti inte värt de pengarna men många andra kanske tycker det och får ut valuta och kanske även kan dra in pengar på det kortet vid tex tävlingar i spel mm.

sen kommer vi alltid tillbaka till att nästan alla hobbys är förlust affärer om man bara ser det ekonomiskt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför diskuteras detta fortfarande efter ett år? Först har vi kronan som är åt helskotta. Sedan kretsen till 2080Ti är enorm, det är dålig yield. Alla som tycker det är så sjukt lätt att tillverka dessa stora kretsar och sälja för 3000:- är välkomna att gå till vilken kiseltryckare som helst och sedan tjäna miljarder och aldrig någonsin behöva skriva en likadan tråd.

Antagligen för att priserna på dessa kort är åt h-e rent ut sagt.