Fläkten till min 2700x skjuter i taket av att öppna chrome.

Permalänk
Medlem

Fläkten till min 2700x skjuter i taket av att öppna chrome.

Hej Sweclockers!

Köpte nyligen en AMD 2700x nu under black friday, men har stött på ett problem.
Så fort jag öppnar chrome så går cpun upp på 70 grader å fläkten går upp på 3000rpm.
Har testat att justera i Qfan och ställt CPU smoothing på 15 sekunder men får fortfarande samma problem.
Någon mer som haft samma problem? Eller någon som har tips på hur jag ska fixa det?

Edit: Har ett Asus B450-f Moderkort om det skulle ha någon betydelse

Permalänk
Avstängd

Sätt smoothing på 100-200 sekunder, annars slipper du inte oljudet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:
Är det verkligen så illa? Fattar inte varför den skjuter i taket under minsta lilla belastning... Men får väl testa det å se om det hjälper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimum:

@Esseboy:
Är det verkligen så illa? Fattar inte varför den skjuter i taket under minsta lilla belastning... Men får väl testa det å se om det hjälper.

För att du maxar CPUn? Det leder till en temporär temperaturspik som gör att fläktmjukvaran drar på för fullt. Helt normalt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår är det en konsekvens av boost-algoritmen. Vid lätt belastning som att öppna Chrome eller flytta runt ett fönster får den för sig att öka på spänningen rejält för att trycka ut några extra hundra MHz ur processorn. Detta leder såklart till höga temperaturer. Om inte smoothing hjälper kan du alltid testa att sätta en statisk frekvens eller negativ spänningsförskjutning (voltage offset).

Permalänk
Medlem

Använder du den medföljande kylaren? Om du gör det kontrollera att drn sitter som den ska och att du har spänt fast den med den rörliga armen som sitter på kylaren annars går tempsen i höjden.
Hade missat den på min och satt i samma sits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@muut:
Har satt fast den med armen och den sitter som den ska så det borde inte vara några problem. Men ska dubbelkolla senare. Testar först med @Esseboy förslag om att dra smoothing på 200sek

Permalänk
Medlem

@nimum löste du problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte också 2700x på black friday. Precis som du fick jag riktigt höga temps med stockkylaren. Tittar man på spänningen så går den nästan upp till 1.5V. Löste temporärt mina problem genom att minska max frekvensen för precision boost till 3.7Ghz. Blir en maxspänning på 1.131V istället och temperaturer på högst 65 grader istället för 95 grader. Har för övrigt alldeles för dålig chassi-ventilation...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700X | MSI B450I | Corsair Vengeance 3200Mhz 16GB | MSI GTX 660 Ti 2GB

Permalänk
Medlem

@muut

Till viss del, drog upp CPU fan smoothing på 63 sekunder å det hjälper en del. Men som @Tången säger har jag också märkt av att spänningen går upp av minsta lilla load t.ex. start av chrome vilket leder till att temperaturen går upp och fläktarna maxar. Så ska nog kolla lite på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimum:

@muut

Till viss del, drog upp CPU fan smoothing på 63 sekunder å det hjälper en del. Men som @Tången säger har jag också märkt av att spänningen går upp av minsta lilla load t.ex. start av chrome vilket leder till att temperaturen går upp och fläktarna maxar. Så ska nog kolla lite på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde igenom fläktoptimeringen på mitt B450-F i AI suite, min låg dock inte på max bara vid öppning av Chrome t.ex.
Om jag minns rätt går min cpu upp i 1.4 vcore som mest, inte kollat allt föe noga dock.