Inflation av giriga människor på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

En annen side av saken er vel også at ganske mye av disse selgere vil finansiere dette gjennom lån...I hvert når følger diskusjonen når det gjelder tilbudet fra Comviq der måtte binde seg i 2 år (24 måneder) der telefonen ble solgt veldig billig tilsammen med et relativ dyrt abonnement.

Totale priset ville da svare til hva en måtte betale for hva selve telefonen ville kostet uten abonnement. For en kunde som ville ha et slik pakke ville det være et bra tilbud for de personer der uansett ville ha kjøpt en slik pakke med bindingstid, men for de som spekulerer så var de ikke interessert i selve abonnementet uten kun telefonen som de nå ville selge videre for fullpris eller mer. Hele sirkuset bygger jo på at enten ville de ikke fullføre de 24 månedene til å betale abonnementet eller så måtte de ha mere betalt enn det det ville koste å si opp abonnementet for at det ville lønne seg.

Ja, detta händer ju, men det verkar ju snarare handla om en tävling om vem som är sämst på ekonomi och vem som först kan komma med i lyxfällan.

Det där med skatteaspekten var det någon som nämnde men jag är för dåligt påläst för att säga om det stämmer eller inte.
Sen tycker jag väl inte att skatteverket ska lägga energi på folk som tjänar några hundra här eller där.

Detta handlade mer om att jag tycker det är fel att göra så.

Skrivet av videopac:

Moralismen svallar hög hög på Sweclockers. Beror det på låg medelålder eller kanske vänsteråsikter?

Jag kan inte förstå varför man skulle bry sig om eller ens reflektera över att någon skulle (hemska tanke!) få mer betalt för något än vad detta inhandlats för. Ganska absurd tanke egentligen. Det är ju upp till säljaren och köparen vad som är ett lämpligt pris.

Vad är det för samhälle som TS eftersträvar?

Vilket samhälle jag eftersträvar är inte vad detta handlar om, detta handlar om vilket nivå vi ska ha på detta community vi nu diskuterar i.
Det vi kan konstatera är ju att jag verkar ha annan moralisk standard än vissa andra, på gott å ont.

Skrivet av Dockland:

Sant. Tror inte det är varken höger eller vänster det handlar om. Folk som irriterar sig på detta lär ju irritera sig på vanliga butiker också.
Hela värdekedjan går ut på att varje led tar ut sin andel vinst. Inget märkligt med det alls.

Tillverkarens pris mot grossister/leverantörer, leverantörernas pris mot retail, retails pris mot konsument. Simple as that.

Köper jag billigt och säljer dyrt är det upp till köparen att gilla läget eller inte köpa alls. Förstår inte dilemmat alls. Själv tycker jag det är smart. Skulle gärna köpa ett gäng OLED-TV på BF för att sälja till högstbjudande om jag hade orkat och haft tid. Vem skulle inte det?

Det är inte samma sak med butiker för de har verksamheter som ger folk jobb, betalar skatt etc etc, en privatperson som bara vill utnyttja andra för att tjäna några hundra kronor per pryl.
Dessutom att de försöker göra det på ett forum där väldigt många har stenkoll på vad saker är värt eller kostade nyss, t.ex. på bf har vi ju kollektiv övervakning av priserna..

Förutom att jag tycker det är fel är det ju mer pinsamt för säljaren än någon annan då de flesta här genomskådar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om någon skambudar 300 kr när utgångspris är 2 000 kr, det är ju löjligt såklart, men jag tycker det är helt ok att bjuda t.ex. 1 500. Det kanske inte kommer några fler bud och då vet säljaren att han kan få 1 500 iaf, och kanske är ok med det, även om han hoppades på minst 2 000 och budkrig till 3 000 eller nåt.

/hulle.

Den där diskussionen med skambud är en sak, t.ex. om någon vill ha 2000kr, å man kan motivera att 1500 är mer rimligt, som t.ex. när folk ville sälja 2 år gamla ddr4-minnen för 650kr när man får nya för 750-850kr.
Då ser jag det inte som ett skambud om jag säger att jag ger 500kr.

Skambud är dock om jag skulle ge "200kr, för det är inte värt mer för mig blablabla".
Dock är det en annan diskussion som sagt.

Permalänk

Alla vet ju att dessa typer av personer är de som har absolut minst pengar allmänt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Det är inte samma sak med butiker för de har verksamheter som ger folk jobb, betalar skatt etc etc, en privatperson som bara vill utnyttja andra för att tjäna några hundra kronor per pryl.

Så det vore helt ok beteénde om de skaffar en F-skattesedel för sin lilla BF-business?

Jag skulle istället poängtera att affärerna istället har en roll i att sköta distribueringen av varor. Iom att affärerna redan sköter detta, finns det inget behov av privatpersoner som gör detta. Däremot fyller personen möjligen en annan tjänst, att ge andra som missat att göra sitt köp under rean åtminstone lite rabatt mot normalpris, vilket jag har svårt att se vad man skulle kunna tycka är negativt.

Jag ogillar däremot starkt när detta sker för saker med väldigt låg tillgång per efterfrågan. Typiskt folk som säljer vidare biljetter till eftertraktade evenemang, men eventuellt kan ju även vissa varor på BF eller andra reor passa in här.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka är att; ingenting är märkbart nedsatt till den grad att något skulle gå att sälja begagnat med vinst?! Fattar inte hur man kan bli förbannad över något som snarare är skrattretande? När företag sänker priser så är det i bästa fall till varans egentliga värde. Allt annat ser jag som överpris. Min princip för begagnatvaror är att nedsättningen ska vara omkring halva nypriset. Annars auto-filtrerar min hjärna bort annonserna per automatik. Det händer iofs att jag erbjuder ett lägre pris på sånt som jag vet att en säljare inte kommer få sålt till utsatt pris. Förbannad blir jag sällan över sånt jag bara tycker är tragiskt.

Men som någon skrev tidigare vad gäller biljetter till events av olika slag, så är det en annan femma. Men inte produkter som kan massproduceras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är normer
1)köpa en ssd på rea för 599 sälja för 699kr <- inte okey, omoraliskt, girigt
2)köpa en pensionsfond för 599 sälja för 699 <- helt okey
3)arbeta som säljare på elgiganten och köpa in en vara för 599kr sälja för 699 <- helt okey
4) köpa lägenhet för 599k, bo ett tag sälja för 699k. <- helt okey

(baserat på vad jag läst ifrån tråden)

Vad händer om man i fall 1) köper en ssd på bf, använder i 3år, ssdpriset har stigit så du får då 699kr när du säljer och ska uppgradera. Jag antar att det går ifrån "inte okey, omoraliskt, girigt" till "helt okey" eftersom ens avsikt aldrig var att göra vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är normer
1)köpa en ssd på rea för 599 sälja för 699kr <- inte okey, omoraliskt, girigt
2)köpa en pensionsfond för 599 sälja för 699 <- helt okey
3)arbeta som säljare på elgiganten och köpa in en vara för 599kr sälja för 699 <- helt okey
4) köpa lägenhet för 599k, bo ett tag sälja för 699k. <- helt okey

(baserat på vad jag läst ifrån tråden)

Jeupp.
Specifikt i det här communityt.
Fonder ger jag blanka fan i, lika så många andra ekonomiska orättvisor som driver hela samhället sakta men säkert i en neråtgående spiral, det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det enda jag kan tänka är att; ingenting är märkbart nedsatt till den grad att något skulle gå att sälja begagnat med vinst?! Fattar inte hur man kan bli förbannad över något som snarare är skrattretande? När företag sänker priser så är det i bästa fall till varans egentliga värde. Allt annat ser jag som överpris. Min princip för begagnatvaror är att nedsättningen ska vara omkring halva nypriset. Annars auto-filtrerar min hjärna bort annonserna per automatik. Det händer iofs att jag erbjuder ett lägre pris på sånt som jag vet att en säljare inte kommer få sålt till utsatt pris. Förbannad blir jag sällan över sånt jag bara tycker är tragiskt.

Men som någon skrev tidigare vad gäller biljetter till events av olika slag, så är det en annan femma. Men inte produkter som kan massproduceras.

Ju mer jag tänker på det är det ju mer pinsamt för den som gör så, med tanke på hur lätt folket här ser det för vad det är..

OT: Shit va tråden exploderat, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jeupp.
Specifikt i det här communityt.
Fonder ger jag blanka fan i, lika så många andra ekonomiska orättvisor som driver hela samhället sakta men säkert i en neråtgående spiral, det är en helt annan diskussion.

Ja alltså visst vore det fint med en värld som fungerade utan kapitalism, eller att göra vinst på andra. Det håller jag med om. Men om nu världen ser ut som den är då kan man ju lika gärna spela spelet som det nu är.
Det hindrar en ju inte från att göra goda gärningar, vinsten man får, kan användas för att jobba mindre och istället jobba ideellt eller på annat sätt hjälpa andra. Tjäna pengar på dom rika och ge till dom fattiga

Skrivet av Celphish:

Ju mer jag tänker på det är det ju mer pinsamt för den som gör så, med tanke på hur lätt folket här ser det för vad det är..

OT: Shit va tråden exploderat, haha

Det är nog delvis pga av irritation och frustration.
Att folk gör skillnad på folk som tjänar pengar "hemma" eller på sin "arbetsplats".
Där de som flippar saker på fritiden blir kallade "giriga" och det ena med det andra, men när de själva gör samma sak fast på sin arbetsplats istället.

Kanske är det Kalle 22 som flippar saker eftersom han läser till läkare och har funnit ett sätt att tjäna lite extra pengar vid sidan av studierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celphish:

Vilket samhälle jag eftersträvar är inte vad detta handlar om, detta handlar om vilket nivå vi ska ha på detta community vi nu diskuterar i.
Det vi kan konstatera är ju att jag verkar ha annan moralisk standard än vissa andra, på gott å ont.

Då är det väl lika bra att ta bort köp- och säljdelarna och enbart ha skänkes kvar?

Vad är det som gör att det skaver i dig om någon annan säljer en vara för ett högre pris än vad den är inköpt för? Enligt dig är det dålig (eller låg) moral att tjäna pengar på att köpa och sälja varor som privatperson. Är det inte en ideologisk fråga egentligen? För det kan ju inte vara moraliskt fel i sig.

Skrivet av awaken3D:

Det är skillnad på ideologi och filosofi. Filosofi, att diskutera etik, ens moral i jämförelse med sig själv och andra, dela med sig av erfarenheter och misstag är hur vi har, måste, kommer, ibland vill, ibland inte, skäms för, arg pga, lessen därför att, etc, etc. Det enda som eg aldrig hör hemma på ett öppet forum är "du får inte", för här får man säga sitt ord och står man för det, då äger man det, så står man bredvid någon, äger vi det tillsammans, och vill man inte va med, då går man ut men sliter inte någon med sig bara för man har inget att säga!

Gissar att du vill säga något... frågan är vad? Detta är dock inget öppet forum.

Skrivet av Dockland:

Sant. Tror inte det är varken höger eller vänster det handlar om. Folk som irriterar sig på detta lär ju irritera sig på vanliga butiker också.
Hela värdekedjan går ut på att varje led tar ut sin andel vinst. Inget märkligt med det alls.

Tillverkarens pris mot grossister/leverantörer, leverantörernas pris mot retail, retails pris mot konsument. Simple as that.

Köper jag billigt och säljer dyrt är det upp till köparen att gilla läget eller inte köpa alls. Förstår inte dilemmat alls. Själv tycker jag det är smart. Skulle gärna köpa ett gäng OLED-TV på BF för att sälja till högstbjudande om jag hade orkat och haft tid. Vem skulle inte det?

Uppenbarligen en "moraliskt högstående person". Om den får säga det själv.

Permalänk
Medlem

La ett bud i denna tråd inget konstigt att någon sitter på 9 laptops.
Men när nån vill köpa alla, tänkte jag wow stor familj, litet företag eller nån som kommer att sälja vidare.
Då knöt det sej i magen lite för jag tänkte att här går det inte till så , har gjort några bra affärer samt några mindre bra, men känslan sammantaget är att Sweclockers är en ärlig och hjälpsamt marknad, inte som Blocket med massa nasar som lurar och ljuger. Det finns tom en tråd om hur djävligt det kan se ut på Blocket.
Vilket jag hoppas att mitt Sweclockers inte blir.

Permalänk
Medlem

Sälj till det pris du tror du kan få, inte vad varan ev. är värd.

Köp varan till det pris du är beredd att lägga, ta inte hänsyn till vad säljaren vill ha.

Case closed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det enda jag kan tänka är att; ingenting är märkbart nedsatt till den grad att något skulle gå att sälja begagnat med vinst?!

Kollade du fyndtrådarna?

Xboxen som såldes för 990 kostade drygt 2000 som lägst på prisjakt när jag kollade sist.
De som lyckades få sony-tv'n från hifiklubben för under 9000 skulle jag bli förvånad om de inte kan göra vinst på.
LG B9 som jag beställde gick sönder i frakten, jag kommer få en C9 i utbyte, lägsta pris på den idag är 10.000 mer än jag betalade, klart jag skulle kunna sälja den med vinst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M_X_E_Q:

La ett bud i denna tråd inget konstigt att någon sitter på 9 laptops.
Men när nån vill köpa alla, tänkte jag wow stor familj, litet företag eller nån som kommer att sälja vidare.
Då knöt det sej i magen lite för jag tänkte att här går det inte till så , har gjort några bra affärer samt några mindre bra, men känslan sammantaget är att Sweclockers är en ärlig och hjälpsamt marknad, inte som Blocket med massa nasar som lurar och ljuger. Det finns tom en tråd om hur djävligt det kan se ut på Blocket.
Vilket jag hoppas att mitt Sweclockers inte blir.

Det finns ett flertal företag som livnär sig på att putsa upp gammal elektronik och sälja vidare, med garanti osv, vilket säljaren antagligen skulle uppleva som jättesmidigt att få allt sålt på en gång till en professionell aktör. Låter märkligt att du ska gå runt och vara förstoppad över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter märkligt att du ska gå runt och vara förstoppad över det.

Varför måste du gå på mej så personligt?

Permalänk
Medlem

Personligen så brukar jag lägga startbud som ligger under utropspris av anledningen att utropspriset ligger för nära butikspris. Det finns vissa andra tillfällen där jag har bjudit under också, bland annat när någonting ligger utanför utsatt budget (ibland har man tur).
Jag har aldrig försökt att lura av folk grejer för en spottstyver.
Den enda grejen med att buda lite lägre är att man får vara beredd på att man inte får grejerna man bjuder på.
Det står ju trots allt säljaren fritt att neka bud som dom tycker är för låga, så det är bara att leta vidare. No biggie.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns ett flertal företag som livnär sig på att putsa upp gammal elektronik och sälja vidare, med garanti osv, vilket säljaren antagligen skulle uppleva som jättesmidigt att få allt sålt på en gång till en professionell aktör. Låter märkligt att du ska gå runt och vara förstoppad över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skillnad på att köpa något begagnat, lägga energi på det genom att sätta ihop det, sälja tillsammans med annat som komplett dator eller liknande för ett, för den varan, högre pris än vad du köpte den för.

Detta handlar om folk som köper skit på rean med avsikten att sälja det dyrare efteråt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celphish:

Det är skillnad på att köpa något begagnat, lägga energi på det genom att sätta ihop det, sälja tillsammans med annat som komplett dator eller liknande för ett, för den varan, högre pris än vad du köpte den för.

Detta handlar om folk som köper skit på rean med avsikten att sälja det dyrare efteråt.

Inlägget jag kommenterade handlade inte om det.

Skrivet av M_X_E_Q:

Varför måste du gå på mej så personligt?

Vill du inte ha kommentarer om dina magrörelser kan du undvika att ta upp dem i en tråd om begagnathandel på internet. Vad är det som är så hemskt med att någon köper nio använda datorer? Känner du dig kränkt för att du inte fick köpa en själv?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

...
Detta handlar om folk som köper skit på rean med avsikten att sälja det dyrare efteråt.

Ja, är människor benägna att köpa den skiten är det väl inget fel per se?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Citat:

Ja, är människor benägna att köpa den skiten är det väl inget fel per se?

Ever find something you required, finally at a good price, then your order won't go through because the stock ran out while you tried to pay. Later you see a bunch of scalpers selling the same stuff at scalpers prices and it adds up that it actually came from the same sale. Those people ruined it for you and will also rip off a buyer who doesn't know any better. Perhaps the ripped-off buyer was your friend's young adult son or daughter who hasn't yet learned enough about rip-off merchants who care for nobody but themselves.

Ever buy something "new" from one of these guys and it turns out you need warranty support. But that's a problem because the guy, who you can no longer make contact with, made an excused and promised to send the receipt later, but somehow never did send it.

Ever buy something you can't return, but you realise afterwards it is on sale frequently for the "real price" of 20-40% less.

No I suppose not. To you, "All is fair in love and war". And you could never buy foolishly. Nothing commercial would ever piss you off. That is, until it happens to you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Ett fenomen jag inte sett i samma utsträckning som just nu, är att folk, giriga människor, köper saker på black friday å sen försöker sälja det till mer än vad de köpte prylarna för.
Som om vi på swec inte vet vad sakerna gick för?

Det känns så jevla grisigt rent ut sagt å göra så, speciellt på en sida där folk mer eller mindre endast snackar å handlar med hårdvara?

Varför är folk så sjukt giriga?
Blir fan förbannad :/

Motsvarigheten finns på köpsidan och existerar konstant, blir du förbannad på det eller är det en öppen marknad i det fallet?

Avstår du en löneförhöjning på 30%, möjligheten att avstå bör ju finnas är man fortfarande missnöjd med sin existerande lön/anser att den är för hög och vill förhandla ner den brukar man tyvärr vara tvungen att byta arbetsgivare.

Ser du en TV på blackfriday nedsänkt från 40000:- till 5000:- väljer du att vänta på normalpris för att stötta företaget?

Permalänk
Avstängd

Så enligt ni vänster moralmänniskor så är det inte ok att tjäna pengar på andra sätt än genom företag?

Om man har en expertis inom ett område och du vet att du kan fynda saker och sälja till ett marknadspris så är det klart att man bör kunna göra det. Man tar ju risker, är väl inget konstigt.

Om alla nekar skambud så försvinner dom till slut. Tydligen verkar det funka dock och marknaden ser ut därefter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Samma fenomen när någon säljer en grunka för säg 4000:- och folk "budar" 2000:-

Du glömde att när de sen får prylen för den summan så vill de också ha hemleverans xD.
Jag skriver alltid "PM ignoreras" lik förjävligt får man en massa PM med snabba affärer kompis meddelanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Ett fenomen jag inte sett i samma utsträckning som just nu, är att folk, giriga människor, köper saker på black friday å sen försöker sälja det till mer än vad de köpte prylarna för.
Som om vi på swec inte vet vad sakerna gick för?

Saken är den att det är helt irrelevant vad sakerna gick för, när det kommer till att bestämma varans värde. Att en vara såldes till ett visst pris vid en viss tidpunkt tillbaka i tiden får ju separeras från varans nuvarande marknadsvärde.

En viss produkt ligger stabilt i pris runt 3000 kr, en CPU, GPU, SSD, eller whatever. En butik typ Elgiganten eller Inet har som Black Friday-kampanj 10 eller 20 stycken exemplar för 2000 kr som säljer slut på 15 minuter. Detta ändrar inte produktens värde. En begränsad mängd såldes till underpris som lockvara. Idag går varan bara att köpa för 3000 kr igen. Därför kan varan betinga ett pris på 2500 kr som ny vara på begagnatmarknaden, inte 2000 kr, eftersom den bara kan köpas för 3000 kr i butik idag.

Situationer som dessa måste vara relativt ovanliga eftersom butiker sällan säljer många varor till ett pris som är såpass lågt att det är möjligt för någon att köpa varan och sälja den billigare med vinst. Kunder vill väl ha ett pris på minst runt 20% under butikspris för att det ska vara värt att köpa från en privatperson, så rean behöver vara kanske 30-40% under marknadspriset minst för att det ska gå att gå med vinst. Något som knappt sker p.g.a. låga marginaler. Det här problemet handlar om ett par handfull grafikkort och ryzen som retar upp er.

Men man ser alltid samma princip när det gäller köpare av begagnade saker. Kalle köper en vara för 2000 kr, som har ett RRP på 2300 kr och ofta går att köpa för 2000, men inte mindre. 6 månader senare vill han sälja varan, ser att den går för 1850 som billigast. Kalle sätter ett pris på 1300 som han tycker är rimligt. Nu kommer folk klaga på priset och säga att Webhallen hade erbjudande på den varan så den kostade 1400 kr fredag den 1 november mellan 10.00 och 11.45. Därför borde Kalle sälja den för 1000 kr, fast den går att köpa för 1850 som lägst. Det är upp till spekulanten i så fall att köpa varan hos Webhallen när den är billig. Vad en vara kostat någon gång tidigare är helt irrelevant för värderingen av varan idag. (En SAS-aktie är värd typ 15% mindre än i onsdags för bolaget rapporterar låga vinster, en samlarfigur från första Star Wars är värd mer idag än när den först kom ut, o.s.v. i all oändlighet.)

Ni antar också premissen att folk är svin som medvetet köpte varan för att just DU inte skulle kunna köpa den till underpris, och att personen enbart köpt varan för att sälja den vidare. Så behöver inte alls vara fallet.

När man normalt kan göra sin research på saker att köpa hamnar man istället under Black Friday i ett läge där man ser erbjudandet och måste ta beslut direkt. Köp först och fundera sen. Alternativet är att inte köpa alls för varan kommer ta slut inom någon timme. Då har man valet att lämna tillbaka varan och få 2000, vilket är under marknadsvärdet, alternativt sälja varan vidare eller behålla den. Att lämna tillbaka en vara för långt under marknadsvärdet kan vara ekonomiskt korkat för butiken kommer bara sälja den för 3000 kr.

Nu blir folk tjuriga för att dom inte lyckades knipa ett ex för 2000 och tycker personen som försöker sälja den för 2500 borde kölhalas. Det är synd om stackaren som köper varan för 2500 för han blir blåst av en scalper och borde traska in till butik och hala upp 3 papp. Försäljning av oöppnade produkter borde förbjudas på forumet, o.s.v.

Visst tycker jag också att det är tråkigt om folk köper saker på rea bara för att sälja vidare till ett högre pris. Då får det vara upp till butikerna att göra så att det bara går att beställa 1 vara från rean för varje person/familj/adress. Låt bara registrerade konton med personnummer beställa, och bara 1 sak under fredagen. Eller avstå från att sälja saker till underpris som lockvaror i ett fåtal exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Så enligt ni vänster moralmänniskor så är det inte ok att tjäna pengar på andra sätt än genom företag?

Det har gått rätt bra hittills att diskutera varandras åsikter utan att blanda in politik. Förhoppningsvis så kan vi fortsätta att föra diskussion utan att blanda in allt för mycket politik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Det har gått rätt bra hittills att diskutera varandras åsikter utan att blanda in politik. Förhoppningsvis så kan vi fortsätta att föra diskussion utan att blanda in allt för mycket politik.

Skickades från m.sweclockers.com

Mhm? Du anser det inte vara vänsteråsikter att det är fult att tjäna pengar?

Att överhuvudtaget en sådan här tråd startas vilar ju endera på rent ideologiska grunder eller ren och skär avundsjuka. Moral är subjektivt, diskussioner om det är dömda att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

mm, lite så.
Är det inte bättre om Sweclockers förespråkar och främjar givmildhet och generositet?
Nu vet jag att annonser där folk ger bort saker uppskattas av alla.
Men ett sätt att förespråka det är ju att göra det svårare att kränga av skit för mer än vad de precis fanns ute för.
Om de vill göra det får de göra det på annan sida.

Nej, Sweclockers som site/företag ska inte främja något. Snacka om en otroligt slippery slope om de ska försöka börja kontrollera marknaden på siten.

Dessa giriga idioter som kommer just hit och försöker kommer nog försvinna när det går upp för allmänheten att de inte får ut något här, ingen jävel kommer betala mer än black-friday priset.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är väl trist att folk ska hindra andra från att göra ett bra förstahandsdeal för att tjäna lite fikapengar.

Men tittar man på branschen med att kränga biljetter till diverse events så verkar det ju ha funkat bra i 10+ år, problemet är att det finns (desperata) nog folk att köpa ändå.

Skulle köparna bara sluta köpa så skulle ju scalping-fenomenet självdö, men så verkar ju inte vara fallet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Mhm? Du anser det inte vara vänsteråsikter att det är fult att tjäna pengar?

Att överhuvudtaget en sådan här tråd startas vilar ju endera på rent ideologiska grunder eller ren och skär avundsjuka. Moral är subjektivt, diskussioner om det är dömda att misslyckas.

Jo, så fort någon tycker att något är girigt oavsett om det handlar om pengar eller inte så är det såklart vänsterpolitik det handlar om....

Diskussioner är till för att att skapa en balans i systemet, att skrika vänster och kommunism så fort någon tycker att någon är sniken eller snål är lite väl överspänt.

Jag tycker att man alltid ska kunna diskutera priset, ifall man försöker tvinga fram eller är för påstridig så går det dock för långt, men att uttrycka vad man skulle kunna tänka sig att ge är väl aldrig fel.

Sen så tycker jag att det är väldigt fult på T.Ex. blocket där folk roas av att sälja datorer som märks som "Gaming datorer" till barnfamiljer som inte har någon större förståelse för vad det handlar om, men vill ha en speldator till deras barn och tror att dom får en bra deal eftersom att priset uppfattas som lågt.
I många fall så är dessa datorer också trasiga, vilket man inte märker i början eftersom att dom i alla fall bootar till Windows.

Jag skulle kalla marknaden för begagnade datorer och komponenter för ful idag, även tillverkare som märker om sina gamla grafikkort till nya är väldigt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dessa giriga idioter som kommer just hit och försöker kommer nog försvinna när det går upp för allmänheten att de inte får ut något här, ingen jävel kommer betala mer än black-friday priset.

Skulle inte vara säker på det, det dök ju upp "jag ska nog köpa en tv" trådar direkt efter BF när alla butiker höjt priserna igen t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."