Snabbtest: Grafikprestanda i Halo: Reach

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Halo: Reach

Halo: Reach har äntligen lanserats till PC med Master Chief Collection. SweClockers sätter titeln på prov med dagens moderna datorkomponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett lättdrivet spel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Här finns det fipsar så det räcker och blir över ser jag

Aldrig vart något mega fan an Halo faktiskt även om jag tex lirade Reach när det begav sig. Så detta intresserar inte mig direkt. Men många ute i stugorna kommer ha att göra det är ju en sak som är säker, kul för er!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hade önskat att man hade haft 400fps i rdr2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Ni borde ha gjort ett ljudtest istället. Spelet låter skit rent sagt.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag eller känns spelet "segt" trots hög fps? Tycker det reagerar långsamt och att animationerna på nåt sätt inte riktigt flyter som att det vore +100 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är det bara jag eller känns spelet "segt" trots hög fps? Tycker det reagerar långsamt och att animationerna på nåt sätt inte riktigt flyter som att det vore +100 fps.

Läste under nån recension på Steam att flera ska ha märkt av just det du beskriver, och att det ska handla om att spelet enbart fördubblar fps'en över 60fps. I teorin innebär detta alltså att spelet behöver köras i 288 fps för att man ska kunna uppleva 144fps. Vet inte om detta är hela sanningen, men det var vad jag fick fram av läsningen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@anon193054: Jag upplevde också samma sak igår när jag spelade lite. Hade gott om FPS och har 120 Hz skärm och att sikta runt och vända sig kändes snabbt och smidigt men kändes som att omvärlden hackade.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Trodde först jag sett fel... läste första tabellen om och om igen... vänta.. 400+ fps... vad missar jag? Är det CS 1.6 här eller?

När 390 räcker för 4k spelande... börjar man undra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Läste under nån recension på Steam att flera ska ha märkt av just det du beskriver, och att det ska handla om att spelet enbart fördubblar fps'en över 60fps. I teorin innebär detta alltså att spelet behöver köras i 288 fps för att man ska kunna uppleva 144fps. Vet inte om detta är hela sanningen, men det var vad jag fick fram av läsningen.

Allright, makes sense I guess

Skrivet av lambdan:

@dix_xib: Jag upplevde också samma sak igår när jag spelade lite. Hade gott om FPS och har 120 Hz skärm och att sikta runt och vända sig kändes snabbt och smidigt men kändes som att omvärlden hackade.

Hehe, hade inte igång någon fps-mätare först men blev mäkta förvånad när den slogs på. Tänkte först, vafan... måste mitt Titan Xp uppgraderas för det här?

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett köp, det här är ett av många spel jag missat sen jag sålde min xbox360.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Too little, too late.. Halo är nog en av de mest misshandlade IPn på PC jag känner till.
Det sagt, kul att det kommer till PC likväl, än om sent.

Lättdrivet är det i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Hade önskat att man hade haft 400fps i rdr2

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt hade jag nöjt mig med stadiga 60fps i 4K.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av YamahaDGX630:

Läste under nån recension på Steam att flera ska ha märkt av just det du beskriver, och att det ska handla om att spelet enbart fördubblar fps'en över 60fps. I teorin innebär detta alltså att spelet behöver köras i 288 fps för att man ska kunna uppleva 144fps. Vet inte om detta är hela sanningen, men det var vad jag fick fram av läsningen.

Intressant. Jag har inte hunnit spela på riktigt än utan mest sprungit samma slinga hela tiden. Märkte inte så värst mycket just då, men får se när jag börjar spela på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Helt ärligt hade jag nöjt mig med stadiga 60fps i 4K.

Grafikkorten är helt enkelt för dåliga

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Intressant. Jag har inte hunnit spela på riktigt än utan mest sprungit samma slinga hela tiden. Märkte inte så värst mycket just då, men får se när jag börjar spela på riktigt.

Det man inte märker av har man inte ont utav. Gissar att du kommer märka det direkt nu när du börjar springa runt Själv har jag inte köpt spelet ännu, bara läst recensioner. Blir ett köp senare mot jul

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av YamahaDGX630:

Det man inte märker av har man inte ont utav. Gissar att du kommer märka det direkt nu när du börjar springa runt Själv har jag inte köpt spelet ännu, bara läst recensioner. Blir ett köp senare mot jul

Det finns ju till Game Pass också. Mycket billigare och mer spel
Dock måste du bråka med Microsoft Store som är otroligt usel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det finns ju till Game Pass också. Mycket billigare och mer spel
Dock måste du bråka med Microsoft Store som är otroligt usel

Svär inte!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Svär inte!

Var svär han någonstans? jag kan inte hitta ordet.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Använd nya Xbox appen istället för Store, mycket trevligare och utan allt tjafs som finns i Store.

Om topic så har jag kört detta en hel del sista dagarna och tycker det funkar bra. Jag upplever också en viss seghet och stör mig lite på att de enda alternativen för FPS Limit är "60 FPS" och "Unlimited".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast

Har dedikerat nästan all fritid åt spelet sedan det släpptes i förrgår, så det är väl mitt betyg! Är positivt överraskad över hur styrningen känns med mus och tangentbord men samtidigt kan jag väl bekräfta att något med frameraten känns lite "off", dock inte i termer av microstuttering utan något jag inte kan sätta fingret på. Men det duger och prestandan är ju bevisligen inget större problem. Men jag är i alla fall glad att de fick till uncapped framerate över huvud taget till release, då det var tal om att hålla den capped vid 60 tills vidare först.

I övrigt är det en frisk fläkt att äntligen ha titeln på PC! Störde mig på Xbox 360-versionens hackiga framerate runt 25 FPS redan back in the day och idag är det nästan ospelbart! Även om grafiken i sig inte verkar ha fått sig något lyft så gör moderna upplösningar och högre framerate upplevelsen till natt och dag. Har haft riktigt roligt i multiplayer hittills!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera burken, får runt 80 fps med 2080.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Faktiskt missat Reach tidigare och endast lirat H:CE H2 och H3 men känns bra.
Ljudet är dock helt uppåt väggarna råkasst framförallt på vapnen som i bästa fall låter som att någon skjuter i en burk 20 meter bort....

Förutom det inga problem alls efter 2 kvällars co-op kampanj! Självklart på legendary vilket är precis samma dödsfest som jag minns!

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Avstängd

Är ingen större skillnad på lägsta fpsen. Men att det kan variera mellan 100 till 400 fps beroende per scene känns som att det kan vara dåliga frame times. Async compuete hade nog kunnat jämna ut skillnaden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Fins det advanced grafik inställingar? man kan ju inte ställa in något bara orginal eller enhanced? även fast spelet är gammalt verkar det inte flyta på bra alls , visst över 60fps men har väll en 60-90fps i 3440x1440 på enhanced.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Verkar vara ett lättdrivet spel

Bra sammanfattning av artikeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Oneone:

Fins det advanced grafik inställingar? man kan ju inte ställa in något bara orginal eller enhanced? även fast spelet är gammalt verkar det inte flyta på bra alls , visst över 60fps men har väll en 60-90fps i 3440x1440 på enhanced.

Nope. Det du kan ändra isåfall är FOV, V-sync och frame cap. Annars hittar jag inga fler inställningar att ändra. Jag använde versionen från Microsoft Store och kan inte hitta filerna till spelet, om man skulle kunna ändra därifrån. Kanske går med Steam-versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nope. Det du kan ändra isåfall är FOV, V-sync och frame cap. Annars hittar jag inga fler inställningar att ändra. Jag använde versionen från Microsoft Store och kan inte hitta filerna till spelet, om man skulle kunna ändra därifrån. Kanske går med Steam-versionen?

inte grävt runt något ännu i filerna i steam men det kanske kommer, såg i DFs guide där fins det inte heller.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så låser sig spelet till 120 fps på min dator.
Spelar genom steam med unlocked framerate. Vsync är avstängt.

Kör med en 1440p 165hz Gsync skärm. Konstigt att det låser på 120fps.
RTX2080, 3800X.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oneone:

Fins det advanced grafik inställingar?

Nä. Artikeln är rätt tydlig på den punkten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield