Borttappade XM3or (PostNord)

Permalänk

Borttappade XM3or (PostNord)

Tjena! Skickade för två veckor sen ett paket (inte spårbart då jag glömde helt och hållet, blev inte tillfrågad i kassan heller) med mina Sony WH-1000XM3or i på väg till El-Fynd för reklamation. Well, två veckor senare, har paketet inte nått de, och inte heller kommit tillbaks till mig. Nu är frågan, vad kan jag göra? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt par lurar och glömma detta?
All hjälp uppskattas!

Permalänk
Skrivet av kurdipower:

Tjena! Skickade för två veckor sen ett paket (inte spårbart då jag glömde helt och hållet, blev inte tillfrågad i kassan heller) med mina Sony WH-1000XM3or i på väg till El-Fynd för reklamation. Well, två veckor senare, har paketet inte nått de, och inte heller kommit tillbaks till mig. Nu är frågan, vad kan jag göra? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt par lurar och glömma detta?
All hjälp uppskattas!

iom att det antar jag är skickat oförsäkrat iom ospårbart så ja troligen har för mig de inte ger någon ersättning för varor skickade ospårbart iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Regel nummer ett: Alltid spårbart när man skickar värdesaker.
Att lita på att okända personer är hederliga och seriösa är som att bjuda hem vargen.

Hur skickade du lurarna? Vilken tjänst?

Vad jag kan se så ska t ex Postpaket Inrikes ha försäkring upp till 50k utan extra kostnad, rek. har försäkring upp till 10k. De där skicka lätt-påsarna hittar jag inget om, så jag antar att dem inte är försäkrade.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Skrivet av Kiirozu:

Regel nummer ett: Alltid spårbart när man skickar värdesaker.
Att lita på att okända personer är hederliga och seriösa är som att bjuda hem vargen.

Hur skickade du lurarna? Vilken tjänst?

Vad jag kan se så ska t ex Postpaket Inrikes ha försäkring upp till 50k utan extra kostnad, rek. har försäkring upp till 10k. De där skicka lätt-påsarna hittar jag inget om, så jag antar att dem inte är försäkrade.

De skickades med postnord, med de blå påsarna för 59 kr, räknas de ini de som försäkras? Frågan är om de försäkras även om det inte var spårbart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kurdipower:

Skickade du som företagspaket? Annars kommer det till ett ombud och ligger där i två veckor innan det returneras. El-fynd skriver att du måste skicka som företagspaket: https://www.elfynd.se/kundservice/angerratt Du kanske kan se det i Postnord-appen om du har kvar kvittot du fick.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kurdipower:

De skickades med postnord, med de blå påsarna för 59 kr, räknas de ini de som försäkras? Frågan är om de försäkras även om det inte var spårbart

Skickades från m.sweclockers.com

En fundering bara, valde du att det skulle till ett företag, alltså utkörning. För om inte finns det en stor risk att det ligger på något ombud och skräpar och företaget inte vet att det finns där.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Rätt så knäppt att det kan vara så egentligen. Man köper en tjänst men det är inte säkert om man får tjänsten eller inte. Typ om jag går till en klockaffär för att byta batteri på mitt armbandsur och sen kommer tillbaka en kvart senare och dom svarar "vem är du och vilken klocka?"
Postnord skulle lika gärna kunna ha en shredder på bakgården och bara köra allt oförsäkrat i den.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Rätt så knäppt att det kan vara så egentligen. Man köper en tjänst men det är inte säkert om man får tjänsten eller inte. Typ om jag går till en klockaffär för att byta batteri på mitt armbandsur och sen kommer tillbaka en kvart senare och dom svarar "vem är du och vilken klocka?"
Postnord skulle lika gärna kunna ha en shredder på bakgården och bara köra allt oförsäkrat i den.
https://5.imimg.com/data5/FD/OI/MY-4885860/heavy-duty-industrial-shredder-500x500.jpg

Ja, paketen måste ju ligga någonstans, och på fraktsedeln står namn och address.. Låter man det bara ligga och låtsas som ingenting och sen tar hem det själv?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kurdipower:

De skickades med postnord, med de blå påsarna för 59 kr, räknas de ini de som försäkras? Frågan är om de försäkras även om det inte var spårbart

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade inte igenom postnords hemsida särskilt genomgående. Jag tror dock att de blåa påsarna är oförsäkrade och ospårbara, därav det billigaste alternativet.
Personligen skulle jag aldrig välja det för att skicka någonting öht. Ett tips för framtiden är att alltid fixa frakten själv, hemma framför datorn via Postnords hemsida. Bästa är om du kan fixa emballaget själv också.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Har du angett någon avsändare på den blåa påsen?
Det lär annars skickas tillbaka till Posten och kanske de lyckas spåra det genom att öppna kuvertet och ser att det finns en följesedel/order med din adress där i.
Annars borde Postnord kunna hjälpa dig att ta reda på vilket ombud det hamnar på baserat på postnumret och då kanske du kan åka dit och hämta det.

Permalänk
Medlem

Jag beställde LP-skivor från USA som skickades med DHL eCommerce, och jag fick ett kollinr från dem. När det anlände till Sverige slutade jag få uppdateringar, och något tullbrev kom inte heller. Jag hörde av mig till återförsäljaren, som hänvisade till DHL, som i sin tur hänvisade till Postnord eftersom det tydligen överlämnas till dem för tullklarering. Postnord-representanten kunde inte dra någon nytta av DHL:s spårningsnummer, utan krävde ett "inrikes spårningsnummer". Jag har aldrig blivit tilldelad det, och återförsäljaren insisterar på att jag har fått all kolliinformation som finns. Då kan Postnord inte hjälpa mig. Så, jag kan se att paketet anlänt till Sverige i slutet av september, men det hanteras inte.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Avstängd

Det är alltså skickat som brev? Ja, då får du skylla dig själv. Man borde ju bli lite fundersam när man inte får ett kolli-ID när man betalar kan man tycka.

Frågan är ju dessutom om du följt El-fynds anvisningar för reklamation?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Jag beställde LP-skivor från USA som skickades med DHL eCommerce, och jag fick ett kollinr från dem. När det anlände till Sverige slutade jag få uppdateringar, och något tullbrev kom inte heller. Jag hörde av mig till återförsäljaren, som hänvisade till DHL, som i sin tur hänvisade till Postnord eftersom det tydligen överlämnas till dem för tullklarering. Postnord-representanten kunde inte dra någon nytta av DHL:s spårningsnummer, utan krävde ett "inrikes spårningsnummer". Jag har aldrig blivit tilldelad det, och återförsäljaren insisterar på att jag har fått all kolliinformation som finns. Då kan Postnord inte hjälpa mig. Så, jag kan se att paketet anlänt till Sverige i slutet av september, men det hanteras inte.

Nu vet jag inte hur det är med DHL men när jag får paket från Nederländerna så får jag ju ett kolli-ID från den som skickar. Detta ID kan inte användas i Postnords system utan när paketet är på väg så kan jag gå in på Postnl och söka på deras nummer och så får jag där ett annat nummer som sedan Postnords system känner igen. Kan det vara så för DHL också? Minns inte vad det kallas men det är typ "samordningsnummer" eller "samarbetspartnernummer". Något sådant. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk

Exakt som några sa kom den tillbaka just idag, drygt två veckor efteråt. Men jag ska ju skicka det igen fär att den behöver repareras, hur ska jg göra för att skicka till företag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

En fundering bara, valde du att det skulle till ett företag, alltså utkörning. För om inte finns det en stor risk att det ligger på något ombud och skräpar och företaget inte vet att det finns där.

Hur gär jag detta? Får göra om och göra rätt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kurdipower: Enklaste är väl ifall du frågar Elfynd om fraktsedel eller alternativ genom deras kundtjänst.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kurdipower:

Hur gär jag detta? Får göra om och göra rätt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte hur det ser ut på datorn men borde vara lika.
Under mottagare väljer man företag.

Har själv gjort samma misstag en gång, men med något betydligt billigare. Hoppas det löser sig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdipower:

Exakt som några sa kom den tillbaka just idag, drygt två veckor efteråt. Men jag ska ju skicka det igen fär att den behöver repareras, hur ska jg göra för att skicka till företag?

Har du varit i kontakt med företaget om detta? På deras sajt skriver de t.o.m. att de hjälper till att ordna frakten. Känns märkligt om ett företag som omsätter 50 miljoner inte har en rutin för att fixa fraktsedlar vid reklamation.

Var även medveten om att; vid godkänd reklamation så har du rätt till ersättning för både fraktkostnad och eventuella utlägg. Det är dock ditt ansvar att hålla nere kostnaderna. El-fynd har tryckt ihop ångerrätt/reklamation i samma stycke och skriver att du som kund är ansvarig för fraktkostnad men det gäller alltså enbart vid ångerrätt - inte reklamation.

Permalänk
Medlem

@videopac
Jag och Postnord-representanten gick båda in på DHL:s trackingtjänst, men systemet accepterade inget av de givda numren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joeldeluxe:

@kurdipower:

Skickade du som företagspaket? Annars kommer det till ett ombud och ligger där i två veckor innan det returneras. El-fynd skriver att du måste skicka som företagspaket: https://www.elfynd.se/kundservice/angerratt Du kanske kan se det i Postnord-appen om du har kvar kvittot du fick.

@kurdipower

Har det inte skickats som företagspaket så kommer det inte fram till mottagaren och du får tillbaka paketet efter 2 veckor.

Permalänk

Det var exakt det som hände, dock har jag inget kvitto första gången för 59 kronorna, så de kan jag inte begära tillbaks, dock denna gången har jag det och då är det bara att bifoga kvittot eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Jag beställde LP-skivor från USA som skickades med DHL eCommerce, och jag fick ett kollinr från dem. När det anlände till Sverige slutade jag få uppdateringar, och något tullbrev kom inte heller. Jag hörde av mig till återförsäljaren, som hänvisade till DHL, som i sin tur hänvisade till Postnord eftersom det tydligen överlämnas till dem för tullklarering. Postnord-representanten kunde inte dra någon nytta av DHL:s spårningsnummer, utan krävde ett "inrikes spårningsnummer". Jag har aldrig blivit tilldelad det, och återförsäljaren insisterar på att jag har fått all kolliinformation som finns. Då kan Postnord inte hjälpa mig. Så, jag kan se att paketet anlänt till Sverige i slutet av september, men det hanteras inte.

Via discogs? Det är säljaren som ska se till att du får ditt paket.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Nej, VinylMePlease. De sa att de skulle skicka en ny försändelse, men har inte hört något mer.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Avstängd

@kurdipower:

Gör dig själv en tjänst och skicka med en tjänst som har både försäkring och tracking. Kostar ungefär det dubbla skulle jag gissa.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Jag gjorde med tracking, blev ändå bara 63 kr, men denna gången ska den nå rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdipower:

Jag gjorde med tracking, blev ändå bara 63 kr, men denna gången ska den nå rätt!

Låter som att du använt "skicka lätt". Det paketet är oförsäkrat och kommer gå till deras utlämningsställe. Eftersom företag inte kör till ICA för att hämta ut kunders paket så kommer det sannolikt gå tillbaka till dig om två veckor.

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Låter som att du använt "skicka lätt". Det paketet är oförsäkrat och kommer gå till deras utlämningsställe. Eftersom företag inte kör till ICA för att hämta ut kunders paket så kommer det sannolikt gå tillbaka till dig om två veckor.

Fattar inte, jag valde ju företag och skrev in adressen, vad ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Låter som att du använt "skicka lätt". Det paketet är oförsäkrat och kommer gå till deras utlämningsställe. Eftersom företag inte kör till ICA för att hämta ut kunders paket så kommer det sannolikt gå tillbaka till dig om två veckor.

Nej, inte om man väljer företag. Man kan också välja tillägg att köra ut när man väljer Företag som mottagare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kurdipower:

Fattar inte, jag valde ju företag och skrev in adressen, vad ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan påpekats skulle du kontaktat företaget och fått en retursedel (som då är företagspaket med utkörning). Skicka Lätt har ingen utkörning i normalfallet och jag kan inte hitta något extra val. Var angav du att utkörning som extra tjänst? Vanlig Skicka Lätt hamnar hos ombud oavsett företag eller inte (precis som vanliga paket som inte är under företagspakettjänsten). Om det är en liten försändelse kan det bli brevlåda om man aktivt väljer det, men det är ju ett lotteri.

Skrivet av jnsson:

Nej, inte om man väljer företag. Man kan också välja tillägg att köra ut när man väljer Företag som mottagare

Finns inget sådant val (som jag kan hitta) för Skicka Lätt, oavsett om man väljer företag eller inte. Kan du visa var?

Edit: Tittade precis i telefonappen också, inga sådana val där heller.

"Med Brev Skicka Lätt kan du skicka lättare varor, som exempelvis en bok, upp till 2 kilo. Brevet lämnas hos något av våra ombud. Brevet är spårbart. Mottagaren får en sms- eller brevavi när brevet finns att hämta och avsändaren får en bekräftelse när brevet är hämtat. Utlämningen kräver inte legitimation. Mottagaren ska kunna uppge det nummer som angivits i aviseringen."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdipower:

Fattar inte, jag valde ju företag och skrev in adressen, vad ska jag annars göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför gjorde du inte bara som folk i tråden skrev? Bad el-fynd maila/skicka en fraktsedel?! 😂