Dockningsstation med Thunderbolt 3 + gaming = sant?

Permalänk
Medlem

Dockningsstation med Thunderbolt 3 + gaming = sant?

Hej!

Bakgrund:
Jag har funderat lite på hur jag förenkla mitt hemmakontor lite. Det händer lite då och då att jag jobbar hemifrån och är då tvungen att använda en laptop från jobbet. Normalt ser mitt hemmakontor ut som så att jag har en stationär PC som är utrustad för gaming. Denna PC är kopplad till två skärmar varav den ena kör 2560x1440 @ 144hz över displayport.
När jag då jobbar hemifrån så kopplar jag helt enkelt om alla sladdar från min PC till jobblaptopen för att kunna utnyttja utrustningen som jag har hemma. Denna något irriterande procedur fick mig att fundera på att köpa in en dockningsstation (något i denna stilen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4279213) med thunderbolt 3 för att samla alla anslutningar på samma ställe. Detta skulle passa utmärkt då min jobblaptop har en thunderbolt-anslutning och min stationära PC kan utrustas med thunderbolt genom ett expansionskort för PCI-e.

Fråga:
Som jag förstår det så har thunderbolt 3 en bandbredd på runt 40 Gb/s.
Om jag låter en thunderbolt 3-docka vara länken mellan min stationära PC och mina skärmar när jag spelar, kommer jag då förlora prestanda? Kommer jag ens kunna driva en 1440p-skärm i 144hz genom thunderbolt?

Relevanta specs för stationär PC:
cpu: i7-5820k @ 4.0 GHz
motherboard: asus x99-a (bör var utrustad med thunderbolt 3-header om jag förstår det rätt)
gpu: GTX 980ti

Permalänk
Medlem

Thunderbolt stödjer displayport och kan därmed driva din 1440p skärm i 144Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstam:

Hej!

Bakgrund:
Jag har funderat lite på hur jag förenkla mitt hemmakontor lite. Det händer lite då och då att jag jobbar hemifrån och är då tvungen att använda en laptop från jobbet. Normalt ser mitt hemmakontor ut som så att jag har en stationär PC som är utrustad för gaming. Denna PC är kopplad till två skärmar varav den ena kör 2560x1440 @ 144hz över displayport.
När jag då jobbar hemifrån så kopplar jag helt enkelt om alla sladdar från min PC till jobblaptopen för att kunna utnyttja utrustningen som jag har hemma. Denna något irriterande procedur fick mig att fundera på att köpa in en dockningsstation (något i denna stilen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4279213) med thunderbolt 3 för att samla alla anslutningar på samma ställe. Detta skulle passa utmärkt då min jobblaptop har en thunderbolt-anslutning och min stationära PC kan utrustas med thunderbolt genom ett expansionskort för PCI-e.

Fråga:
Som jag förstår det så har thunderbolt 3 en bandbredd på runt 40 Gb/s.
Om jag låter en thunderbolt 3-docka vara länken mellan min stationära PC och mina skärmar när jag spelar, kommer jag då förlora prestanda? Kommer jag ens kunna driva en 1440p-skärm i 144hz genom thunderbolt?

Relevanta specs för stationär PC:
cpu: i7-5820k @ 4.0 GHz
motherboard: asus x99-a (bör var utrustad med thunderbolt 3-header om jag förstår det rätt)
gpu: GTX 980ti

Tja!

Jag har lite liknande lyxproblem som du - alltså att jobba hemifrån och behöva koppla ihop alla ens apparater.

Själv sitter jag på ett AMD-system som gör att jag inte kan få till Thunderbolt från PC:n, vilket hade varit min optimala lösning men jag klarar mig faktiskt utan det och utan att behöva flytta skärmkablar. Spel-PC kör displayport till skärm, dockan kör HDMI till skärm. Till spel-PC har jag kopplat en USB-hub med USB-C-port. En permanent sak som jag borrat ner i skrivbordet. Och upp genom ett hål i den går Thunderboltkabeln från dockan. Så, när jag vill använda laptop drar jag ut kabeln och sätter den i laptopen och när jag vill använda PC sätter jag den i usb-hubben. Behöver ju dock gå in i menyn på skärmen och ändra input-källa också.

Ibland vill jag köra med Macbook pro bredvid PC för att kunna ha båda systemen. Då kör jag med synergy och delar mus och tangentbord när det behövs. Rätt frän setup blir det ändå.

Du får meddela hur det har gått när du satt upp allt och om det fungerar som tänkt.

Jag har sett sådana expansionskort för TB3 men dom är ju ganska avancerade när du vill använda grafikkortsinput till dom. Har sett varianter med en kabel in i expansionskortet från grafikkortet. Tror inte att datorn löser det internt över bussarna. Men det kanske den gör? Någon som vet?

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Tja!

Jag har lite liknande lyxproblem som du - alltså att jobba hemifrån och behöva koppla ihop alla ens apparater.

Själv sitter jag på ett AMD-system som gör att jag inte kan få till Thunderbolt från PC:n, vilket hade varit min optimala lösning men jag klarar mig faktiskt utan det och utan att behöva flytta skärmkablar. Spel-PC kör displayport till skärm, dockan kör HDMI till skärm. Till spel-PC har jag kopplat en USB-hub med USB-C-port. En permanent sak som jag borrat ner i skrivbordet. Och upp genom ett hål i den går Thunderboltkabeln från dockan. Så, när jag vill använda laptop drar jag ut kabeln och sätter den i laptopen och när jag vill använda PC sätter jag den i usb-hubben. Behöver ju dock gå in i menyn på skärmen och ändra input-källa också.

Ibland vill jag köra med Macbook pro bredvid PC för att kunna ha båda systemen. Då kör jag med synergy och delar mus och tangentbord när det behövs. Rätt frän setup blir det ändå.

Du får meddela hur det har gått när du satt upp allt och om det fungerar som tänkt.

Jag har sett sådana expansionskort för TB3 men dom är ju ganska avancerade när du vill använda grafikkortsinput till dom. Har sett varianter med en kabel in i expansionskortet från grafikkortet. Tror inte att datorn löser det internt över bussarna. Men det kanske den gör? Någon som vet?

Jag har precis köpt en skärm med Thunderbolt anslutning och jag har en desktop med AMD och laptop med Thunderbolt anslutning. Försöker komma på en lösning och det verkar som att du har en, dock hänger jag inte riktigt med..
Kopplar jag in mus /tangentbord i skärmen så kan jag dra Thunderbolt kabeln från skärm till laptop och det fungerar riktigt smidigt.
Eftersom desktop datorn inte har Thunderbolt får jag flytta mus/tangentbord från skärm till desktop. Är det detta du har löst med docka + usb hub? Vill du förklara vad det är för docka och hub du har och hur du använder dem?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstam:

Hej!

Bakgrund:
Jag har funderat lite på hur jag förenkla mitt hemmakontor lite. Det händer lite då och då att jag jobbar hemifrån och är då tvungen att använda en laptop från jobbet. Normalt ser mitt hemmakontor ut som så att jag har en stationär PC som är utrustad för gaming. Denna PC är kopplad till två skärmar varav den ena kör 2560x1440 @ 144hz över displayport.
När jag då jobbar hemifrån så kopplar jag helt enkelt om alla sladdar från min PC till jobblaptopen för att kunna utnyttja utrustningen som jag har hemma. Denna något irriterande procedur fick mig att fundera på att köpa in en dockningsstation (något i denna stilen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4279213) med thunderbolt 3 för att samla alla anslutningar på samma ställe. Detta skulle passa utmärkt då min jobblaptop har en thunderbolt-anslutning och min stationära PC kan utrustas med thunderbolt genom ett expansionskort för PCI-e.

Fråga:
Som jag förstår det så har thunderbolt 3 en bandbredd på runt 40 Gb/s.
Om jag låter en thunderbolt 3-docka vara länken mellan min stationära PC och mina skärmar när jag spelar, kommer jag då förlora prestanda? Kommer jag ens kunna driva en 1440p-skärm i 144hz genom thunderbolt?

Relevanta specs för stationär PC:
cpu: i7-5820k @ 4.0 GHz
motherboard: asus x99-a (bör var utrustad med thunderbolt 3-header om jag förstår det rätt)
gpu: GTX 980ti

Om du hittar någon bra docka som lämpar sig till jobb/gaming då får du gärna dela med dig. Jag sitter lite i samma sits

Om någon vet ifall en docka har stöd för 4k i 60Hz, betyder det per automatik att dockan stödjer 2k i 144Hz?

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna sida när jag googla
https://www.laptopmag.com/articles/docking-station-gaming

Kort sammanfattad är om du använder en docka så kommer du förlora prestanda om du tänker använda dockan till båda din gamingdator och arbetsdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Jag har precis köpt en skärm med Thunderbolt anslutning och jag har en desktop med AMD och laptop med Thunderbolt anslutning. Försöker komma på en lösning och det verkar som att du har en, dock hänger jag inte riktigt med..
Kopplar jag in mus /tangentbord i skärmen så kan jag dra Thunderbolt kabeln från skärm till laptop och det fungerar riktigt smidigt.
Eftersom desktop datorn inte har Thunderbolt får jag flytta mus/tangentbord från skärm till desktop. Är det detta du har löst med docka + usb hub? Vill du förklara vad det är för docka och hub du har och hur du använder dem?

Fasen vet hur man bäst förklarar det här.
- Mus och tangentbord är inkopplat i dockan.
- En skärmkabel (hdmi) mellan docka och skärm för input när jag kör med Thunderbolt laptop.
- En skärmkabel (DP) mellan amd spelrigg och skärmen direkt.
- En ethernetkabel mellan amd spelrigg och router.
- En ethernetkabel mellan docka och router.

För att få t-bord och mus till spelrigg när jag ska använda den har jag borrat ner en USB-hub med USB-C kontakt i skrivbordet som är ansluten till spelriggen. Då tar jag Thunderboltkabeln som jag annars kopplar in i laptopen och kör ner i den vilket då effektivt gör om dockan till en enkel USB-hub (via USB-hubben i bordet) och då enbart för mus och tangentbord. Display-input gör jag över DP separat för G-sync och 100hz.

När jag vill använda dockan till laptop stoppar jag in Thunderboltkabel i laptop vilket gör att dockan blir en riktig docka med som försörjer laptop med ethernet, mus och t-bord och skärmanslutning. Det enda jag måste göra ytterligare är ju då att byta inputväg på skärmen vilket är gjort på två sekunder.

Så, effektivt flyttar jag en kabel mellan USB-hub i skrivbordet och laptop för att byta input på mus och t-bord och byter inputväg på skärmen.

Om du har en USB-C-port på datorn kan du ju lika gärna stoppa in TB-kabeln i den för samma lösning. Jag har en hub i skrivbordet för att min spelrigg inte har USB-C och att den tidigare stod på golvet.

Fråga på om det fortfarande är oklart...

Edit: Jag har en HP-Thunderboltdocka med 2 x DP och 1 x Hdmi med allt lullull som extra TB-portar och ethernet och strömmatning. Fick den från jobbet.
Edit 2: Det här denna dockan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av alact:

Om någon vet ifall en docka har stöd för 4k i 60Hz, betyder det per automatik att dockan stödjer 2k i 144Hz?

Det ska™ det betyda. (Vill dock inflika att jag inte står bakom "2K" som benämning på 2 560 × 1 440, som jag gissar att du menar.) Dockan ska bara exponera eventuella DisplayPort-länkar från datorn till anslutna skärmar, enligt dokumentet Technology Brief: Thunderbolt 3:

The first device in the Thunderbolt link has a few options of how it can use this underlying PCI Express and DisplayPort traffic:

  • […]

  • Consume the DisplayPort links by exposing them to a display panel, or a display connector(s)

  • […]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna när jag sökte runt lite på dockor.
https://mymantiz.com/

De har en eGPU produkt, som är lik Razer Chroma Core. Alltså ett chassi för GPU, som du kan koppla in ditt laptop med via TB3. Det kommer inte hjälpa om du vill snabbt kunna byta mellan arbetsdatorn och din gamingdator. Men ifall du bara har en dator som du har till jobb och vill kunna ta med dig det hem för att spela spel då kan en eGPU lösning vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Om du hittar någon bra docka som lämpar sig till jobb/gaming då får du gärna dela med dig. Jag sitter lite i samma sits

Om någon vet ifall en docka har stöd för 4k i 60Hz, betyder det per automatik att dockan stödjer 2k i 144Hz?

2k är väl lite udda namn, då det är 2048x1080...
Men fuskbladet har en go laxpudding ordnat här till dig:
https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

För i slutet handlar det om bandbredd. Du har en begränsad sådan, och dockan ska ha nog för NIC, ljus, USB och skärmarna på en kabel.

Så 3840x2160 60Hz ska gå på 16Gbps.
2560x1440 144Hz behöver 18Gbps vardera, så inte säkert. 120Hz verkar ha mer marginal. Sen tror jag inte kabeln är maxad på 4k60, så det som @Alling säger "ska gå..."

Sen om skärmarna detekteras rätt, hur input lagg påverkas osv... det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

2k är väl lite udda namn, då det är 2048x1080...
Men fuskbladet har en go laxpudding ordnat här till dig:
https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

För i slutet handlar det om bandbredd. Du har en begränsad sådan, och dockan ska ha nog för NIC, ljus, USB och skärmarna på en kabel.

Så 3840x2160 60Hz ska gå på 16Gbps.
2560x1440 144Hz behöver 18Gbps vardera, så inte säkert. 120Hz verkar ha mer marginal. Sen tror jag inte kabeln är maxad på 4k60, så det som @Alling säger "ska gå..."

Sen om skärmarna detekteras rätt, hur input lagg påverkas osv... det är en helt annan fråga.

Jag har gett upp med att hitta en fungerande docka för det, kommer istället satsa på en eGPU lösning istället.
Hittade denna också https://www.blackbeastpro.com en kommande norsk kickstarters som verkar intressant också.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paddanx:

Så 3840x2160 60Hz ska gå på 16Gbps.
2560x1440 144Hz behöver 18Gbps vardera, så inte säkert. 120Hz verkar ha mer marginal. Sen tror jag inte kabeln är maxad på 4k60, så det som @Alling säger "ska gå..."

Precis. Det stämmer att 4K @ 60 Hz inte rent matematiskt garanterar 2 560 × 1 440 @ 144 Hz, men om 4K @ 60 Hz fungerar ska™ man kunna utgå från att (minst) HBR2 stöds, och då stöds 2 560 × 1 440 i upp till 165 Hz. Se till exempel tabellen Limits for uncompressed RGB / Y′CBCR 4:4:4 video only.

(Kom ihåg att det går att ange bandbredd både inklusive och exklusive overhead för 8b/10b-kodning. För 1440p @ 144 Hz krävs ca 14 Gbit/s exklusive overhead eller ca 18 Gbit/s inklusive overhead.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers