Microsoft Xbox "Lockhart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox "Lockhart" är budgetmodell med Playstation 4 Pro-prestanda

Efter en längre tids tystnad väcks nu nya rapporter om att Xbox "Scarlett" får sällskap av ett enklare och billigare syskon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”Obliviate!”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hade ju känts lite fräschare om den åtminstone presterade snäppet bättre än One X. Varför ta ett steg bakåt liksom?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade ju känts lite fräschare om den åtminstone presterade snäppet bättre än One X. Varför ta ett steg bakåt liksom?

ibland är det halt i uppförsbacken..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Okej att det inte är flaggskeppskonsolen (jag antar att Scarlett kommer mosa PS5) men varför inte bättre prestanda än en 4 år gammal konkurrent (PS4 Pro släpptes november 2016)?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sometime:

Okej att det inte är flaggskeppskonsolen (jag antar att Scarlett kommer mosa PS5) men varför inte bättre prestanda än en 4 år gammal konkurrent (PS4 Pro släpptes november 2016)?

Jäklar! Var det så länge sen! Jag mindes på fullaste allvar som att den kom ut runt början av 2018.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det här börjar ju snart likna Apple med alla deras iPhone-modeller.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade ju känts lite fräschare om den åtminstone presterade snäppet bättre än One X. Varför ta ett steg bakåt liksom?

Den lär kunna ge högre FPS i alla fall för One X är väl begränsad till 30FPS i många spel pga Processorn är klen?

@BooliBoo "Systemets processor sägs också blir betydligt snabbare än någon av modellerna i nuvarande generationens konsoler."
Processorn är största problemet med dagens generation kraftfullare sådan ger möjlighet till högre FPS i fler spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Håller helt med Gender Bender, varför ta steg tillbaka. Är detta ett tecken på att Scarlett inte kommer vara så kraftfull som vi hoppas eller att den kommer bli riktigt dyr?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Drygt med flera varianter på konsoller, särskilt redan från början. Är ju halva grejen att det är en SKU som gäller när man utvecklar till konsoll. Det kommer kräva massa tid av utvecklarna att stödja två varianter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt som next-gen om den presterar i klass med current gen, bör ha varit en del bättre än nuvarande konsoler. Fast blir intressant hur dom väljer att prissätta denna konsol.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Okej att det inte är flaggskeppskonsolen (jag antar att Scarlett kommer mosa PS5) men varför inte bättre prestanda än en 4 år gammal konkurrent (PS4 Pro släpptes november 2016)?

Den kommer ha bättre prestanda än Pro. När det gäller det som är viktigt för skalbara spel. Dvs CPU, Massminne bandbredd och (ev.) mängden internminne.

Dvs det kommer gå bra att utveckla ett spel för storebror (Anaconda) och så är det en förhållandevis smal sak att justera renderingsinställningar för att få det snurrbart på Lockhart. Det hade varit mkt svårare att göra detta för Pro eller tom One X.

Dessutom, 4+ RDNA TFlops presterar bättre än 4+ GCN TFlops.

Offtopic: Varför tro du Scarlett (Anaconda menar du) kommer mosa PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Drygt med flera varianter på konsoller, särskilt redan från början. Är ju halva grejen att det är en SKU som gäller när man utvecklar till konsoll. Det kommer kräva massa tid av utvecklarna att stödja två varianter.

Är det samma gnäll från PC-ägare, "varför släpper AMD grafikkort, kan inte utvecklarna bara göra spel till Nvidia"
detta gör ju bara att utvecklarna måste lägga in två förvalda kvalitetsinställningar från PC-sidan.

Fördelen är att har man två inställningar är det lättare att om säg 3 år introducera en ny Pro-variant och de flesta spelen behöver bara testa av och lägga till en ny konfig.

Skrivet av Startrance:

Känns inte direkt som next-gen om den presterar i klass med current gen, bör ha varit en del bättre än nuvarande konsoler. Fast blir intressant hur dom väljer att prissätta denna konsol.

Det viktiga är ju att ett spel som funkar på grundkonsollen inte stryper någon viktig parameter för den med bättre prestanda.
Därför kanske Xbox One X inte stöds rakt av om man t.ex vill att Lockhart ska ha 32 GB minne som baseline.
Men som Xbox One X ägare hade jag önskat att de iom next-gen lanseringen skippade det hårda kravet att
ett spel för Xbox One X också funkar på Xbox one....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den lär kunna ge högre FPS i alla fall för One X är väl begränsad till 30FPS i många spel pga Processorn är klen?

@BooliBoo "Systemets processor sägs också blir betydligt snabbare än någon av modellerna i nuvarande generationens konsoler."
Processorn är största problemet med dagens generation kraftfullare sådan ger möjlighet till högre FPS i fler spel.

Återstår att se, men jag tvivlar på det. Allt hänger på hur CPU-krävande nästa generationens spel blir. Sen är det är ju inte så att alla spel på One X är låst till 30 FPS. Gears 5 körs exempelvis i 4K60 på One X, vilket är ganska sjukt med tanke på hur snyggt det är. Microsoft borde ha satsat på liknande grafikprestanda som One X, framför allt för bakåtkompatibilitetens skull. Nu kommer jag mest troligt skaffa Scarlett, men om jag skulle få för mig att skaffa Lockheart så vill jag ju inte behöva spara mitt One X för att kunna lira spel som är optimerade för GPU-kraft. Jag vill kunna lira spel som Gears 5 i 4K60 även på Lockheart, och inte 1440p60 bara för att GPU:n presterar som ett PS4 Pro.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

För mig tyder ju detta på att Scarlett kommer bli en dyrare historia, mest sannolikt samma sak med med PS5.

För att folk inte ska sätta i halsen fullständigt (hur nu det ska vara möjligt med mobiler för 10k+++ som var varannan kotte äger men aja) så öppnar man med två varianter direkt för de som vill spendera lite mindre. Tex barnfamiljer är nog en typisk kandidat där kraven är lägre ställda men ungarna vill ha senaste Xbox osv.

Är ju logiskt att man sparar in på GPU då. Relativt enkelt att anpassa spel för det trots allt eftersom dagens konsoler är glorifierade datorer egentligen, bara justera reglagen lite bland grafikinställningarna

Får se när de exakta specifikationerna avslöjas under våren/sommaren antar jag, runt E3 där bör de ju skarpt visa upp vad de har på hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tror inte budgetmodellen kommer med deras 2199kr handkontroll. Konstigt val av artikelbild, hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Den kommer ha bättre prestanda än Pro. När det gäller det som är viktigt för skalbara spel. Dvs CPU, Massminne bandbredd och (ev.) mängden internminne.

Dvs det kommer gå bra att utveckla ett spel för storebror (Anaconda) och så är det en förhållandevis smal sak att justera renderingsinställningar för att få det snurrbart på Lockhart. Det hade varit mkt svårare att göra detta för Pro eller tom One X.

Dessutom, 4+ RDNA TFlops presterar bättre än 4+ GCN Flops.

Offtopic: Varför tro du Scarlett (Anaconda menar du) kommer mosa PS5?

Inte enligt artikeln.

Jag tror den kommer mosa PS5 eftersom Microsoft inte vill förlora även nästa generation, och de om något företag har råd att fläska på. Denna generation var ett sånt otroligt misslyckande för Microsoft, släppa en mindre kraftfull konsol för ett dyrare pris, med en massa användarfientliga egenskaper, hallå??

Permalänk
Medlem

Så länge enda skillnaden är GPU kraft så att det enkelt anpassas med lägre upplösning och några detaljinställningar så är det väl okej. Men man är ju ändå lite rädd att det ska påverka den "vanliga" modellen senare i generationen ändå..

Hoppas man kan köpa Scarlett/Playstation 5 men köra dom i 1440p så att man faktiskt kanske får dom där 60fps på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Inte enligt artikeln.

Vad är inte enligt artikeln?

Citat:

Jag tror den kommer mosa PS5 eftersom Microsoft inte vill förlora även nästa generation, och de om något företag har råd att fläska på.

Kanske. Kan vara så att MS ser mer prestige i, alternativt är i mer behov av, att ha prestandatronen. "Playstation" säljer nog sig själv lite lättare än "Xbox".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Återstår att se, men jag tvivlar på det. Allt hänger på hur CPU-krävande nästa generationens spel blir. Sen är det är ju inte så att alla spel på One X är låst till 30 FPS. Gears 5 körs exempelvis i 4K60 på One X, vilket är ganska sjukt med tanke på hur snyggt det är. Microsoft borde ha satsat på liknande grafikprestanda som One X, framför allt för bakåtkompatibilitetens skull. Nu kommer jag mest troligt skaffa Scarlett, men om jag skulle få för mig att skaffa Lockheart så vill jag ju inte behöva spara mitt One X för att kunna lira spel som är optimerade för GPU-kraft. Jag vill kunna lira spel som Gears 5 i 4K60 även på Lockheart, och inte 1440p60 bara för att GPU:n presterar som ett PS4 Pro.

Klart det hänger på hur krävande spelen är jag påstår inte att One X inte kan visa 60 FPS men det finns många fall där dagens konsoler enbart har 30FPS pga cpu som jag förstått det. Spel som GTA V skulle säkert kunna köras i 60FPS på dessa nya trots att grafikdelen är sämre än den i en One X.
Är ju enklare att anpassa efter en klen GPU än en klen CPU, så är det ju på PC också jag har hellre en GPU flaskhals än CPU när det kommer till speldatorer.
Så jag tror i alla fall att det i många fall blir en trevligare spelupplevelse på "lockheart" än Xbox one X trots att den får en klernare GPU (om man jämför i samma spel).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vad är inte enligt artikeln?

Kanske. Kan vara så att MS ser mer prestige i, alternativt är i mer behov av, att ha prestandatronen. "Playstation" säljer nog sig själv lite lättare än "Xbox".

Det står "prestandan ska ligga på ungefär samma nivå som Sonys nuvarande prestandamodell Playstation 4 Pro." men visst sen flummar dom till det med "Prestandajämförelsen avser primärt grafisk beräkningskraft då Xbox Lockheart får samma SSD-baserade lagringslösning som Scarlett.". Sweclockers har tydligen börjat med clickbait och fake news. Synd!

Prestandan är tillsammans med pris och spel den viktigaste faktorn tror jag, och därför något som Microsoft vill konkurrera med. Det är som du säger prestige i att ha prestandatronen. De ligger efter Sony nu så jag tror att de kommer göra allt för att ha den kraftfullaste konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Det står "prestandan ska ligga på ungefär samma nivå som Sonys nuvarande prestandamodell Playstation 4 Pro." men visst sen flummar dom till det med "Prestandajämförelsen avser primärt grafisk beräkningskraft då Xbox Lockheart får samma SSD-baserade lagringslösning som Scarlett.". Sweclockers har tydligen börjat med clickbait och fake news. Synd!

Prestandan är tillsammans med pris och spel den viktigaste faktorn tror jag, och därför något som Microsoft vill konkurrera med. Det är som du säger prestige i att ha prestandatronen. De ligger efter Sony nu så jag tror att de kommer göra allt för att ha den kraftfullaste konsolen.

Precis. Grafik beräkningskraft = antal TFlop = antalet CUs och klockfrekvens.

Tänker mig att de bådas APU:er innehåller samma CPU-del men att GPU-delen motsvarar ungerfär RX5700 resp RX5500. Dvs Lockhart APU är klart mindre och därmed billigare. Det ger även olika bussbredd mot minnet och olika antal minnekretsar.

(tror dock bussbredden blir högre än vad den är för RX5700 resp RX5500)

Vidare sparar man en slant på enklare kylning i Lockhart. Och disc-drive. $349 och $499 incoming?

Förutsatt att skillnaden i minnesmängd inte är allt för stor så ser jag inga direkta problem med upplägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Sometime: vad i det där är clickbait och fake news? Vad artikeln säger att prestandajämförelsen med PS4 Pro avser grafisk beräkningskraft, då både lagring och processordel ska vara betydligt snabbare. På vilket sätt är det clickbait? Fake news handlar det inte om, däremot rapportering av vad en speljournalist med lång historik av insikt i branschen säger om Microsofts kommande konsoler.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Håller helt med Gender Bender, varför ta steg tillbaka. Är detta ett tecken på att Scarlett inte kommer vara så kraftfull som vi hoppas eller att den kommer bli riktigt dyr?

Verkar inte bli riktigt så stark som dom gått ut med tidigare, 8k 120fps som det pratats om tidigare under e3, är ju nu nere på 4K och 60fps i artikeln...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför så många här tycker att det är konstigt med valet att göra en konsol som är långsammare, så ser det ut nu också med Xone S. Själv tycker jag att det är bra att de släpper en billigare modell så att fler har råd att spela. Det är givetvis för tidigt att säga hur den landar prismässigt, men om den presterar ungefär som PS4 Pro och kostar mindre så är ju det en bra deal för väldigt många människor.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Verkar inte bli riktigt så stark som dom gått ut med tidigare, 8k 120fps som det pratats om tidigare under e3, är ju nu nere på 4K och 60fps i artikeln...

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde du verkligen att Scarlet skulle rendera i 8K/120fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag förstår inte varför så många här tycker att det är konstigt med valet att göra en konsol som är långsammare, så ser det ut nu också med Xone S. Själv tycker jag att det är bra att de släpper en billigare modell så att fler har råd att spela. Det är givetvis för tidigt att säga hur den landar prismässigt, men om den presterar ungefär som PS4 Pro och kostar mindre så är ju det en bra deal för väldigt många människor.

Hur menar du nu?

Xbox one S är väl snabbare är original xbox one?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du nu?

Xbox one S är väl snabbare är original xbox one?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är långsammare än Xone X.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du nu?

Xbox one S är väl snabbare är original xbox one?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Varg:

Den är långsammare än Xone X.

Den är väl exakt likadan som original Xbox One, medan det är One X som är snabbare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den är väl exakt likadan som original Xbox One. Det är One X som är snabbare.

Xbox One S är marginellt snabbare än originalet.
https://www.trustedreviews.com/news/xbox-one-s-performance-ov...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz