Bythjul företaget utan kundtjänst, hur gå vidare?

Permalänk
Medlem

Bythjul företaget utan kundtjänst, hur gå vidare?

Jag beställde fyra nya vinterhjul av Bythjul. Alltså fälgar och dubbdäck Pirelli Ice Zero.
När man kommer upp i hastigheter på 50km/h och uppåt så får man ett riktigt otrevlig resonansljud i hela bilen. Alltså inte vanligt däckljud eller dubbsmatter. Det spelar ingen roll om man åker på en helt nyasfalterad väg eller en riktigt sliten asfaltsväg från 90-talet.
Ljudet kan jämföras med en tvättmaskin som centrifugerar på maxvarv.

4:e nov: Jag skapar ett reklamationsärende hos Bythjul och pausar fakturan hos Klarna.
7:e nov: Sitter i telefonkö i säkert 40-60 minuter som sedan inte är speciellt hjälpsam, men säger att han ska ta det vidare och återkomma.
26:e nov: Klarna hör av sig för mer information gällande denna utredning. Svarar att jag både ringt och mejlat utan att Bythjul har hört av sig.
5:e dec: Klarna hör av sig att de har tagit Bythjuls parti då de har informerat att det inte är fel på produkterna och att de har tagits i bruk så ångerrätten inte gäller.

Bythjul har aldrig mejlat eller ringt mig i ärendet.

Jag antar ARN är nästa steg, eller har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Du måste nog göra mer felsökning själv, är vibrationerna kvar med sommardäcken?
Ändrar sig beteendet om du byter fram<->bak?
Kan du helt enkelt ta in bilen och testa balanseringen på hjulen hos en däckverkstad.
Det är ju inte heller omöjligt att det är lager eller bromsskivor som ger problemen du beskriver.

Vad jag förstår har du inte heller åberopat ångerrätten och bara direkt tagit av däcken och begärt en retursedel. Den konsumenträtt du har ger istället bythjul ett par gånger på sig att fixa felet genom att balansera om däcken om det är det du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du måste nog göra mer felsökning själv, är vibrationerna kvar med sommardäcken?
Ändrar sig beteendet om du byter fram<->bak?
Kan du helt enkelt ta in bilen och testa balanseringen på hjulen hos en däckverkstad.
Det är ju inte heller omöjligt att det är lager eller bromsskivor som ger problemen du beskriver.

Vad jag förstår har du inte heller åberopat ångerrätten och bara direkt tagit av däcken och begärt en retursedel. Den konsumenträtt du har ger istället bythjul ett par gånger på sig att fixa felet genom att balansera om däcken om det är det du vill...

Det rör sig inte om vibrationer utan resonansljud som låter likt ett dåligt hjullager.
De sitter på en bil som är några månader. Inga konstigheter med sommardäcken.
Jag har inte tagit av däcken alls utan har kört med dem sen de monterades, men påtalade felet till dem samma dag som det monterades. Så ångerrätten känns ändå rätt så körd?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kollat däcktrycket?
(Ibland slarvar däcksverkstäder och lämnar däcken med > 3 Bar,
som pumpades i vid själva påläggningen.)

Edit: Om hjulbultarna skulle råka vara för långa för de nya fälgarna,
så kan det orsaka stora skador på hubbar och lager.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Det rör sig inte om vibrationer utan resonansljud som låter likt ett dåligt hjullager.
De sitter på en bil som är några månader. Inga konstigheter med sommardäcken.
Jag har inte tagit av däcken alls utan har kört med dem sen de monterades, men påtalade felet till dem samma dag som det monterades. Så ångerrätten känns ändå rätt så körd?

Sätt på sommardäcken igen och ta en tur, något kan ha hänt vid byte, eller så har du otur och det var bara en tillfällighet att det sker vid byte. Jag tvekar starkt på att det är "Fel" på ditt nya gummi. Om du inte bytte däck själv kan ju han som montera lyckats förstöra något. Det låter som hjullager skriver du, då kan det mycket väl vara det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Ska de levereras balanserade eller är det något du får göra.
Lämna in och kolla om de kan balansera eller se om några avvikelser finns

Rätt rotations riktning på däcken så du inte blandat ihop höger och vänster sida?

Permalänk

Jag reklamerade ett däck hos Bythjul. Oacceptabelt långa svarstider på mail. När de inte ville inse att jag hade rätt vände jag mig till Arn. Inte ens Arns förfrågan svarade de på utan att Arn fick påminna dem. Efter 6 månader godkände de mina krav och jag fick pengarna tillbaka.

Så jag skulle säga stå på dig. Försök få opartiskt utlåtande/besiktning och skapa ärende hos Arn. Arn bedömer bara efter befintliga bevis, och skriftliga utlåtande från tredje part hjälper dig säkert här. Du kanske kan åka till en däckverkstad och be dem "mäta balansen" för att se hur bra/dåliga hjulen är. Kräv ersättning för detta i ditt Arn-ärende.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kolla rotationsriktning som sagt...
Vissa vinterdäck är så där de första milen. Upplevt det på flera olika märken av däck.
Har dubbfria Nokian däck på nu och jag fick nog rulla ett parhundra mil innan de skärpte till sig.

Vad har du för bil som däcken sitter på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla också att navringarna är rätt för både bilen och fälgarna. Ifall de sitter löst och vibrerar så borde kunna uppstå ett irriterande ljud.

Permalänk
Medlem

Skulle nog också kolla så att det är korrekta navringar om fälgarna inte har korrekt storlek på navhålet.

Kanske tom är så att det saknas navringar och hålet har fel dimension. Då lär du uppleva vibrationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte också hjul från BytHjul och monterade hjulen hos en, av dom, rekommenderad partner. Väl ute på motorvägen fick jag liknande symptom som du och det var rätt obehagligt att köra. Kör in hos en annan verkstad och dom skakar bara på huvudet och konstaterar att navringarna inte passar och att detta borde ha varit tydligt när dom monterades.

Vilken tur att Bythjul har en "passningsgaranti".. och på den tiden gick det att ringa in. Så jag gjorde det. Fick prata med en högljudd snubbe som i en halvtimma grinade om hur hemsk och otrevlig jag var, att jag borde skärpa mig och att han inte tänkte hjälpa mig. Minns inte hur många gånger han hotade med att lägga på, det var helt fantastiskt.

Idag är det mest en värdefull läxa.