Uppgradera lägenhetskomplex från 100Mbit till 1Gbit, vad behövs?

Permalänk
Medlem

Uppgradera lägenhetskomplex från 100Mbit till 1Gbit, vad behövs?

Jag kan bara få 100Mbit i min lägenhet som det är nu och tänker ringa till fastighetsbolaget och försöka få dom att uppgradera. Är det någon som har koll på vad man behöver byta? Jag antar att det sitter någon router/switch eller liknande i huset? Är det dyra prylar? Nästan alla andra lägenheter dom har kan få 1Gbit men här i kvarteret jag bor är vi begränsade till 100Mbit. Dom som bor i samma område ett par hundra meter ifrån oss har 1Gbit.

Någon som kan ge mig lite mer kött på benen inför mitt samtal?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du en fiberomvandlare i lägenheten? Eller bara ett RJ45 jack? Har man dragit fiber till varje lägenhet så är det billigt då man bara byter ut trancievern på båda ändarna.

Har du RJ45 jack så är TP-kabel dragen från källaren där de har en fiberswitch för inkommande fiber sen TP ut. Då behövs nog hela switchen bytas ut samt tranciever på båda ändarna.

Vad det kan kosta törs jag inte säga men en tranciever utan moms kostar runt 1000:-

Kan du inte bara kräva att få Gbit? Har alla andra i området det så är ni väl undantaget?

När du säger att ni är begränsad, vem säger det? Internetleverantören?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Har du en fiberomvandlare i lägenheten? Eller bara ett RJ45 jack? Har man dragit fiber till varje lägenhet så är det billigt då man bara byter ut trancievern på båda ändarna.

Har du RJ45 jack så är TP-kabel dragen från källaren där de har en fiberswitch för inkommande fiber sen TP ut. Då behövs nog hela switchen bytas ut samt tranciever på båda ändarna.

Vad det kan kosta törs jag inte säga men en tranciever utan moms kostar runt 1000:-

Kan du inte bara kräva att få Gbit? Har alla andra i området det så är ni väl undantaget?

När du säger att ni är begränsad, vem säger det? Internetleverantören?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara ett RJ45 jack. Det va internetleverantören som sa det och sen när jag kollade på halmstad stadsnäts hemsida så står det att vi bara kan få upp till 100Mbit. Får tacka för svar då har jag lite bättre koll på hur det fungerar innan jag drar samtalet till hyresvärden.

Permalänk
Medlem

Efter många långa telefonköer och otekniska människor så fick jag numret till någon som kunde svara på min fråga. Ringer och hon är på semester...

Har ryckt lite i listerna i lägenheten och det verkar som att vi har cat5 kabel indraget. Så det kommer iaf behövas ett kabelbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Efter många långa telefonköer och otekniska människor så fick jag numret till någon som kunde svara på min fråga. Ringer och hon är på semester...

Har ryckt lite i listerna i lägenheten och det verkar som att vi har cat5 kabel indraget. Så det kommer iaf behövas ett kabelbyte.

Är det CAT5 i lägenheten kan du nog räkna med att det är CAT 5 i huset också. Då måste allt dras om, gissningsvis skulle de kanske behöva uppgradera hårdvara (Switch / SFP) i källaren osv. Känns som ett gigantiskt projekt rent spontant. Men du kan ju fortsätta fråga så att du får korrekt info från de som vet hur det ser ut. Är du säker på att det är CAT 5 och inte CAT 5a förresten?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Finns det inget behov så kommer det aldrig bytas till nytt. Ligg på. Kan kanske va värt att fråga grannarna om de anser de skulle behöva uppgraderas också. Skapa ett grupptryck.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

-ABBNK UTP Flame ret. IEC 60332-1 75c 2x4x2/0.5 ISO/IEC 11801 / EN 50173 CATEGORY 5, ABB P/N 790881 PROD.NO 903312/2 - står det på kabeln som går från mitt RJ45-uttag. Den är dock ihopsvetsad med en annan kabel längs med. Ser ut som 2st kablar som sitter ihop.

Att få med mig grannarna är lika liten chans som att vinna på lotto. Det har dock funnits förfrågningar efter black friday från andra hyresgäster hörde jag.Vet dock inte om det är från mitt område. Jag hoppas inte på allt för mycket jobb om man behöver byta kabel. Själva huset har bara 2 våningar med 4 lägenheter i varje trapp.

Sen är det ett stort kommunalt fastighetsbolag så jag sätter mitt hopp till det. Samt att jag har pengar i någon fond dom skulle kunna ta om dom är för snåla för att betala själva.