SweClockers testar julmust – alternativ julkalender 2019

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Timergu:

Har hört en kollega säga att julmusten du gör med soda streamen är lika god som den vanliga. Jag är skeptisk men kanske värt att prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har försökt hitta Sodastreams mustkoncentrat, men alla verkar ha slutat sälja den. Någon som har ett tips var man kan tänka sig hitta den?

Permalänk
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blev en riktigt unik julmust i dagens avsnitt. Gbg Soda har dunkat i generösa mängder kardemumma i en av sina muster, och resultatet blir förvånansvärt bra!

Permalänk
Medlem

Julmush

@JonasT: Kolla in Julmush från bryggverket, borde finnas i någon stockholmsfolkölsbutik om den inte är slutsåld.
Har två lådor i vår butik uppe i Sundsvall men frågan är om dom kommer hinna ut på hyllorna

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ogroth:

@JonasT: Kolla in Julmush från bryggverket, borde finnas i någon stockholmsfolkölsbutik om den inte är slutsåld.
Har två lådor i vår butik uppe i Sundsvall men frågan är om dom kommer hinna ut på hyllorna

We got it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Om ni vill bli lite sura så kan ni ju läsa Mittkök's test av Zeunerts =D
https://mittkok.expressen.se/artikel/julmust-bast-i-test-2019...

Nog för att Zeunerts är en aning överskattad, men den är långt ifrån så där dålig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Fast Zeumerts beskrivs som söt och har mer socker i sig än de flesta julmuster. Även barnen tyckte att det var för söta muster överlag. Apotekarnes tycker jag står sig bra genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tycker att Zeunerts julmust är sötare än apotekarens, bör du uppsöka en läkare som tar en koll på dina smaklökar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FLAXMANNEN:

@emilakered: Förlåt, gjorde det ont? 😅

Nej då, men tidigare stod det i julmustresultattabellen att Jacob hade röstat 3a på dagens must, medan han i klippet tydligt säger 4a. Men nu ser jag att tabellen är korrekt uppdaterad med en 4a där.

Aha! Ja, vi är flera inne och pillar så kan säkert bli lite fel ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Om du tycker att Zeunerts julmust är sötare än apotekarens, bör du uppsöka en läkare som tar en koll på dina smaklökar.

Det var utifrån dokumentation och deras test. Skall köpa en Zeumerts och se för mig själv och ge feedback till dig senare i veckan. 👍😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Must på fat.

  • En kul grej? Ja.

  • Ok att gilla? absolut.

  • Julmust? vete katten.

  • Snobberi? ja det tycker jag.

Must är en läsk, när får vi se Fanta lagrad på Madeirafat?

Det kommer ett helt avsnitt dedikerat åt kränkma! Vi (eller mest jag) pratar om fenomenet att vara kränkt på internet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Det kommer ett helt avsnitt dedikerat åt kränkma! Vi (eller mest jag) pratar om fenomenet att vara kränkt på internet.

Touche!
Nej jag är inte kränkt snarare förvånad, nya tider jag vet, men jag hänger inte riktigt med.
Jag är lite oldscool vad gäller Julmust, tycker bästa eftersmaken kommer via den efterföljande rapen.
Men fortsätt gärna testa udda sorter, det känns lite som andemeningen med Sweläskers.
De flesta av oss vet ju redan hur standardsorterna smakar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

Touche!
Nej jag är inte kränkt snarare förvånad, nya tider jag vet, men jag hänger inte riktigt med.
Jag är lite oldscool vad gäller Julmust, tycker bästa eftersmaken kommer via den efterföljande rapen.
Men fortsätt gärna testa udda sorter, det känns lite som andemeningen med Sweläskers.
De flesta av oss vet ju redan hur standardsorterna smakar.

Förlåt, kunde inte låta bli. Mitt inlägg var verkligen skrivet med glimten i ögat! Eller ja, bortsett från att det kommer ett kränkt avsnitt då.

Med det sagt är Apotekarnes Julmust #1 och håller helhjärtat med om att rapen är en del av upplevelsen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jacob:

Förlåt, kunde inte låta bli. Mitt inlägg var verkligen skrivet med glimten i ögat! Eller ja, bortsett från att det kommer ett kränkt avsnitt då.

Med det sagt är Apotekarnes Julmust #1 och håller helhjärtat med om att rapen är en del av upplevelsen!

Det är lungt, duger väl inte att säga att jag blev kränkt av ditt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Den femte musten är nu öppnad och bakom korken hittar vi Apotekarnes Vintermust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den femte musten är nu öppnad och bakom korken hittar vi Apotekarnes Vintermust!

Kränktclockers, alltså... bra grejer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@pellen: och @squix:
Nu vet jag inte vart ni rör er, men behöver jag säga att jag blev lycklig när jag hittade Grebbestads på ICA Gränby Uppsala.
Har tidigare fått hämta backar när jag besökt föräldrarna på västkusten...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fredagens must är här! Ännu en variant på Nygårda står på menyn men denna gång lagrad på ekfat.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på vilken temperatur Julmusten har i testet?
En riktig mustälskare dricker rumstempererad julmust

Permalänk
Medlem

Jag har haft en arbetskamrat som lagrar sin Apotekarnes julmust i glasflaska i minst ett år innan han dricker den. Han påstår att den smakar godare då.

Att lagra i ekfat förstår jag - då tar den ju upp smak från träet, men vad skulle det göra för skillnad i glasflaska?Jäser den?
Är det här något som mustpanelen har hört talas om tidigare?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag har funderat på vilken temperatur Julmusten har i testet?
En riktig mustälskare dricker rumstempererad julmust

Denna tråd var gemytlig tills ditt inlägg. Älskar must och den skall alltid vara kall! Varm must, tvi fi fan! 0😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har haft en arbetskamrat som lagrar sin Apotekarnes julmust i glasflaska i minst ett år innan han dricker den. Han påstår att den smakar godare då.

Att lagra i ekfat förstår jag - då tar den ju upp smak från träet, men vad skulle det göra för skillnad i glasflaska?Jäser den?
Är det här något som mustpanelen har hört talas om tidigare?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så gjorde även jag så förr när det inte fanns så många olika sorters julmust.
1-2år fick backarna med glas stå i källaren, smaken blir betydligt bättre om julmusten får "lagras" en tid.
Detta var väldigt vanligt att man gjorde förr.
Kanske sweläskers borde lagra en flaska och se om det smakar bättre när den lagrats.

Skrivet av Valonen:

Denna tråd var gemytlig tills ditt inlägg. Älskar must och den skall alltid vara kall! Varm must, tvi fi fan! 0😃

Skickades från m.sweclockers.com

Den ska inte vara varm utan rumstempererad, kall must bedövar smaklökarna och tar bort det mesta av smaken.
Även om jag dricker vanlig läsk kall så ska must vara rumstempererad så man kan avnjuta dess smak i sin helhet.
Jag hade samma inställning som dig innan jag testade att dricka rumstempererad julmust, gör ett smaktest där du testar olika sorters julmust både rumstempererade och kylda och se vad du kommer fram till.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I dagens lucka tar vi oss an Apotekarnes Bryggarmust, där man har blandat julmust med alkoholfri julöl. Rätt jäkla vidrig!

@Findecanor
Förra året gjorde vi ett högst ovetenskapligt blindtest på Zeunerts-flaskorna som @Kenneth lagrat.

@Snubb1
Det är kylskåpskallt som gäller hos MustClockers.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

I dagens lucka tar vi oss an Apotekarnes Bryggarmust, där man har blandat julmust med alkoholfri julöl. Rätt jäkla vidrig!

@Findecanor
Förra året gjorde vi ett högst ovetenskapligt blindtest på Zeunerts-flaskorna som @Kenneth lagrat.

@Snubb1
Det är kylskåpskallt som gäller hos MustClockers.

Den här var verkligen illa. Testade en till hemma för att se om jag bara hade dålig dag, men.. nej. Nej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

@pellen: och @squix:
Nu vet jag inte vart ni rör er, men behöver jag säga att jag blev lycklig när jag hittade Grebbestads på ICA Gränby Uppsala.
Har tidigare fått hämta backar när jag besökt föräldrarna på västkusten...

Tack för det! Hittade Grebbestads igår på Sabis, Fältöversten på Östermalm i Stockholm

Permalänk
Medlem

Apotekarns Vintermust är det godaste tycker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Relik 📜

Idag är det Julmusch som står på bordet! En favorit hos undertecknad, andra är mera.. tveksamma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag är fortfarande kränkt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns en must på systemet med enbär som smakade riktigt illa, den borde ni ha med bara för att. Kommer dock inte ihåg vad den hette men borde inte finnas allt för många med enbär. Tur man slapp betala för den i alla fall.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BooliBoo:

Finns en must på systemet med enbär som smakade riktigt illa, den borde ni ha med bara för att. Kommer dock inte ihåg vad den hette men borde inte finnas allt för många med enbär. Tur man slapp betala för den i alla fall.

Tror @jreklund redan har den på lut!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@BooliBoo @emilakered Den finns i kylskåpet på jobbet redo att testas! Enligt han bakom kassan var det verkligen en "smaken är som baken"-dryck då det delade hela personalen.