Krönika: AMD vann kärnornas krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det känns som att det var AMD som dödade kommentarer likt "Äh, min 2*00k får leva vidare ett år till!".

Äh, min 2600k får leva vidare ett år till! Den klarar sig fint i alla fall tills Zen 3 börjar rulla ut

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlygarStenen:

Äh, min 2600k får leva vidare ett år till! Den klarar sig fint i alla fall tills Zen 3 börjar rulla ut

Sandybridge är galet! Nu börjar plattformen få några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

beställde en ny dator förra veckan med en AMD 3900X uppgradering från en i7-3770k från 2012

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Sandybridge är galet! Nu börjar plattformen få några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tack. Min 2700k rullar på bra, men den börjar flaska enormt i vissa spel. Blir nog att vänta till nästa Ryzen.
Jobbigaste är väl att man ligger bakom med RAM också så även det behövs bytas ut. Är en liten slant

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Vila i frid

Det gamla härket i5-2500k från 2011 med 32GB och slöa 500 MB/s SSD blev precis utbytta mot 3700x, 64GB och 970 Evo Plus på 3500 MB/s. Kändes lixom rätt i tiden. Nästan 9 år sedan förra bytet, har väl aldrig hänt tidigare - då gällde typ 3 eller max 4 år, ändra sen min första 8086 och msdos 2.0

Permalänk
Medlem

Medan 3000-seriens Threadripper kostar en hel del ska de nog snarare jämföras med Xeon väll? Helt plötsligt är de inte så värst dyra om man gör det?

Men jämför man HEDT vs HEDT så självklart är det ett kliv upp AMD tar I pris. Iofs främst pga Intel dumpade sina priser. Hade Intel stannat kvar utan prisdump hade Threadripper framstått som de reades ut redan dag ett ju.

Men det är kul som sagt att det finns konkurrens igen! Sedan Zen hade jag bestämt mig för att stödja AMD vid uppgraderingen pga de imponerat på mig. Bestämde mig för att Zen 2 blir då jag uppgraderar. Sagt och gjort. Är supernöjd.

Blir väl att jag uppgraderar till Ryzen 4000 när det kommer också. Blir ju ändå sista som kommer till AM4 så då har man datorn maxad, så att säga, och får sannolikt gå ett tag innan jag funderar på uppgradering igen pga det kräver nytt moderkort och sannolikt DDR5 också osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@anon2110: äh vafan, damen kör fortfarande 2600k och jag en 3770k
dock blir det troligen uppgradering nästa år

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jag gillar att AMD tjänar pengar och tar marknadsandelar. Så länge de inte börjar som intel har kört i många år...

Gällande uppgradering, jag vet inte om det blir nästa år med Ryzen 4000 eller om jag ska vänta på DDR5 på vad jag gissar blir sockel AM5. Sitter med 1800x idag, så lär bli ett lyft vilket som.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@darkshippo: äh vafan, damen kör fortfarande 2600k och jag en 3770k
dock blir det troligen uppgradering nästa år

i5 750 här.. Oklart om det blir uppgradering alls. Eventuellt om några år när grabben blivit några år till och kanske börjar intressera sig.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon här som har blivit rik på aktien? Polaren gick in med 100k 2015 efter mitt tips. Han är nöjd idag. Jag gick inte in alls för jag hade ingen ekonomi till sånt då. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Wow! Tycker din kompis är skyldig dig en bärs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon här som har blivit rik på aktien? Polaren gick in med 100k 2015 efter mitt tips. Han är nöjd idag. Jag gick inte in alls för jag hade ingen ekonomi till sånt då. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Rik och rik.. Vetifan

Gick in på 4 dollar tror jag det var... Sitter fortfarande i båten och väntar på mer uppgång

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@Hymer: Köpte i Februari i år, dock inte aktier, utan certifikat med X5 hävstång. Man kan ju ångra att man inte köpte mer, dock ska man vara glad för det man har. Kanske fyller på lite mer och sitter still i båten ett par år.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

Underbart skrivet @Jacob

När man blickar tillbaka på hela historien inser man hur många förändringar som skett över relativt kort tid. Just det med FX och 8-core redan där var ju något många tryckte på i forumen för evigt... att vi fick inte mer än 4-core, just pga Intel "behövde inte".

Sen självklart behöver inte alla 64-cores och 128-trådar, men... den taskmanagern är inte att leka med

Permalänk
Medlem

Visst har suget dykt upp fler gånger än vad jag kan räkna på mina fingrar att uppgradera till en Ryzen ifrån min 4690K, men som det är just nu så räcker den till för mina spelbehov. Mest för att jag fortfarande inte nått de nyare spelen. Har runt 120 spel kvar innan jag når år 2018 spelen. Blir ju aldrig att jag förbokar några spel eller köper titlar när dom är nya då jag har för mycket spel att spela igenom redan. Så dom hamnar på min "köpa in senare" lista =). Men däremot kommer nog ett spel tvinga mig att uppgradera nästa år då jag hoppade med kickstartern på det (SQ42 & Star Citizen) där jag ligger på en avg. av 47fps med min nuvarande CPU på 1080p och högsta inställningar. Hade jag inte skaffat det så hade jag nog rullat vidare med min CPU några fler år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Äh, min 2600k får leva vidare ett år till! Den klarar sig fint i alla fall tills Zen 3 börjar rulla ut

Skrivet av anon2110:

Sandybridge är galet! Nu börjar plattformen få några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ärligt tror jag det var Intel själva som dödade den CPUn, omedvetet. Säkerhetshålen (Meltdown, Zombieload tex) som krävde att man rensar cachen, en funktion som enklare finns i Haswell och senare, tar mycket prestanda på Intel 3000 serien och tidigare.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=sandy-fx-...

I vissa laster är det markanta försämringar för Intel pga dessa patcher. Och jag tror ärligt detta också är en bit som gör att AMD vinner kunder idag med Zen, för pga Intel tvingas köra skylake än, har de också massiva säkerhetshål som tar prestanda för varje fix.

Det är märkbart hur sega de blivit, och interupts från USB tex har jag märkt kan sega ner hela datorn. Skulle inte köra den för spel längre, imho, då du kommer då microstutters och usel frame-time pga detta. Men jag håller med att den har varit en riktigt fantastisk processor genom tiderna. Hög klockfrekvensmöjlighet, med snabbt RAM höll de vid liv under lång tid.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte amd

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig läsning till morgon kaffet :). Bra jobbat!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk

@ZalZeRoz:

Mm, känner samma. Min 4690k rullar på bra med 24gb ram.
Dock kan det behövas ett byte av gpu. Ett R9 290X börjar nog
bli i minsta laget...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

snart kommer AMD med Ryzen Zen3 med 100-200mhz mer samt högre 15% ipc.
snart dags uppgradera igen för en annan.

Skulle AMD öka med hela 15% ips så tror jag inte på ökad klockhastighet. Mer troligt samma eller något lägre som de sedan kan visa att CPUn klarar längre än någon microsekund vid enkeltrådad last. (Varför öka prestandan mer än nödvändigt när man redan är nr1)
Kommande 4900X 12/24 med tdp på 95w istället för 105w skulle också vara välkommet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Någon här som har blivit rik på aktien? Polaren gick in med 100k 2015 efter mitt tips. Han är nöjd idag. Jag gick inte in alls för jag hade ingen ekonomi till sånt då. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Fick kolla upp detta pga det.
Helvete din polare måste gjort ett par pistoler på den affären!?

2015 - 1.82$
2019 - 38.90$

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tyvärr är AMD inte ekonomiskt kraftiga än, Intel skulle nog klara flera decennier av blödande, ...

Skrivet av _Merc_:

Det som gynnar oss alla är om AMD får många år att bygga upp sin ekonomi. ...

Intel behöver sina ekonomiska tillgångar för att överleva den dipp vi nu sett början av.
Viktig punkt:

Skrivet av scara:

Utöver desktop är det full fart framåt även för EPYC. Mängder med nya kontrakt skrivet redan och fler lär det bli, finns få anledningar till att välja Intel även på server/datacenter sidan.

Det är här de stora pengarna och långsiktigheten finns.

Intels Xeon processorer har gått kräftgång prestandamässigt på grund av alla kritiska säkerhetsproblem man behövt åtgärda (utan att komma ända fram). Kortvarigt har lösningen för användarna varit att köpa fler processorer, vilket gett Intel ekonomiskt andrum men samtidigt kraftigt bidragit till deras svårigheter att möta efterfrågan på processorer. Många användare har, enligt uppgift, påbörjat förberedelserna för en övergång till Epyc. När de väl bytt kommer de inte att gå tillbaka i närtid, oavsett hur Intel agerar och vilka produkter de släpper. Räkna med att AMD kommer ha en markant bättre position på servermarknaden de närmaste tio åren eller så, vilket kommer att ge klirr i kassan.

Intels leveransproblem smittar även av sig till deras partners. Dells intäkter har minskat ungefär 16% på grund av leveransproblemen, och de lär (enligt rykten) undersöka alternativet att släppa in AMD i produktportföljen.

Påståendet att AMD vunnit "Kärnornas Krig" håller jag inte med om. (Beroende på hur man definierar målet för "seger".)
Däremot har de vunnit de inledande faserna av kriget under tiden som Intel tvingats på reträtt i väntan på en fungerande 10nm-nod. I likhet med konventionellt krig är det också den som gör minst misstag som vinner.
Ska jag göra en allegori med ett riktigt krig är AMD just nu ungefär där Tyskland befann sig i september/oktober 1941. Många delsegrar och fienden på flykt på alla fronter, ser ut som segrare men har ännu inte riktigt vunnit kriget...
På samma sätt som Bulldozer kunde ha inneburit att Sandy Bridge inte blev ett dråpslag mot AMD så kan konceptet XPU ge Intel möjlighet att slå tillbaka mot Zen-familjen, förutsatt förstås att det faktiskt fungerar och kommer ut på marknaden i tid.

Om jag ska titta i spåkulan och försöka utläsa marknadsandelarna i försäljning (antal processorer) för åren 2021 och 2022 så blir det:
Spelkonsoler: 100 - 0 till AMD
Server: 50 - 50 (Mot nuvarande ungefär 2 - 98.)
HEDT: 95 - 5. (Finns applikationer där Intel regerar.)
Desktop, OEM: 50 - 50 eller större andel för AMD, datorbyggarna har inte råd att låta bli AMD.
Desktop, hemmabyggen: 98 - 2
Laptop: ??? Detta är en stor marknad. Intel regerar sedan länge i marknadsandel och prestanda, med Ice Lake som senaste tillskott. Om AMD presenterar någonting slagkraftigt med 15W TDP och de stora datorbyggarna släpper in dem så kan AMD roffa åt sig en större marknadsandel även här.

Permalänk
Medlem

May the cores be with you.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Kul läsning! Det finns både polerade diamanter och polerade bajskorvar i processor-världen!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jävlar vad besviken jag blev på FX-Serien.
Hade precis byggt ihop en ny fet AMD dator strax före release, satt bara och väntade på processorerna för att starta igång den.
Sen när resultatet kom så beställde jag en Phenom X6 1100T istället..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Fick kolla upp detta pga det.
Helvete din polare måste gjort ett par pistoler på den affären!?

2015 - 1.82$
2019 - 38.90$

Jag gick in lite senare, men har gjort mig några pengar själv.
Dock är det som med alla aktier, alltid svårt att veta när och hur man ska sälja/köpa

Så har man suttit med is magen
(dock gjorde jag inte det)

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@Andersson.M: Jo jag kör med ett MSI Geeforce Sea Hawk X 1080 GTX och 16GB ram, räcker gott och väl än så länge. BF4 är väl det "nyaste" spelet jag har (om inte NFS Payback är nyare?) men båda ger mig 60+fps på 1080p på maximala inställningar så det nöjer jag mig med.

Permalänk

Bra krönika.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Intels svårigheter gav AMD en unik möjlighet. Kärnornas krig är över och AMD har ett par goda år framför sig innan Intel är tillbaka.

Läs hela artikeln här

Bra och fint skriven krönika.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Bra artikel som sammanfattar läget väl.

En sak med Intel mot AMD, är att Intel oftast haft rätt förfinade och välslipade produkter med stabilitet och kompatibilitet.
Jag säger inte att alla från respektive tillverkare varit bra el dåliga, men generellt har det varit så både nu och med tidigare generationer.
Ryzen har ju t ex varit känsligare med minnet och användare har i högre grad drabbats av blåskärmar m m.
Just i dessa bitar har AMD en bit kvar till Intel (samtidigt som de är före i andra).
Men är det så konstigt då?
Intel har haft många år på sig att finslipa sina produkter, samt avsevärt mer resurser för F & U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jävlar vad besviken jag blev på FX-Serien.
Hade precis byggt ihop en ny fet AMD dator strax före release, satt bara och väntade på processorerna...

Jag hade lite mer is i magen.
Insåg att Sandy Bridge var bra, men väntade in Bulldozer innan jag valde väg.

Skrivet av D.:

En sak med Intel mot AMD, är att Intel oftast haft rätt förfinade och välslipade produkter med stabilitet och kompatibilitet.

Bra synpunkt! Intels fadäser inskränker sig väl dels till de Pentium som räknade fel och dels till att man nu på grund av lång användning av samma arkitektur upptäckt en massa sårbarheter som annars inte hittats.
AMD har bland annat råkat ut för strulande chipset (nForce 2), dålig kompatibilitet med RAM och nu senast till synes oförklarliga problem att få vissa individknutna kombinationer av moderkort och Ryzen 3000-serie att fungera.