AMD presenterar Intel NUC-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

AMD presenterar Intel NUC-konkurrent

AMD tar sikte på ytterligare ett av Intels produktområden med Mini PC-initiativet, vilket handlar om kompakta datorer i samma anda som Intel NUC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De här kan bli intressant

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Spontant, om man skippar industrial labeln och det som ev. medförs med det, så ser man dubbla lan vilket inte är standard på NUCs:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer Ryzen till folket 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Med Ryzen 3xxx energieffektivitet och högre IPC borde de prestera bättre än motsvarande Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Tack, AMD, för att ni valde ett unikt och entydigt namn som inte kan uppfattas som en allmän benämning på små datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag blev jättetaggad när jag läste rubriken men det är synd att de som designar lådorna inte har någon smak. Vem vill ha en sådan ful burk i tv-bänken? ser ut som något från 90-talet. Tidigare köpte jag nästan en Asrock Deskmini A300 eftersom den är helt perfekt i tvbänken förutom att man inte vill ha den synlig. Den är också riktigt "plastig" och ful. Därför behåller jag min Intel NUC ett tag till trots att den börjar bli slö. Designa något litet och vettigt med Ryzen man kan ha synligt i tvbänken så köper jag en direkt, men det kommer nog ta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De här kan bli intressant

Sa bokstavligen samma sak precis innan jag gick in i denna tråden. Kan bli perfekt för oss som inte spelar så mycket. Ser gärna någon som har grafikprestanda som kan mäta sig med RX 560 för då blir jag såld om den inte kostar allt för mycket!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Får se vad de landar på i pris... (tycker intel NUC är lite dyrt..)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist, hade ju hoppats på en PC-variant av PS5/Xbox Scarlett med Navi och Zen 2.

Permalänk
Medlem

Jag hade velat ha någon med 8t/16c helst att köra linux-server på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle älska sådana här på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@loevet
Alltså vänta nu, fattar jag det här rätt? Får de CPUer ur Zen arkitekturen? Som i Zen gen. 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xyborg: jamen, enligt AMD:s pressrelease och produktsida handlar det om upp till fyra kärnor första generationens "Zen"-arkitektur på 14 nanometer med Vega-grafik.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Även om dessa är riktade till företag så är det ändå trevligt med en till aktör. Skulle vilja ha en (tyst) mini pc till TVn istället för en specifik kodi maskin. Skulle självklart även vara trevligt att kunna köra lättare spel på den istället för att behöva veva igång kärnreaktorn.

@kelthar: Du menar väl 8c/16t?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Xyborg: jamen, enligt AMD:s pressrelease och produktsida handlar det om upp till fyra kärnor första generationens "Zen"-arkitektur på 14 nanometer med Vega-grafik.

Trist, får hoppas på bättring i framtiden och mer moderna kretsar i en NUC riktad mot konsumenter.

Permalänk
Medlem

Får nog fråga @Nyhet V2000 serien, var hittar man den?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Med Ryzen 3xxx energieffektivitet och högre IPC borde de prestera bättre än motsvarande Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa verkar dessvärre vara baserade på Ryzen 2, precis som deras mobila chip för laptops

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

@Xyborg: jamen, enligt AMD:s pressrelease och produktsida handlar det om upp till fyra kärnor första generationens "Zen"-arkitektur på 14 nanometer med Vega-grafik.

Aj fasen, det var ju lite trist.

Skrivet av talonmas:

Dessa verkar dessvärre vara baserade på Ryzen 2, precis som deras mobila chip för laptops

Inte ens det - det är ännu värre. Ryzen gen 1...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Borde gå att peta ner en 3000G i en sådan packetering och sälja för sub-2K SEK.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara säga att jag ångrar mig inte. Byte mac mini mot en Asrock A300 med en Ryzen 3400G.
Klarar enklare spel så som csgo, dota, warships och liknande galant.
Tyst och fint går den oxå med noctua kylning.

Permalänk
Medlem

Om AMD bara kunde prioritera samtliga marknader samtidigt och ha current-gen i alla segment, Intel ligger ju dessutom några generationer "före" på bärbart (vilket även i mångt och mycket för AMDs sida även innefattar APUerna). Väldigt svårt att köpa 1 - 2 generationer gammalt när en vet vad nuvarande medför.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Ceji: Företag har inte sina NUC/mini pc i tv-bänkar.

Permalänk
Medlem

En kan ju drömma om en AMD Mini PC som ligger max en generation bakåt (helst samtida generation) under nästa år. Frågan är främst vilken prisnivå dessa kommer att landa på.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Aj fasen, det var ju lite trist.

Inte ens det - det är ännu värre. Ryzen gen 1...

Haha? Läste bara Zen 1 och antog att de valde ryzen 2 som de har på sin mobila sida. Då var det ju ännu värre.

Fast man kan ju köpa ghosts1 o bygga eget med ryzen 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är vitsen med detta ? Det är ju ingen uppgradering av de apuer som redan finns, jag vill ha en riktigt kompetent apu och när 4 seriens apuer kommer så skaffar jag en sådan även om jag väntar på att de f¨år tummen ur och släpper apuer baserad på de största cpuerna vore underbart att kunna skippa grafikkorten som bara tar plats, kostar pengar och inte behövs när man bara behöver grafik för att fra runt skrivbordet men vill ha mycket cpu.
Asrock A300 finns ju redan och den här enheten verkar ju inte bli bättre än en 3400G i vilket fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Spontant, om man skippar industrial labeln och det som ev. medförs med det, så ser man dubbla lan vilket inte är standard på NUCs:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbla lan är trevligt om man skulle vilja bygga brandvägg med en

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Haha? Läste bara Zen 1 och antog att de valde ryzen 2 som de har på sin mobila sida. Då var det ju ännu värre.

Fast man kan ju köpa ghosts1 o bygga eget med ryzen 3

Skickades från m.sweclockers.com

Går säkert fint med 12V DC som dessa har.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Går säkert fint med 12V DC som dessa har.

Syftar du på valet av ryzen 1 istället för 2? Eller på att bygga eget i en Ghost s1? För för han man egen psu så är inga problem. Vill bara konkurrera om formfaktorn om jag bygger eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dubbla lan är trevligt om man skulle vilja bygga brandvägg med en

Då bör man helst titta på Sequoia-varianterna eftersom de kör med Intel NIC istället för Realtek som sitter i de två andra.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid