Amd Ryzen 3700X stockkylare eller köpa en annan??

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Fast thermal throttle börjar ju redan vid 65 grader. Sen är 80 grader ingen fara som du säger, men det låter väldigt högt. Framförallt i CB20, där övriga komponenter inte avger värme. Mitt problem är min GPU som värmer luften i lådan under längre spelsessioner, då stiger även CPU temp över tid.

Temp vid spel når inte lika högt som krävande syntetiska tester iaf inte för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Om man flyttar GPU längre från Cpu får man sämre hastigheter va?

PCIEX16_1 ModeThis item allows you to set the PCIEX16_1 Mode.Configuration options: [Auto] [GEN 1] [GEN 2] [GEN 3]

PCIEX8_2 ModeThis item allows you to set the PCIEX8_2 Mode.Configuration options: [Auto] [GEN 1] [GEN 2] [GEN3]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av mill:

Fick monteringskit för Pure Rock igår, beställde i onsdags, så det var snabbt. Hinner dock inte montera förrän till helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hojta till när du hunnit testa det och om det blev nån skillnad så kanske jag beställer ett sånt kit med.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Temp vid spel når inte lika högt som krävande syntetiska tester iaf inte för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att din GPU värmer mindre och att du har bättre flöde då. Det är klart om jag låter den stå igång väldigt länge, så är det möjligt att den når samma temp. Men några rundor CB20 går aldrig över 65-67 grader beroende på ambient. Skulle jag däremot köra Furmark eller spela samtidigt så når jag 71-72 som peak.

Sen är min låda väldigt dålig placerad, så efter ett par timmar är det väldigt varm där den står. Antar att det är därför också jag når högre temps under spelande, hade jag haft optimal placering så hade jag förmodligen haft lite lägre temps.

Skrivet av SectionX2:

Om man flyttar GPU längre från Cpu får man sämre hastigheter va?

PCIEX16_1 ModeThis item allows you to set the PCIEX16_1 Mode.Configuration options: [Auto] [GEN 1] [GEN 2] [GEN 3]

PCIEX8_2 ModeThis item allows you to set the PCIEX8_2 Mode.Configuration options: [Auto] [GEN 1] [GEN 2] [GEN3]

Skickades från m.sweclockers.com

Marginellt med ett 1080, har du ett 2080 ti så tappar du upp mot 10% och för övriga är det några enstaka FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Får ungefär samma temps som du, har Dark Rock slim. Tror inte det blir så mycket kallare utan vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo... min håller 35-40'c i idle och cirka 55-60'c när jag spelar utan att jag hör kylaren, tror fläktarna varvar upp till max 800 rpm och blir alltid överröstad av grafikkortet

Vid Prime95 misshandel som jag testade när jag fick den såg jag den klättra upp till 75'c med fläktarna på 1600 rpm under 100% belastning på alla kärnor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Stockkylarn gör rätt ett fint jobb även oss Ryzen 9 3900X

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte Wraith Prism en switch för low and high läge för fläkten också? Tänkte om den går varm kanske den sitter på low.

Permalänk

Jag tog kontakt med Noctua och dom var snälla och skulle skicka ut ett mountingkit till min NH-D14 kylare så när jag får det ska jag göra en test med dom kylare jag har och se vilken som jag blir mest nöjd med. Visst det blir lite jobb att plocka ihop och isär saker men det kan det vara värt i slutändan när jag hittat nåt som jag tycker kyler bra och inte låter så mycket.

Satt och kollade på Dark Rock Pro 4 och dark rock 4 men ahh jag har ju lite olika kylare och orkar jag bara byta pump i min FD slutna vattenkylare så i värsta fall kan jag ju testa med den om jag bara orkade ta mig lust att fixa den haha

I övrigt måste jag säga att jag är supernöjd med uppgraderingen från en I5 6600k till min Ryzen 7 3700X. Klart väl värt spenderade pengar och nu lär jag klara mig i många år om man ser till vilken typ av spel jag kör ibland.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jo... min håller 35-40'c i idle och cirka 55-60'c när jag spelar utan att jag hör kylaren, tror fläktarna varvar upp till max 800 rpm och blir alltid överröstad av grafikkortet

Vid Prime95 misshandel som jag testade när jag fick den såg jag den klättra upp till 75'c med fläktarna på 1600 rpm under 100% belastning på alla kärnor.

Vad lirar du då? Min kan peaka ca 78 grader i nya titlar som Black Ops 4 eller BFV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad lirar du då? Min kan peaka ca 78 grader i nya titlar som Black Ops 4 eller BFV

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar mest Cities Skylines och WoW: BFA i 1440p 144hz så cpu användningen ligger ganska tungt ändå i de titlarna men visst grafikkortet tar ju den största belastningen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Spelar mest Cities Skylines och WoW: BFA i 1440p 144hz så cpu användningen ligger ganska tungt ändå i de titlarna men visst grafikkortet tar ju den största belastningen.

Undrar varför jag har förhållandevis höga temps.. Är ju lite sugen på att köpa AIO igen men det är klart att då vill jag ju se en riktig förbättring.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@helloween1978: @mill:

Japp noctua skickar ut kit gratis. Hade inte heller mitt kvitto, skickade bara en bild på kylaren med en handskriven lapp på mitt namn och datum och en bild på moderkortet jag tänkt använda den till. Tog några dagar innan det trillade ner i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Undrar varför jag har förhållandevis höga temps.. Är ju lite sugen på att köpa AIO igen men det är klart att då vill jag ju se en riktig förbättring.

COD och PUBG ger mycket högre temp än Classic/BFA för mig.

Vilket dels beror på högre CPU last på dom spelen, men även högre GPU last vilket leder till högre värme i chassit och ineffektivare luftkylning.

Vilken kylpasta kör du? Jag kör Kryonaut, många här som sänkt temps ett par grader med den också. Men DR Slim är ju snäppet sämre än U12A/D15/DRP med.

Problemet är inte riktigt kylaren utan att få värmen till kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

COD och PUBG ger mycket högre temp än Classic/BFA för mig.

Vilket dels beror på högre CPU last på dom spelen, men även högre GPU last vilket leder till högre värme i chassit och ineffektivare luftkylning.

Vilken kylpasta kör du? Jag kör Kryonaut, många här som sänkt temps ett par grader med den också. Men DR Slim är ju snäppet sämre än U12A/D15/DRP med.

Problemet är inte riktigt kylaren utan att få värmen till kylaren.

Kör samma kylpasta som du, tyckte jag hade lite högre temps än andra så provade att applicera på nytt utan några större framgångar. Känner att jag kanske köpt en något för svag kylare men köper hellre AIO än något som ser ut som en jetmotor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kör samma kylpasta som du, tyckte jag hade lite högre temps än andra så provade att applicera på nytt utan några större framgångar. Känner att jag kanske köpt en något för svag kylare men köper hellre AIO än något som ser ut som en jetmotor.

Som någon skrev 75-80 grader är inga problem, det är ju marginellt prestanda tapp från 65 grader och uppåt.

Ska du ha bättre prestanda än din kylare får du nog gå på h150i eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Som någon skrev 75-80 grader är inga problem, det är ju marginellt prestanda tapp från 65 grader och uppåt.

Ska du ha bättre prestanda än din kylare får du nog gå på h150i eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag vet, därför jag menar att jag har förhållandevis höga temperaturer. Det är så länge sedan jag senast hade luftkylare så kan nog vara beredd på att det är dessa temps man får förvänta sig om man inte köper en mastodont. Är lite sugen på att skaffa 360 AIO men hittar inte så mycket om vad man kan tänkas få för temps med dessa, skulle också vara lite arbete med att få in i mitt nuvarande bygge som jag inte gärna gör i onödan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nej jag vet, därför jag menar att jag har förhållandevis höga temperaturer. Det är så länge sedan jag senast hade luftkylare så kan nog vara beredd på att det är dessa temps man får förvänta sig om man inte köper en mastodont. Är lite sugen på att skaffa 360 AIO men hittar inte så mycket om vad man kan tänkas få för temps med dessa, skulle också vara lite arbete med att få in i mitt nuvarande bygge som jag inte gärna gör i onödan.

Tellus82 kör bland annat en h150i på en 3900X med låga temps, finns en del i den stora AMD tråden om vilka kylare folk kör och vilka temps dom har.

U12A är liten och smidig och endast någon grad sämre än DRP/D15, den kostar dock som en 360 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Tellus82 kör bland annat en h150i på en 3900X med låga temps, finns en del i den stora AMD tråden om vilka kylare folk kör och vilka temps dom har.

U12A är liten och smidig och endast någon grad sämre än DRP/D15, den kostar dock som en 360 AIO

Det får jag titta på, tack för svaren!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det får jag titta på, tack för svaren!

Jag kör artic silver 5 och en https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Tror det är den vassaste luftkylaren man kan köpa just nu eller iallafall inom felmarginalen uppe på toppen, tror deepcool har något liknande samt Noctua NH-D15 med sina kräkfärgade fläktar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

Jag kör artic silver 5 och en https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Tror det är den vassaste luftkylaren man kan köpa just nu eller iallafall inom felmarginalen uppe på toppen, tror deepcool har något liknande samt Noctua NH-D15 med sina kräkfärgade fläktar

Kräkfärgade?
Tycker att de mer är åt barnbajsbruna hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kräkfärgade?
Tycker att de mer är åt barnbajsbruna hållet.

dom är inte vackra iallafall men denna finns ju: https://www.inet.se/produkt/5322764/noctua-nh-d15-chromax-bla...

tyckte inte den var värd 200kr extra.

här är en bra video där han jämför bästa luftkylaren med bästa AIO.

https://www.youtube.com/watch?v=xEjm2fZyaeI

Även om AIO'n vinner på några grader lägre så förlorar på den på allt annat samt kostar nästan det dubbla.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

dom är inte vackra iallafall men denna finns ju: https://www.inet.se/produkt/5322764/noctua-nh-d15-chromax-bla...

tyckte inte den var värd 200kr extra.

Rätt snygg om man kör med svart tema, men även jag skulle nog avstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Hojta till när du hunnit testa det och om det blev nån skillnad så kanske jag beställer ett sånt kit med.

Har testat nu att montera Pure Rock på "rätt" håll, dvs horisontellt. Rumstemp 23,5 grader.

Stock idle: 40 grader
Pure idle: 35 grader

Efter en stunds CPU-test i Aida64 med öppen låda blev det följande:

Stock: 64 grader och max boost 4,155 GHz
Pure: 58 grader och max boost 4,197 GHz

Så inte så himla stor skillnad mellan dessa två, förutom att Pure Rock är typ knäpptyst.