Permalänk
Medlem

WIFI för stationär dator

Jag skulle helst vilja slippa dra kabel till ett rum där min son kommer att ha sin dator men hans dator har inte inbyggt wifi på moderkortet så jag skulle vilja ha tips på vilka trådlösa kort/donglar som är bra.
Jag har letat lite med tycker det är svårt att hitta så mycket nyttig info, så om ni har erfarenheter få ni gärna dela med er?

Finns det såntdär "nätverk via eluttaget"-extender som har ett ethernetjack på "slav"-sidan?

Billigare är bättre men jag vill inte vara dumsnål och köpa saker som inte funkar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt både USB-variant och numera PCIe-variant.

När jag valde vilket kort att köpa, blev min undermåliga test att först titta på hur stark WIFI-signalen var på mobiltelefonen från routern till den plats datamaskinen står placerad. Detta tillåter att i alla fall göra något slags rimligt antagande gällande väggarna emellan osv. Det visade sig vara helt okej.

Är routern likaså kortet som införskaffas dual-band är det i min erfarenhet inte särskilt kinkigt, och att läsa tidigare relevanta kundrecensioner var något jag värderade vid mitt val. Det kan vara bra att faktiskt läsa vad lågt betyg beror på, det kan ju vara Linuxhjältar som har problem med drivrutiner osv.

Valet föll även på en variant som inte endast hade antenner som sticker ut från kortet i bak på datamaskinen, utan istället levererades med kablage till en antennmojäng som kan placeras ovanpå PC-chassit/skrivbord etc. Tänkte att det eventuellt kunde vara bra.

En del ös i linan kan säkert gå förlorat, i mitt fall har jag inga vidare koncepter om hur pass mycket eftersom det fungerar utan förhinder. Signalen är bra och anslutningen till Internet har aldrig försvunnit.

Minns inte exakt modell men det är en Intelbaserad ASUS-variant med dual-band wifi, blåtand och ”alla” säkerhetsstandarder för typ 400-500 sek eller bättre pris.

Bytte från USB-variant främst av bekvämlighet. Dessa fungerar också okej nu för tiden, men man kan få pilla med energiinställningar såsom ”stäng aldrig av denna USB” (eller hur det står), och dumsnålar man kan det bli värmerelaterade problem både i enhet och USB-port. Tittade även på ”via eluttaget” när det begav sig men lade ned det. Fick på känn - utan att faktiskt veta - att det eventuellt kunde innebära onödigt krångel om det var sjörövare som kopplat ledningarna här eller om boendet ändras osv.

Viljan att felsöka avtager med ålder, så mycket vet jag.

Blev vi klokare? Kanske.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Satsar man på wall-fi så är det bästa att inte snåla, och man bör förbereda sig på att även med till synes goda förutsättningar (nybyggt hus) så kan hastigheten ändå bli 10% av paketangivelsens optimistiska uppskattning.

Med vanlig WiFi så är det åtminstone lite förutsägbarare vad mman kan vänta sig, av väggar eller antalet SSID i närheten.

Skrivet av dussin:

Det kan vara bra att faktiskt läsa vad lågt betyg beror på, det kan ju vara Linuxhjältar som har problem med drivrutiner osv.

Linux behöver inga drivrutiner ju. Allt funkar alltid ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Satsar man på wall-fi så är det bästa att inte snåla, och man bör förbereda sig på att även med till synes goda förutsättningar (nybyggt hus) så kan hastigheten ändå bli 10% av paketangivelsens optimistiska uppskattning.

Med vanlig WiFi så är det åtminstone lite förutsägbarare vad mman kan vänta sig, av väggar eller antalet SSID i närheten.

Nybyggt hus är i många fall värre för WiFi än äldre hus, idag så är det inte ovanligt med stålreglar, folie och en mix av material i en och samma vägg för att få till en ljuddämpning. Som en extra bonus så dämpas även WiFi och speciellt då 5GHz bandet.

Skrivet av AndreaX:

Linux behöver inga drivrutiner ju. Allt funkar alltid ändå.

Skojar du ??

Trådlösa nätverkskort är ju något som i alla tider haft problem i linux, är ju något dom flesta som byggt en egen x86 router och kör på en linux distro har erfarenhet av. Visst, det har blivit bättre... Men stöd för dom senare chippen för WiFi5 (802.11ac) och WiFi6 (802.11ax) laggar efter.

Realtek nätverkskort (trådat och WiFi) brukar ha bra support då deras kretsar är dussinvara.
Men kommer man till WiFi5 och högre så blir det glesare...
RTL8812AU har fungerande support men kan ändå ge problem beroende på tillverkare, det kräver då lite djupdykning i config filer.

Men försök att få igång RTL8822AU

Så det @dussin skrev är i högsta grad ett bra tips!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Homeplug

@dumbo: Hej jag har Zyxel PLA-5456 Twin Pack har funkat kanon för mig. En har dock gått sönder under garanti perioden, fick ny.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har nog blivit lite klokare även om åsikterna verkar gå isär...
Wifi-täckningen i det aktuella rummet är, hur som helst, ganska bra. Jag har kollat med min telefon och bredbandskollen och får ut 98/56 (ping 5ms) av 100/100, så det är kanske enklast om man hittar ett trådlöst nätverkskort som är bra.
Det verkar ju som att Asus PCE-AC56 är vettigt och kostar ju inte en hel förmögenhet...

Permalänk
Medlem

@dumbo

Jag kan rapportera om en billig i mitten av nästa vecka om du vill, har precis beställt två som är tänkta att användas på 1'a och 2'a våning av mig och grabben.
Routern sitter i källartrappen
usb 802.11ac (WiFi5) för 177:-
Har 500/100 fiber...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@dumbo

Jag kan rapportera om en billig i mitten av nästa vecka om du vill, har precis beställt två som är tänkta att användas på 1'a och 2'a våning av mig och grabben.
Routern sitter i källartrappen
usb 802.11ac (WiFi5) för 177:-
Har 500/100 fiber...

Svara på mitt eget inlägg

Vi har nu kört ett tag med dessa USB-Stick och får säga att vi är helnöjda

Men på Swec maner så ska man INTE använda dom medföljande drivisarna, dom fungerar, inte tal om annat, men... Det finns bra mycket nyare som ger en märkbar minskning av svarstid när man mäter hastighet, kör nu med en generic (vilket även den medföljande är) från RealTech's sida.

Vill man däremot ha en utility som visar tx med mera så installerar man från skivan och efter det uppdaterar med den nyare från RealTech, du utility endast finns på skivan.

Chippet är RTL8811AU och senaste drivrutinen hittas här

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Satsar man på wall-fi så är det bästa att inte snåla, och man bör förbereda sig på att även med till synes goda förutsättningar (nybyggt hus) så kan hastigheten ändå bli 10% av paketangivelsens optimistiska uppskattning.

Med vanlig WiFi så är det åtminstone lite förutsägbarare vad mman kan vänta sig, av väggar eller antalet SSID i närheten.

Linux behöver inga drivrutiner ju. Allt funkar alltid ändå.

Nja, drivrutiner finns i princip alltid inbyggt i kärnan, men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Linux behöver inga drivrutiner ju. Allt funkar alltid ändå.

Linux behöver drivrutiner, att dom är kompilerade in i kärnan i var distro döljer det för svensson ute i stugan.
Samma svensson blir även mäkta irriterad när denna inte får sin hårdvara att fungera i en viss distro och därmed bytar distro tills det förhoppningsvis fungerar.
Eller säger att linux är skit...

En som verkligen kör med linux kompilerar om kärnan till att endast ha dom drivrutiner dess hårdvara behöver, det minskar på kärnans storlek, ökar hastigheten, ger ett stabilare system samtidigt som det även minskar attack vektorn.

Tillfredsställelsen att för första gången ha lyckats kompilera en fullt fungerande skräddarsydd kärna slår allt, ja även julafton

Skrivet av dlq84:

Nja, drivrutiner finns i princip alltid inbyggt i kärnan, men inte alltid.

Precis!

Äldre dussin-hårdvara är kompilerat in i kärnan, det gäller så länge hårdvaru-tillverkaren är relativt öppen, att dom antingen själva bidrar med källkod eller att dom lämnar tekniska dokument i en omfattning så källkod kan skrivas.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag skulle helst vilja slippa dra kabel till ett rum där min son kommer att ha sin dator men hans dator har inte inbyggt wifi på moderkortet så jag skulle vilja ha tips på vilka trådlösa kort/donglar som är bra.
Jag har letat lite med tycker det är svårt att hitta så mycket nyttig info, så om ni har erfarenheter få ni gärna dela med er?

Finns det såntdär "nätverk via eluttaget"-extender som har ett ethernetjack på "slav"-sidan?

Billigare är bättre men jag vill inte vara dumsnål och köpa saker som inte funkar.

Efter att ha slitit ut ett antal USB-donglar har vi satsat på PCI-E kort, kör med detta på ena datorn: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...
Använder även ett billigare TP kort med antenner direkt på kortet på andra datorn, funkar bra även det, får ut 200+ Mbit/s upp och ner till datorerna med runt 3ms latens, med några meter och några träväggar/golv till routern.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Lols.. sarkasmen gick visst inte fram här.

Skrivet av Bengt-Arne:

Nybyggt hus är i många fall värre för WiFi än äldre hus, idag så är det inte ovanligt med stålreglar, folie och en mix av material i en och samma vägg för att få till en ljuddämpning. Som en extra bonus så dämpas även WiFi och speciellt då 5GHz bandet.

Skojar du ??

Trådlösa nätverkskort är ju något som i alla tider haft problem i linux, är ju något dom flesta som byggt en egen x86 router och kör på en linux distro har erfarenhet av. Visst, det har blivit bättre... Men stöd för dom senare chippen för WiFi5 (802.11ac) och WiFi6 (802.11ax) laggar efter.

Realtek nätverkskort (trådat och WiFi) brukar ha bra support då deras kretsar är dussinvara.
Men kommer man till WiFi5 och högre så blir det glesare...
RTL8812AU har fungerande support men kan ändå ge problem beroende på tillverkare, det kräver då lite djupdykning i config filer.

Men försök att få igång RTL8822AU

Så det @dussin skrev är i högsta grad ett bra tips!

Och det blev visst ytterligare lite mer förvirrat när jag försökte vara fyndig. Med WALL-fi menade jag alltså powerplugsTM.

Ja, jag skojar, lite. Poängen var bara att spinna på orimligheten att det skulle vara Linux-användare som står bakom merparten av negativa recensioner. Det är ju av många uppenbara orsaker fullständigt orimligt. Det räcker ju att kolla på det här forumet för att inse att Windows-användare har problem med allt, oavsett stöd och självstartande installationsguider som säger klicka på denna svullna 10MB-filen medan de samtidigt lägger till ett GUI på 800MB som duplicerar vad Windows redan har inställningar för, och som därpå kommer tävla med systemet om att starta eller stänga av prylen man just installerat. Men sanna Windowsanvändare hävdar säkert också att man bara är en riktig fönstergluttare när man skalat bort alla onödiga dll och raderat samtliga onödiga registerrader etc. Kanske snart bäst att börja städningen med just Linux dock..

Säkert ett intressant projekt. Men i värsta fall går det kanske fortfarande att använda Windows-rutierna som på den gamla goda tiden.

Skrivet av dlq84:

Nja, drivrutiner finns i princip alltid inbyggt i kärnan, men inte alltid.

Skrivet av Bengt-Arne:

Linux behöver drivrutiner, att dom är kompilerade in i kärnan i var distro döljer det för svensson ute i stugan.
Samma svensson blir även mäkta irriterad när denna inte får sin hårdvara att fungera i en viss distro och därmed bytar distro tills det förhoppningsvis fungerar.
Eller säger att linux är skit...

En som verkligen kör med linux kompilerar om kärnan till att endast ha dom drivrutiner dess hårdvara behöver, det minskar på kärnans storlek, ökar hastigheten, ger ett stabilare system samtidigt som det även minskar attack vektorn.

Tillfredsställelsen att för första gången ha lyckats kompilera en fullt fungerande skräddarsydd kärna slår allt, ja även julafton

Precis!

Äldre dussin-hårdvara är kompilerat in i kärnan, det gäller så länge hårdvaru-tillverkaren är relativt öppen, att dom antingen själva bidrar med källkod eller att dom lämnar tekniska dokument i en omfattning så källkod kan skrivas.

Ja det var kul på en server 1999. Idag och på en vanlig nytta/nöjesdator är det knappast mätbart besväret värt. Särskilt inte om man får för sig att byta ut hårdvara innan den havererar helt.

Saker som idag inte fungerat direkt är lätträknade för min del. Däremot är motsatsen vanligt. Har två scanners tex som bara är att ändra några rader och flytta en fil på Linux. Windows: glöm den hårdvaran! OSX: det kan funka kanske, om du skaffar det här programmet som kostar mer än en ny scanner.

Var sak och system sina sidor antar jag. Citronzest la vue.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag skulle helst vilja slippa dra kabel till ett rum där min son kommer att ha sin dator men hans dator har inte inbyggt wifi på moderkortet så jag skulle vilja ha tips på vilka trådlösa kort/donglar som är bra.
Jag har letat lite med tycker det är svårt att hitta så mycket nyttig info, så om ni har erfarenheter få ni gärna dela med er?

Finns det såntdär "nätverk via eluttaget"-extender som har ett ethernetjack på "slav"-sidan?

Billigare är bättre men jag vill inte vara dumsnål och köpa saker som inte funkar.

Jag använder den här: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks... och det fungerar i det närmaste klockrent. Ju kortare avstånd till routern desto bättre såklart. Min TP Link Archer C7 skulle jag säga är en helt ok router, kanske förutom räckvidden på 5 GHz bandet som jag upplever som riktigt fattig. Vet inte hur mycket bättre en annan router skulle kunna vara dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Svara på mitt eget inlägg

Vi har nu kört ett tag med dessa USB-Stick och får säga att vi är helnöjda

Gött att veta om det skulle bli aktuellt att skaffa någon mer. Jag hade redan hunnit skrida till verket när du postade detta inlägg och det blev Asus PCE-AC56.
Hittils har det funkat utmärkt och jag får ut full hastighet på vårt 100/100 bredband.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur diskussionen om Linux och WiFi-kort dök ner i tråden. Spelar din son med en Linux-dator?

Testa av dessa: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=473 koppla trådlöst till din router och stoppa in nätverkskabeln i sonens dator och sedan vola. Kolla bara så den har funktionen trådlös brygga,

Skrivet av dumbo:

Gött att veta om det skulle bli aktuellt att skaffa någon mer. Jag hade redan hunnit skrida till verket när du postade detta inlägg och det blev Asus PCE-AC56.
Hittils har det funkat utmärkt och jag får ut full hastighet på vårt 100/100 bredband.

Såg att du redan köpt en usb-sticka, Jag har den också men är inte lika nöjd men kan bero på att jag använder den när fibern går ner och jag kör från mobilens 4G till datorn.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Gött att veta om det skulle bli aktuellt att skaffa någon mer. Jag hade redan hunnit skrida till verket när du postade detta inlägg och det blev Asus PCE-AC56.
Hittils har det funkat utmärkt och jag får ut full hastighet på vårt 100/100 bredband.

Misstänkte nästan det

Gott att det fungerar för dig, vilket det borde göra även den dagen ni går på högre hastighet på bredbandet.

Asus PCE-AC56 kör väl med 802.11ac 2x2 om jag inte missminner mig

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!