Bilbyte - Subaru Forester vs Subaru Outback mot resten av bilvärlden

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu blivit med hus där vi har 1,8 km skogsväg (plogas ej) av någorlunda framkomlig standard (kör i snitt kanske 15km/h med vår Opel Vectra C när man lärt sig var man måste krypa eller trixa lite och visst vi skrapar i en del ändå) och skulle behöva en lite mer framkomlig andrabil.

Eftersom fastigheten för mig var rätt dyr har jag mycket begränsad budget och har sökt en del på andrahandsmarknaden.

Budgeten är väl omkring 50k (absolut under 100k max). Vi behöver nog rätt hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Tar man sig fram med någon decimeter snö är det jättevärdefullt då vi inte har någon ploglösning än. Sedan har vi ju småbarn så hyffsad säkerhet (dvs inga 90-talsbilar eller äldre) och komfort är ett plus.

Tycker att Forester verkar ge rätt mycket för pengarna och hittar rätt många ute privat eller hos firma som gått omkring 20k mil och är från omkring 2005-2008 för de pengarna.

Är det rätt bil för oss eller är jag fel ute?
Kan jag räkna med att den sannolikt håller till omkring 30k mil och därmed ytterligare ca 5 år även om den såklart kommer behöva en del service då och då (ser gärna att detta inte skenar utan sannolikt ligger på <1000 kr/månaden i snitt)?

Något jag bör tänka på kring val av drivlina, typ av växellåda, antisladd eller inte, ålder kontra miltal eller annat utifrån de förutsättningarna? Är tex 230hk mycket bättre för att pressa sig fram i en del snö?

Kan tillägga att jag inte mekar själv. Tacksam ifall någon mer insatt tar sig tid och kan ge något råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Något jag bör tänka på kring val av drivlina, typ av växellåda, antisladd eller inte, ålder kontra miltal eller annat utifrån de förutsättningarna? Är tex 230hk mycket bättre för att pressa sig fram i en del snö?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig kört Subaru så kan inte hjälpa dig så mycket om det. Men jag har en BMW 320d xdrive med 210hk och den har definitivt tillräckligt med motor för att ta sig fram i snön. Bor i Sundsvall och vi toppade ju nästan snödjupet förrförra vintern och jag hade aldrig några problem att ta mig fram på oplogade branta vägar. Kör Hakka 8 dubbdäck, 225 breda runtom. Manuell låda för jag tycker det är roligare och man får mer kontroll på vintern. Antisladd och antispinn måste jag koppla ur om jag ska köra på lite mer utmanande ställen, annars går den in och stryper för mycket så jag får motorstopp. Brukar ändå köra med det urkopplat på vintern för då kan jag gasa mig ur en sladd men det går inte med systemen inkopplade.

Nu vet jag inte hur pass vanligt det är, men hittar du en bil där du kan låsa diffarna så kommer du ha en sjuhelvetes fördel i djupsnö jämfört med en bil med "vanlig" fyrhjulsdrift. Men sedan så spelar erfarenhet och skicklighet in ganska mycket när det gäller snökörning, så ge dig ut och öva och få en känsla för vad som går och inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att ha haft nån själv men med flera i släkten så skulle jag säga att en Forester är ett vettigt val. Bensin och manuell växellåda om du vill slippa överraskningar.

Outbacken är större och lite mer ombonad invändigt. Samma val där, manuell och bensin för att slippa överraskningar.

Kopplingen är lite klen men kör man som folk så är det inget jätteproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara svårt att hitta en Forester med både 230hk och manuell låda, så frågan är vad som är viktigast för framkomligheten.

Edit: är alltså
160hk manuell vs
230hk automat
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aser:

Verkar vara svårt att hitta en Forester med både 230hk och manuell låda, så frågan är vad som är viktigast för framkomligheten.

Edit: är alltså
160hk manuell vs
230hk automat
Skickades från m.sweclockers.com

Forester XT fanns bara som automat i Sverige om jag förstått rätt.

För att ta sig fram i djup snö räcker det gott med 150 hk. Behövs mer känns det som man är väldigt fel ute.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Verkar vara svårt att hitta en Forester med både 230hk och manuell låda, så frågan är vad som är viktigast för framkomligheten.

Edit: är alltså
160hk manuell vs
230hk automat
Skickades från m.sweclockers.com

För framkomlighet så skulle jag välja 160hk och manuell. Det förutsätter ju dock att man är hyfsat duktig på att köra manuellt. Har man nyss tagit körkort eller bara kört automat tidigare så kanske det är enklare med en automat. Men som sagt, man får en helt annan kontroll över bilen med manuell tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

@Kalium Perfekt, har alltid kört manuell så det passar mig fint. Tack för råden.

Lär bli en Forester i höst eller tidig vinter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjuvstopp

@Nils-Göte:

Jag provkörde både outback och forestern med dieselmotorerna och bägge tjuvstannade efter lite buskörning på snövägarna.
Har det hänt dig att bilen stannat?

Funderar än idag på vad det kan ha berott på. Jag misstänker luft i bränslesystemet när man åkt sidledes.

Permalänk

Budget

@Aser:
1000kr i månaden i service på en 20000+:are är nog lite väl positivt tänkt om du inte meckar själv.
Lösningen är iofs enkel, börja mecka själv, det är så mycket enklare än du tror. Jag är totalt outbildad men bytte ac-kylaren, bromsskivor, bromsok, hjullager och rattelektoniksnurran (?) på min Avensis i somras. Svor bara ett par gånger. Kylaren satt i princip fast med 3 skruvar, bromsoken satt med 4 bultar, bromsskivorna sitter inte fast alls och är bara att sopa på med slägghammaren så lossnar de.
Hjullagret kan du lämna bort, det var inte lika roligt...

Kul som fan att meka, rekommenderas.

Val av 4x4 bil är på rätt väg iallafall.
Audi verkar vara ett riktigt fuskbygge idag med kedjeras osv och då dissar jag hela koncernen lite också pga jag haft en Passat -15 som inte passade mig alls.

Permanent 4x4 är nog det du ska ha om du ska leka Islänning på vintrarna.
Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Subaru är det jag skulle titta på. Kanske är Nissan lite väl gammal nu dock

felstavning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 454Casull:

@Aser:
1000kr i månaden i service på en 20000+:are är nog lite väl positivt tänkt om du inte meckar själv.
Lösningen är iofs enkel, börja mecka själv, det är så mycket enklare än du tror. Jag är totalt outbildad men bytte ac-kylaren, bromsskivor, bromsok, hjullager och rattelektoniksnurran (?) på min Avensis i somras. Svor bara ett par gånger. Kylaren satt i princip fast med 3 skruvar, bromsoken satt med 4 bultar, bromsskivorna sitter inte fast alls och är bara att sopa på med slägghammaren så lossnar de.
Hjullagret kan du lämna bort, det var inte lika roligt...

Kul som fan att meka, rekommenderas.

Val av 4x4 bil är på rätt väg iallafall.
Audi verkar vara ett riktigt fuskbygge idag med kedjeras osv och då dissar jag hela koncernen lite också pga jag haft en Passat -15 som inte passade mig alls.

Permanent 4x4 är nog det du ska ha om du ska leka Islänning på vintrarna.
Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Subaru är det jag skulle titta på. Kanske är Nissan lite väl gammal nu dock

Tack för tipsen! Har en Vectra som har vårdats väl så den har varit billig i service trots sin ålder, men sådan tur har man kanske inte sen.

Tyvärr har vi fått skjuta på flyttplanerna och därför blir bilfrågan liggandes på is (kanske 1-2 år eller om nu inte Vectran skulle ha gjort sitt innan dess).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

@Nils-Göte:

Jag provkörde både outback och forestern med dieselmotorerna och bägge tjuvstannade efter lite buskörning på snövägarna.
Har det hänt dig att bilen stannat?

Funderar än idag på vad det kan ha berott på. Jag misstänker luft i bränslesystemet när man åkt sidledes.

Typiskt på nyare dieslar att dom beter sig så när det är dags att byta bränslefilter.
Vissa modeller blir bara orkeslösa när man gasar på lite extra.
Andra ger felmeddelanden.
Och en del stannar.

Permalänk
Skrivet av Aser:

Har nu blivit med hus där vi har 1,8 km skogsväg (plogas ej) av någorlunda framkomlig standard (kör i snitt kanske 15km/h med vår Opel Vectra C när man lärt sig var man måste krypa eller trixa lite och visst vi skrapar i en del ändå) och skulle behöva en lite mer framkomlig andrabil.

Eftersom fastigheten för mig var rätt dyr har jag mycket begränsad budget och har sökt en del på andrahandsmarknaden.

Budgeten är väl omkring 50k (absolut under 100k max). Vi behöver nog rätt hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Tar man sig fram med någon decimeter snö är det jättevärdefullt då vi inte har någon ploglösning än. Sedan har vi ju småbarn så hyffsad säkerhet (dvs inga 90-talsbilar eller äldre) och komfort är ett plus.

Tycker att Forester verkar ge rätt mycket för pengarna och hittar rätt många ute privat eller hos firma som gått omkring 20k mil och är från omkring 2005-2008 för de pengarna.

Är det rätt bil för oss eller är jag fel ute?
Kan jag räkna med att den sannolikt håller till omkring 30k mil och därmed ytterligare ca 5 år även om den såklart kommer behöva en del service då och då (ser gärna att detta inte skenar utan sannolikt ligger på <1000 kr/månaden i snitt)?

Något jag bör tänka på kring val av drivlina, typ av växellåda, antisladd eller inte, ålder kontra miltal eller annat utifrån de förutsättningarna? Är tex 230hk mycket bättre för att pressa sig fram i en del snö?

Kan tillägga att jag inte mekar själv. Tacksam ifall någon mer insatt tar sig tid och kan ge något råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Akta dig för Dieslarna iaf första årsmodellerna, är både tillverkningsfel och designfel på dom. Nån av dom sex cylindriga bensin motorerna har problem med dåliga toppackningar, vet ej motorkod men är den som sitter i Baja Pickuperna.

Annars bra bilar som är byggda kraftigt (generellt)

Kör en xv 2017 och det är den optimala bilen för MIG.

Och Subaru har ofta bra 4wd system men finns väldigt många helt olika kraftöverföringsystem beroende på årsmodell motor-låda m.m så gäller å kolla på just den bilen man är intresserad av.

På min XV fanns det tex 3 olika system på en årsmodell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 454Casull:

@Nils-Göte:

Jag provkörde både outback och forestern med dieselmotorerna och bägge tjuvstannade efter lite buskörning på snövägarna.
Har det hänt dig att bilen stannat?

Funderar än idag på vad det kan ha berott på. Jag misstänker luft i bränslesystemet när man åkt sidledes.

Nej, det har jag inte varit med om.

Permalänk

@Svensktiger: Ja, men de här bilarna provkörde jag spritt nya från Subarus bilhall...
Måste sladdat upp luft i systemet eller så var det nån elektronik som krånglade. Men det hände på samma ställe med bägge bilarna, efter ett antal ställ på skogsväg och sedan stannade jag vid en landsvägskorsning och så dog de när jag skulle åka iväg.

Permalänk

@Aser: Men jag har kört Vectra ett gäng år och kan bara säga att den är toppen. Full gas i snöslasket och den går dit man styr utan tjafs. Tyvärr tålde inte automatlådan mina backvändningar, det gjorde ju inte min Golf heller

Geni som jag är misstänker jag att ettan käkar kugg när man kastar i den vid baklängesfärd...

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen denna och är helnöjd. Känns bra att ha en helt ny bil också där man är den enda ägaren. Vet dock inte hur det ligger till med dragkrok och nästa års skatt men det kan vara värt besväret då du får en helt ny bil med 190 hästar, automatlåda och fyrhjulsdrift. Riktigt rymligt baksäte också. Kan även skriva under på att DSG-lådan är trevligare än den japanska automaten och interiören är i en annan klass. Underbar bensinvärmare också som man kan aktivera med en app i mobilen och slippa skrapa på morgonen

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Eftersom det varit en del aktiva trådar kring bilval här den senaste tiden så tänkte jag kasta ut en fråga också

Det börjar bli dags att fundera på ny bil, lite med tanke på att den nuvarande börjar komma till åren men också med tanke på ändringar av skatteregler framöver. Kör just nu en Audi A4 2,0T Quattro (B7) årsmodell 2007 som jag haft sedan 2011. Kanonbra bil men den börjar bli gammal, baksätet är trångt, man sitter lågt (men bra!), manuell växellåda, ingen dragkrok, låg markfrigång. Detta är egenskaper som inte riktigt passar när vi vill kunna åka ut på mer eller mindre kassa grusvägar när vi ska ut och fiska eller plocka svamp. Just nu lånar vi svärföräldrarnas Outback till det men det brukar innebära att de följer med "på köpet".

Då det finns många Subaru i släkten och alla hittills är väldigt nöjda med dem, såväl nyare som äldre, så har det sneglats en del åt det hållet, främst på Forester och Legacy då vi ser nytta av en lite högre bil.
Forester vinner på att den finns med 240hk motor (uppskattad egenskap) medan Legacy lockar med större utrymmen och mer utrustning.

Budgeten är satt till cirka 250-300k. Bilen ska behållas rimligt länge, dvs 5-7 år om inget oförutsett händer eller vi helt enkelt inte trivs med den.

Önskemål:
Bra fyrhjulsdrift och bättre markfrigång än en vanlig personbil. Ska klara grusvägar med gräsrand utan att skrapa i.
Bra komfort för 4-5 personer. En förare på 185cm ska kunna sitta bakom sig själv.
Rejält bagage
Drag (går ju eftermontera, men den ska orka dra en del också)
Automatlåda
Årsmodell 2015 eller nyare, max 5000 mil
Bensin
Inte för slö...
Driftsäker

Säkerhetssaker som backkamera, autobroms, vingelvarning osv är uppskattat men inget absolut krav. Soppaförbrukning är mindre viktigt då vi båda har gång/cykelavstånd till jobbet. Kör nån gång i månaden 50-60 mil på en helg men däremellan så blir det max 10-15 mil per vecka som livet ser ut nu.

VW/Audi/Skoda har jag delade tankar kring, jag gillade deras bilar mer när jag köpte min A4 (hade A3 innan). Volvo känns som ett säkert val i alla lägen, men alla kör volvo och XC60 är svår att hitta med annat än diesel.

Ös på med förslag Inget är för dumt för att föreslås så länge det matchar önskemålen ovan.

Vad blev det för bil tillslut?

Jag har själv precis köpt en outback(2016 4k mil) med cvt. Har maskinskada på försäkringen upp till 8 år så säljer väl den lite innan om jag känner mig osäker tänker jag. Ogillar inte cvt förutom frågetecknen kring hållbarheten. Många bajsar ju på tekniken bara för de ogillar hur det känns att köra, så det är lite svårt att sila ut vad man bör ta till sig. Jag kommer iaf inte avända bilen för tuff offroad eller som dragbil.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Vad blev det för bil tillslut?

Jag har själv precis köpt en outback(2016 4k mil) med cvt. Har maskinskada på försäkringen upp till 8 år så säljer väl den lite innan om jag känner mig osäker tänker jag. Ogillar inte cvt förutom frågetecknen kring hållbarheten. Många bajsar ju på tekniken bara för de ogillar hur det känns att köra, så det är lite svårt att sila ut vad man bör ta till sig. Jag kommer iaf inte avända bilen för tuff offroad eller som dragbil.

Har redan hunnit med en ettårsrapport här efter bilbytet och nu har det gått drygt två år sen bytet

Det blev en Subaru Outback 2016, fullutrustad med Summit-paketet så den har i stort sett allt som gick att få på den årsmodellen. La till drag, motorvärmare och lastgaller utöver det.

Drygt två år har gått och har nyligen passerat 2100 mil med den. Har fått lite längre till jobbet nu så kör 10 mil om dagen vilket kanske inte riktigt var planen från början. Kör man som folk går den dock ganska snålt med tanke på storleken, landar på drygt 0,7 liter milen på jobbresorna.

Enda irritationsmomentet är att en kamsensor gav upp straxt innan 2000 mil, det byttes dock på nybilsgarantin men det tog lite tid innan de kom på vad det var. Fick lånebil som gått 7 mil när jag hämtade den... tyvärr basutrustad och det skulle jag inte välja om jag köper ny nu.

CVT-växellådan tog lite tid att vänja sig vid men nu skulle jag inte vilja ha något annat. Reaktionssnabb nog vid normal körning och går väldigt ryckfritt så länge man inte ger full gas... då har nån klåfingrig programmerare lagt in "växelryck" som är riktigt irriterande. Detta ska dock inte finnas mjukvaran som skeppas med de bilarna som säljs i Japan. Har dock inte letat vidare om det är något som går att programmera om eller ändra på något annat sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Har redan hunnit med en ettårsrapport här efter bilbytet och nu har det gått drygt två år sen bytet

Det blev en Subaru Outback 2016, fullutrustad med Summit-paketet så den har i stort sett allt som gick att få på den årsmodellen. La till drag, motorvärmare och lastgaller utöver det.

Drygt två år har gått och har nyligen passerat 2100 mil med den. Har fått lite längre till jobbet nu så kör 10 mil om dagen vilket kanske inte riktigt var planen från början. Kör man som folk går den dock ganska snålt med tanke på storleken, landar på drygt 0,7 liter milen på jobbresorna.

Enda irritationsmomentet är att en kamsensor gav upp straxt innan 2000 mil, det byttes dock på nybilsgarantin men det tog lite tid innan de kom på vad det var. Fick lånebil som gått 7 mil när jag hämtade den... tyvärr basutrustad och det skulle jag inte välja om jag köper ny nu.

CVT-växellådan tog lite tid att vänja sig vid men nu skulle jag inte vilja ha något annat. Reaktionssnabb nog vid normal körning och går väldigt ryckfritt så länge man inte ger full gas... då har nån klåfingrig programmerare lagt in "växelryck" som är riktigt irriterande. Detta ska dock inte finnas mjukvaran som skeppas med de bilarna som säljs i Japan. Har dock inte letat vidare om det är något som går att programmera om eller ändra på något annat sätt.

Ah såg det nu! Jag körde hem min igår som är en basmodell. Men tycker att den är mkt mer utrustad än vad en basmodel av volvo eller volksvagen brukar vara. Ingen navigering dock, men ofta sköter telefonen det bättre ändå.

Växelryck har inte jag märkt av, men har kört rätt lugnt och inte så långt än. Och bara i "I" läget. Dock tycker jag den är lite väl aggresiv på gasresponsen från stillastående, men det påbjuder iof att man är varsammare med foten och sparar bränsle.

Vad har din för utrustning vad gäller skydd typ stänkskärmar, hasplåt sidolister? Något du tänkt skaffa?

Min har en del repor i lack, men tänkte lämna in den på en riktig rekond med pengarna jag får ut från min gamla avensis!

Har du en obd2 läsare? Annars är ju det smidigt om man vill snabba på reparationen på verkstan, de är ju riktigt billiga nuförtiden också.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Skulle säga Mazda 6 Optimum från 2018 och framåt.
Finns med fyrhjulsdrift eller framhjulsdrift.
Stort bagage, sitter bekvämt och man får mer bil för pengarna än tex Volvo.
Alternativt Mazda CX5 Optimum.
Med automatlåda och 194hk så rör den bra på sig med en relativt snål bränsleförbrukning.

Jag och tjejen har en Mazda 6 Optimum från 2018 bensinare.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Ah såg det nu! Jag körde hem min igår som är en basmodell. Men tycker att den är mkt mer utrustad än vad en basmodel av volvo eller volksvagen brukar vara. Ingen navigering dock, men ofta sköter telefonen det bättre ändå.

Växelryck har inte jag märkt av, men har kört rätt lugnt och inte så långt än. Och bara i "I" läget. Dock tycker jag den är lite väl aggresiv på gasresponsen från stillastående, men det påbjuder iof att man är varsammare med foten och sparar bränsle.

Vad har din för utrustning vad gäller skydd typ stänkskärmar, hasplåt sidolister? Något du tänkt skaffa?

Min har en del repor i lack, men tänkte lämna in den på en riktig rekond med pengarna jag får ut från min gamla avensis!

Har du en obd2 läsare? Annars är ju det smidigt om man vill snabba på reparationen på verkstan, de är ju riktigt billiga nuförtiden också.

Basutrustningen är ju ändå okej men det jag gillar är inbyggd gps (inte katastrofalt dålig), uppgraderat ljud samt el-baklucka och elstolar med minne.

Växelrycken märker man främst av vid omkörningar och "i stort sett full gas". Annars märks de inte egentligen. För det mesta går det väldigt mjukt och behagligt. Att den är lite aggressiv i starten tar en stund att vänja sig vid, men å andra sidan känns den ganska pigg för att vara en tung och inte så snabb bil då. Passerar man 120 så händer det inte jättemycket när man gasar men den upplevs knappast som plågad även i ännu högre hastigheter. Soppaförbrukningen är dock allt annat än låg då...
I stadskörning känns den väldigt smidig och lättkörd trots storleken. Vändradien är riktigt bra och man ser ganska lätt vart alla hörn på bilen är.

En sak jag saknar från lånebilarna jag hade så är det kamera med 360 graders vy, det var helt klart användbart i vissa lägen.

Har inte köpt till nåt mer än stänkskärmar till våran, det monterades före leverans. Kör inte på så kassa vägar att jag kunde motivera hasplåtar och skärmbräddarna men det kanske blir monterat nån gång i framtiden ändå.

Tänkte skaffa en felkodsläsare nån gång, men det är nog mer intressant när nybilsgarantin har gått ut och den har hunnit bli några år.

Ett bra tillbehör för att slippa repor vid dörrhandtagen är att köpa skyddsfilmen som finns i rätt form och storlek för att sitta där. Det sparar mycket på lacken som lätt blir sliten och ful där.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Basutrustningen är ju ändå okej men det jag gillar är inbyggd gps (inte katastrofalt dålig), uppgraderat ljud samt el-baklucka och elstolar med minne.

Växelrycken märker man främst av vid omkörningar och "i stort sett full gas". Annars märks de inte egentligen. För det mesta går det väldigt mjukt och behagligt. Att den är lite aggressiv i starten tar en stund att vänja sig vid, men å andra sidan känns den ganska pigg för att vara en tung och inte så snabb bil då. Passerar man 120 så händer det inte jättemycket när man gasar men den upplevs knappast som plågad även i ännu högre hastigheter. Soppaförbrukningen är dock allt annat än låg då...
I stadskörning känns den väldigt smidig och lättkörd trots storleken. Vändradien är riktigt bra och man ser ganska lätt vart alla hörn på bilen är.

En sak jag saknar från lånebilarna jag hade så är det kamera med 360 graders vy, det var helt klart användbart i vissa lägen.

Har inte köpt till nåt mer än stänkskärmar till våran, det monterades före leverans. Kör inte på så kassa vägar att jag kunde motivera hasplåtar och skärmbräddarna men det kanske blir monterat nån gång i framtiden ändå.

Tänkte skaffa en felkodsläsare nån gång, men det är nog mer intressant när nybilsgarantin har gått ut och den har hunnit bli några år.

Ett bra tillbehör för att slippa repor vid dörrhandtagen är att köpa skyddsfilmen som finns i rätt form och storlek för att sitta där. Det sparar mycket på lacken som lätt blir sliten och ful där.

Min var rätt kass i lacken när jag fick den, speciellt bakom handtagen och på insteget på förarsidan. Men ska köra en ordentlig polering och skyddsbehandling i sommar. Tänkte även fixa skyddsfilm på insteget och bakom handtagen, även någon skyddsfilm på strålkastarna så de håller sig om jag skulle behålla den länge.
Obd-läsaren köpte jag från kjell o co tror jag, och köpte appen "torque". Man kan få ut massa roligt från ecu:n samt logga värden över tid.

Tycker den verkar rätt bränslesnål med tanke på 4hjulsdrift + storleken, men man ska nog undvika att köra kortare sträckor om man vill hamna under 0,8 liter mil... Ska bli intressant att se hur den klarar luleå-malmö lite senare i sommar.

Det jag saknar mest är andorid auto och bränslevärmare (har dock motor och kupévärmare på el). Huvudenheten ska ha mirrorlink, men det bestämde sig samsung för att droppa för någon månad sen... Men eyesight, rövvärme fram och bak, keyless, backkamera och backspeglar som fäller in sig själva. Det tycker jag är rätt bra för en basversion.

Men ska ju sägas att jag kommer från en Toyota Avensis 2001 ^^

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Albinfiskare:

Min var rätt kass i lacken när jag fick den, speciellt bakom handtagen och på insteget på förarsidan. Men ska köra en ordentlig polering och skyddsbehandling i sommar. Tänkte även fixa skyddsfilm på insteget och bakom handtagen, även någon skyddsfilm på strålkastarna så de håller sig om jag skulle behålla den länge.
Obd-läsaren köpte jag från kjell o co tror jag, och köpte appen "torque". Man kan få ut massa roligt från ecu:n samt logga värden över tid.

Tycker den verkar rätt bränslesnål med tanke på 4hjulsdrift + storleken, men man ska nog undvika att köra kortare sträckor om man vill hamna under 0,8 liter mil... Ska bli intressant att se hur den klarar luleå-malmö lite senare i sommar.

Det jag saknar mest är andorid auto och bränslevärmare (har dock motor och kupévärmare på el). Huvudenheten ska ha mirrorlink, men det bestämde sig samsung för att droppa för någon månad sen... Men eyesight, rövvärme fram och bak, keyless, backkamera och backspeglar som fäller in sig själva. Det tycker jag är rätt bra för en basversion.

Men ska ju sägas att jag kommer från en Toyota Avensis 2001 ^^

Eyesight är guld värt! Det har hjälpt mig några gånger när andra gjort dumheter i trafiken, det reagerar snabbare än jag nånsin kan.

Adaptiv farthållare är en annan sak jag gillar skarpt, det ihop med automatlåda sänker stressnivån vid körning med krångliga mottrafikanter avsevärt. Bara att sätta den på lagom hastighet och sen flyta med i trafikrytmen.

Elbakluckan är en annan uppskattad sak, speciellt när man har händerna fulla.

Börjar kanske låta märkesskadad men kan inte riktigt förstå hur folk kan köpa nåt annat

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Eyesight är guld värt! Det har hjälpt mig några gånger när andra gjort dumheter i trafiken, det reagerar snabbare än jag nånsin kan.

Adaptiv farthållare är en annan sak jag gillar skarpt, det ihop med automatlåda sänker stressnivån vid körning med krångliga mottrafikanter avsevärt. Bara att sätta den på lagom hastighet och sen flyta med i trafikrytmen.

Elbakluckan är en annan uppskattad sak, speciellt när man har händerna fulla.

Börjar kanske låta märkesskadad men kan inte riktigt förstå hur folk kan köpa nåt annat

Fast det finns ju flera märken som har liknande system (volvo var väl en av de första).

Jag upplevde de fejkade växellägena igår när jag drog på lite, känns ju sjukt onödig att de lagt till sådana låtsaslägen.

En annan sak jag stört mig på är alla pip som är igång som standard. Lyckligtvis kan man stänga av de mesta :).
Speciellt pipen när den den adaptiva farthållaren ansluter och frånkopplar från framförvarande bil var extremt dryga

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem

Och idag vart även jag ägare till en Outback, dock en 2012 diesel 150hk manuell. Vectra har passerat 24000 mil och börjar visa lite ålderstecken. Tiden går, men nu blir det snart flytt ut på landet (äntligen).

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar närma sig femårsrapport här

Bilen det handlar om är Subaru Outback 2016, uttagen maj 2018 (lagerbil). 2,5 liter bensin och automat (cvt).

Det har snart gått fem år och 5000 mil sen vi köpte bilen.

Ett par verkstadsbesök blev det vid ungefär 2000 mil, en kamaxelgivare som gett upp. Lite svåridentifierat fel sol tog ett par verkstadsbesök innan det löste sig. Allt gick på garantin så inget att klaga på i efterhand.

I övrigt har det varit tanka och köra samt vanlig service en gång om året. Plus för rimliga servicekostnader, standardservice runt 2000kr.

Fördelar:
Bra komfort, lättkörd, strulfritt ägande, bra dragbil, rymlig.

Funkar fint med barn och familj, väldigt skönt att ha bilbarnstolen i bekväm höjd när barn ska in och ut ur bilen.
Framkomligheten är kanonbra i snö och allt man kastar på den. 20cm blötsnö med drivor var inga problem.. med släp.

Nackdelar:
Inte snålaste bilen som finns om man kör mycket kortare sträckor. Långkörning helt okej så länge man håller sig till hastighetsbegränsningarna.

Hade gärna haft några centimeter till i baksätet för att få bättre plats med bakåtvänd barnstol.

Värt att notera:
CVT passar inte alla men vi kan ta död på myten de tokvarvar för minsta lilla. Det går mjukt och lugnt för det mesta men reagerar snabbt när man vill det.

Med 175hk är det ingen raket men det räcker långt ändå. 0-100 går på en förmiddag men det upplevs egentligen aldrig som ett problem. Visst gick 70 till 140 bra mycket snabbare med Audin (200hk och betydligt högre vridmoment) men det spelar sällan nån roll.

För att vara en gubbig bil utan några direkta sportiga ambitioner så är det helt okej ändå på krokiga vägar, passagerarna klagar på att de halkar ur sätet långt innan det känns osäkert på vägen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kul att läsa denna tråd! Har precis köpt en Subaru Outback -2019 med 3700 mil på mätaren och uttustad med Active-paket (tyvärr ingen Summit, men klarar mig ändå). Ägd av en äldre herre (70+) innan. Får den om några dagar från bilfirman.
Kul att läsa att så många är nöjda här inne med sina outbacks och att det verkar vara bra bilar.
Vi har letat bil ett tag sedan vi dissade leasingbilen på el som aldrig dök upp. Vi har dock haft svårt att hitta en bil i passande storlek och ok pris, tills denna dök upp. Men nu ska vi nog få plats, 2 vuxna och 3 barn (snart 3). 🙂

Kommer nog stega ner ett hack i bensinförbrukning jämfört med min Saab 9-5 automat som gärna sörplade i sig 1,5L/mil i stan och svårt att komma under 0,85 på landsväg.. Jag är nöjd om den är något snålare än det. 🙂

Känns även tryggt med konstant fyrhjulsdrift och en av världens säkraste personbil, med flera barn i bilen. 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Halloj! Jag bytte faktiskt ned mig redan 2021 till en Ny corolla (hybrid) touring sports TREK pga insikt att man inte behöver awd ens i norrbotten och att vi kör många korta sträckor med barnen.

saknar outbacken mkt, men corollan är faktiskt rätt trevlig den med, drivlinan från prius är mycket mjukare än subaruns kedjecvt. Och bränsleförbrukningen är i princip halverad.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Halloj! Jag bytte faktiskt ned mig redan 2021 till en Ny corolla (hybrid) touring sports TREK pga insikt att man inte behöver awd ens i norrbotten och att vi kör många korta sträckor med barnen.

saknar outbacken mkt, men corollan är faktiskt rätt trevlig den med, drivlinan från prius är mycket mjukare än subaruns kedjecvt. Och bränsleförbrukningen är i princip halverad.

Ja det är ju en helt annan typ av bil. 🙂
Jag köpte en ny Auris Hybrid 2016, den hade vi i 4 år. Det var en bra bil, men komforten var ju inget vidare, rätt högt vägljud och jag var lite för lång för den. Slog i huvudet i taket typ. I Outbacken har både jag och frun rejält med plats, samtidigt som barnen har rejält med utrymme bak. Även när 3:an kommer så känns det som vi får gott om plats inklusive rejält bagage med plats för vagn och mycket annat bak.

Jag gillar Toyota och har alltid gjort, spanade länge på Rav4 men till slut föll valet på Subarun. Väldigt nöjd med med. Vet att den är lite törstigare än en mindre bil, men körde hem den från bilfirman på 0,59, det tycker jag inte är så farligt.
Vi kör inte så pass mycket så att förbrukningen blir något major issue, kör ca 1000-1200 mil per år typ.

Skulle vilja ha en Toyota hybrid som andrabil, men det får bli senare när plånboken hämtat sig 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Ja det är ju en helt annan typ av bil. 🙂
Jag köpte en ny Auris Hybrid 2016, den hade vi i 4 år. Det var en bra bil, men komforten var ju inget vidare, rätt högt vägljud och jag var lite för lång för den. Slog i huvudet i taket typ. I Outbacken har både jag och frun rejält med plats, samtidigt som barnen har rejält med utrymme bak. Även när 3:an kommer så känns det som vi får gott om plats inklusive rejält bagage med plats för vagn och mycket annat bak.

Jag gillar Toyota och har alltid gjort, spanade länge på Rav4 men till slut föll valet på Subarun. Väldigt nöjd med med. Vet att den är lite törstigare än en mindre bil, men körde hem den från bilfirman på 0,59, det tycker jag inte är så farligt.
Vi kör inte så pass mycket så att förbrukningen blir något major issue, kör ca 1000-1200 mil per år typ.

Skulle vilja ha en Toyota hybrid som andrabil, men det får bli senare när plånboken hämtat sig 😄

jo subarun kunde vara snål men inte om man kör korta sträckor och på vintern (Bor utanför luleå). jag tror vår snittade 0.9 på livstidsförbrukningen. Toyotan ligger precis över 0.5 Men jo den är bullrigare vilket jag tror beror rätt mkt på 18" fälgar med kassa falken originaldäck med 45 i profil. Tycker dock att jag sitter rätt likvärdigt i den annars, iaf i framsätena (jag är 1.89). Sen är det rätt stor skillnad mot auris, de nya corollorna är ett kliv upp.

Nästa bil så sneglar jag åt mazdas cx60...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/