Seagate dubblerar prestandan i hårddiskar med två läsarmar

Permalänk
Melding Plague

Seagate dubblerar prestandan i hårddiskar med två läsarmar

Med teknikerna Mach 2 och HAMR utlovar Seagate dubblerad prestanda och rejält förbättrad pålitlighet mot dagens lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stop! HAMR time!

Alla hårddiskar som kraschat mekaniskt för mig har varit Seagatediskar. Never again.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag tror aldrig jag kommer få förtroende för Seagate igen.
Skulle som mest ha en disk från Seagate till att ha spel på som lägger saves på annat ställe.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av kokkojambo:

Stop! HAMR time!

Alla hårddiskar som kraschat mekaniskt för mig har varit Seagatediskar. Never again.

Då har du inte haft många hårddiskar.. Seagete första hårddisk lanserades 1980 och många har haft mängder med deras hårddiskar, nu det senaste var det en dålig period. Men på dessa 40år som de har haft hårddiskar så är det inte mycket.
Andra märken som har haft problem är IBM med deras Deafstar, samsungs Evo 840 SSD blev väl slö av sig själv innan firmwaren uppdateras. Och nu senast HPs diskar som krashar på löpande band efter 32 768h.

Så jag säger ej nej till Seagete hdd bara för ett missöde.

Permalänk
Medlem

Har inte haft Seaskräp diskar på minst 10 år men så köpte jag en extern usb disk som var en seashit, den totalhaverera efter ca 1 månad pluggad i routern. Kommer aldrig in en Seaskit disk i mitt hem igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Stop! HAMR time!

Alla hårddiskar som kraschat mekaniskt för mig har varit Seagatediskar. Never again.

Själv lever mina gamla Seagate diskar men även mina äldre Maxtor Ide, allt kan gå sönder men då kan ju inte jag köpa dator möss från Steel Series och razer efter alla möss som gått sönder. 🤦🏻‍♂️

Permalänk
Medlem

Larv som visar på trångsynthet.
Alla tillverkare har haft problem med vissa serier.
Det fanns en tid då jag inte tog in Western digital i samma hus som jag bodde i.
IBM idag Hitachi har en välkänd Deskstar serie som mer eller mindre alla fick haveri på efter ex antal timmars drift.
Själv har jag haft en majoritet av Seagate diskar på den tiden HDD faktiskt fortfarande användes av konsumenter. Ingen har faktiskt fallerat.

Permalänk
Medlem

Har 2st 1TB Seagate som överlevt 3st WD Red 4TB. Dvs 3 av 4 WD har gått sönder för mig inom 4-5 år. Nu sist gick en WD 6TB åt skogen en månad efter garantin gått ut. Surt sa räven och sneglade på Toshiba.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Larv som visar på trångsynthet.

Kanske det, men samtidigt fullt mänskligt att undvika något som inte funkar bra för en själv och/eller som orsakar en besvär.

Undviker själv Seagate, samtliga av deras 5 HDD:er jag använt de senaste 10 åren har fallerat på något sätt inom 3 år efter införskaffande. När den sista jag ägde spontandog utan förvarning och tog all data med sig (som tur inget viktigt) var det droppen som fick bägaren att rinna över.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Larv som visar på trångsynthet.
Alla tillverkare har haft problem med vissa serier.
Det fanns en tid då jag inte tog in Western digital i samma hus som jag bodde i.
IBM idag Hitachi har en välkänd Deskstar serie som mer eller mindre alla fick haveri på efter ex antal timmars drift.
Själv har jag haft en majoritet av Seagate diskar på den tiden HDD faktiskt fortfarande användes av konsumenter. Ingen har faktiskt fallerat.

Tack för att du förminskar andras upplevelser. Det behövs ibland lite extra salt i såren.

Alla tillverkare.... bla bla bla. VI är missnöjda med Seagate p g a anledningar. Kan vi få lov att vara det tack?
Berätta mer om andra hårddiskar tack. Jag antecknar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har hittills haft 3 seagate-diskar. Samtliga har pajjat inom loppet av 18 månader. Har även haft 5 WD-diskar, där inten har gått sönder under drift. Även mina vänner och bekanta har haft negativa upplevelser när det kommer till seagate.
Det ska nog väldigt mycket till för att jag ska ändra mina preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för att du förminskar andras upplevelser. Det behövs ibland lite extra salt i såren.

Alla tillverkare.... bla bla bla. VI är missnöjda med Seagate p g a anledningar. Kan vi få lov att vara det tack?
Berätta mer om andra hårddiskar tack. Jag antecknar.

Du vill alltså med detta svaret säga att du är en av dem ;=)

Permalänk
Medlem

Lite OT. Annars har ssd rasat i pris jag köpte igår en på 1TB med fem års garanti för 1300 kr. Via backup restore flyttade jag hela systemet till ssd, jag fick en mindre chock när det visade sig att gamla disken hade ett permanent läsfel, som jag inte visste om. Men allt gick bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft samma Seagate 2TB disk i datorn sedan 2012, funkar prima än och inte ett missljud!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Har flera seagate som fortfarande rullar 60K+ timmar, men ska byta ut dom snart då man inte kan lita på så gamla diskar.

Permalänk
Medlem

IBM Deskstar som snabbt döptes om till Deathstar har man ju tyvärr haft några av. Fick utbytt två gånger på garanti. Hade en del kompisar som köpte med. Tror ingen överlevde 18 månader som jag känner till. Förmodligen den mesar kända felmodellen i historien. De hade tills de började haverera i tusentals varit väldigt omtyckta så de hade sålts i massor.

Eftersom alla tillverkare haft problem bryr jag mig inte om märke och så, men idag har jag bara SSD sedan länge och har faktiskt bara enheter från Kingston och Samsung. Om Samsung SSD (valfri modell) skulle gå samma öde till mötes som Deskstar är vi nog många som ligger illa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har svårt att tolka nyhet?

Seagate dubblerar prestandan med ny teknik med dubbla läsarmar men sen står det tydligt att man redan har använt tekniken i Exos diskar? Okej, så det ingen nyhet men det kanske kommer till konsumentdiskar tänker man, nope här skriver man att Seagate tänker fortsätta använda tekniken i fortsättningen i Exos och ingen info om eller när det kommer ut i konsumentprodukter?

Min nyhet bli "Seagate har redan en bra teknik för att dubblera prestandan för Servercenterdiskar och kommer fortsätta använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Stop! HAMR time!

Alla hårddiskar som kraschat mekaniskt för mig har varit Seagatediskar. Never again.

Ett par DOA, även en i min gammelburk från 1999. Kör uteslutet WD men det är väl kul att Seagate experimenterar lite, deras kunder måste ju vara vana vid att ha backup på diskar av andra märken....

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Du får väl vara hur missnöjd du vill?
@Triton242 får väl i sin tur tycka att det är trångsynt att döma ut en hel tillverkare för en dålig serie?

Permalänk
Medlem

Om det kan öka pålitligheten och göra så att de inte går sönder så är det ju bra. Jag har mycket dålig erfarenhet av just Seagate. Ingen annan tillverkare har strulat så som Seagate har gjort. Så De har både dålig kvalitet och direkt uruselt rykte hos flera välrenomerade personer, så det finns en del att jobba på, helt klart.

Ni som inte haft problem med Seagate: Grattis till er. Men kom inte och larva er och säg att vi andra borde testa Seagate igen för de är "bra". Det är lite som att äta sockrat krossat glas. Det är fortfarande krossat glas så håll det för er själva och lev i er bubbla men sluta försöka påverka andra att gå tillbaka till ett företag vars produkter man inte kan lita på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har ett par Seagate diskar som snurrat allt mellan 8000 och 21000 timmar och de funkar kanon fortfarande. Hade en Seagate som snurra 72000 timmar hos mina föräldrar. Fungerade fortfarande men vågade ej använda längre.
Haft ungefär likvärdigt mycket problem med Western Digital som Seagate..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Dubbla läsarmar alltså?
Blir det inte då även dubbelt så stor risk för läsarms-relaterat hårddiskhaveri?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag har kört Seagate-hårddiskar i både HTPC:n och min PS4 Pro i några år nu utan problem. Mina WD Red-enheter i NAS:en har också rullat finfint i några år utan några som helst missöden. Det enda HDD-haveriet jag varit med om var en hårddisk i en gammal Macbook-laptop, minns inte riktigt om det var en hårddisk från Toshiba eller Seagate i den. Men visst hade jag undvikt ett visst märke om jag personligen haft mycket problem med deras produkter, så är det för mig gällande moderkort.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Jag tolkar det som att de inte har gått ut med nån pressrelease om tekniken förrän nu då diskarna börjar levereras. "Mach 2 ska användas i Seagates Exos-familj" indikerar tillsammans med ett modellnummer som inte finns i handeln än att det är på gång.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ortovox: jag kikade på texten och tycker inte att det är otydligt formulerat. Men för att förtydliga: användning av dubbla läsarmar är inte nytt för mekaniska hårddiskar, men användningen har varit begränsad då det varit väldigt dyrt ställt mot vanliga hårddiskar med en läsarm. Och med användningen i Exos-hårddiskarna beskriver texten att Seagates teknik med dubbla läsarmar inte är en framtida teknik, utan har redan rullats ut i deras Exos-hårddiskar för enterprise/datacenter. Är du med på vad jag menar då?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

någon som vet om man lagrar data på ena sidan av skivan eller på båda?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Nu gissar jag lite. Men nästan alla mekaniska diskar jag haft som har dött, började med att klicka och låta konstigt först, vilket jag tolkat som läshuvudet som börjat ge upp. Med två läshuvuden känns det ju ännu mer osäkert. Någon som är insatt får gärna utveckla.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Wuuuhuu...
Grattis Seagate.

SATA revision 3.0 (6 Gbit/s, 600 MB/s, Serial ATA-600)
The full 3.0 standard was released on May 27, 2009

Bara 10 år efter standarden sattes, kan ni äntligen faktiskt använda SATA 3... Snart kanske de är ikapp USB... nej vänta de släppte nytt också. Aja... USB 3.0 it is

Meanwhile... SSD har mellan 3.9-15.7GB/s i nuvarande och kommande generationer med PCI-E 3.0 och 5.0, och en enda NVME SSD kan i teorin ersätta en mindre Array av HDDs i IOPS prestanda.

Men ha så kul med 20TB+ diskar i 480MB/s... (er bästa fall sekventiellt) som tar halvdag att skriva, så kör SSDna 500MB/s i 4k skrivning istället medan de väntar.

*suck*
Let the rust die... please... just let it die.

Permalänk
Medlem

Om de har dubbla läsarmar skulle de då kunna köra intern RAID1 mellan dem istället för intern RAID0 som det nu verkar vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det kan öka pålitligheten och göra så att de inte går sönder så är det ju bra. Jag har mycket dålig erfarenhet av just Seagate. Ingen annan tillverkare har strulat så som Seagate har gjort. Så De har både dålig kvalitet och direkt uruselt rykte hos flera välrenomerade personer, så det finns en del att jobba på, helt klart.

Ni som inte haft problem med Seagate: Grattis till er. Men kom inte och larva er och säg att vi andra borde testa Seagate igen för de är "bra". Det är lite som att äta sockrat krossat glas. Det är fortfarande krossat glas så håll det för er själva och lev i er bubbla men sluta försöka påverka andra att gå tillbaka till ett företag vars produkter man inte kan lita på.

Så du tycker inte folk ska rekommendera AMD för att bulldozer var dåligt då heller eller? Eller ens säga att det är lite larvigt att dra samtliga produkter ett företag producerar över en kant pga tidigare produkter? Det är ju inte direkt som att folk i tråden försöker tvinga någon att använda seagate diskar..

Det är tydligt dokumenterat att seagate misslyckade katastrofalt med deras 1.5, 3 och 4TB varienter av deras barracuda serie (vilket om jag mins rätt var de hårdast drabbade storlekarna), för där handlar det inte om att alla diskar kan rasa osv, utan att hela serier faktiskt var skräp. Men även om jag inte har ingen egen erfarenhet av deras nya konsumentserie (IronWolf?), så verkar det som att dom har lyckats rätt bra med de nya seriena. Och har väldigt mycket erfarenhet av deras enterprise diskar genom jobbet (då pratar vi hundratals som rullar 24/7) och failureraten där har varit väldigt låg, lägre än förväntant i de storagelösningar som dom rullar i.