Inflation av giriga människor på marknaden?

Permalänk
Medlem

Inflation av giriga människor på marknaden?

Ett fenomen jag inte sett i samma utsträckning som just nu, är att folk, giriga människor, köper saker på black friday å sen försöker sälja det till mer än vad de köpte prylarna för.
Som om vi på swec inte vet vad sakerna gick för?

Det känns så jevla grisigt rent ut sagt å göra så, speciellt på en sida där folk mer eller mindre endast snackar å handlar med hårdvara?

Varför är folk så sjukt giriga?
Blir fan förbannad :/

Permalänk
Medlem

Förbannad får man bli, det man kan göra är att undvika köp. Jag tror att det är enklare att få "vinst" på tex blocket, tradera eller facebook market dock.
Jag tycker inte det är ok på tex vår marknad som är för medlemmar kontra än för allmänheten men i stora hela är det i slutändan "affärer" och upp till var och en.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Snabba lätta cash har alltid och kommer alltid locka fram de egenskaperna hos folk. Men visst, jag blir också irriterad på såna..

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Samma fenomen när någon säljer en grunka för säg 4000:- och folk "budar" 2000:-

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Förbannad får man bli, det man kan göra är att undvika köp. Jag tror att det är enklare att få "vinst" på tex blocket, tradera eller facebook market dock.
Jag tycker inte det är ok på tex vår marknad som är för medlemmar kontra än för allmänheten men i stora hela är det i slutändan "affärer" och upp till var och en.

Jo, så är det jue.
Det är typ det som är ett av de stora problemet med samhället, att folk gör allt för tjäna några hundra på andras bekostnad.
Jag blir lika irriterad när folk budar på annonser billigt som fan, endast för att sälja vidare... *onödig formulering*

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Samma fenomen när någon säljer en grunka för säg 4000:- och folk "budar" 2000:-

Ja, å det är vissa användare på marknaden som alltid skambudar, oavsett, å vägrar gå upp från deras skambud.
Jag skulle satsa mina pengar på att dessa personer hoppas på att få köpa för skampriset å sen sälja vidare men kan givetvis ha fel...

Permalänk
Medlem

För att inte tala om hur många Xbox One digital edition det plötsligt låg ute på Tradera/Blocket nu när den sålts för 990 kr. Fast de försöker sälja den för 1500-2000 kr och låtsas som att de inte precis köpt den enbart för att sälja vidare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

För att inte tala om hur många Xbox One digital edition det plötsligt låg ute på Tradera/Blocket nu när den sålts för 990 kr. Fast de försöker sälja den för 1500-2000 kr och låtsas som att de inte precis köpt den enbart för att sälja vidare.

/hulle.

mm, lite så.
Är det inte bättre om Sweclockers förespråkar och främjar givmildhet och generositet?
Nu vet jag att annonser där folk ger bort saker uppskattas av alla.
Men ett sätt att förespråka det är ju att göra det svårare att kränga av skit för mer än vad de precis fanns ute för.
Om de vill göra det får de göra det på annan sida.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Celphish:

mm, lite så.
Är det inte bättre om Sweclockers förespråkar och främjar givmildhet och generositet?
Nu vet jag att annonser där folk ger bort saker uppskattas av alla.
Men ett sätt att förespråka det är ju att göra det svårare att kränga av skit för mer än vad de precis fanns ute för.
Om de vill göra det får de göra det på annan sida.

Om du menar sweclockers medlemmar så går det ju bra att sakligt kritisera priset. Menar SweClockers som företag (geeks) så kan det bli lite problem.

Att kontrollera marknaden blir nog inte så bra även om jag är helt med på hur du tänker

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Jo, så är det jue.
Det är typ det som är ett av de stora problemet med samhället, att folk gör allt för tjäna några hundra på andras bekostnad.
Jag blir lika irriterad när folk budar på annonser billigt som fan, endast för att sälja vidare...

Om jag lägger ut en annons tar jag hellre många bud än inga bud, ifall de har tänkt att sälja vidare eller använda produkten är inte mitt problem som säljare. Sålänge man inte ljuger för att få varan billigare så är det lugnt för mig.

Skrivet av Celphish:

Varför är folk så sjukt giriga?

Personligen ser jag inte att det är girigare än att folk handlar med aktier eller tjänar pengar på sitt jobb osv.
Dock vet jag att visa gör skillnad på om ett företag köper saker och säljer dyrare än om en privatperson gör det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att detta är ett issue om det är som med koncertbiljetter där allt är utsålt inom fem minuter och sedan får man betala dubbla priset för att köpa dem av någon som inte bryr sig ett skit om artisten- men om någon försöker köpa på reor och sälja vidare, vad spelar det för roll? Giriga människor är alltid trist- men saker som black friday handlar ju till 100% om girighet, så skyll på.... kapitalism?

Eller ännu hellre- skyll på klarna osv, har flera gånger sett saker säljas här där någon verkar ha köpt något på avbetalning eller faktura och sedan sålt det någon vecka senare för cash. Förstår varför man skulle kunna göra något sådant då jag själv levde på typ 1000kr efter räkningar mina första år på arbetsmarknaden, men det är ett fruktansvärt system.

Två Saker som förbryllar mig när jag köper/säljer begagnat är:

1. Folk som försöker tjata till sig ett pris man redan sagt nej till
2. Folk som budar upp till inom ett par % av nypris på till exempel en begagnad processor som går att köpa ny
3. Särskilt här på sweclockers- folk som kommenterar i en annons kommentarsfält om att produkten är dålig/inte värd priset fast de själva inte är intresserade av den

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Tycker det skulle vara bra om kommentarstråd var påtvingat på varje annons. Dessa produkter som är köpta för att bara flippa på swec är oftast utan kommentarstråd.

Håller med TS om att det börjar bli vanligare, lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Två saker som förbryllar mig när jag köper/säljer begagnat är:

1. Folk som försöker tjata till sig ett pris man redan sagt nej till
2. Folk som budar upp till inom ett par % av nypris på till exempel en begagnad processor som går att köpa ny
3. Särskilt här på sweclockers- folk som kommenterar i en annons kommentarsfält om att produkten är dålig/inte värd priset fast de själva inte är intresserade av den

Hmmm... 1... 2... Tre? eller?

Skämt åsido, jag tycker att det är vettigt att kommentera på trådar där saker ligger ute på tok för dyrt, det kan va ram minnen eller något som finns från en enda återförsäljare på prisjakt men i princip identiska varor finns nya för någon tusenlapp mindre. Det finns nya användare här som kanske inte vet bättre och går på prisjakt och tror dom har gjort en superdeal när dom egentligen kunnat fått det med mycket bättre villkor och billigare, jag brukar vara en av dom som kommenterar enligt nr 3.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@NordhNet: Tycker det skulle vara bra om kommentarstråd var påtvingat på varje annons. Dessa produkter som är köpta för att bara flippa på swec är oftast utan kommentarstråd.

Håller med TS om att det börjar bli vanligare, lite tråkigt.

haha kan förstå varför, annars är väl risken stor att en del vill pracka på med sina moralpredikningar.
Vilket i ärlighetens namn är helt irrelevant för annonsen. För antingen är det ett bra pris på något man vill köpa och då är det ju bara buda på och köpa, och ibland är det ett högt pris eller en annons man inte är intresserad utav och då är det väl bara ignorera den och skrolla vidare?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att SweClockers är rätt ställe att göra denna typ av vinst på. Blocket och Tradera, visst, men här håller hårdvaruentusiaster till!

När jag lägger upp ett tips i "Dagens Fynd"-tråden så gör jag det för att dela med mig så att andra kan fynda - inte för att vissa ska tjäna pengar på det.

Usch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Fast marknaden styr ändå priset. Det är väl som företag gör om de har produkter som de vet att folk vill ha och kan tjäna en extra hacka. Vi har nog alla saker vi kan betala extra för om vi väl behöver det. Men förhoppningsvis vet folk om vad en produkt kostar så blir de sittande med 10 xbox hemma.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ser det som ett väldigt speciellt släkte som håller på med det, gör heller inga affärer med sådana människor.

Mer än så gör jag inte åt saken.

De få hundralappar de tjänar på det kommer de inte leva på så det måste vara någon fetisch med att "gå vinst" som driver dem.

För övrigt tycker jag det är helt rätt om någon kommenterar om priserna är åt skogen, säljaren har möjlighet att stänga kommenterdelen om de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Hmmm... 1... 2... Tre? eller?

Skämt åsido, jag tycker att det är vettigt att kommentera på trådar där saker ligger ute på tok för dyrt, det kan va ram minnen eller något som finns från en enda återförsäljare på prisjakt men i princip identiska varor finns nya för någon tusenlapp mindre. Det finns nya användare här som kanske inte vet bättre och går på prisjakt och tror dom har gjort en superdeal när dom egentligen kunnat fått det med mycket bättre villkor och billigare, jag brukar vara en av dom som kommenterar enligt nr 3.

Antingen kan jag inte räkna, eller så kom jag på en till

Om något ligger ute till ovettigt pris- absolut.
Men om du postar dina egna åsikter om produkten och huruvida den är bättre/sämre än en annan produkt så är det rätt meningslöst för annonsen.

Exempel jag minns som var rätt fånigt var en GPU som såldes där man såg vad som såg ut att vara lite extra mycket överblivet lödfluss runt en 8-pinskontakt och där två personer försökte övertala säljaren om att det måste vara vattenskada och de borde sälja kortet snorbilligt.

Minns även kommentarer som "Denna cpu är inte prisvärd, du kan köpa [annan cpu] för typ samma pris på ebay och den är lite bättre" och generellt bara "Denna går att få för [några procent] lägre på ebay" från människor som inte själva är intresserade av att köpa.
Man kanske tror att man hjälper när man postar sådant, men tror inte någon lider av illusionen av att de bästa prisen finns på en sida för entusiaster- man kan hitta vad som helst billigare på ebay. Personen som lägger upp annonsen är en medlem de med, och det är rätt frustrerande att höra att ingen borde köpa det man försöker sälja därför att något annat är bättre- det finns alltid något bättre någonstans, det är därför man har budgivning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Elektron: Sant. Tycker mest det är lite tråkigt att vissa köpt saker på inets riktigt bra deals och nu försöker sälja vidare dessa till ren vinst men å andra sidan så förstår jag att folk gör det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gainsgoblin:

@NordhNet: Tycker det skulle vara bra om kommentarstråd var påtvingat på varje annons. Dessa produkter som är köpta för att bara flippa på swec är oftast utan kommentarstråd.

Håller med TS om att det börjar bli vanligare, lite tråkigt.

Jag vet att man någon gång planerar att se över marknaden och deras funktioner för en eventuell förändring i #framtiden™️ , så alla förslag som detta är väldigt välkomna!

Var inte rädda för att starta en tråd med förslag i feedback-forumet så att det inte missas

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är vi inte rätt bra på att calla bullshit på annonser som är ute för orimligt pris dock? Känns som man ofta ser att folk redan kommenterat när man går in på en annons man ser är överprisad. Men 9/10 det är budgivning så startar den ju under det "utropspris" som säljaren satt också.

Det jag kan störa mig mest är en säljannons med diskussionstråd och sedan så budar folk i PM.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i att tjäna en hacka på kort tid.
Hur man än vrider och vänder på det så är det alltid köparen i slutändan som bestämmer.

Permalänk
Medlem

Samma sak med tävlingar där personer bara deltar för att vinna för att sedan sälja vinsten en vecka senare.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen...
Kan finnas "miljoner" anledningar till att priset är satt för högt. Prutmån, felaktigt världsbild, ingen koll, tillgång/efterfrågan osv.
Själv bryr jag mig aldrig om vad det står för pris. Jag räknar ut mitt pris i förhållande till skick och ålder och ger sedan ett moterbjudande med eventuell motivering. Budet kan antingen accepteras eller förkastas och det är så affärer fungerar rent allmänt. Känns lite futtigt att göra så stor sak av det...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

HeHe dett finns två sidor på detta fenomenet.
Jag sålde en Miningdator för några månader sedan.
Först la jag upp den för 12500 och säljes i ett paket
3 st vega 64 bla annat.
Många kommentarer hur kass jag var som inte ville sälja del för del men det gav ju någon annan möjligheten att göra ett klipp.
Näväl såldes inte.
La upp den igen någon månad senare och nu även i delar men skickas inte. Sålde allt för totalt 16300 så en näpen prishöjning för mycket lite arbete som jag helst inte velat ha.
Förmodligen är det bara svaga personligheter som vill bli sedda som går in och klagar på anonser där de inte vill gå säljaren tillmötes. Passar det inte så låt bli.

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Själv tycker jag väl att det här är okej. Bara för att man tävlar om vinner betyder det inte att man inte vill ha priset, kanske var kul att tävla bara och man såg det som en utmaning.

Permalänk
Medlem

Girighet engelska Greed har en negativ klang men i grunden är ett visst mått av girighet avgörande för vår överlevnad. Utan den egenskapen skulle mänskligheten inte kommit långt utan vi skulle nog inte ens överlevt som art. Men visst kan det gå till överdrift (tänk Joakim Von Anka).

Men i alla fall det är omöjligt att avgöra under vilka omständigheter de som väljer sälja sina fynd lever under så svårt att avgöra om det rör sig om ren girighet. Jag tror nog de flesta som säljer nått för att tjäna en femhundring ganska så sällan tillhör de välbeställdas skara i den besuttna medel och överklassen. Det rör sig nog oftast om studenter, låginkomsttagare, deltidare, arbetslösa eller bidragstagare som med nöd och näppe kan få ihop pengar till en dator. Nog kan vi unna dessa lite extra kronor så här till Jul?

Själv slog jag till på bla en Ryzen 7 3700X hos Inet för 2990 Kr men hade redan sedan tidigare köpt en Ryzen 5 3600 för 1990 kr hos netonnets fyndhörna. Så nu sitter jag med 2 CPU'er så måste göra mig av med en. Om jag väljer att nöja mig med ett Ryzen 5 bygge så kommer jag sälja min 3700X kring 3400-3500 Kr då detta är det normala fyndpriset hos tex netonnet eller webhallen. Ligger 400-500 Kr under normalpriset så den som köper gör ett fynd trots allt samtidigt som jag indirekt då kan sänka min datorbyggkostnad med motsvarande summa. Men just nu lutar det åt att jag "lyxar" till det och kör på ett Ryzen 7 3700X bygge så då blir det att jag returnerar min 3600 alternativt säljer den här på marknaden för 2100 Kr inklusive frakt vilket är självkostnadspris, gör ingen vinst i det fallet.

Man skulle ju kunna argumentera åt andra hållet när det gäller just Sweclockers marknad. Köpare här tenderar att vara mer kunniga jämfört med de på Blocket eller Tradera. Så genom att välja att annonsera här istället så riktar man sitt erbjudande i högre utsträckning mot de som vet vad de gör!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte problemet med att någon köper något på rea för att sedan sälja vidare.

Den som köper en vara på rea för att flippa den tar en risk att inte få varan sålt till ett högre pris. Det är alltså inte riksfritt och gratis att göra detta. Den som sedan till slut köper varan gör det för att de får ett bättre pris av den som köpte och sedan säljer än de skulle få i butik. D.v.s. den som köper tjänar också på detta så vida han inte köper för högre än ordinarie butikspris. (Och om någon köper något för högre än nypris i butik av någon random säljare har också också väldigt svårt att tycka synd om den personen. Inte direkt svårt att kolla.)

Så vem är det egentligen som är förloraren i det här scenariot? Jag ser bara vinnare.

Permalänk
Medlem

Eller så låter man folk sälja precis vad dom vill för vilket pris dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Eller så låter man folk sälja precis vad dom vill för vilket pris dom vill.

Det är klart dom får, men det betyder inte att man behöver gilla det.