Använda router istället för fiberkonverter?

Permalänk
Medlem

Använda router istället för fiberkonverter?

Hej! Ställer mig frågan om nån gör detta?

Fick till svar av servanet då antagligen min fiberomvandlare kan va knas att jag INTE fick använda Edgerouter 4 SFP till fiberuttaget, då skulle jag bli avstängd.

Kan någon förklara varför?

Och då ställer jag mig också frågan. Får jag köpa XG6846 (700 kr) och installera själv eller blir jag avstängd då också? Det är fiberkonvertern de använder. 2500 kr för det.

Samt gamla Planet 702s15 100mbit (som sitter där just nu) kostar 400 spänn att få tag på.

Vad gäller här och kan de verkligen stänga mig ute då jag betalat för grejerna som sitter där och kommer sitta där?

Skulle jag följa deras råd så ska jag koppla ER4 på XG6846an och det blir då 4500 spänn. Varför skulle jag vilja ha en kloss innan routern till ingen nytta?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jag använder USG Pro och fibern går direkt in i SFP-porten. Klockrent. Även när den medföljande router/konverteraren bryggades så stal den en hel del nedströms på vår 1gb-lina nu. Telia öppen fiber, med Bahnhof som isp.

Be dem att peka på var i avtalet som det står att du inte får ta bort deras router. Möjligtvis kan det stå att du måste återlämna den om du säger upp avtalet, men det varierar beroende på vilken typ av när du sitter i. Jag ligger på 937/1000 nu, vilken är en enorm skillnad mot innan.

Tillägg:

I mitt fall satte installatören upp två vita dosor, där den första terminerar fibern och sedan ansluts till den andra (som såg ut som XG6846) med SFP. Så jag kunde bara ta SFP-kabeln direkt, allt var förberett för en ”riktig” router.

Permalänk
Medlem

Kan inte se någon teknisk anledning till att inte köra med Edgerouter 4 SFP, om det inte är så att dom har någon que/begränsning setting i konvertaren som din nya router inte tar hänsyn till.

edit: du kan inte skicka tillbaka vilket "ljus" som helst till andra änden, har med ljus styrka/våglängd att göra.. kanske därför dom ställer hårda krav. Om jag vore operatör så skulle jag ställa jäkla hårda krav på vilket ljus som skickas och mottages.

edit2: om du skickar högre dB än vad motagaren är till för under optimala "settings" så har du förkortat livslängnden på Rx med 10 falt.. dvs, du förkortar livslängen på optiken, kan förklara varför du inte får byta ut konverteraren.

mvh
Joe

Permalänk
Medlem

https://st4.lstat.cz/web/pictures/500/32739.jpg

Då detta är konverteraren så har jag ingen sfp modul för ER4. Enligt specs är denna singlemode, 1310nm, SC connector. Jag har väldigt svårt att hitta denna modul för shopping. SC connectorn verkar passé jämte LC.

I stora hela kan jag inget om just optisk fiber. Och jag är ganska säker att servanet inte vill hjälpa mig hitta rätt modul heller då de hellre vill jag ska köpa klossen för 2500 kr som inte ger mig nånting, varken firewall. Enligt manual kan man konfa XG6846 men utan firewall så blir de ett nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@oradd - ljuset som skickas är baserat på vilken SFP modul du har eller?

Jag ser ju gott om folk på sweclockers som säger de kör direkt tex med ERx-SFP. Verkar ju inte som alla är avstängd 😁.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

En single mode 1310 kan ha väldigt olika dB range beroende på vilken fiber stäcka dom ska skicka ljuset på.
Det har allt med längd på fiber vs kostnad.. dvs 10Km jätte billig. 40Km dyrare.. 80Km jätte dyrt.

Stoppar du in fel SFP så kommer kan du bränna Rx i andra ändan.. kanske inte på en dag.. men den håller inte hela livs längden som tänkt.. som operatör så förstår jag varför dom inte vill ha främande optik in nätet.

mvh
Joe

Permalänk
Medlem

Den är 15km den som sitter där nu enligt serienr FT-702S15. edit: och den har hållt sen 2005.

Ja de sa rätt ordagrant att jag blir avstängd om de ser jag har någon annan router där. Frågade då hur de kan veta de. Svar: Vi har våra knep.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@oradd:

En 1310 SFP kan ha en range av Rx: (olika tillverkare har olika spec)
-0 - 10 dB, kanske motsvarar 10Km fiber, du vill ligga i mitten, dvs Rx -5dB
-7 - 20 dB, kanske motsvarar 40Km
-11 - 30 dB, kanske motsvarar 80Km

Dom alla har olika Tx - dvs hur mycket ljus dom skickar ut.

Tx= transmite, Rx = recive.

Då operatören har en standard som fiber konverteraren är anpassad för! så skulle inte jag låta någon okänd router med okänt ljus sättas in i min fiber länk.

mvh
Joe

Permalänk
Medlem

@oradd:

Självklart vet dom om vilken SFP som sitter in andra ändan, det skickas inte bara ljus.. transmit reciver id.. t.ex!

Permalänk
Medlem

@oradd:

Själva effective data som du skickar över koppar eller ljus tar ca: 70-80 % beronde på data size/package mtu size..
Det skickas alltid "trackers" i "frame" som t.ex , L2 vlan, id nr, transmitted id, recived id, m.m..

Det är självklart för en operatör att veta vad det är för utrustning som sitter på andra ändan och att dom kan spåra vilken SFP det är med info som: tillverkare av denna SFP / typ / serial nr.

edit:

I ett operatörs nät så har dom koll på allt.. sen att visa tillåter vad som helst.. det är slappt.

O.B.S dom kan inte spåra vad för data ni skickar, det gör FRA

mvh
Joe

update
Permalänk
Medlem

@oradd:

Men jag förstår nog inte själva frågan?

Varför byta ut konvertaren?

Är den trasig? (be operatören om en ny)

Använda router istället för fiberkonverter?

Varför då?

mvh

Permalänk
Medlem

@oradd:

Eller är det din konverter i din fastighet..

I såna fall ber du operatören om spec för att länken ska fungera och anpassar motagar/sändar sidan för samma spec "1310 Tx/Rx range .

Dämpar du in/ut ljuset enligt op spec så borde det inte vara ett problem angående vem som tillverkat router.

mvh

Permalänk
Medlem

Samma upplägg som serdyllon men med "1" tråds fiber så flyttade bara hela SFP:n in i usg pro och den accepterade den utan problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Samma upplägg som serdyllon men med "1" tråds fiber så flyttade bara hela SFP:n in i usg pro och den accepterade den utan problem...

wtf.. är det single fiber mode ? i såna fall är jag helt ute och cyklar.. / dricker whisk..

Permalänk
Medlem

@oradd: single mode simplex fiber?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ja! alltså.. hehe:) jag kan bäst DWDM transmission med förstärkare över 2 par, har inte mycket erfarenhet över MM fiber förutom att det gäller korta sträckor till client:

Menar du multimode fiber vs single mode fiber så är det ingen skillnad re: Tx/Rx principen , menar du äkta single fiber så är jag väck.. har inte en aning .. men det är samma data som skickas tx/rx oavset tekinken - koppar vs fiber / single mode / multimode.

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeSaber:

Hej! Ställer mig frågan om nån gör detta?

Fick till svar av servanet då antagligen min fiberomvandlare kan va knas att jag INTE fick använda Edgerouter 4 SFP till fiberuttaget, då skulle jag bli avstängd.

Kan någon förklara varför?

Och då ställer jag mig också frågan. Får jag köpa XG6846 (700 kr) och installera själv eller blir jag avstängd då också? Det är fiberkonvertern de använder. 2500 kr för det.

Samt gamla Planet 702s15 100mbit (som sitter där just nu) kostar 400 spänn att få tag på.

Vad gäller här och kan de verkligen stänga mig ute då jag betalat för grejerna som sitter där och kommer sitta där?

Skulle jag följa deras råd så ska jag koppla ER4 på XG6846an och det blir då 4500 spänn. Varför skulle jag vilja ha en kloss innan routern till ingen nytta?

Hej!

Först och främst, du har tagit fram priset för bara själva omvandlaren XG6846. Här finns inte själva optiken (SFP-modulen) med, utan bara en SFP-modulplats där du ska stoppa in en fibertransceiver. Beroende på vad det är för transceiver så kan det ju kosta en del.

Vad din ISP menar med att du kan bli avstängd om du använder fel medieomvandlare/switch vet jag inte. Planet 702s15 verkar ju (efter en snabb titt på databladet) vara en ren/transparent mediakonverterare som såvitt jag vet inte kan övervakas. De borde inte kunna se skillnad på att du använder en sådan eller bara stoppar en SFP direkt i din router.

En Inteno XG6846 är en mer avancerad pryttel dock, med olika sorters management-grejs i som det går att logga in i. Ska du ha en sån så vill de säkert ha koll på den så att de kan logga in i den och felsöka. Har du en sådan i "defaultkonfiguration" är det sannolikt möjligt att de kan upptäcka det.

Men jag undrar, ska du alltså själv betala för denna utrustning? Normalt så brukar ISP:n stå för den sortens ändutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oradd:

@oradd:

Men jag förstår nog inte själva frågan?

Varför byta ut konvertaren?

Är den trasig? (be operatören om en ny)

Använda router istället för fiberkonverter?

Varför då?

mvh

Felsökningen har kommit till kovertern. Kabel direkt in med laptop visar 95 ner 30-40 upp och 30ms. Samt pingplotter visar packetloss på 70-80%. Enligt riksnet och servanet antar dom konvertern är trasig.

Varför jag vill skippa konverter och köra ER4 direkt är pga onödig länk som jag inte brukar och kan ev påverka kvalitén (ms). Kan jag skippa den så varför inte. Plus jag tjänar 2500 spänn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oradd:

@oradd:

Eller är det din konverter i din fastighet..

I såna fall ber du operatören om spec för att länken ska fungera och anpassar motagar/sändar sidan för samma spec "1310 Tx/Rx range .

Dämpar du in/ut ljuset enligt op spec så borde det inte vara ett problem angående vem som tillverkat router.

mvh

Villa ja. Jag försökte prata vett med han men han insistera med att använda kortet, gör som jag säger annars..

Ska maila dem på måndag och få riktig skriftlig respons.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@pv2b haft fiber sen 2005, antar inga garantier gäller nu. Går något sönder på min sida antar jag att jag går stå för de själv. Och det är mest troligt konverteraren.

Som jag skriver så skulle jag helst vilja skippa denna pryl och köra sfp direkt med ER4 oavsett sfp modul kostnad då enligt mig det vore smidigast. XG6846 vad jag kan se bringar ingen säkerhet så den känns onödig i mitt tycke. Och som du säger så är det ingen dumswitch utan de verkar finnas vägar in i den. Kan jag undvika backdoors även från isp så vore de väl bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Köpte Planet GT-802S SC 1310nm enkelläge hos dustinhome. Dvs Gbit versionen av den dom redan satt här sen 2005 Planet FT-702S15.

Kopplade in Fiberkablarna Tx (blå) Rx (röd) sen startade den. Blinkade på Fiber sidan sen lyser bara PWR. Ringde servanet lite sent och teknikersupporten säger driftkillarna har gått för dagen så de kan inte hjälpa mig även om de ville. Fine sa jag och ber han meddela dom imorn om att jag önskar bli aktiverad.

Dageb därpå ringde jag nu för 1h sen och snacka med tekniker. Gav ärende nr och sa jag behöver bli påslagen. Sen sa han "vänta". 2 min senare så säger han en tekniker måste koppla in de där. Jag säger de är redan inkopplat så det finns inget att göra. Sen säger han de får inte gå till så. Sen kommer jag inte ihåg vad han sa för jag va så irriterad. Något om att NÅN hör av sig.

Enligt killen igår så har inte supporten access att aktivera fibern, varför inte bara skicka mig vidare till driftsnubbarna?

Ang konvertern så har den en enda inställning och det är LFP defaul ON. För felsökning. Inget jag rörde dock.

Hur det kan gå till så här kan jag inte förstå. Byter jag till något som satt här sen 2005 och ingen har påpekat om nå byte innan så bör de ju likväl funka 15 år till med den jag köpt nu. Skulle inteno va nå magiskt som håller i en evighet? Sätta en miljon de vill ha inteno för att ha kontroll/administrering. Godtar inte det. Inte heller har de svarat på mina mail än om varför tekniskt jag inte får använda det ja nu köpt som suttit här sen 2005.

Ang förra konvertern så var Rx uttaget ljusbrunt medans Tx var silvrigt. Kan mycket väl vara varför jag får 95/40 30ms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

För i tiden fick man väl bara koppla in en av televerket tillhandahållen telefon på telenätet också, vänta 20-30 år så kanske fiber blir vettigare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hej! Ställer mig frågan om nån gör detta?

Fick till svar av servanet då antagligen min fiberomvandlare kan va knas att jag INTE fick använda Edgerouter 4 SFP till fiberuttaget, då skulle jag bli avstängd.

Kan någon förklara varför?

Och då ställer jag mig också frågan. Får jag köpa XG6846 (700 kr) och installera själv eller blir jag avstängd då också? Det är fiberkonvertern de använder. 2500 kr för det.

Samt gamla Planet 702s15 100mbit (som sitter där just nu) kostar 400 spänn att få tag på.

Vad gäller här och kan de verkligen stänga mig ute då jag betalat för grejerna som sitter där och kommer sitta där?

Skulle jag följa deras råd så ska jag koppla ER4 på XG6846an och det blir då 4500 spänn. Varför skulle jag vilja ha en kloss innan routern till ingen nytta?

Varför? Gissar att din nätleverantör äger och ansvarar för nätet tom fiberkonverteraren, så är det iallafall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Uppdatering: Köpte Planet GT-802S SC 1310nm enkelläge hos dustinhome. Dvs Gbit versionen av den dom redan satt här sen 2005 Planet FT-702S15.

....

Hur det kan gå till så här kan jag inte förstå. Byter jag till något som satt här sen 2005 och ingen har påpekat om nå byte innan så bör de ju likväl funka 15 år till med den jag köpt nu. Skulle inteno va nå magiskt som håller i en evighet? Sätta en miljon de vill ha inteno för att ha kontroll/administrering. Godtar inte det. Inte heller har de svarat på mina mail än om varför tekniskt jag inte får använda det ja nu köpt som suttit här sen 2005.

Fast du har ju inte bytt till det som suttit där sedan 2005, det är en annan modell.

Och de har varnat dig för följderna om du skulle installera något annat än det som de själva installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hej! Ställer mig frågan om nån gör detta?

Fick till svar av servanet då antagligen min fiberomvandlare kan va knas att jag INTE fick använda Edgerouter 4 SFP till fiberuttaget, då skulle jag bli avstängd.

Kan någon förklara varför?

Och då ställer jag mig också frågan. Får jag köpa XG6846 (700 kr) och installera själv eller blir jag avstängd då också? Det är fiberkonvertern de använder. 2500 kr för det.

Samt gamla Planet 702s15 100mbit (som sitter där just nu) kostar 400 spänn att få tag på.

Vad gäller här och kan de verkligen stänga mig ute då jag betalat för grejerna som sitter där och kommer sitta där?

Skulle jag följa deras råd så ska jag koppla ER4 på XG6846an och det blir då 4500 spänn. Varför skulle jag vilja ha en kloss innan routern till ingen nytta?

För det första har du 2 konverters? 1st XG6846 och 1st Planet??
Sen så har du köpt en gigabit nu så måste Servanet byta Sfp i noden, då det sitter en 100Mbit där, inte 1Gbit. Så köp en 100Mbit istället så borde du få länk.

Permalänk
Avstängd

@MeSaber: Skummade igenom tråden. Utan att veta vilken operatör du har, vem som äger fibernätet samt hur avtalen ser ut så kan de mycke väl finnas i avtalet att man som kund inte får byta ut eller röra de grejer som från början är installerat av en tekniker. Om så är fallet så har du gjort dig skyldig till dels avtalsbrott men också påverkan på egendom du inte äger och inte heller har rätt att röra. Som sagt, väldigt mycke beroende på hur avtalet ser ut för just de fibernät som är indraget till din villa så kan du i värsta fall bli anmäld/stämd av dess ägare för sabotage, egenmäktigt förfarande med annans egendom eller nåt liknande.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

Enligt avtalet får du inte byta ut något själv :x
(om det var servanet du hade?)

Vet inte riktigt hur du tänkte där? Du har fått svar att du inte får göra det och de kommer att se om du ändrar och dessutom stänga av dig, men du gör det ändå?
Klockrent
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förstår inte riktigt problematiken.

Du köper ju en tjänst som det är fel på, då är det upp till din tjänsteleverantör (internetleverantören) att åtgärda felet, oavsett vart det ligger.
Det är nätägaren eller kommunikationsoperatören (kan vara samma organisation) som äger fiberkonvertern/tjänstefördelaren, och om det är fel på den så ska de åtgärda det utan kostnad för dig, så länge du inte pillat sönder den själv förstås.

Har aldrig hört om att slutkunderna är ansvariga för fiberkonvertern..

Så, lämna tillbaka konvertern du köpt och gör en felanmälan till din internetleverantör, inte Servanet. Tjänsteleverantören felanmäler i sin tur till Servanet, som åtgärdar felet.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Hej! Nu har jag pratat med Servanet och så här blev det och vad som gäller. Jag äger allt som finns på min tomtgräns.. Dvs jag äger kabeln på min tomtgräns så vill jag kapa av den så var det upp till mig sa dom. Sen ägde jag också fiberkonvertern och ja jag får byta ut den själv MEN precis det som hände nu vilket jag inte räknat med är att på noden så finns ingen Gbit-modul. Därav min Gbit Planet 802S som jag köpte från Dustinhome inte funkade (länk lampa lös ej). Hade jag köp en 100Mbit fiberkonverter hade det smullit igång på en gång enligt servanet tekniker.

Gbit fiberkonvertern har jag skickat tillbaka till dustinhome och Servanet har varit här och installerat Inteno (idag). Dock har jag samma problematik än. Se länk: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578632-hur-ska-man-to...

@dalledalle - Jag gick via Riksnet och gjorde felsökning via dom. De skickade det vidare sen till Servanet.

Nej ansvarig är jag ju inte men jag är inte så dålig så jag inte klarar av att sätta i två st fiber-kablar heller därmed sänka min kostnad med 50%. Hade det funkat utan problem med Planet 802S så hade det godtagits sa han. Dock gjorde det inte det för Link-lampan ska lysa utan att Servanet gör nåt. Därav vi felsökte vad felet berodde på och han konstatera att fiber-modulerna antagligen inte var bakåt-kompatibla med varann 100(nod) till 1000(mig).

Anledningen till Inteno bytet var att i dagens teknik används bara en Fibertråd (den andra ligger kvar som redundans), samt att SFP-modulen som ska sitta i noden emot Planet 802S finns inte att få tag på längre. De har ingen upphandling om dessa gamla prylar.

Edit: @dalledalle - Ang. att de äger fiberkonvertern och skulle byta ut den kostnadsfritt finns det inget prat om. Frågade vem som ägde fiberkonvertern och det var jag. Därav jag måste betala 2500 kr för att få den utbytt. Frågade specifikt om jag HYR något från Servanet och fick svaret nej.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Hej! Nu har jag pratat med Servanet och så här blev det och vad som gäller. Jag äger allt som finns på min tomtgräns.. Dvs jag äger kabeln på min tomtgräns så vill jag kapa av den så var det upp till mig sa dom. Sen ägde jag också fiberkonvertern och ja jag får byta ut den själv MEN precis det som hände nu vilket jag inte räknat med är att på noden så finns ingen Gbit-modul. Därav min Gbit Planet 802S som jag köpte från Dustinhome inte funkade (länk lampa lös ej). Hade jag köp en 100Mbit fiberkonverter hade det smullit igång på en gång enligt servanet tekniker.

Gbit fiberkonvertern har jag skickat tillbaka till dustinhome och Servanet har varit här och installerat Inteno (idag). Dock har jag samma problematik än. Se länk: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1578632-hur-ska-man-to...

@dalledalle - Jag gick via Riksnet och gjorde felsökning via dom. De skickade det vidare sen till Servanet.

Nej ansvarig är jag ju inte men jag är inte så dålig så jag inte klarar av att sätta i två st fiber-kablar heller därmed sänka min kostnad med 50%. Hade det funkat utan problem med Planet 802S så hade det godtagits sa han. Dock gjorde det inte det för Link-lampan ska lysa utan att Servanet gör nåt. Därav vi felsökte vad felet berodde på och han konstatera att fiber-modulerna antagligen inte var bakåt-kompatibla med varann 100(nod) till 1000(mig).

Anledningen till Inteno bytet var att i dagens teknik används bara en Fibertråd (den andra ligger kvar som redundans), samt att SFP-modulen som ska sitta i noden emot Planet 802S finns inte att få tag på längre. De har ingen upphandling om dessa gamla prylar.

Edit: @dalledalle - Ang. att de äger fiberkonvertern och skulle byta ut den kostnadsfritt finns det inget prat om. Frågade vem som ägde fiberkonvertern och det var jag. Därav jag måste betala 2500 kr för att få den utbytt. Frågade specifikt om jag HYR något från Servanet och fick svaret nej.

Låter heldumt att du ska äga och ansvara för fiberkonverter. Aldrig hört om det tidigare. Tycker det är solklart att det är KO som ska ansvara för den då den krävs för att KOs kunder, tjänsteleverantörerna, ska kunna sälja deras tjänster till deras kunder, alltså slutkunderna, du.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p