Nätverket dör 15-25 gånger om dagen i ca 35sekunder sedan fungerar allt som vanligt igen!

Permalänk
Medlem

Nätverket dör 15-25 gånger om dagen i ca 35sekunder sedan fungerar allt som vanligt igen!

Hej! Vi har nu haft ett fungerande nätverk utan strul och inte så värst mycket lagg, vi hade 12mb nedladdning och 1.5mb uppladdning. Då bestämde vi oss för att köpa radiofiber, vi har nu 95mb ned och 80mb uppladdning, och allt fungerar oftast grymt. Ligger runt 15-25 i ping som är mycket bättre än innan. Vi köpte det nya nätverket för ca 6-7 veckor sedan och det fungerade felfritt i 1-2 veckor men efter det så började nätverket stängas av med jämna mellanrum i ca 20-35 sekunder. Ibland händer detta endast ca 5 gånger per dag men på senaste tiden så har det gått upp emot 25ggr per dag. Detta är helt ospelbart, jag kör cs på fritiden och det som händer när nätverket stängs av är att jag tappar uppkopplingen, sedan går det 30 sekunder och sedan blir man utsparkad ur matchen, och sedan får man vänta ytterligare 10-15sekunder innan man kan connecta till matchen igen. När detta händer 3-6 gånger per match gör det då alltså allt ospelbart. Det förstör så otroligt mycket och förstör ju viktiga rundor och förstör även många turneringar som jag kör då jag kör på en högre cs nivå.

Detta är ett problem som jag försökt få hjälp med nu i flera veckor och som jag ser att flera haft problem med. Jag har haft kontakt med vår leverantör i flera veckor och dem har gjort allt dem kunnat och kollat upp och ser att problemet inte sitter hos dem.

Vi trodde att en lösning på detta problem kunde vara o skaffa en ny router då vår router hade några år på nacken. Sagt och gjort men problemet uppstår fortfarande.

Jag antar att det kan vara något fel i hur vi satt upp vårt nätverk nu.
För att försöka beskriva hur vårt nätverk är uppsatt så är det enligt följande:
Nätverket kommer ifrån radiofibret ner till dosan och sedan in i vår Main router, därifrån går det två ethernet kablar in till min dator och en ytterligare. Sedan har vi kopplat en switch som går till Main routern, sedan har vi en till router som är kopplad med switchen som sedan står för det trådlösa nätverket. Sedan har vi ännu en router som jag faktiskt inte vet hur den är kopplad. Kan tillägga att hela nätverket stängs av och sedan kopplar upp sig själv igen efter ca 30-35sekunder. Det vill säga det trådbundna och trådlösa.

Iallafall så verkar jag inte vara den enda som haft detta problem, har sett och läst otroligt många trådar där folk med samma problem försökt få hjälp. Men inte en enda som gjort trådarna har skrivit vidare ifall dem löst problem och vad dem gjort för att lösa det.

Därför ber jag snällt om någon väldigt kunnig inom detta som kan lösa det.
Här är en tråd med liknande problem som beskriver mitt problem.
https://www.flashback.org/t2558497

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt när ni använder tre routers på ett nätverk? Börja med att skala ner allt till en router och din PC. Eftersom det inträffar så frekvent borde det gå att se skillnad på ett dygn.

Varför har ni tre routers?

Edit: Koppla alltså från "radiofiber" till endast en router och från den kopplar du kabel till din PC.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

WAN (Radiofiber) -> WAN-uttag (brukar vara gult uttag) på router och sedan från LAN-uttag (brukar vara blåa uttag) i routern till datorer och enheter och/eller eventuellt en eller flera switchar.

Så bygger du nätverket. Om du har flera routrar kopplade hur som helst så kommer du får stora problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra säger ska du normalt försöka undvika flera routrar i nätverket eftersom det kan bli problem med dubbel-NAT (trippel-NAT ...). Om du däremot har routrarna satta i access-punkt-läge så är det en annan sak.

Så - börja med att förenkla nätet lite så du kan felsöka.

1. RadioFiber till dosan (jag tar för givet den dosan inte har någon routerfunktion) => WAN-porten på routern. En kabel från en av LAN-portarna till din dator. Kör någon dag.

Om det funkar bra gå vidare till 3.

2. om det strular fortfarande, prova med en annan dator som kopplas via tråd till routern. Du kan ju slå på pingplotter under en hel dag och pinga t ex google eller liknande. Om även en annan dator har problem - då låter det som ett problem i radiofibern och det har jag noll koll på. Annars gå till 3.

3. Om du nu har köpt en ny router så har den väl också trådlöst nätverk så varför inte använda det i första hand istället för att hänga på en till router/access-punkt. Om du vill ha det trådlösa någon annanstans, se till att den routern åtminstone är ändrat till att vara accesspunkt. Testa nu igen.

OSV.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Ska du felsöka nätverket bör du koppla datorn direkt och köra så. Uppstår samma problem då så är det nå fel på radiolänken.

Om inte så kopplar du in en router och provar. Resterande routrarna om du ska använda dom som switch eller AP så bör du konfigurera dem så samt inte använda wan porten på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Fortfarande tvär avbrott 20-30ggr

Jag har nu testat många olika sett, jag har stängt av den tredje routern, testat med att byta den andra routern som det trådlösa nätverket sitter på till en vanlig router istället för en Access punkt. Och sedan stänga av dhcp servrarna och gjort den routern statisk. Detta gav inte heller några som helst förbättringar, nätverket stängdes ca 15-20 gånger igår med och gör det helt ospelbart.

Jag märkte sent igår kväll att routern hade en ny uppdatering som man kunde ladda ner. Kan det var så att en router uppdatering kan ha orsakat problemet? Iallafall så uppdaterade jag den igår kväll och får testa om det blir något bättre idag. Det jag inte förstår är att vi har haft nätverket på samma sätt hela tiden och nu bara någon vecka efter vi fått radiofiber så började sådana tvär avbrott att ske och har pågått i flera veckor. Det som är lustigt är att leverantören påstår att felet sitter hos oss och att dem inte ser något. Jag har även kollat igenom loggarna i routern och ser inga särskilda felmeddelanden.

Det enda som spammar loggen är följande:
miniupnpd[15586]: HTTP Connection from 192.168.1.141 closed unexpectedly
Det är alltså ipn till tvn, jag har felsökt meddelandet och får inte upp några särskilda problem, om någon kunnig som kanske vet vad det betyder skulle kunna förklara om detta kan vara något som orsakar problemet? Det som är konstigt isf är att tiden på avbrotten stämmer inte överens med dessa felmeddelanden.

Jag antar att leverantören kanske har orsakat problemet men vägrar erkänna att det är dem som måste lösa det och inte vi, kan det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasgg:

Jag har nu testat många olika sett, jag har stängt av den tredje routern, testat med att byta den andra routern som det trådlösa nätverket sitter på till en vanlig router istället för en Access punkt. Och sedan stänga av dhcp servrarna och gjort den routern statisk. Detta gav inte heller några som helst förbättringar, nätverket stängdes ca 15-20 gånger igår med och gör det helt ospelbart.

Jag märkte sent igår kväll att routern hade en ny uppdatering som man kunde ladda ner. Kan det var så att en router uppdatering kan ha orsakat problemet? Iallafall så uppdaterade jag den igår kväll och får testa om det blir något bättre idag. Det jag inte förstår är att vi har haft nätverket på samma sätt hela tiden och nu bara någon vecka efter vi fått radiofiber så började sådana tvär avbrott att ske och har pågått i flera veckor. Det som är lustigt är att leverantören påstår att felet sitter hos oss och att dem inte ser något. Jag har även kollat igenom loggarna i routern och ser inga särskilda felmeddelanden.

Det enda som spammar loggen är följande:
miniupnpd[15586]: HTTP Connection from 192.168.1.141 closed unexpectedly
Det är alltså ipn till tvn, jag har felsökt meddelandet och får inte upp några särskilda problem, om någon kunnig som kanske vet vad det betyder skulle kunna förklara om detta kan vara något som orsakar problemet? Det som är konstigt isf är att tiden på avbrotten stämmer inte överens med dessa felmeddelanden.

Jag antar att leverantören kanske har orsakat problemet men vägrar erkänna att det är dem som måste lösa det och inte vi, kan det vara så?

Det fetmarkerade är lite svårt att hänga med på. Är det du kallar för router 2 en accesspunkt? Testa att enbart ha en router direkt på inkommande och koppla datorn till denna. Man ska bara ha en router per lokalt nät, internetleverantören skickar kanske bara en IP-adress och då bråkar dina routers om vilken som ska använda den, och du tappar uppkoppling till din dator.

Permalänk
Medlem

Om du vill komma tillrätta med det hela så måste du arbeta systematiskt vid felsökning och eliminera sak efter sak som kan vara felkälla. Under den här perioden måste det få vara ok att det är lite rörigt, temporära kablar och avsaknad av nätverk på vissa platser som normalt har uppkoppling exempelvis.

Jag läser luftfiber och blir automatiskt en smula skeptisk, men det är nog jag som person som det ligger hos. Men iaf hade jag börjat med att stänga av precis allt utom datorn och fibermodemet. Alltså, för att förtydliga, ha precis allt annat strömlöst och en direktanslutning till datorn. Fungerar detta, då är det nästa sak som ska kopplas in och testas ihop med. Fungerar det inte, då är det hos leverantören problemet ligger. Jag personligen tror du har flera fel utifrån vad du beskriver, men jag tror du kommer få fel redan här.

Koppla sedan på saker tills du får fel, då vet du när det börjar och vilken utrustning som påverkar. Du får inte reda på exakt vad som är felet men det är en bra början.

Sedan som många andra påpekar här, du ska inte ha flera routrar i ett nätverk. Kan det vara så att du använder fel ord? Det är väldigt petigt här (i forumet) vad man namnger sakerna... en router har väldigt specifika uppgifter, en accesspunkt har andra osv. Kan man ha en router som en accesspunkt, nja... om man konfigurerar den som en sådan då går det. Men då bör man för att kunna felsöka och komma tillrätta, använda samma glosor för sakerna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T