Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

Jag är nybliven xb1 ägare och hoppade tyvärr på 3mån Ultimate direkt. Hade jag vetat om detta så hade jag maxat med 24mån gold innan. Fungerar det att skapa en ny användare och köra tricket pånytt om 3månader när min ultimate tagit slut eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Fick min första Xbox One levererad idag. Aldrig haft en modern konsol så det ska bli kul att leka runt lite med den. Beställde i torsdags natt så leveransen gick väldigt fort trots att jag inte beställt express.

Permalänk
Medlem

Som många andra nappade jag på Elgigantens 990:- och fick tyvärr en enhet med coil whine som om det vore 2009. Jag vill gärna ha en Xbox men lär knappast få byta mot en ny hos Elgiganten utan bara lämna tillbaka på öppet köp. Så jag tänker mig istället att jag skapar ett serviceärende hos Microsoft, vad har ni för erfarenheter av detta? Att få en refurbished gör mig inte så mycket, bara den är tyst.

Permalänk
Medlem

@xlr8: Det skall inte vara något problem att använda konsolen med en annan användare (bara att ställa in att det är den nya användaren som har konslen som sin huvudkonsol).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Som många andra nappade jag på Elgigantens 990:- och fick tyvärr en enhet med coil whine som om det vore 2009. Jag vill gärna ha en Xbox men lär knappast få byta mot en ny hos Elgiganten utan bara lämna tillbaka på öppet köp. Så jag tänker mig istället att jag skapar ett serviceärende hos Microsoft, vad har ni för erfarenheter av detta? Att få en refurbished gör mig inte så mycket, bara den är tyst.

Köpte också en och lyssnar jag på fläkten så gör den ett gurglande ljud. Men tänker att det är ju garanti på den och de har säkert lagt i lite billigare komponenter i denna varianten. Är det så pass högljutt att du hör det från soffan när du spelar eller ser på film?

Jag sålde Fortnite och Sea of thieves för 100kr styck så jag är nere i 790kr nu för konsolen och kontrollen. Hade konsol innan så har redan spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Köpte också en och lyssnar jag på fläkten så gör den ett gurglande ljud. Men tänker att det är ju garanti på den och de har säkert lagt i lite billigare komponenter i denna varianten. Är det så pass högljutt att du hör det från soffan när du spelar eller ser på film?

Jag sålde Fortnite och Sea of thieves för 100kr styck så jag är nere i 790kr nu för konsolen och kontrollen. Hade konsol innan så har redan spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det hörs ungefär 5 meter ifrån. Spelar eller kollar serier ofta efter kl 22 och då har jag låg volym och då hörs det utan problem. Har läst om fläktproblem och kollat en del YouTubevideos som demonstrerar det men fläkten i min låter som förväntat. Tur Microsoft bara körde på en stor fläkt i den, små fläktar är fruktansvärda. Hörs gurglandet långt ifrån?
Det är 2 års garanti japp men som sagt, jag tror Elgiganten bara kommer ta tillbaks den på öppet köp vilket jag inte vill. Finns inga fler i lager på mitt lokala Elgiganten heller.

Hur/var sålde du koderna? Har inte någon nytta av dessa heller så det vore ju perfekt att få ner priset ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hörs gurglandet långt ifrån?
Hur/var sålde du koderna?

Nej det tycker jag inte att det gör för jag har inte tänkt så mycket på det.
Jag sålde dom på tradera. Går kanske sälja de på Sweclockers också men med tradera når man nog störst marknad.

Det är dock gratis att annonsera på Sweclockers nu. "Knappa in thedayafterfriday för att aktivera din annons (sista steget). Observera att du måste ha varit medlem i minst tre månader för att kunna sätta ut en annons...
Erbjudandet gäller till onsdag den 4 december klockan 21:00.
"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tusen tack till alla er hjältar som tipsade om live - ultimate konverteringen, nu har man nästan 3 års medlemskap för 1200kr 🙌🙌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@xlr8: Det skall inte vara något problem att använda konsolen med en annan användare (bara att ställa in att det är den nya användaren som har konslen som sin huvudkonsol).

Fint. Då kör jag ladda på med gold-tricket och uppgradera till ultimate på grabbens konto om 3månader när test-perioden är över på mitt konto.

Som andra här noterat på sina enheter ger även min ifrån sig ett underligt regelbudet dovt "gurgel" från fläkten.. Inget jag störs av då enheten står i en stängd tv-möbel (med öppen baksida för bättre luftflöde).

Permalänk
Medlem

Längtar tills mitt One X kommer... Precis förberett med 3 års Ultimate.
Vilka spel rekommenderar ni?
Får Gears 5 gratis med konsolen. Gärna tips på Action/RPGs!

Permalänk
Medlem

Slog också till på dealen på 990kr, men insåg inte att det var en enhet utan läsare

Har en Xbox One sedan tidigare, och den används egentligen mest bara till spelkväll med en polare då och då. Främst Gears of War vi har spelat på Xbox, använder PS4 till det mesta annars eftersom vi föredrar dess kontrollers.

Äger inte Gears 5 och tänkte skaffa den, men ser att den ingår i Game Pass och att man kan ladda med Gold och sedan få det konverterad till Ultimate i ca 3 år. Skulle ni rekommendera att köra på med gamla enheten och köpa spel då de kommer (fast lite efter så man kan köpa de med rabatt), eller behålla den nya och skaffa Ultimate? Barnen är 10 och 8, grabben lirar mest PS4 men det beror egentligen bara på att det är den jag kopplade upp åt honom Är en Xbox med 3 års ultimate ett bättre alternativ med tanke på barnen? Det de lirar är typ Fifa 19, Rocket League, Minecraft (ingick vid köpet av nya boxen).

Tacksam för tips/rekommendationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Slog också till på dealen på 990kr, men insåg inte att det var en enhet utan läsare

Har en Xbox One sedan tidigare, och den används egentligen mest bara till spelkväll med en polare då och då. Främst Gears of War vi har spelat på Xbox, använder PS4 till det mesta annars eftersom vi föredrar dess kontrollers.

Äger inte Gears 5 och tänkte skaffa den, men ser att den ingår i Game Pass och att man kan ladda med Gold och sedan få det konverterad till Ultimate i ca 3 år. Skulle ni rekommendera att köra på med gamla enheten och köpa spel då de kommer (fast lite efter så man kan köpa de med rabatt), eller behålla den nya och skaffa Ultimate? Barnen är 10 och 8, grabben lirar mest PS4 men det beror egentligen bara på att det är den jag kopplade upp åt honom Är en Xbox med 3 års ultimate ett bättre alternativ med tanke på barnen? Det de lirar är typ Fifa 19, Rocket League, Minecraft (ingick vid köpet av nya boxen).

Tacksam för tips/rekommendationer!

Om du är osäker kan du ju testa ultimate åt dom. Du behöver ju inte ladda 3 år direkt ifall du känner dig osäker.
Jag tror att de skulle uppskatta gamepass för det finns så mycket spel som passar de yngre, tex ett flertal legospel osv. Lego City undercover kan jag rekommendera till dom, det påminner lite om gta fast i lego och utan våldet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Längtar tills mitt One X kommer... Precis förberett med 3 års Ultimate.
Vilka spel rekommenderar ni?
Får Gears 5 gratis med konsolen. Gärna tips på Action/RPGs!

The Outer Worlds, rpg med en hel del action. Riktigt trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Som så många andra spontanköpte jag en Xbox one S hos elgiganten på rean samt fyllde på med gamepass erbjudandet.
Första gången på mycket länge jag har en någorlunda modern konsol.

Så nu mottages tacksamt förslag på bra spel som ingår i gamepass alternativt går köpa hyfsat billigt.

Skrivet av [SH]:

The Outer Worlds, rpg med en hel del action. Riktigt trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är väl det fallout liknande rpg'et va? Får testa det. Tack!

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Så nu mottages tacksamt förslag på bra spel som ingår i gamepass alternativt går köpa hyfsat billigt.

Rocket League! Tomb Raider!

Finns en hel hög med bra spel att välja på beroende på vad för sorts genre du föredrar.

Jag har som du precis slagit till på Xbox One S och är egentligen helt ny på den moderna konsollscenen. Tycker det är skoj att leka runt lite och se vad som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Vilka spel rekommenderar ni?

Beror väl lite på vad du gillar att spela. Finns ju alla möjliga genrer att välja på så du kan sitta en bra stund och titta runt i listorna.

Permalänk

@thompson: Fallout 4 går att få hyfsat billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterVanh:

@thompson: Fallout 4 går att få hyfsat billigt

Det finns i Gamepass, liksom New Vegas

Permalänk
Medlem

För er som gillar racing så är Forza Horizon 4 givet. Ingår i Gamepass.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Det har kanske nämnts redan, men hur länge gäller erbjudandet om att konvertera hela sitt guld till Ultimate?
Eller är det alltid så?

Permalänk
Avstängd

@Zycore90: Gamepass har ganska mycket att välja på men förutom MS egna spel (som Gears of War-serien, Forza, Halo) så är det ju sällan några nyheter. Förutom redan nämnda Rise- och Shadow- of the Tomb Raider, Tomb Raider Definitive Edition, Fallout 4 (och New Vegas och 3) och förstås the Outer Worlds så finns:

  • Just Cause 3 och 4, trean är nog bättre i mina ögon, tredjepersons action med wingsuit och grappling hook.

  • Batman Return to Arkham - Arkham Asylum och Arkham City, samt Arkham Knight.

  • Borderlands 2 och pre sequel, inte så nya men split screen (eller online förstås) co-op är kul om man inte är ensam.

  • Life is strange 1 och första delarna av 2, lite speciellt storytungt spel.

  • Metro, -2033 redux, -last light redux och exodus, om man gillar fps och stämningen i de spelen.

  • Ett gäng legospel, kul för barn.

  • Wolfenstein the New Order, nazister och våld.

  • Guacamelee 1 och 2, en eller två spelare plattform metroidvania.

  • Human fall flat, fysikbaserat pussel typ.

Gillar man sportspel så kan det nog vara värt att köpa EA Access, kostar bara 250 för ett år och innehåller rätt mycket. Battlefield-serien, Brothers, Need for Speed. Några rätt roliga casual-spel, Peggle 1 och 2, Zuma, plants vs zombies. Men mest sportspel som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Det har kanske nämnts redan, men hur länge gäller erbjudandet om att konvertera hela sitt guld till Ultimate?
Eller är det alltid så?

För varje dag du väntar förlorar du ju en dag guld, så där vinner du ju ingenting.
Det ända är ju om du inte vill fylla på till 30 månader just nu...

Det erbjudandet som är tillfälligt är väl att du får tre månader ultimate för 10kr,
- men du kan ju bara använda det för konvertering en gång.

Jag TROR att konverteringserbjudandet kommer att gälla några månader till eller att
de förhoppningsvis fasar ut Live gold helt vid nästa generation och inte säljer det mer och på så sätt avslutar detta.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Gamepass innebär du blir av med tillgången till spelen när du slutar betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

För varje dag du väntar förlorar du ju en dag guld, så där vinner du ju ingenting.
Det ända är ju om du inte vill fylla på till 30 månader just nu...

Det erbjudandet som är tillfälligt är väl att du får tre månader ultimate för 10kr,
- men du kan ju bara använda det för konvertering en gång.

Jag TROR att konverteringserbjudandet kommer att gälla några månader till eller att
de förhoppningsvis fasar ut Live gold helt vid nästa generation och inte säljer det mer och på så sätt avslutar detta.

Tack för svar. Ligger en oöppnad S All Digital från Elgiganten här, ingen aning om någon sorts pass ingår men den lär isf inte vara aktiverad ännu Tänkte mest att jag har dåligt med tid närmaste veckorna för att testa och bestämma om vi ska ha kvar konsollen eller inte.

Permalänk

angående 990 kr från elgiganten

blev ganska besviken när man inte fick Forza Horizon 4 med som key

står Fortnite på lådan

fick alla ni som köpte Xbox One S All Digital också Fortnite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimit.se:

angående 990 kr från elgiganten

blev ganska besviken när man inte fick Forza Horizon 4 med som key

står Fortnite på lådan

fick alla ni som köpte Xbox One S All Digital också Fortnite?

Det ligger en pappbit men en Fortnite-addon key in lådan. Något skin gissar jag. Fortnite är ju gratis att installera och spela förutsatt att du har Xbox live gold eller Ultimate.
Utöver det medföljer det full-game keys till Minecraft och Sea of thieves och en key till Xbox Live Gold men jag lyckas inte läsa mig till hur lång friperiod det rör sig om.

Om du bestämmer dig för att behålla maskinen så missa inte microsofts erbjudande om 3fria månader Live Ultimate och att ladda ditt konto med Live Gold innan så uppgraderas återstående tid på Live Gold till Ultimate.. Upp till 24mån som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Satt och läste om Project Scarlett och började fundera på den där Xbox One All Digital som många verkar ha köpt på Black Friday. Har aldrig ägt en konsoll tidigare så jag kanske missar det uppenbara svaret.
Men om man köper ett spel i en vanlig butik, får man med ett serienummer då som man kan installera med, bara det att man inte kan använda skivan? Eller är det helt fel, som att köpa ett program för OSX och försöka installera på Windows?
Vill minnas att t.ex. Fallout 76 inte hade npgon skiva alls utan bara en kod i kartongen. Eller minns jag fel?

Permalänk
Medlem

@Naki:
Nej, det är två olika saker.
Spel på skiva går bara att spela med skiva i läsaren och kommer inte med digital kod.
Digitalt spel köps via marketplace eller via koder och kopplas till ditt microsoft-konto när de registreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

@Naki:
Nej, det är två olika saker.
Spel på skiva går bara att spela med skiva i läsaren och kommer inte med digital kod.
Digitalt spel köps via marketplace eller via koder och kopplas till ditt microsoft-konto när de registreras.

Ah, tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av Naki:

Satt och läste om Project Scarlett och började fundera på den där Xbox One All Digital som många verkar ha köpt på Black Friday. Har aldrig ägt en konsoll tidigare så jag kanske missar det uppenbara svaret.
Men om man köper ett spel i en vanlig butik, får man med ett serienummer då som man kan installera med, bara det att man inte kan använda skivan? Eller är det helt fel, som att köpa ett program för OSX och försöka installera på Windows?
Vill minnas att t.ex. Fallout 76 inte hade npgon skiva alls utan bara en kod i kartongen. Eller minns jag fel?

Du missar även 360 spelen som kräver att du först sätter i skivan för att sedan kunna ladda ner dem i Xbox One build

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?