Permalänk
Medlem

Det är godast med ris till men man tar vad man har. Finns det makaroner och stroganoff i kylen men inget färdigt ris kan jag köra makaroner med stroganoff i matlådan och det smakar ganska OK. Inte så noga, det är ju bara mat. Kan bli ganska lustiga blandningar i matlådan till jobbet ibland. Vi har lunchrestaurang på jobbet men man sparar rätt mycket pengar i längden med matlåda. Kan bli fina datorkomponenter

Permalänk
Medlem

Det hörs ju nästan på namnet, till korvstroganoff dricker man vodka.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett något annat än RIS med stroganoff (Ex färdigrätter, skolmat osv)
Och självklart har jag ris till.

Permalänk

Pasta eller ris. Aldrig potatis.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ingen kokar snabbmakaroner, välj idealmakaroner så blir det bättre fast tar dubbla tiden att tillaga ink. uppkokning av vatten.

Det har jag ingen tid för, Snabbmakaroner is the way to go

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Tzatziki passar perfekt till korvstroganoff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

En viktigare fråga här;
Varför stavar man ibland det hopskrivet till "korvstroganoff"? Det är ju en beskrivning av korv; "korv på stroganoffs vis" så att säga. Man säger ju inte biffrydberg, utan biff rydberg. Men just korv stroganoff (och eventuellt biff stroganoff?) blir hopskrivet till nåt weird egennamn utan förklaring eller existensberättigande.

Jag kan inte tänka mig att en enda av de som skriver ihop orden till "korvstroganoff" faktiskt uttalar namnet så som det grammatiskt skulle bli, om det var ett helt ord. Betoningen blir helt jävla konstig.
Särskrivet är betoningen på "korv strOganoff", men hopskrivet blir det "kOrvstroganoff" om man ska följa uttalsregler. Och det låter ju fanimej inte klokt.

Hade inte sett det ihopskrivet förrän jag läste den här tråden. Ser väldigt märkligt ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Makaroner eller ris helt klart, aldrig hört om potatis till det

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Broccoli/broccoli ris

Permalänk
Surdeg 🍞

Man har ris till strogge. Jag har faktiskt gått kockutbildning.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det har jag ingen tid för, Snabbmakaroner is the way to go

Hur hinner du skära upp och steka korven på under 5 minuter? :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Hur hinner du skära upp och steka korven på under 5 minuter? :/

Speedhack.exe

Edit: Kan väl tillägga att när jag väl gör stroganoff så gör jag även ris. Men skulle det vara så att jag får någon portion extra stroganoff och riset är slut så blir det snabbmakaroner till sista portionen/portionerna

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Callemedskägget:

Man har ris till strogge. Jag har faktiskt gått kockutbildning.

Jag också, men lärde mig med tiden att makaroner är guds gåva till mänskligheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ris eller möjligen makaroner

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ju allmänt konstiga matvanor, men precis som till de flesta rätter, äter jag bröd till korv Stroganoff.

En annan intressant fråga är vilka ingredienser man har i. Jag brukar göra en enkel variant på 1,2 kg korv, fem stora lökar, ca 1 dl tomatpuré, 5 dl buljong, 5 dl mellangrädde samt lite mjöl, salt och svartpeppar. Jag vet dock att det finns andra recept, t.ex. någon variant med bl.a. paprikapulver i stället för tomatpuré.

Permalänk
Avstängd

91% har svarat "ris"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Albert: Det där lät som en skogshuggarmiddag

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valonen:

@Albert: Det där lät som en skogshuggarmiddag

Haha, nja, när jag lagar mat brukar jag göra stora satser och frysa in. Skönt att inte behöva laga mat så förfärligt ofta.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Andreaz1:

@emilakered vad har du emot pasta?! (det självklara svaret på frågan}

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Stuvade makaroner..

Permalänk
Medlem

Potatismos.

Permalänk
Medlem

Öl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet att man får tycka som man vill osv.. Men har du någonsin något annat än ris till korvstroganoff så är chansen stor att du egentligen är från en annan planet..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Jag vet att man får tycka som man vill osv.. Men har du någonsin något annat än ris till korvstroganoff så är chansen stor att du egentligen är från en annan planet..

👽

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är vegetarian så lagar jag med tofu istället för falukorv.
Om det är något som tofu påminner om i konsistensen så är det just falukorv.

Om man lagar maten med omtanke och låter det både steka och puttra så blir det klart ungefär samtidigt som riset.
Pasta lagar man bara om man ska ha det till rester av Stroganoff som man värmt i micron.

Skrivet av cyklonen:

Inte korv, men ändå. Lite perspektiv!

https://www.youtube.com/watch?v=uviiXfe1zXo

För de som inte såg videon: Den föreslog Pommes Frites! Jag måste prova det nån gång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ris.

Biff stroganoff ska däremot ätas med potatis av oklar anledning.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Helst ris.
Det kan bli pasta om riset är slut, det måste gå fort eller om riskokaren är odiskad.

Skrivet av Daz:

Jag har hört mycket konstiga saker i livet men... Potatismos till korvstroganoff?! Känns som att det ska bli väldigt kladdigt men nu måste jag nog nästan testa bara för att se hur det är.

Det funkar utmärkt!
Mos och Kebab är annars en utsökt kombo!

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Mos och Kebab är annars en utsökt kombo!

Fick alltid sneda blickar när jag var på Dreamhack som ung och frågade efter kebabtallrik med mos på Sibylla.

För övrigt, vad är det för sjuka jävlar som har kokt potatis till korv stroganoff?

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

Uppväxt med ris och det är sjukt gott om den som gjort riset är duktig så det är luftigt och inte för hårt eller för mjukt!
Dock så kör sambon oftast makaroner och det fungerar nästan lika bra!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ris är definitivt det vedertagna tillbehöret MEN pasta i form av tagliatelle passar även det riktigt fint till en god strogge.