Växla mellan högtalare och hörlurar med amp

Permalänk

Växla mellan högtalare och hörlurar med amp

Hej!

Jag har ett par AKG K701 som är anslutna till en Magni Schiit 3. Den är i sin tur anslutna med RCA-to-3.5 via out-jacken på Magnin till den gröna porten på moderkortet på min dator.

Köpte nyss ett par Logitech Z623-högtalare, jag vill kunna växla mellan dem och högtalarna. I mina inställningar blir både valda som "Högtalare".

När jag kopplar in högtalar 3.5-an till frontjacket på min dator så hör jag bara ljud från den vänstra delen. Blir samma problem när jag byter plats, alltså att jag vill lyssna på hörlurarna via frontjacket, ljudet kommer bara från vänstra delen.

Finns det någonting jag kan köpa eller hur kan jag koppla om allt så att jag lätt kan växla mellan hörlurar och högtalare då jag använder en hörlurs-amp som Magni Schiit? Kan jag koppla in mina högtalare i ampen eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

@Wingerlito: Vet inte hur Magnin switchar mellan RCA/3.5mm-jacken, men borde det inte gå att koppla dina högtalare med en 3.5mm -> RCA-adapter mot "RCA OUT"?

Flera enheter switchar då mellan 3.5mm-jacket och RCA genom att du får koppla i/ur 3.5mm-porten.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingerlito:

Jag har ett par AKG K701 som är anslutna till en Magni Schiit 3. Den är i sin tur anslutna med RCA-to-3.5 via out-jacken på Magnin till den gröna porten på moderkortet på min dator.

Har du skrivit fel här, du borde inte får ljud ur hörlurarna alls om du anslutit från dator till out på magni?
Eller kör du någon slags loop tillbaka till dator, varför isf?
Går det inte att ansluta allt till Magnin som har både in och out , hörlur i hörlursuttag och logitech på Out från Magni, med RCA till RCA?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Har du skrivit fel här, du borde inte får ljud ur hörlurarna alls om du anslutit från dator till out på magni?
Eller kör du någon slags loop tillbaka till dator, varför isf?
Går det inte att ansluta allt till Magnin som har både in och out , hörlur i hörlursuttag och logitech på Out från Magni, med RCA till RCA?

Precis, RCAn är i "In"-porten, haha!

Jo, jag vet inte hur det brukar fungera, men du menar att jag kan koppla in högtalarna i Magni out? Subwoofern har två RCA-portar, så det låter rimligt.

Permalänk

Jävlar, det funkade! Det enda som är lite meckigt är att högtalarna blir "mute" om jag har hörlurskabeln inkopplad i min Magni. Så ifall jag vill lyssna på högtalarna måste jag dra ur kabeln. Det går inte att ändra med något mjukvaruprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingerlito:

Jävlar, det funkade! Det enda som är lite meckigt är att högtalarna blir "mute" om jag har hörlurskabeln inkopplad i min Magni. Så ifall jag vill lyssna på högtalarna måste jag dra ur kabeln. Det går inte att ändra med något mjukvaruprogram?

Så har det funkat sen urminnes tider, normalt sett så lyssnar man inte på båda samtidigt, mjukvara kan ju inte fixa Magnin? Är det stort problem att dra ut kabeln?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Så har det funkat sen urminnes tider, normalt sett så lyssnar man inte på båda samtidigt, mjukvara kan ju inte fixa Magnin? Är det stort problem att dra ut kabeln?

Förstår det, tänker inte man ska lyssna samtidigt, men att man ska kunna välja varifrån ljudet kommer. Känns som att jacket slits ut om man drar in ut hela tiden, men de är säkert mer slittåliga än vad jag tror. Blev ändå en bra lösning. Tack för hjälpen!