Permalänk
Medlem

Kompakt dator, budget ~12000

Det börjar bli dags att uppgradera befintliga datorn. Mårkte dock att det inte är mycket som är värt att återanvända så blir till största delen nytt.
Siktar in mig på ett lite mindre, någorlunda stilrent chassi och en budget på ca 12000:-. Kraven är att den klarar 1440p/60Hz-spelande med hyggliga inställningar och ett stort plus om chassit rymmer min befintliga 6TB 3,5"-disk.

Har ni några kommentarer på följande:

Har ett Corsair 650W icke-modulärt 80+-nätagg som borde klara en dator till men överväger att byta det mot ett Corsair SF600 V2.

Tänkte få in det i ett Raijintek Metis Plus (det verkar fungera med ~250mm långa GPUs och icke-modulära 140mm djupa nätagg enligt byggen på nätet) eller chassi i liknande storlek/form.

Har också en gammal kylare (Thermalright Ultra 120 Extreme) som kanske går in i chassit (en halv mm för högt enligt spec). Måste dock få tag på AM4-kit till den.

Ser det bra ut eller har jag missat nåt/tänkt fel?

Edit:
Förtydligande avseende tilltänkt chassi.

Permalänk
Medlem

Det finns väl rx5700 xt i den prisklassen, eller strömsnålare 2060 super.
Men du lägger ju 500 på fläktar så du kanske har undersökt och vägt in ett kort med bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns väl rx5700 xt i den prisklassen, eller strömsnålare 2060 super.
Men du lägger ju 500 på fläktar så du kanske har undersökt och vägt in ett kort med bra kylning.

Precis! Att det är någorlunda tyst är värt en del extra. Lade en del på fläktarna i nuvarande dator och de har hållit ~10 år och flera systembyten innan de på senare tid börjat låta lite.
Avseende kylning verkar Powercolor och Sapphire sticka ut med bättre/tystare mellanklasskort än övriga vad jag sett. Med de andra märkena måste man upp i "toppklassen" för att de ska låta mindre och då blir de både dyra och fysiskt stora.

Borde kanske ta en funderare på om jag ändå inte ska upp till XT av samma modell? 10% dyrare för lite extra prestanda känns vettigt och budgeten är inte på något sätt spikat.

Hur ser det ut i övrigt? Något obalanserat eller nåt missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det förresten med minnen till den processorn? Duger 3200MHz c16 eller är det värt det med snabbare minnen (och kanske då gå ner till 16 GB)?
Inbillar mig att lite extra är bra när de ändå är billiga, även om jag aldrig tar slut på mina 16GB DDR3 i nuvarande dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@mudde: Det behövs inte mer än 3200 MHz, inte ens säkert att du kan använda mer än så. Kör med det här grafikkortet istället:
https://www.inet.se/produkt/5410368/sapphire-radeon-rx-5700-x...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@mudde: Det behövs inte mer än 3200 MHz, inte ens säkert att du kan använda mer än så. Kör med det här grafikkortet istället:
https://www.inet.se/produkt/5410368/sapphire-radeon-rx-5700-x...

Ok. Bra att veta. Då blir det nog dom minnena.

Pulse-kortet verkar vara både bra och prisvärt men verkar vara aningen för stort för det tilltänkta chassit (metod plus). Red Dragon verkar ha liknande ljudnivå/temp och verkar precis få plats.
Är dock inte helt säker på vilket chassi det blir så jag har Pulse-kortet i åtanke om jag bestämmer mig för ett annat chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite nu när allt är beställt.

Det blev på sina håll lite bättre saker än tänkt p.g.a. bra kampanj(er) på BF.

Följande har inhandlats men allt har inte kommit än (till lägre BF-priser än i länken på en del saker):

Utöver detta även ett Metis Plus som chassi.

Hade tänkt köra med min Thermalright Ultra-120 Extreme till ännu ett bygge men med AM4-adapter otillgänglig överallt och lång väntetid från distributören fick det bli en Noctua U12A. Den kostade ändå bara 300:- utöver priset på fläktarna jag ändå hade tänkt köpa och adaptern hade gått på minst ca halva den summan inkl frakt.

Tror kylförmågan är ganska likartad vilket visar vilken fantastisk kylare TRUE var när den kom (denslog allt på marknaden med ofta ett flertal grader då.) Nu finns det lite fler bra kylare.

Jag tror också 3700x är overkill för mitt användningsområde men den var billig på inet och verkar ganska strömsnål så borde kunna gå tyst.

Edit:

Velade ytterligare lite över GPUs ett tag innan BF men alla tester jag kunde hitta verkade visa att Red Dragon är minst lika sval som Pulse vid samma ljudnivå så det gjorde valet enklare. Att Sapphire var bra förvånar mig inte alls men kul att Powercolor verkar ha lyckats lika bra med sina motsvarigheter.