Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@M_X_E_Q: OK.. bra. Jag har nog advanced med.. har för mig ja köpte nåt från eBay första dagen ja satte upp det.. ska testa i helgen

iLO är en bra funktion! Så pass bra och behändig att i mitt nya server bygge så kunde jag inte i mitt liv kunna tänka mig en server utan något liknande, och till slut hittade jag ett Asus P11 server kort med liknande funktioner, Asus controlcenter (ACC) som mest troligen kommer häpna mig. Hittills har jag chassi, nätdel, AiO kylning och moderkort. Sen är CPU & minne på ingång, snart så ska det byggas. Och som sagt, kommer kunna övervakas med ASUS svar på iLO som vad jag sett på ASUS sida att deras gränssnitt med ACC är riktigt kompetent.
En bra sak är att kolla firmware på din iLO. Det släpptes en uppdatering i Maj som gjorde att det dök upp lite nya funktioner så som HTML console för remote skärm och lite annat nyare. Du ska kolla om du har 2.70 May 07 2019

Lycka till !

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden: ahh ilo e coolt... men jag har inte vågat uppdatera till senaste version då jag läste föll som fått kaos med sina med den uppdateringen.
Jag kör ipmi med mina supermicro moderkort. HP ilo är mycket bättre imo

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@zodden: ahh ilo e coolt... men jag har inte vågat uppdatera till senaste version då jag läste föll som fått kaos med sina med den uppdateringen.
Jag kör ipmi med mina supermicro moderkort. HP ilo är mycket bättre imo

Kan ju bara tala för mig själv, men jag har då inte haft några som helst problem med 2.70.

Det brukar ju kunna vara så att de som får problem är tämligen högljudda om det, medans de som allting funkar för helt enkelt inte säger något. Ibland kan det verka som det är världens kaos trots att problemen bara uppstått för en försvinnande liten andel, särskilt så när basen är många miljoner användare stor.

HTML5-konsolen är i övrigt den bästa featuren på länge, så jäkla skönt att slippa jönsa runt med plugins, eller köra .NET-konsolen i IE. Otroligt bra av HP att backporta den till en gammal iLO-version som inte kan ha funnits i kommersiellt tillgängliga produkter på mycket länge.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@zodden: ahh ilo e coolt... men jag har inte vågat uppdatera till senaste version då jag läste föll som fått kaos med sina med den uppdateringen.
Jag kör ipmi med mina supermicro moderkort. HP ilo är mycket bättre imo

Mycket. Aha. Jag har inte haft några problem och som kaput ovan nämner så kacklas det vilt när det inte går vägen för somliga medans för dem det går framgångsrikt för gör inte ett pip ifrån sig.

Okej, jag vet inget om supermicro korten faktiskt, märkligt nog då dem är väldigt vanliga och stora i server marknaden, så har jag aldrig ägt ett sådant. Men som tur är använder man inte dessa funktioner konstant utan för mestadels när det ska grejas i BIOS eller dyligt, resterande övervakning görs på annat vis ju som funkar bra på alla maskiner beroende på OS.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat mina 3 gen8 med ilo 2.70. Funkar ypperligt 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är det värt att titta på en begagnad gen8 eller bör man vänta och se vad gen11 kan komma med? Är ute efter nåt i stil med denna typ av server för hemmabruk (mestadels lite olika virtuella maskiner för hantering av Unifi, HA etc.)

Permalänk
Medlem

klarar du dig med 16 gb minne så tycker jag att G8 är bra maskiner

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Packe:

Är det värt att titta på en begagnad gen8 eller bör man vänta och se vad gen11 kan komma med? Är ute efter nåt i stil med denna typ av server för hemmabruk (mestadels lite olika virtuella maskiner för hantering av Unifi, HA etc.)

Jo, Gen 8 är riktigt jäkla bra för hemmabruk, det är väl just det där med tak på 16GB RAM som kan vara problematiskt om man tänkt köra massa virtuella maskiner, typ. För mig som bara kör filserver och lite annat smått och gott på en CLI-installation av Debian är det total overkill.

I övrigt finns det möjlighet att uppgradera till riktigt vassa grejor. Förvisso några generationer gamla vid det här laget, men tycker å andra sidan inte utvecklingen precis tagit några stormsteg sen MS Gen 8 släpptes heller...

Man ska väl inte heller satsa några större summor på vad man tror HP gör med nästa generations MS, kan ju bli allt mellan totalfiasko a la Gen 10, eller något riktigt lyckat som Gen 8. De vill nog inte att MS konkurrerar med deras större servrar heller, det skulle inte förvåna mig om det blir nån slags begränsningar den här gången också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Någon här som kör xpenology på sin microserver 8 med modern version?
Jag kör nån ganska ny DSM version med 3615xs men har ny processor nu. 1265-L v2 . Den har ju intel quick sync så bord eju klara transcoding relativt bra?
Men problemet är ju att man måste ha en äkta serial/mac för att få transcoda? Någon som har en får gärna PM mig..
Vill bara att min activation.conf ska skapas med True så att ja kan transcoda... Ja har en äkta 918+ serial men inte matchande mac till.. Vet inte om det kommer funka..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Provade köra:

Passmark CPU Bench med Turboboost påslaget (3093Mhz), fick då 7956 poäng. 5 min Prime95 small-fft max 84 grader

Passmark CPU Bench med Turboboost avslaget (2494Mhz), fick då 6599 poäng. 5 min Prime95 small-fft max 64 grader (körde även 5 min extra här och hamnade då på 73)

Detta är med Xeon E3 1265L-V2 med originalkylaren som följde med min Gen8 samt Noctua NH1-pasta.

Är det värt att ha Turboboost aktiverat? Skillnaden är 1357 poäng i CPU bench. CPU-temp kanske kvittar då man (inte jag iaf) någonsin har behov av att utsätta CPU:n för 99% belastning.

Permalänk
Medlem

Ni som har intel Xeon 1265-l v2 processorn.
Läste nån stans att den har intel quick sync nånting som möjliggör mycket bättre möjligheter för trandcoding? Hur funkar den för det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Provade köra:

Passmark CPU Bench med Turboboost påslaget (3093Mhz), fick då 7956 poäng. 5 min Prime95 small-fft max 84 grader

Passmark CPU Bench med Turboboost avslaget (2494Mhz), fick då 6599 poäng. 5 min Prime95 small-fft max 64 grader (körde även 5 min extra här och hamnade då på 73)

Detta är med Xeon E3 1265L-V2 med originalkylaren som följde med min Gen8 samt Noctua NH1-pasta.

Är det värt att ha Turboboost aktiverat? Skillnaden är 1357 poäng i CPU bench. CPU-temp kanske kvittar då man (inte jag iaf) någonsin har behov av att utsätta CPU:n för 99% belastning.

Jag hade ju kikat lite på mitt användningsscenario innan ett sånt beslut, och utgått från den. Tänker att det kan vara trevligt att ha den där extrahastigheten om servern bara lastas i korta stötar då och då. Rör det sig däremot om mer kontinuerligt höga laster (vid transcoding, packning av filarkiv, eller som när du plågade stackarn med benchmarks exempelvis) kanske det kan ge någon slags sinnesro att låta det vara avstängt. 84 grader är definitivt utanför min bekvämlighetszon i alla fall.

Ett alternativ kan vara att kika på att förbättra kylningen. HP har en större passiv kylare som passar MS, men såklart är svindyr. Ett billigare alternativ är att modda en aktiv kylare - tyvärr är fästhålbilden i moderkortet inte standardmässig och man får köra lite specialare med matningen - vilket det finns en del riktigt prydliga exempel på i tråden. Har också något vagt minne av att det ska finnas en billig Akasa-kylare med gul fläkt som passar rakt av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

HDD and memory advice requested

I have tested a Microserver gen8 v2 with a 4TB SATA HDD and there were no problems. I am thinking of buying some 12TB disks, which seem to be getting cheaper.

Q1. Has anyone tried 8TB, 12TB or larger? Should it work (assuming a compatible OS)?

Q2. Can I have some help finding compatible ECC memory modules? For example; any suggestion of suppliers and/or example of a search query. I would want to consider HP and non-HP brand, 8GB and 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Q1. Has anyone tried 8TB, 12TB or larger? Should it work (assuming a compatible OS)?

Got 2x 10TB running in one HP gen8 microserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

I have tested a Microserver gen8 v2 with a 4TB SATA HDD and there were no problems. I am thinking of buying some 12TB disks, which seem to be getting cheaper.

Q1. Has anyone tried 8TB, 12TB or larger? Should it work (assuming a compatible OS)?

Q2. Can I have some help finding compatible ECC memory modules? For example; any suggestion of suppliers and/or example of a search query. I would want to consider HP and non-HP brand, 8GB and 4GB.

I run 2 gen8 with a E31260L, 16 GB ECC and some drives, one of them is 4x8TB WD Red´s. The memory sticks are Kingstons kth-pl316e/8g ( ecc sticks ). Bought secondhand.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Har köpt hem en E3-1265L och fundera nu på kylare, Akasa K25 verka har försvunnit från marknaden, men hittade en Akasa AK-CCE-7106HP som ser väldigt lik ut gentemot K25. är det någon som har testat denna kylare? Är den tillräckligt hög för att inte ta emot några komponenter mot undersidan av kylflänsen?

Akasa AK-CCE-7106HP

Mått (BxHxD) Bredd 87 mm Djup 85 mm Höjd 30 mm Luftflöde 37.6 CFM Medföljande fläktar 1 st Rotationshastighet 600 - 3000 RPM Ljudnivå 19.9 - 31.9 dB

Akasa K25

Bredd (utan fläkt) 87.2 mm Djup (utan fläkt) 85.2 mm Höjd (utan fläkt) 29.5 mm Luftflöde 33.5 CFM Medföljande fläktar 1 st Rotationshastighet 600 - 3000 RPM Ljudnivå 28.71 dB

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om 5K för en begagnad enhet i gott skick? Xenon E3-1220L V2 2.3GHz, 4 GB Ram, 1x4 GB WD Red.

Får ju köpa mer RAM, men det kostar väl inte allt för mycket. Frakten verkar ingå.

Såg en entry model för 1.5K med en simplare tvåkärnig processor utan hyperviser stöd på Blocket men 10 GB RAM, där man kunde uppgraderat processorn, men missade den precis vilket hade kunnat vara ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zoomy:

Vad säger ni om 5K för en begagnad enhet i gott skick? Xenon E3-1220L V2 2.3GHz, 4 GB Ram, 1x4 GB WD Red.

Får ju köpa mer RAM, men det kostar väl inte allt för mycket. Frakten verkar ingå.

Såg en entry model för 1.5K med en simplare tvåkärnig processor utan hyperviser stöd på Blocket men 10 GB RAM, där man kunde uppgraderat processorn, men missade den precis vilket hade kunnat vara ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

På tok för dyrt. Aldrig jag skulle betala mer än 1500kr för den riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

På tok för dyrt. Aldrig jag skulle betala mer än 1500kr för den riggen.

Okej, men Xenon-processorn får man väl knappast för det priset?

Det är jäkligt tråkigt att Gen 10 är så plastig och har AMD Opteron och saknar iLO, annars hade det ju blivit den.

Permalänk

@zoomy: They are sold on the Sweclockers members market from time to time. Saw a couple in the last few months with better specs for around the 2000-2500kr level, but YMMV. Maybe also you are not looking in the right places regarding the prices of used Xeons.

@anon246659: Oops, responded to your post by mistake. Edited and fixed now.

Permalänk
Medlem

@zoomy En Gen8 kan vara uppåt 7år gammal. 5000 kostade en ny då, pocessor kring 1500-2000kr ny.
Så 75% av nypris... scindyrt.

Tycker att de borde finnas modernare alternativ om man handlar idag, men det har kanske stått stilla(?).

edit: Denna såg vid första anblick bättre ut;
https://www.dustinhome.se/product/5011080265/emc-poweredge-t3...
Nedsatt till 4500:-

Skickades från m.sweclockers.com

fel länk och pris
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@zoomy En Gen8 kan vara uppåt 7år gammal. 5000 kostade en ny då, pocessor kring 1500-2000kr ny.
Så 75% av nypris... scindyrt.

Tycker att de borde finnas modernare alternativ om man handlar idag, men det har kanske stått stilla(?).

edit: Denna såg vid första anblick bättre ut;
https://www.dustinhome.se/product/5011080265/emc-poweredge-t3...
Nedsatt till 4500:-

Skickades från m.sweclockers.com

Den är helt klart intressant, lustigt att samma maskin kostar 100 USD mindre på Amazon, är väl skatterna som gör det.

Permalänk
Medlem

Det var alldeles för dyrt. Den där Xeon-cpun kostar inte mer än ~400kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Super Älg:

@Berrabub: They are sold on the Sweclockers members market from time to time. Saw a couple in the last few months with better specs for around the 2000-2500kr level, but YMMV. Maybe also you are not looking in the right places regarding the prices of used Xeons.

Jag vet. Därför jag aldrig skulle betala 5k för en standard. Sen är det inte jag som letar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zoomy:

Okej, men Xenon-processorn får man väl knappast för det priset?

Det är jäkligt tråkigt att Gen 10 är så plastig och har AMD Opteron och saknar iLO, annars hade det ju blivit den.

Jora. Tre år sen köpte jag min Xeon e3-1230v2 för 800kr. Borde vara ännu billigare nu.
Gen 10 är ett rejält misslyckande av HP. Inte ens deras fanbois på serverathome kunde försvara den skrothögen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lutar åt att jag slår till på en Poweredge T30 Xenon för 4490: https://www.dustinhome.se/product/5011080265/emc-poweredge-t3...
</off topic>

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hur många expansionslots har microservern? Hade hoppats på att trycka in ett HP H222 HBA kort samt ett quadport nätverkskort... Är det möjligt?

EDIT: Damn ser ut som det bara finns 1 plats..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoomy:

Lutar åt att jag slår till på en Poweredge T30 Xenon för 4490: https://www.dustinhome.se/product/5011080265/emc-poweredge-t3...
</off topic>

Blev det en T30? Vad tycker du om den?

Permalänk

Min processor verkar ha gett upp i helgen tyvärr och behöver nu en ny för ca 500:-

Vad ska man köpa för något? Används till Plex och HomeAssistant framförallt.

Har hittat en E3-1220v1, skulle den fungera fast den är på 80W?

Mvh Jonatan

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W