Permalänk

Har köpt en B9 för 17k från komplett som väntar hos posten. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska ta C9 för 20k. Känns dock inte som att C9an är värd 3k extra.

Speciellt efter det Vincent skrev i sin b9 recension idag. Att b9 har stöd för 4k120hz + hdr. Han har frågat LG ingenjörer kring detta och de har bekräftat för honom att TVn har stöd för det.

Despite rumours to the contrary, LG engineers have verbally informed us that the B9 is capable of 4K@120Hz in HDR (especially important for gamers). However, due to the lack of true HDMI 2.1 sources at the moment, there is no way we could verify their claim.

Önskad dock att LG kom ut och säger något officiellt. Oerhört irriterande.

Vad tycker ni? 17 000:- för B9 65 tum eller 20 000:- för C9 65 tum. Givetvis är det olika för alla, men är C9 värd det 18% högre pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Pellefant:

Har köpt en B9 för 17k från komplett som väntar hos posten. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska ta C9 för 20k. Känns dock inte som att C9an är värd 3k extra.

Speciellt efter det Vincent skrev i sin b9 recension idag. Att b9 har stöd för 4k120hz + hdr. Han har frågat LG ingenjörer kring detta och de har bekräftat för honom att TVn har stöd för det.

Despite rumours to the contrary, LG engineers have verbally informed us that the B9 is capable of 4K@120Hz in HDR (especially important for gamers). However, due to the lack of true HDMI 2.1 sources at the moment, there is no way we could verify their claim.

Önskad dock att LG kom ut och säger något officiellt. Oerhört irriterande.

Vad tycker ni? 17 000:- för B9 65 tum eller 20 000:- för C9 65 tum. Givetvis är det olika för alla, men är C9 värd det 18% högre pris?

Jag tycker du ska ta C9, 3K är väl inte jättemycket i det stora hela. Alltid kul/bättre med en senare tv. Finns säkert grejer som är bättre som inte är lika uppenbara för oss vanliga konsumenter.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Netonnet gör det svårt. LG OLED65B9PLA + 2.1-system med trådlös subwoofer för 18990.
Egentligen verkar 2.1 systemet kosta 990 dvs 18000 för tvn.
Det får bli en OLED55C9 via Elgiganten.

EDIT det är LG SJ3 som skickas med, listad för ca 1600kr, egentligen bra deal om man vill ha soundbar med.

Permalänk
Medlem

oj va tyst det blev... har alla köpt nu?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Blev en LG 65C9 från Komplett för 19990:-. Insåg att den inte skulle gå ner mer. Kändes bra att ta den över B9 avseende modernare processor vilket brukar löna sig för framtida firmwareuppdateringar samt att den kan bli 200 nits ljusstarkare.

Övervägde 77" med men kändes inte riktigt motiverat med 100% prisökning för kanske 25% storleksökning, speciellt eftersom det ändå bara blir samma effekt som att flytta fåtöljen närmare TVn typ.

Permalänk

Köpte en b9 för 16990:-, men stod väldigt länge o velade mellan den och C9.

Kunde tillslut inte rättfärdiga 3000:- för 200 nits högre peak brightness I HDR, samt bättre processor. Förstår dock dem som valde c9!

@laxpudding eller någon annan. Har ni några tips på anslutning till PC? Tänker kring inställningar på tv och pc. Får endast upp ibland 4k60hz och 12bit. Om jag ändrar ibland i det så kan jag endast få rgb och 8bit. Nu verkar det dock ha låst in sig på YCbCr 4:2:2 och 12bit. Spelar det ngn roll om jag väljer 12 eller 10bit, då tvn ej klarar av mer än 10? Är det någon bugg i Nvidia kontrollpanelen som gör att om jag ändrar i det att jag ibland ej kan välja mer än rgb o 8bit?

Bästa picture mode för film i hdr och sdr från dator? Skärmen har valts med PC i hdmi anslutningen. Jag tycker för närvarande att det är väldigt mycket stutter när jag kikar på film i 24hz. Har stängt av trumotion etc, med endast real cinema vald.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Det blev en 55 tum C9 från LG för mig från Elgiganten, blev en som var "färdigkalibrerad" enligt för dom hade tydligen inga okalibrerade tv apparater i lager så fick punga ut 500 spänn extra vilket var lite trist.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kachiem:

Det blev en 55 tum C9 från LG för mig från Elgiganten, blev en som var "färdigkalibrerad" enligt för dom hade tydligen inga okalibrerade tv apparater i lager så fick punga ut 500 spänn extra vilket var lite trist.

Får du med något papper från El-giganten? För det vore intressant att se vad de gjort.

Jag vet sedan tidigare att det inte är något som är kalibrerat utan "optimerat" där de tar betalt för att lägga in samma inställningar till alla C9:or. Kalibrering är alltid en individuell justering av en apparat, är knutet till det just exemplaret med serienummer och en rapport som förklarar vad resultatet blev. Annars är resultatet helt godtyckligt och sannolikt en försämring.

Att bara plocka inställningar från en annan C9 och lägga in på sin egen C9:a är ju något du kan göra själv alldeles gratis via google eller sådana ställen som rtings.com. Inte något du ska tvingas betala 500 kronor för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kachiem:

Det blev en 55 tum C9 från LG för mig från Elgiganten, blev en som var "färdigkalibrerad" enligt för dom hade tydligen inga okalibrerade tv apparater i lager så fick punga ut 500 spänn extra vilket var lite trist.

Köp aldrig dessa "tilläggstjänster" från Elgiganten hädanefter, bara slöseri med pengar. Till och med hjälp med uppbärning av vara bör du kunna få hjälp från en granne för en hunka eller till och med gratis.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

@laxpudding eller någon annan. Har ni några tips på anslutning till PC? Tänker kring inställningar på tv och pc. Får endast upp ibland 4k60hz och 12bit. Om jag ändrar ibland i det så kan jag endast få rgb och 8bit. Nu verkar det dock ha låst in sig på YCbCr 4:2:2 och 12bit. Spelar det ngn roll om jag väljer 12 eller 10bit, då tvn ej klarar av mer än 10? Är det någon bugg i Nvidia kontrollpanelen som gör att om jag ändrar i det att jag ibland ej kan välja mer än rgb o 8bit?

Bästa picture mode för film i hdr och sdr från dator? Skärmen har valts med PC i hdmi anslutningen. Jag tycker för närvarande att det är väldigt mycket stutter när jag kikar på film i 24hz. Har stängt av trumotion etc, med endast real cinema vald.

Anslutningen är begränsad av den nuvarande HDMI-standarden. I 4K 60Hz du har i princip två val: 4:4:4 med 8 bit, eller 4:2:2/4:2:0 i 10/12 bit. För mig har det senare alltid strulat med ovanligt fula artifakter från PC, men de kanske har förbättrat det på nyare grafikkort. Kollar du på film i 24Hz är det förstås inga problem att skicka ut 4:4:4 10/12 bit, men vet inte om det finns något program som klarar att auto-switcha chroma subsampling/bitdjup istället för bara frekvens.

Osäker hur mycket de ändrat till 9-serien men på 7-serien tror jag det var Technicolor Expert-läget som var bästa, mest neutrala/korrekta utgångpunkten, men det var bara en preset, vad jag vill minnas är Cinema/Technicolor/ISF alla likvärdiga och går att få identiska med samma inställningar. På 7-serien var PC-läget något man kunda aktivera genom att byta ikon till PC, men det skapade enorma problem med banding i HDR så det gick i princip inte att använda, hoppas de fixat det.

Vad gäller stutter, skickar du ut 24Hz med Real Cinema på borde du ha optimala förutsättningar (Real Cinema fungerar ofta även om du skickar 60Hz). Möjligen ser du bara den naturliga begränsingen med 24Hz, vilket på OLED med sin extremt låga responstid kan upplevas som ganska flickrigt. Om du kollar på en rullande sluttext eller långsamt panorerande bild och kisar eller försöker att inte fokusera på bilden borde rörelsen upplevas som väldigt jämn. Är hela videokedjan korrekt fungerande 24Hz så är tyvärr det enda man kan göra att slå på interpolering eller black frame insertion (vilket kommer få bilden att flickra på ett annat sätt.)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pyoko:

Anslutningen är begränsad av den nuvarande HDMI-standarden. I 4K 60Hz du har i princip två val: 4:4:4 med 8 bit, eller 4:2:2/4:2:0 i 10/12 bit. För mig har det senare alltid strulat med ovanligt fula artifakter från PC, men de kanske har förbättrat det på nyare grafikkort.

Det är en funktion av vad subsamplade färger gör per definition, så inget grafikkorten kan lösa. Du kan få mindre problem med text ifall du stänger av Cleartype. Men grafik med detaljer på pixelnivå kommer alltid att smetas ut med subsamplade färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Får du med något papper från El-giganten? För det vore intressant att se vad de gjort.

Jag vet sedan tidigare att det inte är något som är kalibrerat utan "optimerat" där de tar betalt för att lägga in samma inställningar till alla C9:or. Kalibrering är alltid en individuell justering av en apparat, är knutet till det just exemplaret med serienummer och en rapport som förklarar vad resultatet blev. Annars är resultatet helt godtyckligt och sannolikt en försämring.

Att bara plocka inställningar från en annan C9 och lägga in på sin egen C9:a är ju något du kan göra själv alldeles gratis via google eller sådana ställen som rtings.com. Inte något du ska tvingas betala 500 kronor för.

Har du någon åsikt om appar som t.ex. ”THX tune-up” som låter dig chromecasta olika testbilder till TV:n som du därefter ställer in inställningarna.

Det är ju betydligt billigare (gratis om jag minns rätt) än att betala för utrustning som gör det.

Skrivet av AplAy:

Köp aldrig dessa "tilläggstjänster" från Elgiganten hädanefter, bara slöseri med pengar. Till och med hjälp med uppbärning av vara bör du kunna få hjälp från en granne för en hunka eller till och med gratis.

Fast nu verkade han iofs inte ha något val annat än ett relativt kraftigt nedsatt pris + 500 kr eller ingen TV alls.

Jag vet inte vad elgiganten tar för att bära upp sakerna men det är inte alla som har grannar som man vet kommer vara hemma när budbilen nu behagar dyka upp. Jag bland andra.

Permalänk
Medlem

Blev en LG 65" OLED65C9 för mig får se hur bra den är

Kan någon rekommendera en bra soundbar för tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en funktion av vad subsamplade färger gör per definition, så inget grafikkorten kan lösa. Du kan få mindre problem med text ifall du stänger av Cleartype. Men grafik med detaljer på pixelnivå kommer alltid att smetas ut med subsamplade färger.

Är förstås medveten om det, men algoritmen för hur bilden subsamplas och sen upsamplas gör skillnad och jag tycker där att jag alltid fått ovanligt dåligt, mer pixelerat resultat från PC, eller rent av felaktiga artifakter, speciellt i 4:2:2, jämfört med liknande från andra källor eller TV:ns interna subsampling. Kan ju förstås vara TV-apparaten som upsamplar dåligt men då har båda mina senaste, från två olika tillverkare, varit det, så risken finns att man stöter på problemet hur som helst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trunk:

Har du någon åsikt om appar som t.ex. ”THX tune-up” som låter dig chromecasta olika testbilder till TV:n som du därefter ställer in inställningarna.

Det är ju betydligt billigare (gratis om jag minns rätt) än att betala för utrustning som gör det.

En testbild kan inte användas för att ställa in färger korrekt. Där måste man man mäta eller i andra hand använd en jämförelsepunkt, likt en kalibrerad skärm, för att se ifall vitbalans och färger är rätt. Vilket ju i sin tur kräver utrustning.

THX Tune Up över chromecast och liknande kan användas för att se ifall du har signalnivåproblem som att nyanser klipps bort och liknande problem när bilden castas över chromecast. Till exempel utföra kontrollen från denna guide: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Detta kommer endast att säga någonting om hur Chromecast beter sig och behöver därför inte vara automatisk korrekt för andra källor.

Permalänk

@Pyoko

Ja precis, jag är medveten om bandbredsbegränsingen. Bara det att ibland om jag ändrar i upplösningen så kan jag aldrig välja mellan en del och allt är grått i Nvidia kontrollpanelen. Väldigt skumt. Oavsett nu har jag 4:2:2 i 12 bit.

Angående stuttern. Tror jag bara är van vid det gamla släpet och blur från min LCD, inte riktigt van vid OLED.

Funkar det att skicka 4:2:2 i 12 bit + HDR inom 18Gbps gränsen Trodde att 4:2:2 i 10bit slår i taket? Har inte fått några problem ännu när jag kör från min PC.

Supernöjd med TV:n annars! Något slags test jag kan göra för att allt på denna TV fungerar som det ska? Något slags testdemo och något man bör leta efter?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellefant:

Supernöjd med TV:n annars! Något slags test jag kan göra för att allt på denna TV fungerar som det ska? Något slags testdemo och något man bör leta efter?

https://4kmedia.org/tag/lg/ (om det var LG du köpte, fast det handlar mer om vilken HDR-standard din köpta TV stödjer)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

C9 på MM för 19.990.. Man kan ju nästan tro att de olika aktörerna på marknaden har valt dagar i kalendern för rean...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Här är en video som visar på den vertical banding jag har på min 65 tums c9 i spelet Sea of thieves (vita band i mitten av skärmen). Ni som har samma modell, är bandingen lika illa för er? (mest intresserad är jag av folk som har spelar mycket på sin tv), Utifrån avsforum verkar det som banding problemet framför allt drabbar 65 tumsmodellerna och det kan vara bra att veta inför köp för er som funderar på en LG oled. Alla oleds har vertical banding av denna typ, men i varierande grad. Min förra TV, en b6 55 tum, såg jag bara bandingen vid testbilder och aldrig någonsin i filmer/spel.

https://www.youtube.com/watch?v=yXTZqccPkUo

Permalänk
Medlem

@Taggen86: Sök på "oled banding test" så får du en del tester att köra. Har du varit och läst på avsforum så antar jag att du kanske redan har gjort en del sådana? Finns en hel tråd dedikerad till det.

Tråden

Permalänk
Medlem

@TuHack: japp det har jag men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Någon annan vars TV har fastnat med Posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Någon annan vars TV har fastnat med Posten?

Jag tror det är ganska normalt då det handlats för 7.1 miljarder kronor så det är väldigt många som har handlat men om det inte kommer någon post nästa vecka kanske man ska oroa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Någon annan vars TV har fastnat med Posten?

Japp same here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror det är ganska normalt då det handlats för 7.1 miljarder kronor så det är väldigt många som har handlat men om det inte kommer någon post nästa vecka kanske man ska oroa sig

Det kanske bara är jag som har orimligt höga förväntningar som tycker att man bör förutse hög trafik under shoppinghelger så som Black Friday och göra något åt saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det kanske bara är jag som har orimligt höga förväntningar som tycker att man bör förutse hög trafik under shoppinghelger så som Black Friday och göra något åt saken

Jag beställde lite saker från Webhallen på black friday, och till min förvåning kom paketet till mitt postombud på söndagen. Så det verkar som att Postnord i alla fall försökt göra något genom att leverera paket även under helgen.

Jag köpte för övrigt även en LG OLED55C9 från Komplett som Postnord kom med igår kväll, men den beställde jag förvisso på torsdag kväll (och fick mail om att den var skickad på lördagen).

Permalänk
Medlem

@Soir: Allt jag beställde på lördag/söndag ligger nu på mitt utlämningsställe. Första paketet kom i måndags så kanske är lite körigt runt Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag beställde lite saker från Webhallen på black friday, och till min förvåning kom paketet till mitt postombud på söndagen. Så det verkar som att Postnord i alla fall försökt göra något genom att leverera paket även under helgen.

Jag köpte för övrigt även en LG OLED55C9 från Komplett som Postnord kom med igår kväll, men den beställde jag förvisso på torsdag kväll (och fick mail om att den var skickad på lördagen).

Skrivet av Gainsgoblin:

@Soir: Allt jag beställde på lördag/söndag ligger nu på mitt utlämningsställe. Första paketet kom i måndags så kanske är lite körigt runt Stockholm

Jag har fått saker från Webhallen inom Stockholm, men beställde en TV från Komplett som just nu har suttit fast 2 timmar utanför Stockholm i cirka 4-5 dygn.

Permalänk
Medlem

@Taggen86: Ser det ok ut i dom testerna? En del säger att det blir bättre efter några 4-timmars refresher och andra först efter 2000h refreshen. Kanske ska man vänta in åtminstone en 60-120h innan man tar beslutet?

Å andra sidan så är det en del som påstår att det blev sämre efter ovan refresher. Lotteriet är igång... är själv rätt känslig för "banding" och skickar tillbaka ifall det inte ser bra ut. Kommer att reta mig på det hela tiden annars. Lägger ut en bild/video när jag får min.

Skrivet av Soir:

Jag har fått saker från Webhallen inom Stockholm, men beställde en TV från Komplett som just nu har suttit fast 2 timmar utanför Stockholm i cirka 4-5 dygn.

Har även jag en från Komplett med "Kan bli försenad" status nära stan. Ändå imponerad över att det gått så snabbt hittills.