Spåra flygplan med Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Kul guide!

Jag har bidragit med flygdata (ADS-B) till Flightradar24 och båt-trafik (AIS) till Marinetraffic med deras stationer dom skickade till mig för 2 år sedan.

Jag har mitt längst nere på Södra Öland precis vid vattnet uppe på ett högt tak, perfekt ställe. Har lång räckvidd. Funderar på att resa en mast där.

Flygtrafik når jag ner till Södra Polen och Tyskland och bort till Oslo samt upp till Stockholm. Ganska stor radie.
Båt-trafik når jag ibland till Hamnarna i Gdansk och Gdynia. Fick det förklarat för mig en gång men minns inte varför jag ibland får sån sjuk räckvidd.

För er som är intresserade att göra detta även får båtar, dvs AIS, så kan jag fixa en guide för det.

Hade varit intressant att veta hur det fungerar med båtar. Hur nära havet måste man bo?

Angående flygradarn, ser ju ut att vara ett vanligt tv-kort? Har nog ett med USB liggande i en låda. Men det är bara vissa modeller som klarar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Angående flygradarn, ser ju ut att vara ett vanligt tv-kort? Har nog ett med USB liggande i en låda. Men det är bara vissa modeller som klarar det?

Det är en SDR, software defined radio, men ADS-B sänder på ungefär dubbla frekvensen mot tv (1090 MHz jämfört med 500-600 MHz). Om ditt TV-kort klarar den frekvensen och kan släppa ifrån sig rådata till tex dump1090 så borde det gå lika bra som med tex en RTL-SDR som de ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av vondran:

Kul guide!

Jag har bidragit med flygdata (ADS-B) till Flightradar24 och båt-trafik (AIS) till Marinetraffic med deras stationer dom skickade till mig för 2 år sedan.

Jag har mitt längst nere på Södra Öland precis vid vattnet uppe på ett högt tak, perfekt ställe. Har lång räckvidd. Funderar på att resa en mast där.

Flygtrafik når jag ner till Södra Polen och Tyskland och bort till Oslo samt upp till Stockholm. Ganska stor radie.
Båt-trafik når jag ibland till Hamnarna i Gdansk och Gdynia. Fick det förklarat för mig en gång men minns inte varför jag ibland får sån sjuk räckvidd.

För er som är intresserade att göra detta även får båtar, dvs AIS, så kan jag fixa en guide för det.

En guide skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att installera detta hos mina föräldrar. De bor i ett hus ca 60 m över havet, uppe på ett berg. Fri sikt till horisonten från taket ca 300 grader av fullt varv. Jag lyssnade mycket med handscanner därifrån i mitten av 00-talet, och hörde all flygradio inom förmodligen 30-35 mil i de flesta riktningar. Till och med markpersonal på Kastrup, 33 mil bort, vid ett tillfälle med extrem troposfärsduktning (vet inte om det finns nåt vedertaget svenskt ord, så detta är min försvenskning av engelskan).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam

Hur fungerar drifttiden på en Raspberry Pi, behöver ni boota om, då och då?
Kan man styra sin RPi från Windows?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Hur fungerar drifttiden på en Raspberry Pi, behöver ni boota om, då och då?
Kan man styra sin RPi från Windows?

Har inte startat om ännu i alla fall.

Du kan styra den från Windows över SSH, typ med Putty.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

SSH finns inbyggt i W10. Behövs inget externt program.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam

Är igång nu, lite gles trafik här i Karlskoga, och maxdistans bara 35 M, än så länge.
Behöver nog en bättre takmonterad antenn, nu står den lilla plutten på ett entrétak.

edit Maxdistans är nu 50 M.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är igång nu, lite gles trafik här i Karlskoga, och maxdistans bara 35 nm, än så länge.
Behöver nog en bättre takmonterad antenn, nu står den lilla plutten på ett entrétak.

edit Maxdistans är nu 50 nm.

Sjömil förkortas tydligen M. Enheten nm är mycket kortare men också en längdenhet så det blir lite störande att läsa :D.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MrPasty:

Sjömil förkortas tydligen M. Enheten nm är mycket kortare men också en längdenhet så det blir lite störande att läsa :D.

Rätt skall vara rätt, en räckvidd på 35 nanometer hade verkligen varit uselt.
Föredrar dock meter eller kilometer framför alla dessa fötter, gårdar tummar och annat märkligt.

Max distans är nu 60 M (sjömil, distansminuter, nautiska mil).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Gary Explains (från android authority) postade en video om detta, man blir ju småsugen på att testa

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har en antenn på ena sidan av huset och får fin täckning söderut men ingenting åt andra hållet. Nu funderar jag på att sätta en till mottagare på norrsidan av huset för att få bättre täckning. Skulle det då funka att ange samma mottagarnummer som det jag redan använder för den södra mottagaren? De står ju på samma koordinater så det vore snyggt om de rapporterade data som en enhet och jag fick statistik "per plats" på FR24 och Opensky. Någon här som vet vad som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag provade att lägga till Opensky Network till min FR24 rPi, men den kan inte koppla sig till default porten på Dump1090 (30005). Ska man använda en annan port?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag har en antenn på ena sidan av huset och får fin täckning söderut men ingenting åt andra hållet. Nu funderar jag på att sätta en till mottagare på norrsidan av huset för att få bättre täckning. Skulle det då funka att ange samma mottagarnummer som det jag redan använder för den södra mottagaren? De står ju på samma koordinater så det vore snyggt om de rapporterade data som en enhet och jag fick statistik "per plats" på FR24 och Opensky. Någon här som vet vad som gäller?

Sätt upp båda två (dump1090), men kör bara fr24 m.m. på den ena och låt den andra också föda den första med data. Googla på “multiple receivers dump1090” + mjukvaran, i detta fall fr24 så borde du hitta lite mer info.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Tack, jag ska titta på det!

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte var någon som svarade på min fråga om hur man feedar till flera trackers så har jag gjort en egen liten guide för hur man kan använda både FlightRadar24 och OpenSky-Network. Ska ge mig på adsbexchange också någon dag.

Jag utgick ifrån en egen linux image till Raspberry Pi. Jag försökte först med FR24's image, men fick meddelande om för lite diskutrymme en bit in i processen. Vet inte hur de hanterar sin disk, så valde att börja från scratch.

Jag använder DietPi som är en dist som jag gillar. Den är baserad på Buster, och det är också den enda version jag testat med. Oavsett vilken dist man utgår ifrån så se till att din Pi har ett starkt lösenord, vettigt hostname och rätt tidzon innan du börjar. Se också till att disten är uppdaterad (sudo apt-get update följt av sudo apt-get upgrade).

Nu till processen.

Börja med att installera drivrutiner till din mottagare. Med USB-stickan som Emil tipsar om så heter de rtl-sdr.

sudo apt-get install rtl-sdr

Installera FlightRadar24 feeder (ref: https://www.flightradar24.com/share-your-data)

(Kontrollera så att du är online och feedar till FlightRadar24)

Byt ut FlightRadar24's version av dump1090. Detta öppnar port 30005 så att andra feeders också kan läsa output från dump1090. (ref: https://github.com/wiedehopf/adsb-scripts/wiki/Bundle-install...

sudo bash -c "$(wget -q -O - raw.githubusercontent.com/wiedehopf/adsb-scripts/master/install-complete.sh)" sudo reboot

Installera OpenSky Network feeder (ref: https://opensky-network.org/community/projects/30-dump1090-fe...

wget https://opensky-network.org/files/firmware/opensky-feeder_lat... sudo dpkg -i opensky-feeder_latest_armhf.deb

(Kontrollera så att du är online och feedar till OpenSky Network)

Jag hade en receiver registrerad på OpenSky Network sedan tidigare, men lyckades inte återanvända den, så till slut lämnade jag Serial Number blankt och lät scriptet skapa en ny receiver på siten. Det var säkert något tarvligt fel, men eftersom jag inte feedat något till OpenSky innan utan bara lekt så valde jag att göra så.

Mycket nöje.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tror avståndet är rätt lugnt! När jag kollar på täckningskartan för hur jag skulle ha det utan hus runt ligger cirklarna "en bra bit bort" för 10 000 respektive 30 000 fot..

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/74576?key=7f4ee1fc3344710624ebd8160bc81a21

Var finns sidan där man kan kolla täckningen för ens position?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ursäkta bumpningen men kom att tänka på denna tråden när det i natt passerade en ganska stor kärra som inte syntes på Flightradar.

Undrar om det lokalt går att se den data som ens egen antenn har tagit emot d.v.s. innan den gått iväg och eventuellt blivit filtrerad?
Hur är i så fall gränssnittet till detta, är det enbart textbaserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Undrar om det lokalt går att se den data som ens egen antenn har tagit emot d.v.s. innan den gått iväg och eventuellt blivit filtrerad?
Hur är i så fall gränssnittet till detta, är det enbart textbaserat?

Det beror på vad du har för mjukvara. Om du kör dump1090 standalone så finns det ett webbgränssnitt som visar ofiltrerad lokal data. Är osäker på om det ingår i de färdigpaketerade mjukvarorna från tex Flightradar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Ursäkta bumpningen men kom att tänka på denna tråden när det i natt passerade en ganska stor kärra som inte syntes på Flightradar.

Undrar om det lokalt går att se den data som ens egen antenn har tagit emot d.v.s. innan den gått iväg och eventuellt blivit filtrerad?
Hur är i så fall gränssnittet till detta, är det enbart textbaserat?

Inte säkert att du hade "sett" den ändå. Helt beroende på vad det var för flyg, tex polishelikoptrar "ser" jag i den ofiltrerade datan, men en hel del militärflyg flyger med ADS-B avstängt, andra har positionen avstängd. Har dock "sett" några av dessa plan i den ofiltrerade datan.

Permalänk
Medlem

Svenska stridsflygplan syns aldrig i den ofiltrerade datan, vad jag har sett senaste året, och inte heller radarövervakningsplanen (om de nu alls flyger här). Däremot syns signalspaningsplanen, transportflygplanen och ibland skolflygplanen.

En Tp 84 flög ovaler under många timmar över Dalsland/Bohuslän i förrgår. Kanske var det nån ytterligare flygning med den som hördes den natten, @Reckie

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Signalspaningsplanen vore kul att se men jag har aldrig haft den turen. Finns det något sätt att lägga till bevakning av specifika plan på någon tjänst så att de skickar en notis när ett plan är uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Signalspaningsplanen vore kul att se men jag har aldrig haft den turen. Finns det något sätt att lägga till bevakning av specifika plan på någon tjänst så att de skickar en notis när ett plan är uppe?

Vet inte om det går att bevaka, men det startar ett S 102 från Malmen i Linköping på morgonen, och sen flyger det ut över Östersjön mot Baltikum, för att sen flyga söderut längs kusten och ligga flera timmar i en "åtta" utanför ryska Kaliningrad, och därefter hem till Malmen igen på eftermiddagen. Tror att jag bara sett det under vardagar, men jag har inte så noga koll. Jag kollar på https://tar1090.adsbexchange.com/ ett antal gånger per dag, så det är lätt att se vissa mönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Svenska polis helikoptrar är filtrerade i FR24 men vissa andra tjänster är dom fullt synliga i hela tiden. Skulle ju dock tro att vill dom slår dom väl också av transporter vid behov..

Eftersom vi följer flygplan är inte steget så långt till annat vill slå ett slag för blitzortung.org. Lite mer utmanande, löda ihop, fixa bra position på sakerna och så vidare..
De är en helt annan nivå än att bara smacka ihop en pi med usb, dit med antenn å köra.
De behövs fler blitzortung.org i Sverige för att få bra täckning så släng ett öga på de om ni vill spana på mer i luften..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Svenska polis helikoptrar är filtrerade i FR24 men vissa andra tjänster är dom fullt synliga i hela tiden. Skulle ju dock tro att vill dom slår dom väl också av transporter vid behov..

Jag bor ganska nära där Gbg:s polishelikoptrar är baserade, och hör/ser dem nästan dagligen, ibland flera gånger per dag. Men vid uppskattningsvis 1/4 av tillfällena är de inte synliga via transponder. Jag skulle tro att ett grundkrav för att de ska kunna göra det är att det är klart väder så att de syns för andra flygplan. Rätt mycket privatflyg i området.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Svenska polis helikoptrar är filtrerade i FR24 men vissa andra tjänster är dom fullt synliga i hela tiden. Skulle ju dock tro att vill dom slår dom väl också av transporter vid behov..

Eftersom vi följer flygplan är inte steget så långt till annat vill slå ett slag för blitzortung.org. Lite mer utmanande, löda ihop, fixa bra position på sakerna och så vidare..
De är en helt annan nivå än att bara smacka ihop en pi med usb, dit med antenn å köra.
De behövs fler blitzortung.org i Sverige för att få bra täckning så släng ett öga på de om ni vill spana på mer i luften..

Det är låter intressant. Ibland är man lite orolig att åskan ska slå sönder något, så kan man få bättre koll i sin egen region låter det intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Svenska polis helikoptrar är filtrerade i FR24 men vissa andra tjänster är dom fullt synliga i hela tiden. Skulle ju dock tro att vill dom slår dom väl också av transporter vid behov..

Eftersom vi följer flygplan är inte steget så långt till annat vill slå ett slag för blitzortung.org. Lite mer utmanande, löda ihop, fixa bra position på sakerna och så vidare..
De är en helt annan nivå än att bara smacka ihop en pi med usb, dit med antenn å köra.
De behövs fler blitzortung.org i Sverige för att få bra täckning så släng ett öga på de om ni vill spana på mer i luften..

Blitzortung är dock något mer restrektiva när det gäller att släppa in folk, de vill vara säkra att korrekt data rapporteras in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blitzortung är dock något mer restrektiva när det gäller att släppa in folk, de vill vara säkra att korrekt data rapporteras in.

Nja vet inte om dom är restriktiva så.. dom släpper in efter region där de finns få anslutna.
Att inte leverera korrekt data är ju rätt omöjligt skulle jag vilja säga.. har du störningar, dålig utrustning (typ gps) får då helt enkelt inte bidra bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag bor ganska nära där Gbg:s polishelikoptrar är baserade, och hör/ser dem nästan dagligen, ibland flera gånger per dag. Men vid uppskattningsvis 1/4 av tillfällena är de inte synliga via transponder. Jag skulle tro att ett grundkrav för att de ska kunna göra det är att det är klart väder så att de syns för andra flygplan. Rätt mycket privatflyg i området.

Är de din lokala transporter mottagare dom inte dyker upp i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Är de din lokala transporter mottagare dom inte dyker upp i?

Jag har ingen. Jag kollar som sagt här:
https://tar1090.adsbexchange.com/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S