Atari VCS försenas ännu en gång

Permalänk
Melding Plague

Atari VCS försenas ännu en gång

Entusiaster som backat den Indiegogo-finansierade konsolen Atari VCS får låta tålamodet råda till våren 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

N... nä...

Vad är det där för glansig plast? Av alla renderingar så har den matta eller iaf halvmatta ytan sett så rätt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tragisk historia hela grejen. De drar det fina gamla namnet Atari i smutsen. Så mycket bluff o båg som varit kring detta projekt. Nästan exakt samma story som Coleco Chameleon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

N... nä...

Vad är det där för glansig plast? Av alla renderingar så har den matta eller iaf halvmatta ytan sett så rätt ut.

Vem sa att det var plast? Latex!

Permalänk
Medlem

Blästrar de formen (verktygen) lär de få denna matta yta.

Permalänk
Medlem

var det inte meningen att den skulle ha/se ut som trä, som originalet? eller tänker jag på en annan konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

var det inte meningen att den skulle ha/se ut som trä, som originalet? eller tänker jag på en annan konsol?

Verkar som att den med träfront (Black walnut) bara går att förboka på deras egna hemsida.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haha och denna ska de ha 390 USD för? Nej tack, tar hellre en PS4 eller Nintendo Switch!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

N... nä...

Vad är det där för glansig plast? Av alla renderingar så har den matta eller iaf halvmatta ytan sett så rätt ut.

ABS är väl det man oftast kör i såna produkter.

Skrivet av Rapidact:

Blästrar de formen (verktygen) lär de få denna matta yta.

Nä, det krävs mönstring om det ska se någorlunda schysst ut. Man etsar ut ett mönster. Blästring håller inte så bra i längden, det ger formverktygen en yta med vassa toppar som nöts ner efter ett tag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ha tillbaka Atari som konsolmakare då dom trevliga maskiner tidigare, men gamla Atari existerar inte längre och detta är jag väldigt tveksam till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

N... nä...

Vad är det där för glansig plast? Av alla renderingar så har den matta eller iaf halvmatta ytan sett så rätt ut.

Gemensam sak för alla dessa nytappningar på gamla konsoler, de ser helt enkelt förskräckliga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Detta är ingen idé att slösa tid och energi på. Intellivison Amico däremot, som har samma idé med att använda ett namn från en gammal respektabel konsol tillverkare men som i övrigt har mycket mer utarbetad plan, den tror jag blir en succé. Riktar sig främst mot barn, inte mot de som var med förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Haha och denna ska de ha 390 USD för? Nej tack, tar hellre en PS4 eller Nintendo Switch!

En XB1 X slår ju alla andra i nuvarande generationen.

Apropå det så köpte jag en XB1S digital edition (utan disk) för 999 på BF. Slår ju hästlängder runt VCS gällande prestanda/pris.

Sedan är det bara att köpa till Atari Flashback Classics Vol. 1 - 3 för 600 pix så har man en bättre och billigare VCS än den "scam-VCS" som bluffmakarna försöker kränga!

https://www.microsoft.com/sv-se/p/atari-flashback-classics-vo...

https://www.microsoft.com/sv-se/p/atari-flashback-classics-vo...

https://www.microsoft.com/sv-se/p/atari-flashback-classics-vo...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ser skräpigare ur än ett PS3 Super Slim... vilket säger ganska mycket.

Permalänk
Medlem

En ny Gizmodo kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Atari 2600 var första konsolen jag ägde. Men inte ens all den nostalgin kan få mig att köpa det här skräpet. Då skaffar jag hellre ett restaurerat original för samma pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Högriskprojekt

Jag var tidigt på och köpte denna på indigogo.
Mina positiva förhoppningar initialt har steg för steg gått mot att pengarna jag la är borta och att jag inte kommer få någon typ av hårdvara och tjänst från bolaget bakom detta.

Risker finns i dessa typer av projekt. Jag är medveten om dem. Och kalkylerar att dumheter sker.

Det är naiva personer som jag som ger pengar till personer som får leka viktiga ett tag.

Har stoppat in pengar i flera andra projekt, mest på Kickstarter. 1/4 av dem levereras aldrig.
1/2 av de som kommer är inte så bra som de initialt beskrivits.

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

#AtariVCS #Atari #RetroGaming
The Atari VCS Is A Tragedy In The Making
ReviewTechUSA
852 tn prenumeranter

Atari has (once again) delayed the upcoming Atari VCS. Do you think this crowdfunded console has a chance with next generation system from both Microsoft (Xbox Scarlett) and Sony (PlayStation 5) being right around the corner?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas mot alla odds och neggare. Vore fint om det blev något av den ändå. Det behöv en OUYA som ..inte är OUYA. : /

Fast det kan ju alltid bli värre också tyvärr.

Skrivet av Söderbäck:

N... nä...

Vad är det där för glansig plast? Av alla renderingar så har den matta eller iaf halvmatta ytan sett så rätt ut.

Skrivet av Lordsqueak:

var det inte meningen att den skulle ha/se ut som trä, som originalet? eller tänker jag på en annan konsol?

Tror att den glansiga varianten var avsedd att gå med den med röda accenter. Den med träfrontlooken hade även matt skal. Från nästan början var väll den röda biten svart dessutom.

Kan ju ha ändrats otaliga gånger iof. Från början var tex alla ribbor separata delar som staplades ihop.

Hade varit en uppenbar modell att sälja olikfärgade delar till sen antar jag var tanken.

Skrivet av firstofmay:

Gemensam sak för alla dessa nytappningar på gamla konsoler, de ser helt enkelt förskräckliga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Njae.. Alla minivarianter som Megadrive, Playstation och NES ser ju bra lika ut originalen i finish.

Skrivet av backsten:

En ny Gizmodo kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

i en super limited edition kommer den röda biten göras av karossen från tjock-Steffes Ferrari.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hoppas de lyckas mot alla odds och neggare. Vore fint om det blev något av den ändå. Det behöv en OUYA som ..inte är OUYA. : /

Fast det kan ju alltid bli värre också tyvärr.

Om denna skulle lyckas lika bra som OUYA - då har den verkligen slagit alla mina förväntningar! Personligen tror jag inte att den kommer lyckas i närheten lika bra som OUYA (och detta till ett mycket högre pris).

Sedan får du gärna kalla mig NEGGARE om du blir gladare för det.

Själv är jag nog lite mer av en realist (som jag ser det) som för det mesta är rätt glad och optimistisk av mig.

Jag menar; vad är poängen med den? Det är ju som en Déjà vu av Steam Machine i ett nytt plastskal med lite retrostuk.

Verkar som att VCS allt mer liknar Gizmodo (avancerat scam) än OYUA (ärligt misslyckande med dålig marknadsinsikt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Om denna skulle lyckas lika bra som OUYA - då har den verkligen slagit alla mina förväntningar! Personligen tror jag inte att den kommer lyckas i närheten lika bra som OUYA (och detta till ett mycket högre pris).

Sedan får du gärna kalla mig NEGGARE om du blir gladare för det.

Själv är jag nog lite mer av en realist (som jag ser det) som för det mesta är rätt glad och optimistisk av mig.

Jag menar; vad är poängen med den? Det är ju som en Déjà vu av Steam Machine i ett nytt plastskal med lite retrostuk.

Verkar som att VCS allt mer liknar Gizmodo (avancerat scam) än OYUA (ärligt misslyckande med dålig marknadsinsikt).

Blir den som Gizmondo så blir jag glad! Samlarkonsol, here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om denna skulle lyckas lika bra som OUYA - då har den verkligen slagit alla mina förväntningar! Personligen tror jag inte att den kommer lyckas i närheten lika bra som OUYA (och detta till ett mycket högre pris).

Sedan får du gärna kalla mig NEGGARE om du blir gladare för det.

Själv är jag nog lite mer av en realist (som jag ser det) som för det mesta är rätt glad och optimistisk av mig.

Jag menar; vad är poängen med den? Det är ju som en Déjà vu av Steam Machine i ett nytt plastskal med lite retrostuk.

Verkar som att VCS allt mer liknar Gizmodo (avancerat scam) än OYUA (ärligt misslyckande med dålig marknadsinsikt).

Jag tycker nog allt jag är hyfsat realistisk: "Fast det kan ju alltid bli värre också tyvärr."

Poängen är lite samma som OUYA, att det är en hyfsat öppen, standardiserad och därmed lättillgänglig konsoll. Så att jämföra den med ångmaskinerna blir la inte särskilt rättvisande. Visst, det går numera relativt smidigt (iof för smidigt enligt en del..) att publicera spel och utveckla på Steam, men en konsoll är det inte. Skillnaden mot OUYA verkar vara just den uttalade vikten av utvecklingen. Du har säkert sett det där tragikomiska presentationsklippet när talespersonen för maskinen inte ens kunde komma på namnet på det enda exklusiva spelet den hade på gång?

Gizmondon är la fortfarande inte bevisat ett uttänkt bedrägeri från början dock? Antagligen gled in i bolagsplundring gradvis mer pga en kombination av naivitet och luftslott följt av excesserna och misslyckandet som mycket annat i slutet av .com eran. Även många (tidigare) stora företag drogs med på snarlika vis vid den tiden.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Poängen är lite samma som OUYA, att det är en hyfsat öppen, standardiserad och därmed lättillgänglig konsoll. Så att jämföra den med ångmaskinerna blir la inte särskilt rättvisande.

Detta är inte en konsol. Det är en vanlig PC med en helt vanlig Linuxdist.

Det är PRECIS SAMMA SAK som Steam Machine. Exakt samma!

En helt vanlig kompakt PC (tänk ungefär som en NUC) i ett eget skal.

Det är verkligen inte någon konsol. Det kan du glömma.

  • I bästa fall så är det en dyr dålig kraftlös PC med Debian.

  • I värsta fall så är det en total scam och boxen släpps aldrig.

En riktig (även om misslyckad) konsol som OUYA? det kan du fetglömma redan nu. Det är inte ens på kartan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta är inte en konsol. Det är en vanlig PC med en helt vanlig Linuxdist.

Det är PRECIS SAMMA SAK som Steam Machine. Exakt samma!

En helt vanlig kompakt PC (tänk ungefär som en NUC) i ett eget skal.

Det är verkligen inte någon konsol. Det kan du glömma.

  • I bästa fall så är det en dyr dålig kraftlös PC med Debian.

  • I värsta fall så är det en total scam och boxen släpps aldrig.

En riktig (även om misslyckad) konsol som OUYA? det kan du fetglömma redan nu. Det är inte ens på kartan.

Det finns till skillnad mot både Steammaskinerna och originalet ännu så länge en (1) hårdvaruversion av den, (ok, det finns tekniskt sett noll versioner SM numera iof..) och den är tänkt att främst spelas med handkontroller. Om den är öppen till systemet gör den inte till mindre av en konsoll, det gör den främst bara pålitligare och lättare att fixa när/om den inte blir det.

Om VCS nu ska räknas som en PC så är ju Xbox, Switch eller Playstation ännu mer PCar, särskilt om de fortsätter på samma eller ett vidareutvecklat OS nästa generation.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det finns till skillnad mot både Steammaskinerna och originalet ännu så länge en (1) hårdvaruversion av den, (ok, det finns tekniskt sett noll versioner SM numera iof..) och den är tänkt att främst spelas med handkontroller. Om den är öppen till systemet gör den inte till mindre av en konsoll, det gör den främst bara pålitligare och lättare att fixa när/om den inte blir det.

Det finns, redan nu, två versioner av den.

F.ö. så hade även Steam Machine en egen handkontroller.

Det är alltså ingen som helst skillnad emot VCS ens där.

Skrivet av AndreaX:

Om VCS nu ska räknas som en PC så är ju Xbox, Switch eller Playstation ännu mer PCar, särskilt om de fortsätter på samma eller ett vidareutvecklat OS nästa generation.

Nej. Du har absolut helt fel där.

Även om PS, XB och Switch använder vissa hårdvarukomponenter (CPU, GPU) som finns (fast inte riktigt ens det, då de har customunika versioner för sina konsoler) i datorer och mobilenheter, och viss mjukvara (tex. kärnorna i OS:en) så är de fortfarande egna rena konsoler och inte några vanliga PC-datorer.

Det är en extremt stor och viktig skillnad, både principiellt och rent praktiskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det finns, redan nu, två versioner av den.

F.ö. så hade även Steam Machine en egen handkontroller.

Det är alltså ingen som helst skillnad emot VCS ens där.

Nej. Du har absolut helt fel där.

Även om PS, XB och Switch använder vissa hårdvarukomponenter (CPU, GPU) som finns (fast inte riktigt ens det, då de har customunika versioner för sina konsoler) i datorer och mobilenheter, och viss mjukvara (tex. kärnorna i OS:en) så är de fortfarande egna rena konsoler och inte några vanliga PC-datorer.

Det är en extremt stor och viktig skillnad, både principiellt och rent praktiskt.

Olika styling eller ens mer eller mindre minne räknas inte. Det hade ju dessutom redan PS2 och PSP. Eller Videopac, som iaf såg ut som en PC.. En konsoll blir inte en PC ens för att man kan köra ett vanligt dator-OS på den, såvida man inte faktiskt gör det. Men PS2 eller PS3 var såklart en PC under den förutsättningen. En PC med en väldigt udda arkitektur. PS4 med lite mindre udda arkitektur; inte ens en teoretisk PC än sålänge.

Nä, den är ju till för Steam överlag. Steam OS funkade primärt med andra kontroller redan från start. Och nu är de inte ens ett alternativ längre. Man kan möjligen dra det hela till sin spets och kalla hela Steam OS en mjukvarukonsoll, precis som Stadia är en virtuell konsoll.

Så, jo.

Teknikaliteter är just vad det är. Det finns en massa hårdvaruplattformar med helt unik arkitektur. De blir inte konsoller för det. Avsikten gör en maskin till en konsoll, inte tekniken.

En CD32 var en konsoll, en A1200 var en PC. Att hävda annat är bara semantiskt tramseri.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Digital fyndjägare

The Atari VCS console could be coming sooner than you think

https://medium.com/@atarivcs/the-latest-from-the-atari-vcs-fa...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Olika styling eller ens mer eller mindre minne räknas inte.

Den ena versionen har dubbelt så mycket minne som den andra versioen, samt även något högre prestanda.

Olika färg räknar jag inte; utan vara bara en kommentar emot ditt påstående att det var en enda version (vilket som sagt är fel).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Olika styling eller ens mer eller mindre minne räknas inte. Det hade ju dessutom redan PS2 och PSP. Eller Videopac, som iaf såg ut som en PC.. En konsoll blir inte en PC ens för att man kan köra ett vanligt dator-OS på den, såvida man inte faktiskt gör det. Men PS2 eller PS3 var såklart en PC under den förutsättningen. En PC med en väldigt udda arkitektur. PS4 med lite mindre udda arkitektur; inte ens en teoretisk PC än sålänge.

Du virrar till det helt och verkar inte ha någon som helst koll (sorry att säga det, men det är klart som korvspad ).

Steam Machines + VCS = vanlig x86 PC som du kan köra vilka som helst OS och installera vilka som helst program på.

PS, XB, Switch = renodlade konsoler som avviker från standard PC (hårdvara låst och optimerad till endast deras egna system), och med operativsystem och spel optimerade helt för de.

PS. Diskussionen om Amiga får du ta med någon annan (är ingen expert på de, och du är uppenbarligen förvirrad nog redan som det är nu ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/