Asus ROG Swift PG35VQ – spelskärmen som kostar mer än den smakar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Datanisse:

kunde de inte lösa bandbreddsproblemet med dubbla displayportar.

G-sync-modulen har endast en DP. Så även om Nvidia förmodligen har den tekniska möjligheten att få G-Sync att fungera över dubbla DP – särskilt med tanke på att det är Nvidias hårdvara både i grafikkortet och i skärmen – så har de nog inte den teknik tillgänglig ännu. Och kommer förmodligen inte ta fram något då DP 2.0-standarden tar sig förbi 32 Gbps. Du behöver bara ett nytt, ännu ej lanserat grafikkort...

Hos Acer XV273K: https://www.sweclockers.com/test/27054 har man löst problemet med 32 Gbps-gränsen genom dubbla displayport. Problemet är att med dubbla DP fungerar inte adaptiv synk. Men också fullt tänkbart att denna VA-panel dyker upp som liknande variant som Acer XV273K. Alltså utan FALD, nöjer sig med 400 nits och med VESA Adaptive som grundteknik för synk vid enkel kabel. Men fortfarande 200 Hz i 3440x1440. Och kanske en prislapp runt 13–14 000 kronor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Står ju hans inlägg? Han tycker ju inte det är någon skillnad mellan 120 och 144, självklart är då 200 onödigt... för den personen.

Ja på samma sätt som att det känns mossigt med dålig rörelseskärpa på en spelskärm för 30k år 2019, så känns även 850ish:1 i kontrastförhållande sådär.

He he he Tack för det svaret. Inte svårt att räkna ut.

Permalänk
Medlem

Bara att hosta upp.

Permalänk
Medlem

Tack Thomas, precis vad jag ville veta (och befarade).
Synd då man gått och väntat på något så intressant.

Det får väl bli nån mer vanlig skärm, typ 34" wide.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

det e ju ett skämt när det gäller pris..haha

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

När man ser sådana här priser känner jag mig så jävla nöjd med min Asus PG348Q, Oc till 100Hz och funkar flawless!
Kosta mig 7k beg för en tid sedan!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Avstängd

För sådan prislapp kan man köpa en 55" 4K OLED TV (för 15 000 kr och så kan du köpa en speldator för 16 lax) och köra Game-läge och få helt OK input-lag. Inte så att någon seriös professionell spelare skulle spela på en sådan här stor "spelskärm" ändå med behov att kunna "spela där alla ms & hz är avgörande".

Luktar "Apple-priser" över det hela, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det står att den har ett 100x100 fäste i specifikationerna på andra sidan.

Citat:

VESA-fäste möjligt endast via adapter som ger luft åt fläkten till G-Sync-modulen. Denna adapter ingår inte

Ett fäste som blockerar luftflödet alltså, och som kräver en adapter som inte följer med... Med andra ord ett oanvändbart fäste.

Jag tycker att i denna prisklass ska man kunna kräva att saker är genomtänkt, och ett vesa fäste som kräver en adapter för att inte blockera luftflödet är inte genomtänkt. Att man dessutom inte inkluderar denna adapter är ju bara arrogant. Det är ju inte som att denna adapter kommer äta upp marginalerna med den prislappen direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Bara att hosta upp.

Satan... jag som bara hade 31 tusen som bränner i plånboken... aja får köpa något annat istället

Permalänk
Skrivet av JD:

Tack Thomas, precis vad jag ville veta (och befarade).
Synd då man gått och väntat på något så intressant.

Det får väl bli nån mer vanlig skärm, typ 34" wide.

AOC kommer senare under året att släppa sin variant av samma panel. Den kommer säkert att vara några tusenlappar billigare.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

AOC kommer senare under året att släppa sin variant av samma panel. Den kommer säkert att vara några tusenlappar billigare.

Dock så finns risken att fläkten kommer låta mer på deras precis som Acers modell. Gissar att asus gjort nåt special med sin. Bara en varning inför köp.

Permalänk
Bildexpert 📺

@muSashi upplyste mig inför publiceringen av testet om en del problem med PG35VQ som uppmärksammats. Detta specifika problem är relaterat till skärmens inversion, alltså hur panelen alternerar polariteten mellan positiv och negativ på den spänning som appliceras över kristallerna. Alla LCD:er gör detta och det är en källa till flimmer och artefakter på LCD.

Det uppstår vertikala linjer som en del kallar "scan lines" – jag är inte helt förtjust i den beskrivningen, vilka försvinner när skärmens meny tas fram, vilket för mig är ganska väntat.

Jag kollade detta men hade inte tid att publicera något inför artikeln. Det är lite överkurs ändå.

Nu blir det lite bro science, eller kanske psuedo engineering över min förklaring men jag försöker: Vissa typer av bilder och testmönster triggar en interferens mellan hur panelen uppdateras och hur inversionen fungerar. Vilket leder till olika former av resonansfenomen. Hela LCD-panelen är analog och det alstras den här typen av fenomen bara man utsätter panelen för rätt typ av stimulans.

Jag testade detta på testexemplaret med samma bild som i YT-klippet. Dock kanske inte samma mjukvara men likväl den bilden. Det uppstår ingen interferens.

(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

På lagom.nl finns riktiga testmönster för inversion och även en bra förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php
Kör jag horisontellt testmönster är det inga problem:

(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

Kör jag däremot inledande inversionstestmönster från lagom.nl uppstår en liknande interferens som i videon. Denna ligger kvar över skärmens meny och påverkar också skärmens meny.

(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

Kruxet? Alla skärmar jag testar blir i varierande grad helt bananas av de här testmönstren. Detta jag ser ovan med PG35VQ är faktisk ett av de minst problematiska effekterna. Skärmen är överlag väldigt stabil med de här testmönstren. I alla fall vårat testexemplar. Jag kör testmönstren i fullskärm.

Permalänk
Medlem

Tänkte mig efter titeln att den kanske kostade typ 8K. Det hade iaf varit väldigt billigt i jämförelse med vad den faktiskt kostar. Frågan blir ju hur många som kan tänka sig att köpa en sådan skärm med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

AOC kommer senare under året att släppa sin variant av samma panel. Den kommer säkert att vara några tusenlappar billigare.

Kommer väl vara samma VA panel, med ghosting etc. Inte för mig.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hade den legat på ~15.000kr så hade det varit intressant... men aldrig för den summan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fet skärm med fett pris jag får sitta nöjd med min gamla Benq XR3501 AMVA 35" Curved dok ingen 4k skärm men den duger fin fint för mig i spel kosta bara 5200 kr på Inet utgående modell ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@muSashi upplyste mig inför publiceringen av testet om en del problem med PG35VQ som uppmärksammats. Detta specifika problem är relaterat till skärmens inversion, alltså hur panelen alternerar polariteten mellan positiv och negativ på den spänning som appliceras över kristallerna. Alla LCD:er gör detta och det är en källa till flimmer och artefakter på LCD.
https://youtu.be/pxGqx4YeNss?t=43

Det uppstår vertikala linjer som en del kallar "scan lines" – jag är inte helt förtjust i den beskrivningen, vilka försvinner när skärmens meny tas fram, vilket för mig är ganska väntat.

Jag kollade detta men hade inte tid att publicera något inför artikeln. Det är lite överkurs ändå.

Nu blir det lite bro science, eller kanske psuedo engineering över min förklaring men jag försöker: Vissa typer av bilder och testmönster triggar en interferens mellan hur panelen uppdateras och hur inversionen fungerar. Vilket leder till olika former av resonansfenomen. Hela LCD-panelen är analog och det alstras den här typen av fenomen bara man utsätter panelen för rätt typ av stimulans.

Jag testade detta på testexemplaret med samma bild som i YT-klippet. Dock kanske inte samma mjukvara men likväl den bilden. Det uppstår ingen interferens.
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75064?key=cb7d696761b9d66b75ea10ede480d246
(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

På lagom.nl finns riktiga testmönster för inversion och även en bra förklaring: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php
Kör jag horisontellt testmönster är det inga problem:
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75063?key=9924dc6e36e57883756631f13a836a5b
(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

Kör jag däremot inledande inversionstestmönster från lagom.nl uppstår en liknande interferens som i videon. Denna ligger kvar över skärmens meny och påverkar också skärmens meny.
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75062?key=0249a98d491af797a74a38924bd8525f
(måste klicka på bilden och visa 1:1 för att undvika moaré)

Kruxet? Alla skärmar jag testar blir i varierande grad helt bananas av de här testmönstren. Detta jag ser ovan med PG35VQ är faktisk ett av de minst problematiska effekterna. Skärmen är överlag väldigt stabil med de här testmönstren. I alla fall vårat testexemplar. Jag kör testmönstren i fullskärm.

Det är även värt att länka folk till Acers forum så dom själva kan sätta sig in hur utbrett det här problemet verkar vara:
https://community.acer.com/en/discussion/573868/x35-flickerin...

Där är det många som uppger att dom har problem med det som Laxpudding pratar om här ovan, men sen finns det dom som verkar ha fått perfekta exemplar? som inte märker av någon flickeringen eller scanlines.

Finns även andra recensioner som stött på det här problem, bland annat PCmonitors:
https://pcmonitors.info/reviews/acer-x35/

"As noted in the video we’ve been in communication with Acer regarding the obvious flickering and heavy interlace pattern artifact issue. They’ve told us that Nvidia are aware of the issue and will fix it in their next driver release (after 431.60, which we used in the review). Newer drivers will include optimisations for the 35” G-SYNC Ultimate models. Newer drivers are now available, including the so-called “Gamescom driver”, but the issue persists. We’re still probing for a solution to this and hope to see it addressed in a future driver update. It affects all models which share the same PCB as this one, including the ASUS PG35VQ. We won’t be able to test future drivers ourselves as we no longer have access to the monitor, but we’ll provide an update when we have more information."

Vi får hoppas att det här inte är så utbrett och att Acer och Asus kan få ordning på det hela.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vafan. Kan ju få en 65" OLED FALD panel med 120Hz och "låg" latency för detta priset.

Permalänk
Medlem

"...då hade jag gjort helikoptern... kanske inte helikoptern..."

Ahahahahaha!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Det jag tog med mig från filmklippet var inte främst informationen utan snarare hur den framfördes. Detta var nära perfektion! Lagom lång, lagom tempo, bra tonläge, intressanta fakta och reflektioner. Med detta vill jag inte säga att tidigare varit dåliga, men denna kändes på något sätt så exeptionellt bra att jag tog mig tid att gå hit bara för att skriva om det ett halvt dygn senare. Fortsätt så!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Bildexpert 📺

@nipe: Tackar!

Det är så här jag planerar det framöver. Mer fokus på en koncis video och mer sammanställanden och faktainriktad i texten – betydligt kortare texter. Så att jag börja testa fler skärmtester och teknikstunder utan att fastna med att arbeta med långa texter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa om bristerna, har varit taggad på denna skärmen väldigt länge, men som andra har sagt, ska man lägga en så stor summa pengar på en skärm ska den inte ha många brister.
Hade varit intressant att testa skärmen någonstans för att se om jag faktiskt märker eftersläpen osv

Tack för en bra recension @Laxpudding!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Älskar hans proffs recensioner...och nej out of price range

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Fick hem PG35VQ igår. Är äckligt nöjd, för arbete i Xcode är den helt otroligt najs. Arbetsytan är perfekt, får plats med två IDEr på bredden kör även min bärbara skärm som dokumentationsuppslag. Xcode i HDR... det e framtiden

För spel, ja vart ska jag börja, BFV är otroligt trevligt i HDR. Börjar tro att det spelet är designat framförallt för HDR, upplever att guit är mkt tydligare. Samt, problemet att det kan vara svårt att se spelare är minimerat. Svårt att beskriva upplevelsen i ord faktiskt.

Enda jag stör mig på är att en skärm av den här kalibern inte har fler än en displayportar..men men
Sedan när det kommer till priset, javisst det är saftigt.. Men relativt till vad man kan få punga upp med för pryttlar i andra hobbies så är det ju en piss i rymden.

Dorfens betyg: Fem gnagare av fem möjliga!

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8