Nytt kök med smarta funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Generellt så jobbar jag med professionella kök så konsumentprodukter är både underpresterande och billiga i mina ögon... Kan ju kanske leda till att jag har lite bättre inköpskanaler också...

Jag jobbar i professionella kök och håller med dig om att konsumentprodukter underpresterar. Ändå så har du valt att sätta in konsumentprodukter??

In med en rejäl Rational ugn istället. Någon form av self coocking centre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag kommer aldrig flytta... Ok det kanske händer men har inte hänt än på 25 år.
Jag tar med allt i så fall och återställer med standardutrustning.

Vore det då inte bättre att välja det billigaste du kan hitta och sedan sälja det på blocket? Sedan kan du köpa vad du vill.
Statusprylar är hyreshöjande från dag ett och avskrivningstiden 15 år eller så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@improwise: Oj, det stämmer! My bad, blev lite fel när jag satt och knåpade ihop text på mobilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vore det då inte bättre att välja det billigaste du kan hitta och sedan sälja det på blocket? Sedan kan du köpa vad du vill.
Statusprylar är hyreshöjande från dag ett och avskrivningstiden 15 år eller så.

Det är inte klart hur vi löser det ekonomiska men exempelvis diskbänken kommer vara ett solitt beslag (måttbeställt) med uttag just för min spishäll. Db beslaget har värden redan sagt att han står för. I övrigt, läs resten av tråden, jag har en bra relation med värden och tänker inte syssla med kapitalförstöring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det vet jag faktiskt inte, däremot har jag fått som svar varför sådana modeller tagits bort ur sortiment varit att det var för många garantireparationer.

Ojsan
nåväl, so far, so good
Använder ismaskinen varje dag, bästa funktionen i köket förutom kanske automatiska sopöppnaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Ojsan
nåväl, so far, so good
Använder ismaskinen varje dag, bästa funktionen i köket förutom kanske automatiska sopöppnaren

Automatisk sopöppnare? Vad är det? Låter som ett måste för mig.

Permalänk
Medlem

Kunde inte göra edit på huvudposten, men undrar om det finns elluttag med tvåvägskommunikation? Dvs så jag kan se hur mycket kylfrysen drar och kan starta om den om jag inte får kontakt med den. Älskar siffror/statistik så varje maskin bör ha sitt eget uttag.

Typ dessa
https://www.fibaro.com/se/products/smart-switches-and-outlets...

Men helst utanpåliggande som inte bygger så mycket som 50mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Automatisk sopöppnare? Vad är det? Låter som ett måste för mig.

Man sparkar/nuddar vid dörren med foten så åker lådan ut.
Detta förutsätter att du har sopbehållarna i en låda som dras ut.
typ såhär

När man väl köpt den så kan man inte leva utan den

Man blir så van att man går och sparkar på alla andra lådor inkl kylskåp

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-tryck-och-oeppna-beslag-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kunde inte göra edit på huvudposten, men undrar om det finns elluttag med tvåvägskommunikation? Dvs så jag kan se hur mycket kylfrysen drar och kan starta om den om jag inte får kontakt med den. Älskar siffror/statistik så varje maskin bör ha sitt eget uttag.

Typ dessa
https://www.fibaro.com/se/products/smart-switches-and-outlets...

Men helst utanpåliggande som inte bygger så mycket som 50mm.

Detta finns även som inbyggnad som du sätter bakom uttaget i apparatdosan.
Snyggare.
tex:
https://www.m.nu/brytare/nano-switch-with-power-metering
Det finns även för montage på din-skena ifall kyl/frys kör på egen säkring och du har ett skåp som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Man sparkar/nuddar vid dörren med foten så åker lådan ut.
Detta förutsätter att du har sopbehållarna i en låda som dras ut.
typ såhär
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/variera-waste-sorting-bin__0603088_PH145361_S5.JPG?f=s

När man väl köpt den så kan man inte leva utan den

Man blir så van att man går och sparkar på alla andra lådor inkl kylskåp

https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-tryck-och-oeppna-beslag-...

Min mor hade en sådan i sitt kök. Tyckte mest det var irriterande... lådan åkte lätt ut av misstag när man stod vid vasken för att diska sådant man inte får köra i maskin.

Den höll väl i ett par år innan den gick sönder, då slängde vi bara ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Min mor hade en sådan i sitt kök. Tyckte mest det var irriterande... lådan åkte lätt ut av misstag när man stod vid vasken för att diska sådant man inte får köra i maskin.

Den höll väl i ett par år innan den gick sönder, då slängde vi bara ut den.

Älskar den!
Kommer den gå sönder? förmodligen, den är ju mekanisk.
Kostar inte speciellt mycket och är enkel att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Menar du just Samsung Family hub hur så är det just generation 2.

Ja det stämmer nog. Lycka till med köket, skall bli kul å se hur det blir. 👍🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Internetanslutna vitvaror? Vad är meningen med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Internetanslutna vitvaror? Vad är meningen med det?

Finns ju helt klart bra saker, tex kunna varna dig om något händer. Inte för det sker särskilt ofta.
Sen finns det möjligheten att kunna styra dem, vilket kan sluta med att något händer, och då kan det vara bra att de varnar...

Hade de använt mer öppen teknik och möjlighet att byta ut hård och mjukvara enkelt så hade jag varit mer intresserad. Nu känns det mer som något som kommer att sluta fungera inom ett par år och då sitter man antingen med ett kylskåp med en skärm som inte fungerar eller så får man köpa nytt.

Tror nog man fått bättre kvalitet istället om man valt att inte köpa smarta vitvaror för lika mycket pengar, vill ju inte byta dem för ofta.

Permalänk

Bortkastade pengar tycker jag med smarta vitvaror som du nog aldrig kommer att använda dig av, Vem vågar sätta på ugnen när man inte är hemma eller kyl frys varför ska man ändra tempen på den när man aldrig gör det annars.
Det ända som är OK att investera i smarta vitvaror enligt mig är precis som jag Diskmaskin tvättmaskin osv osv och DETTA PGA ATT JAG HAR SOLPANELER och kan sätta igång det under dagen då jag är och jobbar annars inget annat.
Har nyligen byggt nytt kök metod ikeas men valde vitvaror som var billiga och dessutom snygga, inbyggnadsugn inbyggnadsmikro och induktionsspis för 12K.
Sen LGs kyl och frys side by side som fixar IS till mig eftersom jag är själv en storkonsument av kallt kaffe den var det dyraste enskilda saken i mitt kök.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Internetanslutna vitvaror? Vad är meningen med det?

Jag får veta om frysens temp är ok. Kan slå om spisen till varmhållningsläge om riset blir klart mitt i en halomatch utan att lämna fotöljen/matchen. Kan se om jag har mjölk i kylen när jag är på ICA. Långkoka på låg värme utan att vara hemma och kunna dra ner värmen om jag använder mina MEATER trådlösa köttermometrar. Sätta kylen i semesterläge om jag glömt det. Kolla om jag glömt sätta kylen i semesterläge. Kolla att allt är avstängt som ska vara avstängt när jag landar på teneriffa.

Samma sak sades om iPhone när den lanserades, vad ska man med appar i telefonen till? 144Hz vad ska man med det till, ögat kan ändå bara uppfatta 24 bilder/sekund. Osv. Fantasi är uppfinningarnas riktiga moder.

Den stora fördelen ser jag dock när alla apparater är anslutna till varsitt övervakat eluttag så jag kan se om energiförbrukningen plötsligt skenar iväg på kylfrysen, då kanske inte dörren är helt stängd/tät. Eller starta om kylfrysen om jag inte får kontakt med den. Home Connect stöder dessutom IFTT så det finnas annat roligt man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag får veta om frysens temp är ok. Kan slå om spisen till varmhållningsläge om riset blir klart mitt i en halomatch utan att lämna fotöljen/matchen. Kan se om jag har mjölk i kylen när jag är på ICA. Långkoka på låg värme utan att vara hemma och kunna dra ner värmen om jag använder mina MEATER trådlösa köttermometrar. Sätta kylen i semesterläge om jag glömt det. Kolla om jag glömt sätta kylen i semesterläge. Kolla att allt är avstängt som ska vara avstängt när jag landar på teneriffa.

Samma sak sades om iPhone när den lanserades, vad ska man med appar i telefonen till? 144Hz vad ska man med det till, ögat kan ändå bara uppfatta 24 bilder/sekund. Osv. Fantasi är uppfinningarnas riktiga moder.

Den stora fördelen ser jag dock när alla apparater är anslutna till varsitt övervakat eluttag så jag kan se om energiförbrukningen plötsligt skenar iväg på kylfrysen, då kanske inte dörren är helt stängd/tät. Eller starta om kylfrysen om jag inte får kontakt med den. Home Connect stöder dessutom IFTT så det finnas annat roligt man kan göra.

Så inget vettigt med andra ord.

Kan väl vara värt o nämna att vår tvättmaskin har möjlighet att kunna anslutas till nätverket. Men som jag nämnde så ser jag ingen mening med det. Går ju tyvärr inte att göra något meningsfullt via en app, som t.ex. lägga i eller ta ur tvätt, fylla på tvättmedel/sköljmedel eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Älskar den!
Kommer den gå sönder? förmodligen, den är ju mekanisk.
Kostar inte speciellt mycket och är enkel att montera.

Nja, inte på grund av att den är mekanisk/elektrisk. Däremot på grund av att det är väldigt usel kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Bortkastade pengar tycker jag med smarta vitvaror som du nog aldrig kommer att använda dig av, Vem vågar sätta på ugnen när man inte är hemma eller kyl frys varför ska man ändra tempen på den när man aldrig gör det annars.
Det ända som är OK att investera i smarta vitvaror enligt mig är precis som jag Diskmaskin tvättmaskin osv osv och DETTA PGA ATT JAG HAR SOLPANELER och kan sätta igång det under dagen då jag är och jobbar annars inget annat.
Har nyligen byggt nytt kök metod ikeas men valde vitvaror som var billiga och dessutom snygga, inbyggnadsugn inbyggnadsmikro och induktionsspis för 12K.
Sen LGs kyl och frys side by side som fixar IS till mig eftersom jag är själv en storkonsument av kallt kaffe den var det dyraste enskilda saken i mitt kök.

Ja, smaken är som baken, jag använder ingen is och tycker inbyggnad av kylfrys, mikro samt diskmaskin är super tacky. Det betyder inte att jag tycker du gjort ett dåligt val, du har ju uppenbarligen gjort val du är nöjd med. Grattis till det, extra kul med solpaneler såklart. Mitt kök är i övrigt inte speciellt dyrt då det är pyttelitet och jag föredrar enkelhet och rena ytor (dvs inget kakel eller spröjsade dörrar). Som jag sagt tidigare i den här tråden så är vitvarorna jag valt i respektive toppklass oavsett uppkokppling, då menar jag inte i pris utan i testad funktion. Exempelvis går det att få tag på hällen jag valt för 13k medans det finns sämre varianter över 15k.

Sätta på ugnen tror jag inte kommer hända, möjligen stänga av men framförallt ändra temperatur.
LG har ju som Samsung en topptestad modell men ganska ofta är deras (både Samsungs och LGs) kylfrysar mycket dåliga i tester av Råd & Rön. Så det viktigaste är ju inte vilken tillverkare utan vilken modell, undantaget skulle väl vara Bosch som totalt regerar diskmaskinstesterna år efter år. Deras Kylfrysar är ju dock helkassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag får veta om frysens temp är ok. Kan slå om spisen till varmhållningsläge om riset blir klart mitt i en halomatch utan att lämna fotöljen/matchen. Kan se om jag har mjölk i kylen när jag är på ICA. Långkoka på låg värme utan att vara hemma och kunna dra ner värmen om jag använder mina MEATER trådlösa köttermometrar. Sätta kylen i semesterläge om jag glömt det. Kolla om jag glömt sätta kylen i semesterläge. Kolla att allt är avstängt som ska vara avstängt när jag landar på teneriffa.

Samma sak sades om iPhone när den lanserades, vad ska man med appar i telefonen till? 144Hz vad ska man med det till, ögat kan ändå bara uppfatta 24 bilder/sekund. Osv. Fantasi är uppfinningarnas riktiga moder.

Den stora fördelen ser jag dock när alla apparater är anslutna till varsitt övervakat eluttag så jag kan se om energiförbrukningen plötsligt skenar iväg på kylfrysen, då kanske inte dörren är helt stängd/tät. Eller starta om kylfrysen om jag inte får kontakt med den. Home Connect stöder dessutom IFTT så det finnas annat roligt man kan göra.

Uppkopplade saker ser jag mest som en säkerhetsrisk.
Bekvämt? Kanske. Nödvändigt? Knappast.
Måste man tex ha kamera i kylen för att veta vad man ska inhandla så känns det farligt.
Extremt fall, till slut blir alla människor handlingsförlamade och klarar ej av att ta egna beslut. Aka https://www.imdb.com/title/tt0387808/

För att späda på, fortfarande inte imponerade av dumbphones i dagens läge. Ännu mindre imponerad då dumbphones kom (före apple).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Generation 2 av kylarna ska väl kunna skapa inköpslistor och även receptförslag utifrån vad som finns i skåpet? Onödigt men lite kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Generation 2 av kylarna ska väl kunna skapa inköpslistor och även receptförslag utifrån vad som finns i skåpet? Onödigt men lite kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar gå de mesta förbi, inte mycket vi köper idag som inte är onödigt men kul. speciellt vi som gillar att testa nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nja, inte på grund av att den är mekanisk/elektrisk. Däremot på grund av att det är väldigt usel kvalité.

Väldig usel. Oj.
Om den ändå höll i ett par år måste ni fått ett fint exemplar, eller?
Vi får väl se hur det går med vår. Ett år nu, fungerar fortfarande.
Jag är inte så orolig. 5 års garanti, dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja diskamskinen har jag också svårast att se nyttan med, men man vet aldrig, hursomhelst är den topptestat av Råd och Rön, likaså i princip alla produkter jag valt, eller på annat sätt i topplklass.

Har en uppkopplad diskmaskin (Bosch, fantastisk DM i övrigt) och i och med att det inte går att stoppa in disktabletten trådlöst ännu så faller det lite ja, men om man preppar den innan så kan man åtminstone starta den när man önskar och får reda på när den är klar. Är det enda något positiva jag upptäckt hittills med uppkopplad DM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Har en uppkopplad diskmaskin (Bosch, fantastisk DM i övrigt) och i och med att det inte går att stoppa in disktabletten trådlöst ännu så faller det lite ja, men om man preppar den innan så kan man åtminstone starta den när man önskar och får reda på när den är klar. Är det enda något positiva jag upptäckt hittills med uppkopplad DM.

hade ju varit fett med motoriserad lucka och maskindiskmedelsmagasin. (Svenska är underbart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

hade ju varit fett med motoriserad lucka och maskindiskmedelsmagasin. (Svenska är underbart)

Helt klart, då snackar vi riktigt smart diskmaskin! Hoppas de fixar det till v2.0

Sen om den bara kunde ställa in den rena disken i skåpet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

hade ju varit fett med motoriserad lucka och maskindiskmedelsmagasin. (Svenska är underbart)

Tvättmaskiner har ju autodosering så borde väl funka med diskmedel också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

30K för kolsyrat vatten ? finns det inte kylskåp med kolsyra ? hade det i mitt hursqvarna för 10 år sedan.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

30K för kolsyrat vatten ? finns det inte kylskåp med kolsyra ? hade det i mitt hursqvarna för 10 år sedan.

Finns inte kvar då de gick sönder för mycket. Is finns kvar i nya frysar men inga frysar säljs längre med kolsyrefunktion. Ja, det är dyrt, tyvärr kass konkurrens. För att maskinen skall hålla och leverera bra kvalitet måste vattnet vara renare än vanligt svensk kranvatten och kallare så det är en ganska kraftig kompressor (270W) och ett filtersystem, men absolut oskäliga priser på dessa.

Permalänk
Medlem

Hur går det med bygget?