Hur stor är vinningen i en m2 NVME jämfört mot SATA SSD?

Permalänk
Medlem

Hur stor är vinningen i en m2 NVME jämfört mot SATA SSD?

Vart ett tag sen jag var inne i PC-världen men blev att jag spontanköpte ett uppgraderingspaket idag, saknar en systemdisk (Och lagringsdisk egentligen men det får komma senare). Kikat lite på m2 NVME till mitt kommande Ryzen 2600X med B450 Tomahawk MAX och det ska ju vara kompatibelt som jag förstått det. Men min fråga är, hur stor vinning har jag av det? Kommer spela lite då o då på datorn och kommer nog inte vara någon redigering osv som sker...

Kollat på en Corsair M510 480GB NVMe för ~750kr men funderar på om jag ska köra en Samsung EVO för ungefär samma pris istället? 500 gig borde räcka hyfsat långt för 4-5 spel och OS antar jag?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

En NVME-disk är alltid snabbare än en SATA-baserad, därav finns det enligt mig ingen anledning att köpa en SATA-SSD om du har plats för en NVME.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på användningsområdet, "spela lite då o då på datorn och kommer nog inte vara någon redigering osv som sker..." låter som tämligen lätt belastning, och du kommer antagligen inte märka av någon som helst skillnad med en NVMe-SSS kontra en SATA-SSD.

Den teoretiska hastigheten på en NVMe-SSD nyttjas helt enkelt ytterst sällan om man inte gör diskintensiva grejer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Cimbom3:

Hur stor vinning har jag av det? Kommer spela lite då o då på datorn och kommer nog inte vara någon redigering osv som sker...

Ingen större.

Skrivet av Cimbom3:

Kollat på en Corsair M510 480GB NVMe för ~750kr men funderar på om jag ska köra en Samsung EVO för ungefär samma pris istället?

Då NVMe knappt är dyrare än SATA diskar idag finns det ju nästan ingen anledning att inte skaffa en, såvida det inte är brist på M.2 platser eller om man verkligen måste pressa budgeten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag har själv valt NVMe-enheter som systemdiskar för mina två datorer, delvis för att det lämnar alla övriga lagringsenhetsanslutningar lediga. En idé är att köpa en ganska liten för systemdisk, 240/256 eller 480/512 GB (som används för operativsystemet och för program, exklusive spel), och sen köpa en 1-2 TB lagrings-SSD för spel och annat, som då ansluts via SATA. Skillnaden i laddningstid i spel är knappast nåt att bry sig om. Det handlar om några sekunder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skillnaden är försumbar i de flesta spelen. Om du inte bryr dig om att ha det snyggt i chassit så hade jag valt det billigare alternativet.

500 gb kommer man inte längt med idag. Du kan inte räkna med att det räcker till os och fem AAA-spel. Numera är det inte så ovanligt att de stora (i dubbel bemärkelse) spelen kräver 100Gb styck.

Lägg därtill att en ssd som påstår sig vara 500Gb stor inte är det för användaren samt att den mår bra av att ha 5-10 % ledigt utrymme så inser man att 500 inte räcker långt.

Med det sagt så är risken att just alla de spelen du vill spela är såpass stora så du kan ju alltid börja med en 500Gb stor disk nu och fylla på när behovet uppstår. Om du inte har budgeten för att göra det nu med en gång.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Trunk:

Lägg därtill att en ssd som påstår sig vara 500Gb stor inte är det för användaren

Värt att notera är att det som åsyftas här (tror jag) är att 500 GB ≈ 465 GiB*, vilket i Windows (och vissa Linux-program) skrivs ut som ”465 GB”.

* Om man tolkar G som 109 och Gi som 230.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Stort tack till er alla, ska kolla på lite olika kombinationer vad som är rimligt och bäst att sätta i den nya burken

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Värt att notera är att det som åsyftas här (tror jag) är att 500 GB ≈ 465 GiB*, vilket i Windows (och vissa Linux-program) skrivs ut som ”465 GB”.

* Om man tolkar G som 109 och Gi som 230.

Om jag minns rätt så finns det ytterligare en förklaring för vissa tillverkare. Tydligen mår en SSD inte alls bra om den är proppfull, den blir tydligen riktigt seg och jävlig. Därför har vissa tillverkare valt att låsa en del av hårddisken för slutanvändaren.

Men som sagt, jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vinsten för OS och spel nås när man använder Sata-ssd:er och inte mekaniska hårddiskar.
Skyfflar man mycket data, tex videoeditering, databaser, eller virtualisering, då hjälper en nvme-ssd.

Hur står sig en nvme-ssd mot en sata-ssd med samma pris/GiB när det gäller kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om jag minns rätt så finns det ytterligare en förklaring för vissa tillverkare. Tydligen mår en SSD inte alls bra om den är proppfull, den blir tydligen riktigt seg och jävlig. Därför har vissa tillverkare valt att låsa en del av hårddisken för slutanvändaren.

Men som sagt, jag kan ha fel.

Så är det. Skrivningar tenderar att bli väldigt långsamma när en SSD närmar sig proppfull.
Nuförtiden så har merparten av SSD:er därför en area av lagringsutrymmet reserverad för diskens egen datahantering, men det utrymmet ser du aldrig som vanlig användare, varken i specifikationerna på disken eller i vad ditt OS rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vinsten för OS och spel nås när man använder Sata-ssd:er och inte mekaniska hårddiskar.
Skyfflar man mycket data, tex videoeditering, databaser, eller virtualisering, då hjälper en nvme-ssd.

Hur står sig en nvme-ssd mot en sata-ssd med samma pris/GiB när det gäller kvalitet?

Vinsten med SSD för de flesta användningsområden jämfört med en mekanisk hårddisk är avsaknaden av söktider.

Sedan så har vi skillnaden mellan en långsam SSD och en snabb SSD oavsett gränssnitt (SATA eller NVME). För det allra mesta så märker man ingen större skillnad mellan en snabb SSD och en långsam SSD, men det finns fall där det märks.

Har inte sett någon ordentlig undersökning av kvalitet mellan 2.5" SSD och NVME SSD, men jag skulle bli förvånad om det var någon märkbar kvalitetsskillnad.
Det mesta av elektroniken är densamma i bägge fallen.

Permalänk
Medlem

Som vissa skrivit innan, finns ingen anledning att inte köra NVMe idag då priset kontra SATA SSD knappt skiljer. Däremot så slipper du ju kablar till en disk och det är i min värld ett stort plus!
Sen om man bygger i mindre chassin så har man ju utrymmesbesparingen för en disk också.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv

Jag kör men 500 gb M 2 PCIe NVMe disk och jag har bara Windows samt program på den men den största skillnaden jämfört med då jag körde vanlig Sata SSD är hur pas mycket snabbare jag installerar Windows samt när jag ska installera andra program och när jag rippar dvd och Blu ray skivor, Windows tog 5 minuter att installera, gick sjukt fort, och när jag rippade skivor så tog de mer en dubbla tiden jämfört med nu, och som sagt som nämns i tråden, man slipper sladdar och mitt nuvarande moderbord har bara 6 Sata ingångar varav 2 bara funkar för raid så jag har bara 4 ingångar och jag har 4 vanliga SSD diskar samt blu ray brännare, så jag var tvungen att ta bort en SSD och just därför blev de uppgradering på disk sidan samt ominstallation av OS bara några månader efter de att jag byggt min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lägg därtill att en ssd som påstår sig vara 500Gb stor inte är det för användaren...

Ändra till: lägg till att disken korrekt visas som 500GB, men Windows räknar i GiB och visar GB som suffix felaktigt.

Kort sagt, skyll inte på tillverkarna för Microsoft kuggade matte A och skriver fel i sina OS.

@Cimbom3 Du kan kolla lite på videor som detta:

Visst finns där skillnad, men den är väldigt liten i många fall. Så satsa på stor SSD, inte snabbaste. Bara den är tillräckligt snabb för att göra jobbet, och har bra cache hantering, så räcker den långt.

De billigaste är dock ofta QLC, som kan vara riktigt långsamma på att skriva utanför cachen. Dessa brukar jag inte rekommendera för OSet, då de kan få microfrysningar när disken jobbar hårt och Windows behöver skriva. Till spel dock fungerar den bra, så länge du inte uppdaterar spel samtidigt som du spelar.

Permalänk
Hjälpsam

@Cimbom3: Skall nämnas att SATA 5&6 kopplas bort om du installerar en M2 disk.
Oftast inget problem men värt att komma ihåg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Ändra till: lägg till att disken korrekt visas som 500GB, men Windows räknar i GiB och visar GB som suffix felaktigt.

Kort sagt, skyll inte på tillverkarna för Microsoft kuggade matte A och skriver fel i sina OS.

@Cimbom3 Du kan kolla lite på videor som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM

https://www.youtube.com/watch?v=2AYextvB9l4

Visst finns där skillnad, men den är väldigt liten i många fall. Så satsa på stor SSD, inte snabbaste. Bara den är tillräckligt snabb för att göra jobbet, och har bra cache hantering, så räcker den långt.

De billigaste är dock ofta QLC, som kan vara riktigt långsamma på att skriva utanför cachen. Dessa brukar jag inte rekommendera för OSet, då de kan få microfrysningar när disken jobbar hårt och Windows behöver skriva. Till spel dock fungerar den bra, så länge du inte uppdaterar spel samtidigt som du spelar.

Skillnaden mellan att start spel från HDD eller SSD, är betydligt mindre om själva OS ligger på SSD.
Testet saknar tyvärr det fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

m.2 är kontaktdonet, har inte primärt något med hastigheten att göra.
En m.2 disk kan antingen vara nvme eller sata.
En m.2 sata disk är inte snabbare än en 2.5" Sata SSD
Har man två m.2 portar på sitt moderkort är det inte säkert att du kan köra nvme protokollet på båda samtidigt.

Skulle i dagsläget inte köpa en mindre SSD än 1Tb

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skillnaden mellan att start spel från HDD eller SSD, är betydligt mindre om själva OS ligger på SSD.
Testet saknar tyvärr det fallet.

Så må vara fallet, men i de tester där SSHD finns med i bilden visar ändå en väldigt liten boost. Det är råa boosten av 4k prestandan som gör skillnaden i inläsningen. En HDD idag kan överlastas av bara OSet... vilket har varit fallet sedan Vista.

Så kör du OS på HDD nu... är du imho kvar i stenåldern. Tom 5+ år gamla maskiner kan få enormt lyft av en SSD för OSet, och det är en no-brainer. Sen att en del spel behöver så mycket RAM att de börjar swappa mot disk, gör ju HDD inläsningen ännu värre... vilket troligen är det du syftar på.

Ja, de har optimerat en hel del, och har du nog med RAM är det okej när allt är laddat. Men problemet är att för att ladda in allt, tar det ännu mer tid än på HDDn, för du inte bara måste ladda in allt... du måste ladda in extra, för att kompensera för hög latens av inläsning.

Poängen var dock ovan att SSD nivån är det viktiga. Sen om det är en värsting M.2 PCI-E NVMe disk, eller en billig SATA SSD med hyfsad prestanda... är faktiskt inte så kritiskt. Största vinsten är trots allt att ha SSD för OS + spel, och självklart nog med RAM så den inte måste swappa som tusan, då RAM är snabbare än SSDn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Så må vara fallet, men i de tester där SSHD finns med i bilden visar ändå en väldigt liten boost. Det är råa boosten av 4k prestandan som gör skillnaden i inläsningen. En HDD idag kan överlastas av bara OSet... vilket har varit fallet sedan Vista.

Så kör du OS på HDD nu... är du imho kvar i stenåldern. Tom 5+ år gamla maskiner kan få enormt lyft av en SSD för OSet, och det är en no-brainer. Sen att en del spel behöver så mycket RAM att de börjar swappa mot disk, gör ju HDD inläsningen ännu värre... vilket troligen är det du syftar på.

Ja, de har optimerat en hel del, och har du nog med RAM är det okej när allt är laddat. Men problemet är att för att ladda in allt, tar det ännu mer tid än på HDDn, för du inte bara måste ladda in allt... du måste ladda in extra, för att kompensera för hög latens av inläsning.

Poängen var dock ovan att SSD nivån är det viktiga. Sen om det är en värsting M.2 PCI-E NVMe disk, eller en billig SATA SSD med hyfsad prestanda... är faktiskt inte så kritiskt. Största vinsten är trots allt att ha SSD för OS + spel, och självklart nog med RAM så den inte måste swappa som tusan, då RAM är snabbare än SSDn.

Din poäng håller, absolut man vinner inte speciellt mycket av att gå från SSD till NVMe, den stora vinsten är att gå från HDD till SSD.
Jag har en gammal lapptop som har en Windows på en HDD, att uppdatera Windows på den är inte kul.
Alla mina andra maskiner har OS på SSD, de flesta applikationer ligger på HDD.
Nog med arbetsminne har jag.

On Topic, om prisskillnaden inte är stor kan det vara trevligt med en NVMe, tänk dock på att SATA 5-6 då går bort.
Är prisskillnaden stor, så är en större SSD ett bättre köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Cimbom3: Skall nämnas att SATA 5&6 kopplas bort om du installerar en M2 disk.
Oftast inget problem men värt att komma ihåg.

De kan kopplas bort, men det är inget som alltid händer.
Om någon eller några SATA portar kopplas bort när du ansluter en M.2 disk varierar beroende på moderkort och chipset.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Erik_T:

De kan kopplas bort, men det är inget som alltid händer.
Om någon eller några SATA portar kopplas bort när du ansluter en M.2 disk varierar beroende på moderkort och chipset.

På hans moderkort kopplas de bort, se under fliken detail.
SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M.2 slot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |