Nytt kök med smarta funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan du motivera varför du vill ? För det låter som du inte har en aning om varför du vill betala extremt mycket pengar på detta. Smarta funktioner som kolsyran och termometrar och sånt är absolut värt pengarna men vad vill du att din kyl ska göra? Visa reklam? Eller vad ska spishällen göra online?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla produkter är i toppklass utan onlinefunktioner och prisvärda även utan uppkoppling. Spishällen kanske jag vill ställa ner till varmhållning om jag är mitt i en Halomatch när riset är färdigkokt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Låter galet att investera i vitvaror för 20-30+ tusen till en hyresrätt men men.
Tycker de flesta smarta funktioner bara är extra krims krams.
Skaffa en kyl/frys som har isdispenser iaf. Det är det enda som imponerat mig och är användbart.

Isdispenser är bara problem, vill inte ha vattenanslutning till Kylfrys.
Jag använder inte is men dricker ca två liter kolsyrat vatten per dygn. jag tror jag är glad om jag kommer under 80k.
Kylfrys ca 23 000:-
Diskamaskin ca 12 000:-
Kompressor/Kolsyreblandare ink installation ca 30 000:- (OBS Pro-modellen)
Spishäll ca 14 000:- (Har hittat en IQ700 som även är uppkopplad)
Ugn 23 000:-

ca 100k räknar med att värden tar ca 25k (fastighetens försäkring gäller)

Generellt så jobbar jag med professionella kök så konsumentprodukter är både underpresterande och billiga i mina ögon... Kan ju kanske leda till att jag har lite bättre inköpskanaler också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ortovox: Fast då äger man den produkten. Här är det en hyresrätt och hen kommer inte äga vitvarorna utan om hen flyttar är det tough luck.

Blandaren ser intressant ut däremot, kanske tittar mer på en liknande lösning när det blir dags för renovering själv.

Jag kommer se till att produkterna är mina och jag ersätter dessa med budgetutrustning om jag flyttar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

@Mordekai: Trevligt med kallt/kolsyrat vatten direkt i kran. Du har inte funderat på en genomströmningsvärmare också så du får varmvatten direkt också?

Skulle vara till badrummet i så fall men i köket har jag inte det behovet.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ser inte varför värden skulle bidra med något av kostnaden nu isf om du ska ta med dig sen. Då gör värden bättre att bara spara pengarna och sen ersätta med utrustning om/när du flyttat ut men värden kanske är lite givmild/korkad.

Permalänk
Lego Master

Dagens glada tillrop:
Kör på Samsung Family Hub 2.0, jag är själv galet sugen på en sån!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Mordekai: Ser inte varför värden skulle bidra med något av kostnaden nu isf om du ska ta med dig sen. Då gör värden bättre att bara spara pengarna och sen ersätta med utrustning om/när du flyttat ut men värden kanske är lite givmild/korkad.

Jag har en bra relation med fastighetsägaren och detta är specialgrejer som ägaren är involverad i, har varit hyresgäst i 25 år och kommer troligen vara det i 25 år till. Jag kommer få ersätta allt jag tar bort utom diskmaskin och kolsyreblandare som inte ingår i värdens utrustning. Dock är det som sagt värdens fel att det blev översvämning i mitt kök till att börja med, jag är givmild/korkad som bor kvar under saneringen (står och torkar under ca 2 månader). Det är bra att ha bra relationer som är ömsesidiga vid sådana här situationer.

Permalänk
Medlem

Sluta ifrågasätt vad han bör köpa pga det är en hyresrätt eller inte, det hör inte till tråden.
Tycker det ser ut att vara fina grejer, kommer allting kunna styras med en app? För det är nått jag hade försökt att fixa så man slipper 5 appar isåfall.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv

Brorsan är snickare och byggde om sin hyresrätt med infällda hyllor med belysning i vissa väggar och smarta prylar.

När han sedan flyttade fick han lov att återställa lägenheten till standard för hyresvärden ville inte underhålla detta i framtiden.

Kolla vad din hyresvärd säger innan du ändrar för mycket.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Okej då låter det rimligt ändå, jag skulle dock råda dig att få till något skriftligt. För bådas trygghet gällande situationen.
I övrigt så är jag tyvärr för dåligt insatt men kommer hålla koll på vad det blir då jag själv ska göra mitt kök senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ortovox: Fast då äger man den produkten. Här är det en hyresrätt och hen kommer inte äga vitvarorna utan om hen flyttar är det tough luck.

Blandaren ser intressant ut däremot, kanske tittar mer på en liknande lösning när det blir dags för renovering själv.

Jo jag vet att de pengarna som hen lägger in extra för att få vitvarorna som hen vill ha kommer hen inte få tillbaka när hen flyttar (blev mycket hen i den meningen ) . Jag tycker bara att om hen vill lägga ut pengar på att få ett lyxigt personligt kök under den tiden hen bor där så kör på.
Men visst jag förutsätter att hen ska bo där mer än ett år och efter några år så kommer restvärdet vara så litet att det inte är några större summor det handlar om och hen har förhoppningsvis haft stor glädje av grejerna under tiden eller blivit knäpp om alla smarta finesser strular men det är ju en annan sak .

Permalänk
Medlem

Den verkar stödja IFTTT samt google assistant så finns möjlighet att bygga vidare på med annat, första saken man ska ställa sig när det gäller smarta hem är vad man vill styra samt hur ens prylar går att integrera med andra system i framtiden.

Belysning är ofta första steget man tar sedan blir det mer och mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Avstängd

En vettig funktion med kylskåp & frys med invända kameran är att på affären se vad man har och saknar, särskilt om man är en stor familj där matvaror förbrukas stup i kvarten. Iskross är också trevligt. Men saker som att justera temperaturen på avstånd ser jag som risk att någon sabbar eller förstör firmware så att prylen inte ens kan fungera som en vanlig kyl- & frys längre.

Spishäll som styrs på avstånd känns också som ett mardrömsscenario där någon startar den i mitt i natten och så kanske man vaknar upp i himmelen nästa dag. Eller en mikrovågsugn som startas utan något inuti och sedan exploderar och/eller börjar brinna. Vissa prylar skall inte vara uppkopplade mot nätet oavsett hur bekvämt det än må bara. Punkt slut!

Skrivet av anon298854:

Brorsan är snickare och byggde om sin hyresrätt med infällda hyllor med belysning i vissa väggar och smarta prylar.

När han sedan flyttade fick han lov att återställa lägenheten till standard för hyresvärden ville inte underhålla detta i framtiden.

Kolla vad din hyresvärd säger innan du ändrar för mycket.

Mycket viktig punkt. Hyresvärden kan ha varit din bästa barndomsvän sedan ni föddes men om det inte finns juridiskt överenskommet, påskrivet och klart, så kan detta lika gärna hända TS när han får för sig att flytta. När det gäller mycket pengar så får man se vilka vänner man verkligen har här i livet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Generellt så jobbar jag med professionella kök så konsumentprodukter är både underpresterande och billiga i mina ögon... Kan ju kanske leda till att jag har lite bättre inköpskanaler också...

Varför ställer du den här frågan på Swec då?
Ta det med dina proffskontakter och "kanaler".

Tycker man att vanliga konsumentprodukter som t.ex Ifö/FM Mattson etc är undermåliga så ok, absolut, tyck det.
Jag har aldrig varit med om en läckande Mattson, förutom måndagsexemplar som finns hos alla tillverkare.

Har ett råd till dig;
Köp allt du kan hos Miele, inget annat, så behöver du inte fråga någon om råd.

Investera 70k+ i en hyresrätt...

Tänk också på att när du gjort allt det, med nytt fint kakel, skåp, luckor och golv etc, vilket jag antar är planerat?
Så kommer ditt gamla element och dörrar behöver bytas också, kommer inte passa in alls annars.
Ett tips direkt där är golvvärme och dra bort elementet.

Men då är vi långt bortom 100k väldigt snart.

Inget illa menat alls, bara tänk igenom det noga. Såvida du inte har miljoner på banken, kör på.
Annars skulle jag, personligen, aldrig göra det. Men jag är gammal och grå.
"Standardgrejer" duger rätt långt och du vet aldrig vad som händer i livet, aldrig.
Vet inte hur gammal du är, men mycket kan hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför ställer du den här frågan på Swec då?
Ta det med dina proffskontakter och "kanaler".

Tycker man att vanliga konsumentprodukter som t.ex Ifö/FM Mattson etc är undermåliga så ok, absolut, tyck det.
Jag har aldrig varit med om en läckande Mattson, förutom måndagsexemplar som finns hos alla tillverkare.

Har ett råd till dig;
Köp allt du kan hos Miele, inget annat, så behöver du inte fråga någon om råd.

Investera 70k+ i en hyresrätt...

Tänk också på att när du gjort allt det, med nytt fint kakel, skåp, luckor och golv etc, vilket jag antar är planerat?
Så kommer ditt gamla element och dörrar behöver bytas också, kommer inte passa in alls annars.
Ett tips direkt där är golvvärme och dra bort elementet.

Men då är vi långt bortom 100k väldigt snart.

Inget illa menat alls, bara tänk igenom det noga. Såvida du inte har miljoner på banken, kör på.
Annars skulle jag, personligen, aldrig göra det. Men jag är gammal och grå.
"Standardgrejer" duger rätt långt och du vet aldrig vad som händer i livet, aldrig.
Vet inte hur gammal du är, men mycket kan hända.

Oj vad arg du blev. Jag ställde frågan här om någon hade erfarenhet av uppkopplade vitvaror, kanske någon hittat ett API man kan koda själv mot. Det värsta som kan hända mig i livet har redan hänt. Jag är också gammal och grå men nyfiken på ny teknik och utforska hur man kan använda den. Såg inte en enda Miele-produkt i mitt produktval... Jag är knappast miljonär och har inget behov av det dyraste, däremot det bästa då matlagning och kök är min stora passion. Jag äger inte ens en bil, jag tycker ett bra kök är mer värt för mig. Var och en måste få göra sina egna prioriteringar i livet.

EDIT
Och storköksbranschen är helt efter konsumentsidan när det kommer till smarta kök, prylarna är både stendumma och superdyra, visste inte att Mattson eller Ifö gjorde vitvaror...

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Blandare vill absolut ha kylt kolsyrat vatten som jag är storkonsument av, har just förbrukat min fjärde sodastreamer.
Grohe Blue Professional

Är väldigt nöjd med min, skaffa en stor tub bara.
Det jag saknar är ännu mera kolsyra i vattnet på ”max kolsyra”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregerhawkwind12:

Är väldigt nöjd med min, skaffa en stor tub bara.
Det jag saknar är ännu mera kolsyra i vattnet på ”max kolsyra”.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du den modellen jag länkade? Max kolsyra är ju grundkravet, gör det inte ont när man dricker är det för lite kolsyra är mitt motto.

Permalänk
Medlem

Cool idé! Ser spontant inte nyttan men samtidigt gör jag det...typ, haha. Lycka till med allt iaf lär bli super

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

De jag känner inom vitvarubranschen säger att se till att det iallafall är generation 2 av skåpen, skall tydligagen vara en rejäl förbättring gentemot de vitvaror som finns idag. Med det sagt, så är jag inte helt hundra på vad eller när detta kommer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Har du den modellen jag länkade? Max kolsyra är ju grundkravet, gör det inte ont när man dricker är det för lite kolsyra är mitt motto.

Ja vi har den här hemma.
Då tycker jag absolut att du skall leta reda på ett showroom så du kan testa själv.
Jag gillar smidigheten med stor tank och att vi kan fixa kallt kolsyrat vatten på minimal tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En vettig funktion med kylskåp & frys med invända kameran är att på affären se vad man har och saknar, särskilt om man är en stor familj där matvaror förbrukas stup i kvarten. Iskross är också trevligt. Men saker som att justera temperaturen på avstånd ser jag som risk att någon sabbar eller förstör firmware så att prylen inte ens kan fungera som en vanlig kyl- & frys längre.

Spishäll som styrs på avstånd känns också som ett mardrömsscenario där någon startar den i mitt i natten och så kanske man vaknar upp i himmelen nästa dag. Eller en mikrovågsugn som startas utan något inuti och sedan exploderar och/eller börjar brinna. Vissa prylar skall inte vara uppkopplade mot nätet oavsett hur bekvämt det än må bara. Punkt slut!

Mycket viktig punkt. Hyresvärden kan ha varit din bästa barndomsvän sedan ni föddes men om det inte finns juridiskt överenskommet, påskrivet och klart, så kan detta lika gärna hända TS när han får för sig att flytta. När det gäller mycket pengar så får man se vilka vänner man verkligen har här i livet.

Och något från verkliga livet:

Enkelt stänga av kylarna på Ica – ligger vidöppna på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Oj vad arg du blev. Jag ställde frågan här om någon hade erfarenhet av uppkopplade vitvaror, kanske någon hittat ett API man kan koda själv mot. Det värsta som kan hända mig i livet har redan hänt. Jag är också gammal och grå men nyfiken på ny teknik och utforska hur man kan använda den. Såg inte en enda Miele-produkt i mitt produktval... Jag är knappast miljonär och har inget behov av det dyraste, däremot det bästa då matlagning och kök är min stora passion. Jag äger inte ens en bil, jag tycker ett bra kök är mer värt för mig. Var och en måste få göra sina egna prioriteringar i livet.

EDIT
Och storköksbranschen är helt efter konsumentsidan när det kommer till smarta kök, prylarna är både stendumma och superdyra, visste inte att Mattson eller Ifö gjorde vitvaror...

Jag blev "arg"? Ändå använde jag smileys och skriver i klartext.
Och någon API fråga ser inte jag i första inlägget.

Men jag är arg...ja hujedamej dessa proffskanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

visste inte att Mattson eller Ifö gjorde vitvaror...

Inte jag heller, men det var inte specifikt vitvaror du klagade på. Utan kök
Tror nog de flesta inom branschen så att säga känner till Mattson, särskilt inom kök.

extra citat nedan, för att förtydliga;

Skrivet av Mordekai:

Generellt så jobbar jag med professionella kök så konsumentprodukter är både underpresterande och billiga i mina ögon... Kan ju kanske leda till att jag har lite bättre inköpskanaler också...

Kommer lämna tråden nu, med flera blockeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregerhawkwind12:

Ja vi har den här hemma.
Då tycker jag absolut att du skall leta reda på ett showroom så du kan testa själv.
Jag gillar smidigheten med stor tank och att vi kan fixa kallt kolsyrat vatten på minimal tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Dvs PRO och inte Home?

Permalänk
Medlem

Exakt den undermåliga teknik som aldrig hade accepterats i ett konsumentsystem. Proprietära svindyra lösningar utan säkerhetstänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

De jag känner inom vitvarubranschen säger att se till att det iallafall är generation 2 av skåpen, skall tydligagen vara en rejäl förbättring gentemot de vitvaror som finns idag. Med det sagt, så är jag inte helt hundra på vad eller när detta kommer.

Menar du just Samsung Family hub hur så är det just generation 2.

Permalänk

Hej, Kul med nya saker i köket oavsett så finns det flera märken som har funktionerna du vill ha.
Titta på Siemens Home Connect produkter. Samsung och LG och finns ju med de funktioner du vill ha. Om du vill styra dessa med mobilen ser jag dock en fördel med att ha samma märke och slippa använda flera olika appar. Lycka till

Permalänk
Medlem

Jsg tycker det låter som en kul/lite galen ide att kitta sin hyresrätt, men är du intresserad varför inte. Väntar med spänning på recension av smartheten sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Isdispenser är bara problem, vill inte ha vattenanslutning till Kylfrys.
Jag använder inte is men dricker ca två liter kolsyrat vatten per dygn. jag tror jag är glad om jag kommer under 80k.
Kylfrys ca 23 000:-
Diskamaskin ca 12 000:-
Kompressor/Kolsyreblandare ink installation ca 30 000:- (OBS Pro-modellen)
Spishäll ca 14 000:- (Har hittat en IQ700 som även är uppkopplad)
Ugn 23 000:-

ca 100k räknar med att värden tar ca 25k (fastighetens försäkring gäller)

Generellt så jobbar jag med professionella kök så konsumentprodukter är både underpresterande och billiga i mina ögon... Kan ju kanske leda till att jag har lite bättre inköpskanaler också...

Kul projekt!
Följer det noga. Köpte själv kök för inte så längesedan och valde kylfrys med vatten kopplat samt isdispenser.
Haft det i ett år nu utan problem. Vad är det för problem man får?
Har satt droppbricka under samt en z-wave vattenvarnare som jag kopplat till raspberryn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Kul projekt!
Följer det noga. Köpte själv kök för inte så längesedan och valde kylfrys med vatten kopplat samt isdispenser.
Haft det i ett år nu utan problem. Vad är det för problem man får?
Har satt droppbricka under samt en z-wave vattenvarnare som jag kopplat till raspberryn.

Det vet jag faktiskt inte, däremot har jag fått som svar varför sådana modeller tagits bort ur sortiment varit att det var för många garantireparationer.