Elgiganten - Falsk marknadsföring

Permalänk

Elgiganten - Falsk marknadsföring

Elgiganten är ett riktigt bluff-företag. Går ut med e-mail och information på hemsidan om att Black Friday kampanjen är förlängd men håller inte vad de utlovar angående en av deras mest eftertraktade erbjudanden på LG 65" C9.

Kostar 27 990:- nu istället för 19 990:- och de vägrar att hedra den utlovade prissänkningen.

Falsk marknadsföring eller vad tycker ni om det här beteendet?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24388/lg-65-4k-o...

Sen ska väl inte deras falska timers under produkterna glömmas heller - där det står att erbjudandet går ut vid midnatt,
men när midnatt sedan slår in så ändras timern till midnatt nästkommande dag osv. Rinse and repeat, för att hetsa konsumenter till impulsiva köp. De spelar verkligen ett lågt spel de här typerna.

Permalänk
Medlem

Bra länk
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Håller mig borta från el-giganten sedan 5 år tillbaka.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Vari ligger den falska marknadsföringen? TVn du länkar är slutsåld, och i vanlig ordning så "Erbjudandena gäller så länge lagret räcker.".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hört talas om tillgång och efterfrågan? De tvna som var på kampanj är definitivt slutsålda. Jag satt med en m2 ssd i kundkorgen hos webhallen imorse som de hade sänkt från 2590 till 1190 och skulle i princip trycka på beställ knappen men då hade priset justerats tillbaka till ordinarie även att det fanns 10 kvar i lager ifrån 20 men inte skapar jag en tråd om hur jag ska bojkotta webhallen efter detta. Folk är väldigt känsliga nu förtiden och bashar på företagen så fort de är minsta lilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floristen:

Elgiganten är ett riktigt bluff-företag. Går ut med e-mail och information på hemsidan om att Black Friday kampanjen är förlängd men håller inte vad de utlovar angående en av deras mest eftertraktade erbjudanden på LG 65" C9.

Kostar 27 990:- nu istället för 19 990:- och de vägrar att hedra den utlovade prissänkningen.

Falsk marknadsföring eller vad tycker ni om det här beteendet?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24388/lg-65-4k-o...

Sen ska väl inte deras falska timers under produkterna glömmas heller - där det står att erbjudandet går ut vid midnatt,
men när midnatt sedan slår in så ändras timern till midnatt nästkommande dag osv. Rinse and repeat, för att hetsa konsumenter till impulsiva köp. De spelar verkligen ett lågt spel de här typerna.

Att förlänga black friday erbjudanden är inget fel i sig och jag har inte sett något skrivet om att exakt alla BF erbjudanden skulle förlängas.

Saker tar slut, butiker får bättre priser inför te.x BF av leverantörer/tillverkare och då köps ett visst antal in.
Köps 1000 stycken tv in med ett bättre netto så säljs 1000 stycken till lägre pris på BF, inte 1500 stycken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Företaget köper X antal av produkt Y som under begränsad tid säljs till Z pris. Har inte sett någon bokstavligen uttryckt sig i att man lovar sälja obegränsat antal av produkt Y till Z pris. Företaget köper in ett parti och säljer iväg allt. Då man sålt allt som tillhör batchen så höjs priset till det "ordinarie".

Var har du läst att Elgiganten anger att du får köpa TVn i fråga, till det reducerade priset, till black friday kampanjen avslutas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Hört talas om tillgång och efterfrågan? De tvna som var på kampanj är definitivt slutsålda. Jag satt med en m2 ssd i kundkorgen hos webhallen imorse som de hade sänkt från 2590 till 1190 och skulle i princip trycka på beställ knappen men då hade priset justerats tillbaka till ordinarie även att det fanns 10 kvar i lager ifrån 20 men inte skapar jag en tråd om hur jag ska bojkotta webhallen efter detta. Folk är väldigt känsliga nu förtiden och bashar på företagen så fort de är minsta lilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det väl så att Elgiganten gick ut med att dom skulle förlänga black friday/week p.g.a. alla problem med deras kösystem?

Mig veterligt gick inte Webhallen ut med samma besked?

Mail från elgiganten:

Citat:

KÄNDES DET SÅ HÄR NÄR BLACK FRIDAY STARTADE?
Vi förstår att det var frustrerande när vi hade tekniktrubbel på vår sajt i samband med att Black Friday startade. Vi vill att alla som ville handla ska få chansen att göra det så vi förlänger Black Friday-kampanjen online och i butik hela måndagen.

Och går det att beställa en vara för ett nytt dyrare pris så finns det ingen anledning att det inte skulle gå att beställa för det billigare priset. Om man nu verkligen menade det man skrev i mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Nu var det väl så att Elgiganten gick ut med att dom skulle förlänga black friday/week p.g.a. alla problem med deras kösystem?

Mig veterligt gick inte Webhallen ut med samma besked?

Mail från elgiganten:

Och går det att beställa en vara för ett nytt dyrare pris så finns det ingen anledning att det inte skulle gå att beställa för det billigare priset. Om man nu verkligen menade det man skrev i mailet.

Fortfarande begränsat till dom produkter som är kvar på BF priset. Trist att några missade en bra deal på C9 65" men det betyder inte att det är falsk marknadsföring.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Nu var det väl så att Elgiganten gick ut med att dom skulle förlänga black friday/week p.g.a. alla problem med deras kösystem?

Hur påverkar en förlängning av kampanjen att det är begränsad tillgång på vissa eller alla varor? Är de slutsålda redan innan kampanjen förlängs kommer de rimligtvis vara slutsålda även efter kampanjen förlängs.
Skulle Elgiganten säga: "Nu förlänger vi vår kampanj och här kan ni köpa <en specifik TV-modell> till ett bängbra pris!" och den angivna TVn inte finns att tillgå när kampanjen förlängs skulle det vara falsk marknadsföring, men så har väl inte skett i detta fall?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Hur påverkar en förlängning av kampanjen att det är begränsad tillgång på vissa eller alla varor? Är de slutsålda redan innan kampanjen förlängs kommer de rimligtvis vara slutsålda även efter kampanjen förlängs.
Skulle Elgiganten säga: "Nu förlänger vi vår kampanj och här kan ni köpa <en specifik TV-modell> till ett bängbra pris!" och den angivna TVn inte finns att tillgå när kampanjen förlängs skulle det vara falsk marknadsföring, men så har väl inte skett i detta fall?

De var inte "slutsålda" i någon egentlig mening som skiljer dem från motsvarande produkter som också hade nedsatt pris under den förlängda black friday rean. T.ex. så var 55" C9 också med status "Köpbar online" men "Förväntas i lager i december", precis som 65" C9 i fråga. Även Q90R hade samma status som ligger i motsvarande produktklass. Alla dessa produkter gick att lägga i kundvagnen och genomföra en beställning på - däremot så hade men inte "Black Friday"-priset på 65" C9 också. Det är alltså inte ett konsekvent agerande från Elgiganten.

Så om det står att man förlänger Black Friday erbjudanden ska man väl hålla det också, speciellt om det gäller en av deras mest populära erbjudanden.

Permalänk
Skrivet av oflytbara:

Jag satt med en m2 ssd i kundkorgen hos webhallen imorse som de hade sänkt från 2590 till 1190 och skulle i princip trycka på beställ knappen men då hade priset justerats tillbaka till ordinarie även att det fanns 10 kvar i lager ifrån 20 men inte skapar jag en tråd om hur jag ska bojkotta webhallen efter detta. Folk är väldigt känsliga nu förtiden och bashar på företagen så fort de är minsta lilla...

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så istället lånar du min tråd för att berätta om detta.

Fast nu har väl inte Webhallen gått ut med att du skulle få "Black Friday"-rabatt på den här SSDn just idag.
Du hade nog bara behövt maila dem om vad som hänt så hade de sänkt priset åt dig. Jag har haft några ärenden hos
Webhallen och de har alltid sköt saker riktigt snyggt och till belåtenhet.

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Saker tar slut, butiker får bättre priser inför te.x BF av leverantörer/tillverkare och då köps ett visst antal in.
Köps 1000 stycken tv in med ett bättre netto så säljs 1000 stycken till lägre pris på BF, inte 1500 stycken.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, detta stämmer. Men då ska man inte heller gå ut med falsk information om att Black Friday fortfarande gäller en dag
extra när man inte har tillräckligt med produkter inköpta till rätt netto för att stödja detta.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Fortfarande begränsat till dom produkter som är kvar på BF priset. Trist att några missade en bra deal på C9 65" men det betyder inte att det är falsk marknadsföring.

Så teoretiskt sett skulle de kunna förlänga Black Friday hela året med lockpriser i sina reklamblad, men sälja allt till fullt pris, med ursäkten att det hundratal produkter som var avsedda för Black Friday rean "tyvärr har tagit slut", och detta hade då inte heller varit falsk marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floristen:

De var inte "slutsålda" i någon egentlig mening som skiljer dem från motsvarande produkter som också hade nedsatt pris under den förlängda black friday rean. T.ex. så var 55" C9 också med status "Köpbar online" men "Förväntas i lager i december", precis som 65" C9 i fråga. Även Q90R hade samma status som ligger i motsvarande produktklass. Alla dessa produkter gick att lägga i kundvagnen och genomföra en beställning på - däremot så hade men inte "Black Friday"-priset på 65" C9 också. Det är alltså inte ett konsekvent agerande från Elgiganten.

Så om det står att man förlänger Black Friday erbjudanden ska man väl hålla det också, speciellt om det gäller en av deras mest populära erbjudanden.

Elgiganten har marknadsfört att de som del i sin Black Whatever-kampanj säljer en TV (LG 65" C9) till ett specifikt pris, att detta gäller så långt lagret räcker men längst t.o.m. söndag 20191201.
Därefter har Elgiganten sålt just denna TV till det utsatta priset, så långt lagret räckt, vilket var kortare än slutet av söndagen.

Har jag missuppfattat detta på något sätt?

Att de sedan förlänger sin BW-kampanj, eller att de väljer att fortsätta erbjuda andra modeller till nedsatta priser efter att de sålt slut förändrar inte huruvida de uppfyllt sitt marknadsföringslöfte om LG 65" C9 eller inte.

Du må vara bitter eller tycka de uppför sig inkonsekvent om du vill, men någon falsk marknadsföring rör det sig inte om enligt de uppgifter du lämnat.

Kan för övrigt passa på att tipsa om "Citera flera"-knappen, så slipper du skriva nya inlägg för varje du svarar på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag vill be dig ha is i magen, jag kan nästan garantera att C9 65” kommer att hamna under 20k till mellandagarna. Det gjorde 65” C8 förra året. Till och med 3000kr mindre än under Black Friday.

Tråkigt att det sket sig för dig och jag förstår att det känns surt. Men glöm det där nu, det kommer bara kosta dig massa energi i surhet och bitterhet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Floristen: Jo det kan de göra och det är det gör. Släpp det, för du har inget att hämta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av twit:

Elgiganten har marknadsfört att de som del i sin Black Whatever-kampanj säljer en TV (LG 65" C9) till ett specifikt pris, att detta gäller så långt lagret räcker men längst t.o.m. söndag 20191201.
Därefter har Elgiganten sålt just denna TV till det utsatta priset, så långt lagret räckt, vilket var kortare än slutet av söndagen.

Har jag missuppfattat detta på något sätt?

Att de sedan förlänger sin BW-kampanj, eller att de väljer att fortsätta erbjuda andra modeller till nedsatta priser efter att de sålt slut förändrar inte huruvida de uppfyllt sitt marknadsföringslöfte om LG 65" C9 eller inte.

Du må vara bitter eller tycka de uppför sig inkonsekvent om du vill, men någon falsk marknadsföring rör det sig inte om enligt de uppgifter du lämnat.

Kan för övrigt passa på att tipsa om "Citera flera"-knappen, så slipper du skriva nya inlägg för varje du svarar på.

Jag hittade den knappen, tack för tipset!

Du har nog inte missuppfattat informationen som finns. Dock så har du inte heller hela bilden. Säljare på telefon uppgav även till mig att "Alla" BF-priser fortfarande gäller. Även om så inte vore fallet så är marknadsföringen fortfarande missvisande, eftersom man av oklara anledningar har haft BF-priser på vissa varor som sålt slut i webblagret, men inte på andra. Ditt argument är att de fullföljt sitt löfte, men det beror helt på hur man ser på saken. Om deras löfte var sänkta priser endast när produkterna fortfarande finns i webblager, så betyder det att de också ska ta bort rean på nästan samtliga relevanta produkter i deras BF-kampanj så fort de försvinner ur webblager. Annars har de ju missvisande priser ändå, fast åt andra hållet. Elgiganten har dessutom "lett via exempel" i den här frågan genom att undanta i princip allting i sortimentet från sin egen regel med att BF-priser endast är gällande för produkter i webblager (förutom 65" C9 i fråga). Man kan inte ha det both ways, så att säga. Man kan inte både säga att de inte varit missvisande och hänvisa till samma regel som de uppenbarligen brutit mot under kampanjdagarna.
Allt detta leder ju till att observanta kunder automatiskt kan anta att samma process " rimligtvis borde gälla" även för LG C9 65", eftersom det gäller alla andra produkter i sortimentet.

Sen är det även inkluderat i mitt påstående ang. falsk marknadsföring att Elgiganten använt sig av fake timers _flera dagar i sträck_ på sin hemsida i samband med BF-kampanjen. Tycker du att det också är ok? Eller visar det kanske på en underliggande trend här som kanske inte känns helt geniunt hederlig och i samförstånd med gällande lagar och riktlinjer?

Man kan förslagsvis konsultera punkt sju, citerat ur "Tillkännagivande (2008:487) med anledning av marknadsföringslagen (2008:486)":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

" 7. Oriktigt ange att en produkt kommer att vara tillgänglig enbart under mycket begränsad tid, eller att den kommer att vara tillgänglig enbart på särskilda villkor under en mycket begränsad tid, för att få konsumenten att fatta ett omedelbart beslut utan att ha tillräcklig tid eller möjlighet att fatta ett välgrundat beslut."

Sedan har vi ju det här också -
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea."

"Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."

Skrivet av Specias:

Jag vill be dig ha is i magen, jag kan nästan garantera att C9 65” kommer att hamna under 20k till mellandagarna. Det gjorde 65” C8 förra året. Till och med 3000kr mindre än under Black Friday.

Tråkigt att det sket sig för dig och jag förstår att det känns surt. Men glöm det där nu, det kommer bara kosta dig massa energi i surhet och bitterhet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för dina uppmuntrande ord!

Skrivet av Valonen:

@Floristen: Jo det kan de göra och det är det gör. Släpp det, för du har inget att hämta.

Det finns mycket man kan göra. Det är inte helt uppenbart vad du syftar på - men en sak är klar - de har gjort flera lagöverträdelser här.

Och du har rätt, det finns inget för mig att hämta. Dock räcker det för mig att se dem betala en liten marknadsstörningsavgift för det här.

Permalänk

Här är en till liten scam som elgiganten kör hårt på.

Deras så kallade "Bildoptimering", som i verkligheten inte har något som helst att göra med professionell kalibrering. Dock så ser det verkligen ut som de försöker marknadsföra sin optimering som professionell kalibrering? Undrar hur många kunder de lurat med detta.

https://www.elgiganten.se/cms/bildoptimering/optimering-av-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floristen:

Här är en till liten scam som elgiganten kör hårt på.

Deras så kallade "Bildoptimering", som i verkligheten inte har något som helst att göra med professionell kalibrering. Dock så ser det verkligen ut som de försöker marknadsföra sin optimering som professionell kalibrering? Undrar hur många kunder de lurat med detta.

https://www.elgiganten.se/cms/bildoptimering/optimering-av-di...

Av nyfikenhet. Hur är du så säker på att man ej använder sig av "avancerad teknisk utrustning"? Nu är jag inte insatt i hur professionell kalibrering går till och hur man kan se skillnad på det, kontra någon står och fipplar i inställningarna med fjärrkontrollen.

Dessvärre gräver ju elektronikbranschen sin egna grav i jakten på marknadsandelar. Då mycket säljs till inköpspriser (speciellt black week hysterin). Där den riktiga vinsten görs i samband med sälj av diverse tilläggstjänster. Som till synes kan vara helt onödiga för vissa medans andra betalar gladeligen för slippa göra något själv.

Permalänk

@IMPANI: Så som jag ser det så är det av den enkla anledningen att de inte är ISF-certifierade. Hade tjänsten de erbjuder utförts av certifierad personal så hade givetvis ingen haft problem med detta. Då hade det rört sig om en lite mer seriös kalibreringsmetodik än att arbiträrt applicera inställningar man mätt ur en enstaka TV och/eller nyttjandet av okvaliciferad personal för att utföra en "kalibrering" med undermåliga verktyg för ändamålet.

Med det sagt, så är det väl inget fel i sig på att elgiganten erbjuder en tjänst för "bildoptimering", men det borde dock göras klart och tydligt för konsumenten att det inte rör sig om en äkta bildkalibrering och jag tycker även att då det är en så trivial process så borde de helt enkelt erbjuda tjänsten som en gratis valmöjlighet - god service, helt enkelt, för den som inte vill ställa in sin egen TV

Permalänk
Avstängd

Är de inte någon som funderade på varför Elgiganten valde att förlänga Black Friday och skippade Cybermåndag?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Floristen:

De var inte "slutsålda" i någon egentlig mening som skiljer dem från motsvarande produkter som också hade nedsatt pris under den förlängda black friday rean. T.ex. så var 55" C9 också med status "Köpbar online" men "Förväntas i lager i december", precis som 65" C9 i fråga. Även Q90R hade samma status som ligger i motsvarande produktklass. Alla dessa produkter gick att lägga i kundvagnen och genomföra en beställning på - däremot så hade men inte "Black Friday"-priset på 65" C9 också. Det är alltså inte ett konsekvent agerande från Elgiganten.

Så om det står att man förlänger Black Friday erbjudanden ska man väl hålla det också, speciellt om det gäller en av deras mest populära erbjudanden.

Med stor sannolikhet har de i samarbete med leverantören fått en order med bra priser på, dessa säljs ut under BF för ett specialpris. När den batchen är slut, är också erbjudandet slut. Om affären måste köpa in fler apparater till fullpris är det väl rätt självklart att de inte kan säljas med förlust till dig.

Skrivet av Floristen:

Japp, detta stämmer. Men då ska man inte heller gå ut med falsk information om att Black Friday fortfarande gäller en dag
extra när man inte har tillräckligt med produkter inköpta till rätt netto för att stödja detta.

Av de minst hundratalet artiklar som de hade på BF, så är de väl inte osannolikt att några av dem säljer slut, hade du förväntat dig att den personen du ringer ska sitta och rabbla upp alla artiklar som finns kvar i lager? (Och hur vet du då att de inte hinner ta slut innan du själv ska beställa?). Givetvis får man inte gå ut med en stor BF-annons om man har 1st tv för 1kr.. Men du som kund kan inte heller förvänta dig att de ska finnas ett oändligt antal.

Skrivet av Floristen:

Man kan förslagsvis konsultera punkt sju, citerat ur "Tillkännagivande (2008:487) med anledning av marknadsföringslagen (2008:486)":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

" 7. Oriktigt ange att en produkt kommer att vara tillgänglig enbart under mycket begränsad tid, eller att den kommer att vara tillgänglig enbart på särskilda villkor under en mycket begränsad tid, för att få konsumenten att fatta ett omedelbart beslut utan att ha tillräcklig tid eller möjlighet att fatta ett välgrundat beslut."

Det där handlar ju om specialriktade erbjudanden som bara gäller dig, och bara gäller "just nu". Inte om ett tidsbegränsat erbjudande som gäller alla. (Se MD2011:22)

Skrivet av Floristen:

Sedan har vi ju det här också -
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"De varor och tjänster som reas måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Det är alltså inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater och sälja dem på rea."

De har ju precis som du själv konstaterat fortfarande produkten i lager, så det är inget tillfälligt parti. Att de kommit över en batch till väldigt bra pris inför en kampanj är något helt annat.

Skrivet av Floristen:

"Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris."

Tack för dina uppmuntrande ord!

Det finns mycket man kan göra. Det är inte helt uppenbart vad du syftar på - men en sak är klar - de har gjort flera lagöverträdelser här.

Och du har rätt, det finns inget för mig att hämta. Dock räcker det för mig att se dem betala en liten marknadsstörningsavgift för det här.

Så länge de inte bara har haft ett fåtal produkter inne. Exakt hur många tv-apparater man kan förvänta sig sälja är nog en ekvation som har lite för många frihetsgrader. Jag skulle tro att Elgiganten säkerligen hade över 50+ i lager, så de kan nog har nog uppfyllt sin plikt. Dessutom har man ju här deklarereat att de gäller ett begränsat antal. Kan inte se att de failat här, å än mindre gjort en lagöverträdelse.

Skrivet av Floristen:

Så som jag ser det så är det av den enkla anledningen att de inte är ISF-certifierade. Hade tjänsten de erbjuder utförts av certifierad personal så hade givetvis ingen haft problem med detta. Då hade det rört sig om en lite mer seriös kalibreringsmetodik än att arbiträrt applicera inställningar man mätt ur en enstaka TV och/eller nyttjandet av okvaliciferad personal för att utföra en "kalibrering" med undermåliga verktyg för ändamålet.

De har väl aldrig påstått att de gör en kalibrering enligt någon ISF-certifiering? Skulle tro av alla deras kunder, så är det nog knappt en promille som ens hört talas om en sån certifiering. Har du den typen av förväntningar på ett sånt jobb så ska du nog vända dig till någon som erbjuder den tjänsten. Ordet bildoptimering säger ju faktiskt precis ingenting mer än att någon optimerar på några parametrar, inte alls säkert att de blir på de parametrar du är intresserad av.

Givetvis är de dig fritt att prova lyckan hos rätten, men jag tror knappast att du har en chans att få gehör för dina önskemål där... Men lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floristen:

Elgiganten är ett riktigt bluff-företag. Går ut med e-mail och information på hemsidan om att Black Friday kampanjen är förlängd men håller inte vad de utlovar angående en av deras mest eftertraktade erbjudanden på LG 65" C9.

Kostar 27 990:- nu istället för 19 990:- och de vägrar att hedra den utlovade prissänkningen.

Falsk marknadsföring eller vad tycker ni om det här beteendet?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/24388/lg-65-4k-o...

Sen ska väl inte deras falska timers under produkterna glömmas heller - där det står att erbjudandet går ut vid midnatt,
men när midnatt sedan slår in så ändras timern till midnatt nästkommande dag osv. Rinse and repeat, för att hetsa konsumenter till impulsiva köp. De spelar verkligen ett lågt spel de här typerna.

Vad är lärdomen här? Varor med begränsat antal tar slut på den största rean på året. Jag förstår efter din vecka här på forumet att du hatar Elgiganten och enklast är väl att inte handla där då? Själv har jag slutat jaga produkter så som TV-apparater, processorer och grafikkort då de ofta tar slut tre minuter efter att rean börjat. Då slipper jag bli besviken. Så viktigt är det inte.

Permalänk
Skrivet av Mikael_thn:

Med stor sannolikhet har de i samarbete med leverantören fått en order med bra priser på, dessa säljs ut under BF för ett specialpris. När den batchen är slut, är också erbjudandet slut. Om affären måste köpa in fler apparater till fullpris är det väl rätt självklart att de inte kan säljas med förlust till dig.

Givetvis stämmer detta - som vi konstaterat tidigare i tråden. Men då ska man inte heller gå ut med info om att alla produkter i BF-kampanjen fortfarande säljs till rabbaterat pris (som de gjorde över telefon upprepade gånger). Sen hjälper det inte saken att vissa produkter som är "slut i lager" fortfarande säljs med BF-pris, medan andra inte gör det. Det är min subjektiva uppfattning att det lätt blir förvirrande och missvisande då det inte tydligt framgår vad som gäller, och t.o.m säljarna själva höll med mig om detta.

Skrivet av Mikael_thn:

Av de minst hundratalet artiklar som de hade på BF, så är de väl inte osannolikt att några av dem säljer slut, hade du förväntat dig att den personen du ringer ska sitta och rabbla upp alla artiklar som finns kvar i lager? (Och hur vet du då att de inte hinner ta slut innan du själv ska beställa?). Givetvis får man inte gå ut med en stor BF-annons om man har 1st tv för 1kr.. Men du som kund kan inte heller förvänta dig att de ska finnas ett oändligt antal.

Om de inte anlitat en eller annan savant så är det väl kanske inte det första antagandet jag gör; att personen i fråga ska ha memorerat lagerstatus för hela sortimentet. Däremot kan jag tänka mig att säljaren t.ex. tar fram lagerstatus ur en databas på sin skärm.
Jag vet inte varifrån du fått att jag förväntar mig ett "oändligt antal"? Det säger väl sig självt att en sådan bedrift hade varit omöjlig att uppnå.

Skrivet av Mikael_thn:

Det där handlar ju om specialriktade erbjudanden som bara gäller dig, och bara gäller "just nu". Inte om ett tidsbegränsat erbjudande som gäller alla. (Se MD2011:22)

Så du menar att det är helt ok att använda sig av faketimers för att hetsa kunder till impulsköp, så länge man målsätter alla kunder samtidigt, men inte annars? För det är ju exakt på den punkten jag refererade till det tillkännagivandet.

Oavsett om detta nu är specifikt lagstadgat eller ej, så är det principen som räknas.

Återigen så har du givetvis friheten att inte hålla med mig här.

Skrivet av Mikael_thn:

De har ju precis som du själv konstaterat fortfarande produkten i lager, så det är inget tillfälligt parti. Att de kommit över en batch till väldigt bra pris inför en kampanj är något helt annat.

Ja, det är något helt annat. Det var inte heller någon som sa att det var samma sak.

Skrivet av Mikael_thn:

Så länge de inte bara har haft ett fåtal produkter inne. Exakt hur många tv-apparater man kan förvänta sig sälja är nog en ekvation som har lite för många frihetsgrader. Jag skulle tro att Elgiganten säkerligen hade över 50+ i lager, så de kan nog har nog uppfyllt sin plikt. Dessutom har man ju här deklarereat att de gäller ett begränsat antal. Kan inte se att de failat här, å än mindre gjort en lagöverträdelse.

Vi uppnår egentligen inte så mycket genom att sitta här och spekulera kring huruvida elgiganten hade en adekvat för uppgiften mängd på lager. Det är en tolkningsfråga där vi saknar data. Man kan dock notera att kort efter 65" C9 "sålt slut" så dök helt plötsligt ett nytt erbjudande upp på hemsidan - 65" E9 till ett fasligt ockerpris. Marknadsstrategi.

Skrivet av Mikael_thn:

De har väl aldrig påstått att de gör en kalibrering enligt någon ISF-certifiering? Skulle tro av alla deras kunder, så är det nog knappt en promille som ens hört talas om en sån certifiering. Har du den typen av förväntningar på ett sånt jobb så ska du nog vända dig till någon som erbjuder den tjänsten. Ordet bildoptimering säger ju faktiskt precis ingenting mer än att någon optimerar på några parametrar, inte alls säkert att de blir på de parametrar du är intresserad av.

Vem har påstått att det rör sig om ISF-certifiering? Jag har inte gjort det, elgiganten har inte gjort det, ingen i tråden
har gjort det. Så jag vet inte varför du ens tar upp den frågan ur tomma luften.

Vi kan ju ta mediamarkt som ett exempel på ett företag som erbjuder en ärlig och bra kalibreringstjänst:
https://www.mediamarkt.se/sv/shop/vara-tjanster/akta-bildkali...

Inget mygel eller omkringkrypande av fakta, utan man säger rakt ut som det är - äkta kalibrering som utförs av ISF-certifierade tekniker. (Återigen bara min personliga uppfattning)

Och precis som du säger så är ordet bildoptimering alldeles för diffust definierat för att ens betyda någonting i dessa sammanhang.
Att man säljer sådant som en, i mina ögon, dyr tjänst till "godtrogna" människor. Det är låg nivå.

Skrivet av Mikael_thn:

Givetvis är de dig fritt att prova lyckan hos rätten, men jag tror knappast att du har en chans att få gehör för dina önskemål där... Men lycka till!

Man ska nog inte gå ned på knä inför storföretagen hur lätt som helst. Det är på tiden att vi konsumenter vaknar upp och uppmärksammar vad de egentligen sysslar med.

Permalänk
Medlem

@Specias: Tänkte samma, kände mig bitter över att danskarna fick 65" C9 för 17000 SEK så jag väntar tills priset sänks mer.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Specias: Tänkte samma, kände mig bitter över att danskarna fick 65" C9 för 17000 SEK så jag väntar tills priset sänks mer.

Fint användarnamn.

Ja, man ska nog vänta lite och se vad som händer. Kanske trillar e9 ned på ett fint pris någon dag också.

Permalänk
Medlem

@Floristen: Tror inte vi behöver vara oroliga över att det inte kommer ett bra pris mellandagarna också.

Permalänk

Som vanligt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På Ica kvantum varar black Friday till 23 dec.

Skickades från m.sweclockers.com