Gigabyte släpper världens första instickskort för USB 3.2 Gen 2×2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

USB 3.x 10 Gbit ger en boost till externa SSD, men för att nå nästa nivå av praktisk prestanda så är det snarare latenserna än bandbredden som skulle behöva förbättras.
Bandbredden i en ledningsbana PCIe 4 skulle räcka till bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Tämligen många moderna NVMe-SSDer som inte har några problem att mätta 10gbit/s eller 1.25GB/s minus ev. overhead.

PCIe 3.0 x2 som exempel har en bandbredd på 16gbit/s, så du uppnår ju bara maximalt lite över hälften av det med USB 3.2 gen 2. Med tanke på att standarden för NVMe-SSDer i dag ser ut att vara 3.0 x4 om man kikar på antalet produkter som är listade på prisjakt så är USB 3.2 gen 2x2 välkommet i brist på snabbare överföringshastigheter. Visst hade även lägre latenser varit uppskattade, men bandbredden räcker fortfarande inte till för dagens SSDer.

Googlade fram en artikel där Tomshardware har jämfört några aktuella modeller, och även de billigaste modellerna uppnår sekventiella överföringshastigheter över vad USB 3.2 gen 2 (10gbit/s) klarar.

EDIT: Precis som @sweisdapro nämnde, skyller på att jag inte hade refreshat sidan. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jag har använt mig av/lekt med en extern NVMe disk i ett halvår och har testat i både 5 och 10 Mbit läge. Problemet är att NVMe som har lägre latenser än SATA får kikhosta när det tvingas rätta sig efter USB-protokollet som är mycket mer trögrott än SATA. Om man nu inte mest skall ha en NVMe disk till att skyffla stora filer förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jo jag har använt mig av/lekt med en extern NVMe disk i ett halvår och har testat i både 5 och 10 Mbit läge. Problemet är att NVMe som har lägre latenser än SATA får kikhosta när det tvingas rätta sig efter USB-protokollet som är mycket mer trögrott än SATA. Om man nu inte mest skall ha en NVMe disk till att skyffla stora filer förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, USB är en mångsidig buss, men inte alltid särskilt effektiv. Och då har ändå förbättringar gjorts genom åren (minns när UASP introducerades, det blev en jäkla förbättring jämfört med BOT), så förhoppningsvis går det att förbättra även den aspekten framöver. Med tanke på hur trögt det något mer effektiva Thunderbolt (inte konstigt då det i praktiken är en PCIe-länk) varit vad gäller marknadsgenomslag så känns det som att det inte kommer ersätta USB, inte än på ett tag i alla fall. Vi får väl se hur utvecklingen av USB 4 och eventuella iterationer kommer se ut med.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skaffade nyligen en Asus ROG Strix Arion (M. 2-kabinett med snabbaste USB-anslutningen, vad den nu heter nuförtiden) med en Intel 660P i, och döm till min stora förvåning när mitt X570 Aorus Master för nära 5000 spänn inte har någon sådan port.

Lite blåst kände man sig, men vad gäller att ladda spel och nedladdningshastigheter spelar det föga roll.
Men förflyttning av filer på 50GB+ hade väldigt gärna fått ta en tredjedel av tiden när man ibland har busstider att passa.

Skrivet av mkk:

Jo jag har använt mig av/lekt med en extern NVMe disk i ett halvår och har testat i både 5 och 10 Mbit läge. Problemet är att NVMe som har lägre latenser än SATA får kikhosta när det tvingas rätta sig efter USB-protokollet som är mycket mer trögrott än SATA. Om man nu inte mest skall ha en NVMe disk till att skyffla stora filer förstås.

Ja det är fantastiskt för spel/torrentlagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Skaffade nyligen en Asus ROG Strix Arion (M. 2-kabinett med snabbaste USB-anslutningen, vad den nu heter nuförtiden) med en Intel 660P i, och döm till min stora förvåning när mitt X570 Aorus Master för nära 5000 spänn inte har någon sådan port.

Lite blåst kände man sig, men vad gäller att ladda spel och nedladdningshastigheter spelar det föga roll.
Men förflyttning av filer på 50GB+ hade väldigt gärna fått ta en tredjedel av tiden när man ibland har busstider att passa.

Ja det är fantastiskt för spel/torrentlagring.

Ett X570 Aorus Master har 2s USB 3.2 Gen 2 (10gbit/s) med USB-C-anslutning. En port internt till frontpanel och en på bakpanelen.
"1 x USB Type-C™ port with USB 3.2 Gen 2 support, available through the internal USB header" och "1 x USB Type-C™ port on the back panel, with USB 3.2 Gen 2 support"
Och med tanke på att kabinettet max stödjer just USB 3.2 gen 2 (10gbit/s) borde det fungera så väl som möjligt i den konfigurationen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pettson88:

Ett X570 Aorus Master har 2s USB 3.2 Gen 2 (10gbit/s) med USB-C-anslutning. En port internt till frontpanel och en på bakpanelen.
"1 x USB Type-C™ port with USB 3.2 Gen 2 support, available through the internal USB header" och "1 x USB Type-C™ port on the back panel, with USB 3.2 Gen 2 support"
Och med tanke på att kabinettet max stödjer just USB 3.2 gen 2 (10gbit/s) borde det fungera så väl som möjligt i den konfigurationen.

Alltså, jag tycker mig kunna läsa mig till just det också.

På hemsidan står det att det finns, på prisjakt står det att det inte finns.
På baksidan moderkortet ser jag:
4x USB 2.0 (svarta, ingen text)
2x USB 3.0 (en vit BIOS-markerad, och en blå textmarkerad 3.0)
2x USB 3.1 (röda, textmarkerade)
1x USB-C (textmarkerad med 3.1) och 1x USB 3.1 (röd och textmarkerad)

Så jag kan för mitt liv inte lista ut vilken som kan tänkas vara 10Gb/s-porten.
Får intrycket av att jag får som högst drygt 600MB/s i skrivhastighet oavsett vilken port jag använder. Kabinettet har C-port, men medföljde sladdar för både C och ordinarie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Alltså, jag tycker mig kunna läsa mig till just det också.

På hemsidan står det att det finns, på prisjakt står det att det inte finns.
På baksidan moderkortet ser jag:
4x USB 2.0 (svarta, ingen text)
2x USB 3.0 (en vit BIOS-markerad, och en blå textmarkerad 3.0)
2x USB 3.1 (röda, textmarkerade)
1x USB-C (textmarkerad med 3.1) och 1x USB 3.1 (röd och textmarkerad)

Så jag kan för mitt liv inte lista ut vilken som kan tänkas vara 10Gb/s-porten.
Får intrycket av att jag får som högst drygt 600MB/s i skrivhastighet oavsett vilken port jag använder. Kabinettet har C-port, men medföljde sladdar för både C och ordinarie.

Problemet är just som tidigare nämnts i tråden att namnschemat för USB 3.x har ändrats (och krånglats till) av USB-IF, i praktiken innebär det:

USB 3.0 = USB 3.2 Gen 1 (5gbit/s)
USB 3.1 = USB 3.2 Gen 2 (10gbit/s)
USB 3.2 (hann dock i princip aldrig användas i produkter innan namnändringen till "riktiga"/nuvarande USB 3.2 specen) = USB 3.2 Gen 2x2 (20gbit/s)

Med tanke på att USB 3.2 och namnändringarna har implementerats under året 2019 är det sannolikt anledningen att resterna finns kvar i produkter. Själva namnändringen känns varken genomtänkt eller planerad, så jag klandrar inte direkt ex. Gigabyte för att inte ha hunnit med att få med de nya namnen i produkter som släppts i år. Det finns mycket referenser kvar till de gamla namnen lite överallt, så väl i mjukvara som hårdvara.
Förhoppningsvis är USB-IF inte lika klantiga med USB 4 ("USB4"), som är på väg.

Manualen för ditt moderkort hann dock uppdateras, så där tydliggörs lite mer:
1 x USB Type-C™ port, with USB 3.2 Gen 2 support
2 x USB 3.2 Gen 2 (Note 1)/Gen 1 Type-A ports (red)

Med andra ord, USB-C-porten och de två röda USB-A-portarna på bakpanelen av ditt moderkort stödjer USB 3.2 Gen 2.
Däremot kan prestandan även med UASP (det är med stor sannolikhet aktiverat, men du kan dubbelkolla med ex. CrystalDiskInfo) vara under förväntan, då det tyvärr är en hyfsad overhead när man kör USB-baserad lagring. Sen kan det också ha med drivrutiner eller kablar att göra, som gör att link rate går ner till USB 3.0/3.2 Gen 1.

Jag vet att det går att kolla med AIDA64, kommer inte på rak arm på något annat sätt att säkerställa hur anslutningen ser ut.

Visa signatur