Permalänk

9900k Turbo boostar inte

Hej

Som rubrik, min 9900k boostar inte. Den ligger på sin basfrekvens 3,6Ghz hela tiden. Även vid stresstester.
Får 368p i Cinebench R20 Single core, och 3614p i Multi core. Spelar ingen roll om jag kör, MSI Afterburner, aktivitetshanterarens övervakning, HW monitor. Det står bara max speed 3,6Ghz.

Kan det vara något i bios?
Datorn är ny, 2 månader, från webhallen custom config. Inte överklockad eller nåt. Utan det har nog varit så här från början. Enda jag gjort i bios, sen jag fick den. Var att ställa om RAM till XMP 3200mhz.

CPU : Intel 9900k
Kyln: Corsair Hydro H115i Pro RGB
MK : Asus ROG STRIX Z390-E Gaming (Wi-Fi)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz
PSU: Corsair HX 850 80+ Platinum
GPU: MSI 2060 Super Armour
C: : Samsung 860 EVO 1TB
Låda: Phanteks Eclipse P600S
3 st sekundära HDD diskar
Windows 10 Retail 64-bit

Experterna finns här. Hoppas det går att lösa. Utan att skicka in den till Webhallen igen.

Tack på förhand

Edit: Den går inte varmare än drygt 50 grader, heller på någon kärna.

@tvelander
@JonasT
@Kenneth

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Bör vara någon biosgrej?
När jag nu körde Asus egen öveklockning i Bios. Så gick den upp i 4,7Ghz på alla kärnor. Cinebench R20 ökade SC till 484, och MC till 4709. Med alla game launchers, spotify, och lite annat i bakgrunden. Dom var på även vid tidigare test. Nu stod det även i Afterburner 4,7Ghz.

Men varför boostar den inte över huvud taget, när jag inte kör ASUS egen bios grej?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@kallandes: Har du uppdaterat till senaste BIOS på moderkortet? Jag har sett en del som haft det problemet och löste det med just en BIOS-uppdatering.

Permalänk
Skrivet av perost:

@kallandes: Har du uppdaterat till senaste BIOS på moderkortet? Jag har sett en del som haft det problemet och löste det med just en BIOS-uppdatering.

Nä, jag har inte gjort någonting. Men den har ju varit ute i över ett år nu? Ska gå in i bios och kolla version!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Experterna finns här. Hoppas det går att lösa. Utan att skicka in den till Webhallen igen.

Ska vi nog lösa.
In i bios och dra upp Vcore till 1.3v
Testa dina program igen, bättre?
Sänk tills den inte boostar.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera bios så löser det sig

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ska vi nog lösa.
In i bios och dra upp Vcore till 1.3v
Testa dina program igen, bättre?
Sänk tills den inte boostar.

Har aldrig använt ett modernt bios förut. Hade en X58 Nehalem innan. Så hur drar jag upp Vcore? Den verkar ligga runt, eller lite drygt 1.0 nu. i bios.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Uppdatera bios så löser det sig

Blir inte klok på vilket bios jag har.

I ez mode (enkla läget) står det: Bios Ver. 1105

I Advanced mode. Står det: Version 2.20.1271

Vad gäller???

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Uppdatera bios så löser det sig

Nej, det kommer det inte att göra, högst förvånande om så vore fallet från ett Asus Z390.

Ett Z370 tar en 9900k, med bios update. Men ett Z390 ska inte behöva en update för detta problemet.

TS:
Testa kör en "optimized default" i bios.
Annars skulle jag ladda på med spänning både här och där, du har bra moderkort och bra kylare.
Under en kort test får du svaret rätt snabbt.
Sedan sänker du till du får sämre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Blir inte klok på vilket bios jag har.

I ez mode (enkla läget) står det: Bios Ver. 1105

I Advanced mode. Står det: Version 2.20.1271

Vad gäller???

1105 verkar ju helt osannolikt, inte ens listat som en launch BIOS?
Senaste bios för ditt mobo är, om du skrivit rätt i ditt första inlägg, v1302.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-E-GAMING/...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nej, det kommer det inte att göra, högst förvånande om så vore fallet från ett Asus Z390.

Ett Z370 tar en 9900k, med bios update. Men ett Z390 ska inte behöva en update för detta problemet.

TS:
Testa kör en "optimized default" i bios.
Annars skulle jag ladda på med spänning både här och där, du har bra moderkort och bra kylare.
Under en kort test får du svaret rätt snabbt.
Sedan sänker du till du får sämre resultat.

Nu är det stora problemet att jag drog igång ASUS egen AI överklockning. Som jag tycker att jag har stängt av. Men nu är den uppe i 4,8Ghz över alla kärnor, hela tiden. Den mätare jag slog på, har jag stängt av. Och startat om. Men den går i 4.8 utan belastning på alla kärnor just nu. Den började på 4,7. Förvisso bara med 52 grader på varmaste kärnan, men ändå.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Falcon:

1105 verkar ju helt osannolikt, inte ens listat som en launch BIOS?
Senaste bios för ditt mobo är, om du skrivit rätt i ditt första inlägg, v1302.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-E-GAMING/...

Får gå in i bios och kolla igen. Men jag har fotat av bios. Och det står tydligt: ROG STRIX Z390-E GAMING BIOS Ver. 1105

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nu är det stora problemet att jag drog igång ASUS egen AI överklockning. Som jag tycker att jag har stängt av. Men nu är den uppe i 4,8Ghz över alla kärnor, hela tiden. Den mätare jag slog på, har jag stängt av. Och startat om. Men den går i 4.8 utan belastning på alla kärnor just nu. Den började på 4,7. Förvisso bara med 52 grader på varmaste kärnan, men ändå.

Har du Asus mjukvara installerad, Asus AI Suite ?
Ta bort den direkt i såfall, riktigt mög(skit).

Skrivet av kallandes:

Får gå in i bios och kolla igen. Men jag har fotat av bios. Och det står tydligt: ROG STRIX Z390-E GAMING BIOS Ver. 1105

Finns en senare BIOS-version, 1302, jag länkade sidan till dig ovan.
Den kommer till 99% inte hjälpa dig att få max boost dock, eftersom du har ett Z390.
Hade du haft ett Z370 så möjligtvis, men Z390 bios är optimerade för 9900k redan.

Jag skulle göra så här:
1. Avinstallera Asus AI Suite, om du har det installerat.
2. Dra in en "optimized default" i BIOS.
3. Testa, vad händer? Återkom.

Bra också om du kan se spänningen, så en download av CPU-Z, vore bra.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Temp kollar du med fördel via Core Temp. Riktigt bra program.
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Har du Discord och vill ha direkthjälp, skicka PM.

Permalänk
Medlem

@kallandes:

Du har inte strömsparläge aktiverat i windows eller bios?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Har du Asus mjukvara installerad, Asus AI Suite ?
Ta bort den direkt i såfall, riktigt mög(skit).

Finns en senare BIOS-version, 1302, jag länkade sidan till dig ovan.
Den kommer till 99% inte hjälpa dig att få max boost dock, eftersom du har ett Z390.
Hade du haft ett Z370 så möjligtvis, men Z390 bios är optimerade för 9900k redan.

Jag skulle göra så här:
1. Avinstallera Asus AI Suite, om du har det installerat.
2. Dra in en "optimized default" i BIOS.
3. Testa, vad händer? Återkom.

Bra också om du kan se spänningen, så en download av CPU-Z, vore bra.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Temp kollar du med fördel via Core Temp. Riktigt bra program.
https://www.alcpu.com/CoreTemp/

Har du Discord och vill ha direkthjälp, skicka PM.

Har inte ASUS AI Suite instalerad.
Utan det är ASUS 5 way optimization som verkar spöka. Jag drog igång den. Det står i bios att den har som target 5Ghz. Den försöker öka hela tiden. Jag får inte av skiten. Så just nu går den med 4,8Ghz hela tiden, på alla kärnor.

Så innan jag stängt av den, är det svårt att testa andra saker kring boosten alla fall.

Ska kolla "optimized default" i bios, och testa

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

@kallandes:

Du har inte strömsparläge aktiverat i windows eller bios?

bra fråga, ska kolla. Återkommer!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ska kolla "optimized default" i bios, och testa

Ja testa det och återkom.
Tanka också ner CPU-Z så vi kan se vilken spänning den laddar med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Nej, det kommer det inte att göra, högst förvånande om så vore fallet från ett Asus Z390.

Ett Z370 tar en 9900k, med bios update. Men ett Z390 ska inte behöva en update för detta problemet.

TS:
Testa kör en "optimized default" i bios.
Annars skulle jag ladda på med spänning både här och där, du har bra moderkort och bra kylare.
Under en kort test får du svaret rätt snabbt.
Sedan sänker du till du får sämre resultat.

@Falcon

Klart z390 tar en 9900k och det va inte problemet.
En uppdatering av bios löser många buggar och en av buggarna med tidigt bios va problem med boost.

Så biosuppdatering kommer lösa TS problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

1105 verkar ju helt osannolikt, inte ens listat som en launch BIOS?
Senaste bios för ditt mobo är, om du skrivit rätt i ditt första inlägg, v1302.
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-E-GAMING/...

Varför är det "osannolikt"?

Installera om Windows - sätt bios inställningar på stock - sätt xmp - löst.........

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Varför är det "osannolikt"?

Installera om Windows - sätt bios inställningar på stock - sätt xmp - löst.........

Ja det har jag ju redan sagt...

Osannolikt därför att de brukar lista "launch bios" på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Falcon

Klart z390 tar en 9900k och det va inte problemet.
En uppdatering av bios löser många buggar och en av buggarna med tidigt bios va problem med boost.

Så biosuppdatering kommer lösa TS problem.

Ok. Verkar konstigt när detta var löst redan vid Z370. Men vi kör på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@Falcon

Klart z390 tar en 9900k och det va inte problemet.
En uppdatering av bios löser många buggar och en av buggarna med tidigt bios va problem med boost.

Så biosuppdatering kommer lösa TS problem.

Bios update kommer inte göra ett skit, han kör ju nästan redan med den senaste..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ja testa det och återkom.
Tanka också ner CPU-Z så vi kan se vilken spänning den laddar med.

CPU-Z har jag igång. Men jag får inte bort AI överklockningen. Den ligger och hoppar mellan 4,7-4,8Ghz i CPU-Z utan belastning just nu. Core voltage hoppar i takt med frekvens. Men under 1 minuts observation så låg den aldrig över 1,2 V

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Nån ASUS bios expert, som vet hur jag stänger av AI överklockningen? Jag ville ju att den skulle boosta, förvisso. Men inte hela tiden, på alla kärnor. Den som gapar över mycket, får oftast ja ni märker själva

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Nån ASUS bios expert, som vet hur jag stänger av AI överklockningen? Jag ville ju att den skulle boosta, förvisso. Men inte hela tiden, på alla kärnor. Den som gapar över mycket, får oftast ja ni märker själva

Du har ju redan fått svaret. Sätt bios på default.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Build date and time för bios: 06/06/19 står det i bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robalm:

Bios update kommer inte göra ett skit, han kör ju nästan redan med den senaste..

@robalm

Grabben har samma bräda och cpu och det löste sig för han när vi mosade in nyaste bios.
Hade ochså problem med att den inte boosta.

Permalänk
Skrivet av robalm:

Du har ju redan fått svaret. Sätt bios på default.

Antar att ASUS experten kan berätta hur jag gör det? För det är väl det enda, jag själv har försökt göra. En ganska duktig stund nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@robalm

Grabben har samma bräda och cpu och det löste sig för han när vi mosade in nyaste bios
Hade ochså problem med att den inte boosta.

Ändringarna för hans bios vs den nya är "stabilitet och stöd för i9KS" (stöd för KS är inte listat).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

Hej

Som rubrik, min 9900k boostar inte. Den ligger på sin basfrekvens 3,6Ghz hela tiden. Även vid stresstester.
Får 368p i Cinebench R20 Single core, och 3614p i Multi core. Spelar ingen roll om jag kör, MSI Afterburner, aktivitetshanterarens övervakning, HW monitor. Det står bara max speed 3,6Ghz.

Kan det vara något i bios?
Datorn är ny, 2 månader, från webhallen custom config. Inte överklockad eller nåt. Utan det har nog varit så här från början. Enda jag gjort i bios, sen jag fick den. Var att ställa om RAM till XMP 3200mhz.

CPU : Intel 9900k
Kyln: Corsair Hydro H115i Pro RGB
MK : Asus ROG STRIX Z390-E Gaming (Wi-Fi)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz
PSU: Corsair HX 850 80+ Platinum
GPU: MSI 2060 Super Armour
C: : Samsung 860 EVO 1TB
Låda: Phanteks Eclipse P600S
3 st sekundära HDD diskar
Windows 10 Retail 64-bit

Experterna finns här. Hoppas det går att lösa. Utan att skicka in den till Webhallen igen.

Tack på förhand

Edit: Den går inte varmare än drygt 50 grader, heller på någon kärna.

@tvelander
@JonasT
@Kenneth

Uppdatera bios till senaste och sen kolla så intel speed step är på och turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240