Permalänk
Medlem

Hjälp eftersöktes angående router.

Hej, våran router vi fick av ComHem för 5 år sen har slutat fungerat, knappen för power har gått sönder.

Så nu ska jag iväg och köpa en ny, men har aldrig köpt en egen så vet inte vad som är bra att ha.

Jag har 250 Mbit bredband och bor i en 1a.

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Hej, våran router vi fick av ComHem för 5 år sen har slutat fungerat, knappen för power har gått sönder.

Så nu ska jag iväg och köpa en ny, men har aldrig köpt en egen så vet inte vad som är bra att ha.

Jag har 250 Mbit bredband och bor i en 1a.

EdgeRouter X för dryga 600:- är ett väldigt bra klipp. Tar en liten stund att sparka igång, men finns mycket bra handbok på tillverkarens hemsida och är väldigt liten. Den har dock ingen integrerad wifi, så är det något du behöver så skulle du få köpa en AP också. Dock så skulle jag säga att det är en bra prisbild, för då får du två saker som verkligen är dedikerade till det dom används.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

EdgeRouter X för dryga 600:- är ett väldigt bra klipp. Tar en liten stund att sparka igång, men finns mycket bra handbok på tillverkarens hemsida och är väldigt liten. Den har dock ingen integrerad wifi, så är det något du behöver så skulle du få köpa en AP också. Dock så skulle jag säga att det är en bra prisbild, för då får du två saker som verkligen är dedikerade till det dom används.

Vill gärna vara ha en trådlös router direkt 😊 Nåt som är bara att plugga in och köra! Den vi har är någon Netgear.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Vill gärna vara ha en trådlös router direkt 😊 Nåt som är bara att plugga in och köra! Den vi har är någon Netgear.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här kanske?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2037634

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

AC68U är hyfsad bra ifall man tittar på vad den kostar.

Själv bor jag parhus 140kvm och skaffade ett AC88U otroligt nöjd med köpet.

GL!

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du inte ett docsismodem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det lagar du väl själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver du inte ett docsismodem ?

Ingen aning, vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande har comhem och inte vill investera i en värre modell tillhandahåller säkert comhem en utbytesenhet gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Om du fortfarande har comhem och inte vill investera i en värre modell tillhandahåller säkert comhem en utbytesenhet gratis.

Det gjorde dem inte, utan vill att jag ska binda mig i 12 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Hedersmedlem

Planerar du byta leverantör då i närtid, eller? Annars är det väl bara att hoppa på 12 månader och gratis modem/router.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Planerar du byta leverantör då i närtid, eller? Annars är det väl bara att hoppa på 12 månader och gratis modem/router.

De har nyligen installerat Fibernätverk hos oss som vi tänkte skaffa senare.
Så jag tänkte bara springa in på Media Markt (eftersom jag har presentkort där) och köpa något billigt tillsvidare. Tror du det finns något som fungerar hyffsat under 1000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5404609/asus-rt-ac68u-aimesh-ac19...

en ny kostar inte så mycket mer och du kan hämta den i butiken om du bor kvar i GTB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonbulbo:

Det gjorde dem inte, utan vill att jag ska binda mig i 12 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du behöver ju även ett modem för att hantera signalerna från Comhem, så att bara köpa en router kommer inte hjälpa dig om din comhem-enhet inte fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vonbulbo:

Ingen aning, vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det modem som behövs för att ansluta sig mot kabeltvnätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt. Var ett dåligt råd av mig ovan. Du måste ha en router som har en port för Comhems något egna Fibercoax kabel. Det är kabeln med en pinne som ska skruvas in. Det har inte routern som jag länkade till.

Antingen så får du bli kund hos comhem med bindningstid och få en ny router, eller byta bredbandsleverantör till någon som använder vanlig kontakt. Tror inte jag har kollat in någon router med fiberkoax port.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Ber om ursäkt. Var ett dåligt råd av mig ovan. Du måste ha en router som har en port för Comhems något egna Fibercoax kabel. Det är kabeln med en pinne som ska skruvas in. Det har inte routern som jag länkade till.

Antingen så får du bli kund hos comhem med bindningstid och få en ny router, eller byta bredbandsleverantör till någon som använder vanlig kontakt. Tror inte jag har kollat in någon router med fiberkoax port.

Jag använder inte kabel-tv längre hos ComHem, utan kör endast streaming behövs det fiberkoax då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem

Somsagt, om du har Docsis "Tre hål i väggen" måste du ha Comhems bredbandsrouter, eller hitta en annan router som stödjer tekniken
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-...

Jag har en fungerande Comhem-router som är oanvänd sen flytt, du kan få den för en tjuga (tyvärr tror jag frakten isf går på 63 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Somsagt, om du har Docsis "Tre hål i väggen" måste du ha Comhems bredbandsrouter, eller hitta en annan router som stödjer tekniken
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-...

Jag har en fungerande Comhem-router som är oanvänd sen flytt, du kan få den för en tjuga (tyvärr tror jag frakten isf går på 63 kr).

Det låter absolut intressant. Skicka PM till mig så kan vi lösa det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Somsagt, om du har Docsis "Tre hål i väggen" måste du ha Comhems bredbandsrouter, eller hitta en annan router som stödjer tekniken
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberkoax-...

Jag har en fungerande Comhem-router som är oanvänd sen flytt, du kan få den för en tjuga (tyvärr tror jag frakten isf går på 63 kr).

Du bor möjligtvis inte i Göteborg eller i närheten? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming| Intel Core i7-9700k 8 kärnor/ 8 Trådar| Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB 3200Mhz|ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151| Be Quiet! Pure Rock| Corsair Gaming M65 PRO RGB FPS Mouse| RAZOR Ornata Chroma| Corsair Gaming MM800 RGB Polaris| AOC 27" LED I2757FH

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Irre:

Det lagar du väl själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör man det? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord