Nytt kök med smarta funktioner

Permalänk
Medlem

Nytt kök med smarta funktioner

Ska få nytt kök i min hyresrätt och har möjlighet att påverka utrustningen. Jag vill ju helst ha saker som är online på något sätt. Har någon erfarenhet av detta eller till och med dessa produkter? Övriga synpunkter?

Kyl/Frys, kan vara hur hög som helst (3 meter) men maxbredd 60.
Samsung Family Hub 2.0 RB38M7998S4

Diskmaskin, hade helst sett 45cm bred men hittar ingen bra som dessutom är uppkopplad, underbyggd.
Bosch Serie 8 SMU88TS06S

Blandare vill absolut ha kylt kolsyrat vatten som jag är storkonsument av, har just förbrukat min fjärde sodastreamer.
Grohe Blue Professional

Nu verkar det som min 700mm gasspis inte får plats och värden gärna ser en avveckling av gas, hittade ingen induktion med termostat som var uppkopplad, väljer termostat över uppkopplad i detta fallet. Edit: Hittad uppkopplad version.
iQ700 Induktionshäll

För ugnen står det mellan två som har "FullSteam"
Neff N90 B47FS22H0
och
Bosch Series 8 HSG856XC6

Nackdelen är att Boschen inte verkar finnas i rostfritt, dessutom har min bror Neffen och är mycket nöjd.

Och ja trots prisjakt att prisjakt saknar en del går alla dessa saker att få tag på. Återstår en kåpa/fläkt/filter då min nuvarande passiva lösning inte fungerar vid matlagning.

EDIT2: Siemens, Bosch och Neff använder alla samma uppkopplingstekning, Home Connect. Ingen av dessa gör kylfrys som är lika bra som Samsungs.

EDIT3: Matchande köksfläkt
Siemens IQ700

Nuvarande kök, sanering efter översvämning

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag aldrig bott i hyresrätt men har man verkligen en sån frihet gällande renoveringar och liknande eller är detta en väldigt generös hyresvärd? Som fastighetsägare känns det som det vore lite dumt om alla hade väldigt unika kök, samt att det väl är dom som isf är ansvariga för att prylarna fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag aldrig bott i hyresrätt men har man verkligen en sån frihet gällande renoveringar och liknande eller är detta en väldigt generös hyresvärd? Som fastighetsägare känns det som det vore lite dumt om alla hade väldigt unika kök, samt att det väl är dom som isf är ansvariga för att prylarna fungerar.

Jag kommer få pynta för mellanskillnaden, men ja detta är nog ändå unikt. En av de få små privatvärdar som finns kvar i Stockholm. Men översvämningen i sig var värdens fel pga dåligt underhållna avloppsstammar. Detta trots att jag flaggat för detta.

Permalänk
Medlem

Kylskåp/frys påminner om "Silicon Valley: Hacked fridge"-avsnittet

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga så stor koll på alla grejer du länkat. Men det verkar som att Bosch's prylar styrs genom någon egen app så kanske är smart att ta allt från samma tillverkare så du slipper en app per apparat.

Permalänk
Medlem

Hyresrätt. Då kommer du ju inte få behålla något utav allt detta om du flyttar, och du kommer ändå betala en rejäl slant antar jag då det skiljer sig rejält i pris mellan deras standard saker och detta antar jag.

Låter ju som en dålig deal

Visste inte Grohe hade kolsyrat vatten system med kran dock, coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hyresrätt. Då kommer du ju inte få behålla något utav allt detta om du flyttar, och du kommer ändå betala en rejäl slant antar jag då det skiljer sig rejält i pris mellan deras standard saker och detta antar jag.

Låter ju som en dålig deal

Visste inte Grohe hade kolsyrat vatten system med kran dock, coolt

Beror ju på när han flyttar och om vitvarorna fortfarande blir uppdaterade... Och om diskmaskinen är en del av ett nordkoreanskt botnet eller inte...

Hyresvärden ser väl en möjlighet att kunna höja hyran till en möjlig nästa boende, men om kylskåpet inte gör något annat än visar olämpliga annonser pga av att en bug inte fixas....

Permalänk
Medlem

Tänk på att fläkt osv måste vara passiv, alternativt fläkt som tar ut luften i köket å inte via ventilation. Iom att det annars kommer påvärka ventilation i hela byggnaden.

Eller ja risken är stor för det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Grymt att behöva skrota vitvarorna efter några år eftersom mjukvaran inte uppdateras längre

Att ha ugnen uppkopplad kan jag se nytta med, till viss del kylskåpet med, men diskmaskinen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det ser verkligen ut som att köket behövde en renovering. Redan innan översvämningen.

Ser ut att vara fina grejer. Personligen undviker jag dock tex Kyl/frys med stor display på framsidan, pga att den blir föråldrad fort. När jag köper något sånt vill jag ju nog ha den i åtminstone 10-15 år.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptiskt till allt med online, hur kommer det där stödjas om 10 år?

Är det något öppet API?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter galet att investera i vitvaror för 20-30+ tusen till en hyresrätt men men.
Tycker de flesta smarta funktioner bara är extra krims krams.
Skaffa en kyl/frys som har isdispenser iaf. Det är det enda som imponerat mig och är användbart.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Låter galet att investera i vitvaror för 20-30+ tusen till en hyresrätt men men

20-30k 😁
Dubbla, minst, bara Groheblandaren med lite tillbehör är 15k.
Märkligt håller jag med om.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har uppkopplade kyl/frys Tvätt/tork men totalt värderlöst igentligen, nu fastnade jag just för dessa modeller men inget jag skulle betala extra för

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om de som är negativa utan kör du på. Folk lägger 14k på en Iphone eller ett 2080ti som inte kommer vara värt mycket efter 5-10år.
Ska bli intressant att se resultatet sen!

Permalänk
Medlem

Kan du motivera varför du vill

Skrivet av Mordekai:

Ska få nytt kök i min hyresrätt och har möjlighet att påverka utrustningen. Jag vill ju helst ha saker som är online på något sätt. Har någon erfarenhet av detta eller till och med dessa produkter? Övriga synpunkter?

? För det låter som du inte har en aning om varför du vill betala extremt mycket pengar på detta. Smarta funktioner som kolsyran och termometrar och sånt är absolut värt pengarna men vad vill du att din kyl ska göra? Visa reklam? Eller vad ska spishällen göra online?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Fast då äger man den produkten. Här är det en hyresrätt och hen kommer inte äga vitvarorna utan om hen flyttar är det tough luck.

Blandaren ser intressant ut däremot, kanske tittar mer på en liknande lösning när det blir dags för renovering själv.

Permalänk
Medlem

Du är galen som investerar så mycket i en hyresrätt. Bortkastade pengar i mina ögon, speciellt med vilka prylar du länkat. 24 papp för en ugn? Kom igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan du motivera varför du vill ? För det låter som du inte har en aning om varför du vill betala extremt mycket pengar på detta. Smarta funktioner som kolsyran och termometrar och sånt är absolut värt pengarna men vad vill du att din kyl ska göra? Visa reklam? Eller vad ska spishällen göra online?

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar lyckats pussla ihop ett citat av mig trots att jag aldrig skrivit vad du citerar. Gissar att dina frågor egentligen var till @Mordekai?

Permalänk

I sak är det säkert rätt att det är galet att lägga egna pengar på en hyresrätt men med tanke på hur hyresmarknaden i stockholm ser ut så är sannolikheten att man flyttar runt en massa inte så stor och om lägenheten är nåt som frågeställaren tror kommer passa ett tag så ser inte jag några problem med att kosta på sig lite bättre utrustning i köket. Det kommer sannolikt vara mer eller mindre värdelöst när du säljer en bostadsrätt också efter några år.

Hur som helst ett litet tips också, spishäll med sous vide-funktion:
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/hobs/induction-hob/...

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte hur du lyckas ha sönder en sodastreamer men om du nu är så hårdhänt så blir det garanterat billigare att köpa en ny än att köpa en helt ny kran varje gång.
Att ha uppkopplade vitvaror har jag än så länge inte förstått, förutom att jag skulle vara intresserad av ett larm från kyl och frys om tempen går upp mer än två grader. Att ha massa skärmar och annan dynga känns rätt menlöst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Eftersom det är en hyresrätt i Stockholm, förstahandskontrakt och allt, så är väl risken att TS flyttar minimal och om så sker, ja då får TS nog igen pengarna när kontraktet säljs

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Nu har jag inga så stor koll på alla grejer du länkat. Men det verkar som att Bosch's prylar styrs genom någon egen app så kanske är smart att ta allt från samma tillverkare så du slipper en app per apparat.

Home Connect verkar användas av flera tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hyresrätt. Då kommer du ju inte få behålla något utav allt detta om du flyttar, och du kommer ändå betala en rejäl slant antar jag då det skiljer sig rejält i pris mellan deras standard saker och detta antar jag.

Låter ju som en dålig deal

Visste inte Grohe hade kolsyrat vatten system med kran dock, coolt

Jag kommer aldrig flytta... Ok det kanske händer men har inte hänt än på 25 år.
Jag tar med allt i så fall och återställer med standardutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänk på att fläkt osv måste vara passiv, alternativt fläkt som tar ut luften i köket å inte via ventilation. Iom att det annars kommer påvärka ventilation i hela byggnaden.

Eller ja risken är stor för det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så är det, vent-konsult är inkopplad och så är även fastighetsägaren och fastighetsskötaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Grymt att behöva skrota vitvarorna efter några år eftersom mjukvaran inte uppdateras längre

Att ha ugnen uppkopplad kan jag se nytta med, till viss del kylskåpet med, men diskmaskinen?

Ja diskamskinen har jag också svårast att se nyttan med, men man vet aldrig, hursomhelst är den topptestat av Råd och Rön, likaså i princip alla produkter jag valt, eller på annat sätt i topplklass.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Trevligt med kallt/kolsyrat vatten direkt i kran. Du har inte funderat på en genomströmningsvärmare också så du får varmvatten direkt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det ser verkligen ut som att köket behövde en renovering. Redan innan översvämningen.

Ser ut att vara fina grejer. Personligen undviker jag dock tex Kyl/frys med stor display på framsidan, pga att den blir föråldrad fort. När jag köper något sånt vill jag ju nog ha den i åtminstone 10-15 år.

Klart vettig poäng, jag är mest ute efter att kunna temperatur och innehåll. Tänkte att går att visa recept så länge html inte uppdateras extremt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Bry dig inte om de som är negativa utan kör du på. Folk lägger 14k på en Iphone eller ett 2080ti som inte kommer vara värt mycket efter 5-10år.
Ska bli intressant att se resultatet sen!

Yes äntligen en nyfiken optimist som jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag är lite skeptiskt till allt med online, hur kommer det där stödjas om 10 år?

Är det något öppet API?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte omöjligt att tekniken läggs ner till fördel för något annat, historiskt är det ju ganska vanligt att API:et släpps till public domain. Tyskarna är generellt bra på att stödja sina produkters livscykler. Samsung är väl lite mer tveksamt.