Samsung gör genombrott inom självbelyst QD-LED

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör genombrott inom självbelyst QD-LED

Samsungs forskning inom självbelysta QD-LED-dioder för tekniken närmare vad OLED erbjuder idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju positivt. Bra om det är mer miljövänligt också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad ligger nuvarande livslängd på?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar hur långt bort en datorskärm med dessa dioder ligger? Köpte en fet VA skärm på black friday, men jag tror att den blir bra att ha till den här tekniken både kommersialiseras och blir till en datorskärm med rimligt pris. 3-4 år minst innan den kommer till datorskärmar är tyvärr min gissning.

Permalänk

Intressant! Det största problemet med OLED är inbränningar och åldrande bildkvalitet. Om detta levererar inte alltför mycket sämre bildkvalitet (än OLED) så skulle det bli ett mycket intressant alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Vad ligger nuvarande livslängd på?

Den enda specifikationen jag har hittat gäller för en hel panel från LG, som är specad till 100 000 timmar, dock är det inte under konstant användning utan varierat innehåll, t.ex. när man ser på TV.

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Vem bryr sig om miljön när vi kan tjäna MER pengar!?

Jag hoppas att det åtminstone inte är sämre för miljön än nuvarande tillverkning. Då blir det åtminstone ett plus till följd av bättre livslängd

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Den enda specifikationen jag har hittat gäller för en hel panel från LG, som är specad till 100 000 timmar, dock är det inte under konstant användning utan varierat innehåll, t.ex. när man ser på TV.

Fast det är väl OLED inte QLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är väl OLED inte QLED?

Det finns ingen "QLED" produkt på markanden som den här artikeln snackar om. Det närmsta vi kommer som de beskriver är OLED trots att det är rätt stor skillnad mellan dem.

Permalänk
Medlem

100 000 cd/m2 😮 Måste bli som att titta rakt in i solen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Aldrig fått inbränningar värken med Plasma eller OLED, känns som ett överdrivet problem. Tycker inte samsungs QLED-LCD:er ser lika bra ut som en modern OLED från LG eller Philips, inte ens nära. Philips har dessutom börjat bli riktigt duktiga på responstid, så de börjar bli helt ok för gaming.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Aldrig fått inbränningar värken med Plasma eller OLED, känns som ett överdrivet problem. Tycker inte samsungs QLED-LCD:er ser lika bra ut som en modern OLED från LG eller Philips, inte ens nära. Philips har dessutom börjat bli riktigt duktiga på responstid, så de börjar bli helt ok för gaming.

Känns rätt viktigt att påpeka att detta inte är samma teknologi som används i dagens QLED från Samsung.

Permalänk
Medlem

Jag läser indiumfosfid och tänker: vanlig indium. Används i touchskärmar, och förbrukas därför i rasande takt, och är inte förnybart. Hoppas detta är nån avart, eller återvunnen indium, eller att det tänkts på alla fall.
Har inte tid/ork just nu för att undersöka.

Permalänk
Medlem

Hela artikeln gav mig känslor av ”reklam”..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Specias: sugen på att berätta vad det är i artikeln som känns som reklam? Det handlar om forskning inom skärmteknik som i dagsläget kommer med begränsningar, där vissa av dessa begränsningar åtgärdas i detta framsteg.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soir:

Det finns ingen "QLED" produkt på markanden som den här artikeln snackar om. Det närmsta vi kommer som de beskriver är OLED trots att det är rätt stor skillnad mellan dem.

Jo, fast när de pratar om förbättrad hållbarhet så menar de ju i jämförelse med andra experimentella QLED-displayer och inte OLED, eller?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dudukun: ja både indiumfosfid och kadmium har problem med begränsad livslängd, det och att kadmium är ohälsosamt för miljön har gjort att äkta kvantpricksteknik inte kunnat rullas ut i praktiska tillämpningar. Exakt hur forskarna kringgått den tidigare problematiken runt indium är dessvärre alldeles för komplext för att kunna behandlas i en nyhet som denna, men det är väldigt fascinerande läsning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Hela artikeln gav mig känslor av ”reklam”..

Skickades från m.sweclockers.com

Reklam är det ju inte eftersom det inte rör sig om något betalt samarbete. Marknadsföring skulle det kunna vara eftersom man lyfter fram en produkt från en viss tillverkare. Men sådan marknadsföring förekommer ju hela tiden i alla former av medier. Exempelvis att Microsoft släpper en ny Xbox, att ny uppdatering till Windows finns tillgänglig eller att AMD släpper en ny generation processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BrottOchStraff @Soir exakt, detta handlar om utveckling av äkta kvantprickar, inte Samsungs QLED-tv:s som använder befintlig teknik som "dopats" med ett lager kvantprickar. @laxpudding kan förklara detta en miljon gånger bättre än vad jag kan, men de QLED-apparater som finns på marknaden idag är inte samma teknik som denna forskning avser.

Herr Ytterberg kan också i detalj förklara hur den här forskningen bara är ett steg framåt i utvecklingen av kvantprickar, och det finns ytterligare ett steg i utvecklingen bortom detta där kvantpricksdioden har egen strömtillförsel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

@Thomaseron: Vem bryr sig om miljön när vi kan tjäna MER pengar!?

Jag hoppas att det åtminstone inte är sämre för miljön än nuvarande tillverkning. Då blir det åtminstone ett plus till följd av bättre livslängd

Vad spelar det för roll när man redan idag ändå byter ut sina TV-apparater innan dagens tekniska livslängd gått ut? Fast det kanske finns ett fåtal som sitter på sina TV-apparater till dess de går sönder (bildligt talat)

Permalänk
Bildexpert 📺

Livslängd är en fråga om definition. Jämfört med projektorlampor där folk gärna vill köpa projektor med lampor som håller i flera tusen tummar. Men ingen UHP-lampa är särskilt bra efter 2000 timmar där det sällan är mer än 50% av ljusstyrkan kvar.

Men ifall du som tillverkare ändrar din definition till 25% av ursprungliga ljusstyrkan kan du säga att livslängden är 4000 timmar eller liknande. Vipps har man en stor siffra på specen och det resoneras i att projektor X har bättre lamptid än projektor Y.

Permalänk
Avstängd

Allt detta låter ju förstås bra, men vad jag förstått är det bättre att invänta Mini LED-tv:s som är ytterligare utveckling av tekniken.

Permalänk
Medlem

Indium är ett av vår jords mest sällsynta grundämnen och dess gruvdrift och utvinngingsprocess är långt från miljövänligt.

Dessutom tillkommer att mycket av dessa ’rare earth’ metaller kommer från extrema konfliktområden främst i Afrika där tveksamma kopplingar till Kina och diktaturer tillhör vardagsmat.

Fördelen med Indium är att den tillåter genomskinliga ledare vilket underlättar att tillverka skärmar med bättre ljusstyrka eftersom större del av panelens framsida kan användas till att sända ut ljus, eftersom de ledningsbanor som behöver finnas på framsidan inte blockerar i närheten så mycket ljus som andra material.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

100 000 cd/m2 😮 Måste bli som att titta rakt in i solen.

Ett braaa tag kvar tills dess.

"The sun has a luminance of about 1.6×10^9 cd/m2 at noon."

Permalänk
Medlem

nyheter

Samsung kämpar på och kommer allt närmare oleds svärta samt förmågan att inte tappa färgerna på sidorna, men vad som de borde få bort är dessa glasskivor som ger reflexer som man kan bli tokig av. Min första plattskärm var utan detta gissel och jag hoppas att Ytterberg och andra testare tar detta på djupaste alvar och skriver om det i sina tester.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GamerGertzy:

Allt detta låter ju förstås bra, men vad jag förstått är det bättre att invänta Mini LED-tv:s som är ytterligare utveckling av tekniken.

Vänta behöver du inte göra, för de finns!

Fördelen med Mini-LED:s och liknande tekniska lösningar är att du kan köpa dem redan och de har funnits i många år. Jag gick runt och blev bländade av diverse stora LED-lösningar på ISE under 2011.

Samsungs 146-tums Micro-LED "The Wall" går på ca 300.000 dollar och jag tror Sonys Crystal-LED-variant i ungefär samma storlek går loss på 400.000 dollar.

Så vad man väntar på är antagligen priser på konsumentnivå runt en månadslön? Och där pekar trenden på "aldrig" eftersom det är det är inte är någon större skillnad mot vad de här produkterna kostade 2011.

Däremot kan du finna Mini-LED:s som FALD-system bakom en LCD-panel i TV-apparater. TCL:s X10 som exempel kör med 768 zoner av kvantpricksförstärkt Mini-LED bakom 65 tum VA. De använder också "QLED" som begrepp.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal 42 tums Led-tv från Samsung från 2011 som tuffar på utan problem. Är det så att de nyare teknikerna som oled och qled har sämre livslängd än vanlig led? Fruktansvärt dålig koll på detta 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Min gamla LG 42" plasma från 06(?) rangerades ut för att den var för stor för för möblemanget när barnen kom. Den blev utbytt mot en billig 40" LCD (barn som sagt - ingen mening att ha något framme som man inte kan leva med förstörs) men plasman tuffar oförtrutet på hemma hos en släkting trots ohemult många timmars drift. Tycker fortfarande att bilden på den är bättre än mycket av det man ser i butiker idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nikodemous:

Jag har en gammal 42 tums Led-tv från Samsung från 2011 som tuffar på utan problem. Är det så att de nyare teknikerna som oled och qled har sämre livslängd än vanlig led? Fruktansvärt dålig koll på detta 😅

Finns inte mycket som tyder på något i dagens skärmar och TV-apparater har allt för begränsad livslängd så att det påverkar den praktiska livslängden. Kanske vet vi mer om 10 år? Ifall någon nu har ens vill köra dagens apparater jämte vad som finns i framtiden.

Alla decennium med bildrör gjorde att vi fick de se en hel slutkörda apparater eftersom det inte fanns någon större utveckling att tala om i kvalitet och funktioner. En bra CRT förblev bra i decennier. Där blev det till slut uppenbart att 10-15 år av 8+ timmar/dagen gav en blek och livlös bild.

Detta har inte riktigt hunnit inträffa med dagens teknik. Backar vi 10-15 år tillbaka är det fortfarande främst lysrör/CCFL som användes. "LED" var då ett marknadsföringsknep för att sälja samma gamla LCD-teknik som något nytt. Där skulle jag säga att de som idag byter ut sina 10-15 år gamla skärmar och TV-apparater gör det av helt andra anledningar än att ljusstyrkan och färgerna är slut.

Din Samsung från 2011 använder blå lysdiod klädd med gult fosfor. Den gula fosforn har troligtvis mattats en del jämfört med den beständigare blå dioden. Vitbalansen lär därför främst ha gradvis skiftat mot blått och ge en ganska kall bild vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Synd att samsung är så tråkiga bara att dom vägrar stödja dolby vision i sina apparater.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2