Ebay och Postens moms/deklarationsavgift

Permalänk
Medlem

Ebay och Postens moms/deklarationsavgift

Köpte en vara via ebay.de som kostade cirka 60 kronor för mer än 2 månader sedan. Jag var noggrann med att kontrollera så att varan skulle skickas från ett EU-land (Malta i det här fallet) för att slippa postens avgifter. Utlovad leveranstid var överskriden och jag kontaktade säljaren utan att få svar. Kontaktade därefter ebay härom dagen och de kommer att betala tillbaka pengarna men jag har inte fått dessa på mitt konto ännu.

Blev lite förvånad när jag idag fick ett sms från Postnord angående att jag måste betala moms och deklarationsavgift på 75kr för ett paket (skickat från Kina) som verkar innehålla det jag köpt från ebay. Om jag inte betalar står det att försändelsen returneras till avsändaren. Vad händer om jag inte löser ut paketet - kan det bli nåt strul med ebay och att de ändå kan kräva mig på betalning (som jag förhoppningsvis kommer att få till mitt konto inom kort)? Om jag betalar 75kr till Posten, kan ebay ta betalt för varan i efterhand? Behöver jag kontakta ebay angående att säljaren skickar från "fel" land? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem

Länka gärna till vad du köpt på Ebay, blir lättare att svara då, vad som blivit fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har Du kunnat se en bild på fraktetiketten? Jag har varit med om att PostNord momsbelagt en försändelse ifrån UK eftersom dom inte kollar avsändarland, utan dom kollar enbart hur försändelsen ser ut. Fick kontakta PostNord och fråga dom om UK redan hade lämnat EU.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har Du kunnat se en bild på fraktetiketten? Jag har varit med om att PostNord momsbelagt en försändelse ifrån UK eftersom dom inte kollar avsändarland, utan dom kollar enbart hur försändelsen ser ut. Fick kontakta PostNord och fråga dom om UK redan hade lämnat EU.

Har sett bilden och det är China Post (CN22) som skickat med en avsändare från China. Har beställt varan på annat håll och jag är mest intresserad av att veta om Ebay kan komma att begära betalning i efterskott om jag inte hämtar ut paketet och det går i retur.

Permalänk
Medlem

@harno72: kanske bäst att fråga eBay det istället för oss på forumet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@harno72: samma sak har hänt mig. Jag hämtade inte ut varan och påpekade att jag inte ville betala för import/tull. Ebay gav mig pengarna tillbaka och varan skickades tillbaks.

Hämtar du ut varan får du betala för varan då säljaren kan bevisa att du har hämtat ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Har sett bilden och det är China Post (CN22) som skickat med en avsändare från China. Har beställt varan på annat håll och jag är mest intresserad av att veta om Ebay kan komma att begära betalning i efterskott om jag inte hämtar ut paketet och det går i retur.

Tror du gjort missen och missat vart varan skickas ifrån, om det stod t ex Kina så får man alltid betala en avgift.
Ser ut såhär:
https://gyazo.com/a84d2b56d9c7028fd92ee8bd1c16e226

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: " Jag var noggrann med att kontrollera så att varan skulle skickas från ett EU-land (Malta i det här fallet) för att slippa postens avgifter. " Så jag är tveksam till att hen skulle ha misstagit Kina för Malta faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@muSashi: " Jag var noggrann med att kontrollera så att varan skulle skickas från ett EU-land (Malta i det här fallet) för att slippa postens avgifter. " Så jag är tveksam till att hen skulle ha misstagit Kina för Malta faktiskt.

Ja vi får väl se, därför det alltid är bra att se original annonsen för att utesluta att det är TS själv som gjort fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror du gjort missen och missat vart varan skickas ifrån, om det stod t ex Kina så får man alltid betala en avgift.
Ser ut såhär:
https://gyazo.com/a84d2b56d9c7028fd92ee8bd1c16e226

Det verkar som att du tror fel i det här fallet.

Postage and packaging
Item location: ZABBAR, Malta
Postage to: Worldwide

Free postage
Zero customs charges

Är det något mera du tycker att jag skulle ha undersökt för att inte göra "fel"?!

Och nej, jag kommer inte att länka till produkten i fråga. Jag kommer däremot kontakta E-bay om att säljarens information strider mot deras policy om item location https://www.ebay.com/help/policies/listing-policies/item-loca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@harno72: kanske bäst att fråga eBay det istället för oss på forumet..

Tack Nima för att du tog av din dyrbara tid att skriva ett så uttömmande svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@harno72: samma sak har hänt mig. Jag hämtade inte ut varan och påpekade att jag inte ville betala för import/tull. Ebay gav mig pengarna tillbaka och varan skickades tillbaks.

Hämtar du ut varan får du betala för varan då säljaren kan bevisa att du har hämtat ut den.

Tack för ett bra svar. Låter paketet ligga kvar hos Posten så får det gå i retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Tack Nima för att du tog av din dyrbara tid att skriva ett så uttömmande svar.

Tror du missuppfattade mitt svar..
Men jag tror att i ett sånt här ärende likt ärenden med butiker där dom avgör vilka rutiner som skall följas, så bör man fråga dom direkt istället för att fråga privatpersoner på ett forum som egentligen inte kan garantera dig rätt svar. Vilket i sin tur kan leda till problem för dig..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Det verkar som att du tror fel i det här fallet.

Postage and packaging
Item location: ZABBAR, Malta
Postage to: Worldwide

Free postage
Zero customs charges

Är det något mera du tycker att jag skulle ha undersökt för att inte göra "fel"?!

Och nej, jag kommer inte att länka till produkten i fråga. Jag kommer däremot kontakta E-bay om att säljarens information strider mot deras policy om item location https://www.ebay.com/help/policies/listing-policies/item-loca...

Jag vet att du fått liknande fråga ett antal gånger redan, men läste du det finstilta i produktbeskrivningen?
Vissa UK-säljare skickar från UK till UK, men från Kina till övriga Europa. Item Location är i de fallen lite missvisande.
Nu är din säljare från Malta men det kan vara samma sak där. Hyfsat vanligt att säljare har den infon lite oklar och lätt att missa om man inte tittar nog.

Jag skrev till en säljare att jag inte tänkte betala importen och inte tänkte ge ett positivt omdöme (däremot inget hot om negativt omdöme) i ett fall där det var oklart var det kom ifrån. Säljaren påstod från UK men Postnord att de kom från Kina, möjligtvis via UK-hub.

Gjorde själv en miss nyligen och råkade välja en säljare som skickade till mig från Kina, men annars är en tumregel jag har att titta på den beräknade leveranstiden om du filtrerar på inom EU. Är den ospecifierad eller lång så är det oftast från Kina det kommer, är den på 1-2 veckor så är den från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harno72:

Det verkar som att du tror fel i det här fallet.

Postage and packaging
Item location: ZABBAR, Malta
Postage to: Worldwide

Free postage
Zero customs charges

Är det något mera du tycker att jag skulle ha undersökt för att inte göra "fel"?!

Och nej, jag kommer inte att länka till produkten i fråga. Jag kommer däremot kontakta E-bay om att säljarens information strider mot deras policy om item location https://www.ebay.com/help/policies/listing-policies/item-loca...

Ja då kan vi bara utgå från vad du säger, ser ofta trådar där folk från första början kommer med felaktig information eller har tagit fel.

Lättast är alltid att länka direkt till det som ska diskuteras så att man kan göra en så korrekt bedömning som möjligt, mena ingenting illa.

Om det står att den skickas från Malta så är det ett uppenbart regelbrott.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig med. Jag betalade bara och hämtade ut det då jag inte ville vänta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag vet att du fått liknande fråga ett antal gånger redan, men läste du det finstilta i produktbeskrivningen?
Vissa UK-säljare skickar från UK till UK, men från Kina till övriga Europa. Item Location är i de fallen lite missvisande.
Nu är din säljare från Malta men det kan vara samma sak där. Hyfsat vanligt att säljare har den infon lite oklar och lätt att missa om man inte tittar nog.

Jag skrev till en säljare att jag inte tänkte betala importen och inte tänkte ge ett positivt omdöme (däremot inget hot om negativt omdöme) i ett fall där det var oklart var det kom ifrån. Säljaren påstod från UK men Postnord att de kom från Kina, möjligtvis via UK-hub.

Gjorde själv en miss nyligen och råkade välja en säljare som skickade till mig från Kina, men annars är en tumregel jag har att titta på den beräknade leveranstiden om du filtrerar på inom EU. Är den ospecifierad eller lång så är det oftast från Kina det kommer, är den på 1-2 veckor så är den från EU.

Nej, fanns inget finstilt i produktbeskrivningen (om den nu inte var skriven med vita bokstäver på vit bakgrund och som bara syns om man råkar markera texten)

Tack för tipset gällande leveranstid, den angavs inte förrän efter köpet i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Detta har hänt mig med. Jag betalade bara och hämtade ut det då jag inte ville vänta.

E-bay har ju redan återbetalat och jag har inte lust att betala Postens hantering om jag sedan ändå måste betala till E-bay igen. Blir onödigt dyrt för småprylar. Fanns dessutom att beställa samma saker för en bråkdel av priset från Kina-baserad säljare men valde säljaren baserad i Malta just för att slippa strulet med Postnord.

Hur som helst, case closed då jag låter paketet gå i retur. Passar på att tacka alla inblandade för er input.

Permalänk
Inaktiv

@harno72

Om du går in på annonsen och trycker på säljarens namn, står det då att han är "based in Malta" eller Kina?

Har varit med om att flera säljare som skriver i annonsen "Item location:" att de skickar från tex UK, Tyskland mm men sen när man trycker på namnet så ser man att de är " Based in Kina"

Permalänk
Medlem

@anon298854: "Based in Malta" även där. Har som vana att alltid klicka på säljaren innan jag beställer.

Hur som helst, case closed.