TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

Får ta och titta runt lite mer i så fall! Men 7seriens samsung är inte mellanklass då alltså om jag förstår dig rätt (tänkte på Samsungs UE75RU7105)?

Hela den här guiden går ut på ranka modeller så att man vet var gränsen går.

Mellanklass = fortsätta med ungefär den nivå du är van med. Kanske någon modern finess du inte har
Toppklass = kan bli förbättring på alla plan
Budgetklass (allting annat) = riskerar bli en försämring, särskilt om din Samsung 8-modell endast är två år gammal

Snabböversikt finns här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@rareixarna: Du lär ju inte få tillbaks pengarna för kalibreringen då det är en tjänst som är levererade och inte går att avleverera direkt.

Permalänk
Medlem

Blev en 65" LG Oled C9 för mig. Får ersätta en Panasonic VT30 55" som jag tycker fortfarande gör ett bra jobb.

Är det någon som kan tipsa om bra material för att kalibrera själv i hemmamiljö utan mätutrustning? @Laxpudding

Har tidigare "kalibrerat" ett antal apparater genom att nyttja testbilder i olika färger och slå på TVns färgfilter för att försöka jämna ut färgerna samt svart resp vitnivå. Eller är det så bra pass klass på Home Cinema läget så det är bara att köra på det och släppa OCDn?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Kan konstatera att det inte blev någon rea på någon mellanklass-Samsung med spelegenskaper. Inte heller verkar någon försäljare ha någon 2018-modell, rea eller ej. Så erbjudandet om Q70R för 9990 kr är det som i så fall ligger på bordet. Hur pass bra erbjudande är det, riktigt? Om 2018:s modeller ändå inte går att få tag i kanske det är det enda rimliga, om man vill ha sig en sådan tv inom ett halvår.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@rareixarna: Du lär ju inte få tillbaks pengarna för kalibreringen då det är en tjänst som är levererade och inte går att avleverera direkt.

Dom hade en en massa förkalibrerade tv så det vore konstigt att inte få tillbaka pengarna då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har Samsung QLED QE65Q70R liggande hemma köpte den för 15 och ser nu att Sony XF900 ligger på 12 000. Funderar på att lämna tillbaka Q7 och köpa XF900 då den är 3000 kr billigare eller är Samsung bättre? Det påstod säljaren iallafall sen vet jag inte hur mycket sanning det är i det.

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

Blev en Philips 65 tum för mig
TV Philips

8999 under black Friday. Antar att valet var helt ok 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rareixarna: Ja då är det en annan sak, lite nyfiken på hur dom bemöter det om du väljer att lämna tillbaka den däremot så uppdatera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xipish:

Har Samsung QLED QE65Q70R liggande hemma köpte den för 15 och ser nu att Sony XF900 ligger på 12 000. Funderar på att lämna tillbaka Q7 och köpa XF900 då den är 3000 kr billigare eller är Samsung bättre? Det påstod säljaren iallafall sen vet jag inte hur mycket sanning det är i det.

Liknande bild men Sonyn är en modell från 2018 som är märkbart långsammare i menyer och system enligt guiden. Här kan du läsa skillnaderna på mer detaljerad nivå:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calle:

Är det någon som kan tipsa om bra material för att kalibrera själv i hemmamiljö utan mätutrustning? @Laxpudding

Har tidigare "kalibrerat" ett antal apparater genom att nyttja testbilder i olika färger och slå på TVns färgfilter för att försöka jämna ut färgerna samt svart resp vitnivå. Eller är det så bra pass klass på Home Cinema läget så det är bara att köra på det och släppa OCDn?

AVS HD 709 är stapelvaran för testbilder. Går igenom en del av det här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Blue only mode kan inte användas för att kalibrera vitbalans eller liknande. Det är mer för att stämma av signalnivåer och färgavkodning.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på hur det gick för er som hann nypa en 65XF9005 för pangpriset hos Hifi-klubben?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nyfiken på hur det gick för er som hann nypa en 65XF9005 för pangpriset hos Hifi-klubben?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget mail ännu utöver orderbekräftelsen.

Permalänk
Medlem

Ställde fråga om när de trodde den skulle levereras. De svarade bara att de hade mycket att göra så slutet av veckan trodde de. Men de sa inget mer än det. Så jag håller tummarna!!

Kan ju bli knepigt för dem att påstå att det är fel pris under en black friday kampanj. Då skulle i princip alla kunna sätta ett väldigt bra/lågt pris och sedan hävda att det var felaktigt. De riskerar dålig publicitet, Arn anmälningar mm.

Skrivet av 220volt:

Nyfiken på hur det gick för er som hann nypa en 65XF9005 för pangpriset hos Hifi-klubben?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nyfiken på hur det gick för er som hann nypa en 65XF9005 för pangpriset hos Hifi-klubben?

Skickades från m.sweclockers.com

Likt andra, inget ännu. Känns som att de borde ringt idag ifall det vart makulerat.

De säljer ju fortfarande tvn så de kan inte skylla på att den är slut.

Permalänk
Medlem

Är det köpläge nu ?
Har en ca 12 år gammal LG 37" LCD , när man läser denna tråden blir man sugen på ny teve såklart

Men är det så billigt nu som det ser ut? tex Samsung 55" QE55Q70R nu 9 999:- (Komplett)

Är ordinare pris verkligen 14 990 ?

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra5:

Är det köpläge nu ?
Har en ca 12 år gammal LG 37" LCD , när man läser denna tråden blir man sugen på ny teve såklart

Men är det så billigt nu som det ser ut? tex Samsung 55" QE55Q70R nu 9 999:- (Komplett)

Är ordinare pris verkligen 14 990 ?

Nej, kolla statistiken här:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5061157

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har suttit och kollat genom denna utmärkta guide som svarade på en hel del av mina funderingar, stort tack för den!

Likt många andra så sitter jag också och klurar på om det är tillfälle att uppgradera tv från en gammal 42" plasma (Panasonic G30Y, från ca 2011 tror jag?) till en större variant. Dels för att den har fått lite inbränningar, inte mycket men nog mycket för att störa mig lite grann, och dels för att jag känner att jag vill ha lite större storlek på den när den nu sitter nästan 4m från soffan.

Min budget ligger väl på maximalt 10k och då jag siktar på 65" storlek (eller däromkring?) av de billigare mellanklassmodellerna.
Användningsområdet blir största delen tvserier/filmer, med relativt sällsynta inslag av konsollspelande och sportsändningar så mina behov av låg latens eller variabel refresh kan man nog bortse från.

Jag har hittat tre stycken modeller som fångat mitt intresse.

TCL 65EP685 för ca 10k (https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32479/tcl-65-4k-...)
LG 65SM8200 för ca 8.9k (https://www.power.se/tv-ljud-och-bild/tv/alla-tv/lg-65-4k-sma...)
Sony KD65XG8096 för ca 8.5k (https://www.webhallen.com/se/product/298255-Sony-2019-65-KD65...)

Är det någon av dessa modeller som står ut som det bättre valet om ni valde mellan dessa? Finns det eventuellt något vettigare som ni kan föreslå för mig?

Tacksam för alla kommentarer.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med möjlighet att lyssna på tv via t ex bluetooth-hörlurar, stödjer dagens tv-apparater detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra5:

Är det köpläge nu ?
Har en ca 12 år gammal LG 37" LCD , när man läser denna tråden blir man sugen på ny teve såklart

Men är det så billigt nu som det ser ut? tex Samsung 55" QE55Q70R nu 9 999:- (Komplett)

Är ordinare pris verkligen 14 990 ?

Jag gick från 37" gammal LG till ny samsung 58" för 5888kr nu på BF, jag är nöjd med TVn. Jag är inte så insatt i tekniken men jag gillar den och den passade min budget samt att det blev ett rejält lyft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Nyfiken på hur det gick för er som hann nypa en 65XF9005 för pangpriset hos Hifi-klubben?

Skickades från m.sweclockers.com

Hann också beställa en. Pratade med en bekant idag som jobbar på hifi-klubben. Enligt honom är det mest troligt att vi får köpa tvn för det låga priset. Sverigechefen hade tydligen skickat ut ett mail och bett om ursäkt till butikerna. Varför ursäkten blir jag dock inte riktigt klok på? Just nu ser det dock lovande ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Hann också beställa en. Pratade med en bekant idag som jobbar på hifi-klubben. Enligt honom är det mest troligt att vi får köpa tvn för det låga priset. Sverigechefen hade tydligen skickat ut ett mail och bett om ursäkt till butikerna. Varför ursäkten blir jag dock inte riktigt klok på? Just nu ser det dock lovande ut

Chefen kanske också vart sugen och "råkade" ändra priset mitt i natten?😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur ser det ut med möjlighet att lyssna på tv via t ex bluetooth-hörlurar, stödjer dagens tv-apparater detta?

Min LG C9 jag hämtade igår har det alternativet under Sound Output. Nu är det en toppmodell, men jag gissar att det är en vanlig feature även i lägre segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Hann också beställa en. Pratade med en bekant idag som jobbar på hifi-klubben. Enligt honom är det mest troligt att vi får köpa tvn för det låga priset. Sverigechefen hade tydligen skickat ut ett mail och bett om ursäkt till butikerna. Varför ursäkten blir jag dock inte riktigt klok på? Just nu ser det dock lovande ut

Sannolikt sköts hemsidan centralt och ledningen är med och planerar kampanjen för att styra kundengagemang och avvägningar mellan intäkter och försäljningsvolymer, och av nån anledning sattes den här modellen till ett för lågt pris. Beroende på hur försäljningen registreras mot butikerna kan det vara på sin plats med en ursäkt, säg att varje försäljningsställe/butik som lämnar ut en enhet för billigt får dras med den minusposten.
Min teori.

Jag tycker allmänt det är intressant med skrivningar som säger att säljaren skulle få makulera er order för att de satt ett för lågt pris. Tittar på på konsumentköplagen vill jag minnas att priset sätts i kassan, och att avtal för köp till det aktuella priset ingås vid betalningstillfället. Men det var inte igår jag pluggade juridik så det kan mycket väl finnas möjlighet till undantag.

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoru:

Sannolikt sköts hemsidan centralt och ledningen är med och planerar kampanjen för att styra kundengagemang och avvägningar mellan intäkter och försäljningsvolymer, och av nån anledning sattes den här modellen till ett för lågt pris. Beroende på hur försäljningen registreras mot butikerna kan det vara på sin plats med en ursäkt, säg att varje försäljningsställe/butik som lämnar ut en enhet för billigt får dras med den minusposten.
Min teori.

Jag tycker allmänt det är intressant med skrivningar som säger att säljaren skulle få makulera er order för att de satt ett för lågt pris. Tittar på på konsumentköplagen vill jag minnas att priset sätts i kassan, och att avtal för köp till det aktuella priset ingås vid betalningstillfället. Men det var inte igår jag pluggade juridik så det kan mycket väl finnas möjlighet till undantag.

Du har en poäng, jag tänkte att vid nätbeställning lär inte posten hamna på butikerna men så kanske är fallet. Hur hanteras samma fråga om man har valt hemleverans istället för leverans till butik?

Permalänk
Medlem

Ang XF9005 på Hifiklubben: Jag har nu på morgonen fått ett mail med kvitto på köpet vilket jag räknar som en bekräftelse då det har gått 48h sen den automatiska orderbekräftelsen och kvittot borde vara skapat manuellt. Stort av Hifiklubben att hedra ett eventuellt felaktigt pris och för mig vinner de mkt med detta agerande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Ang XF9005 på Hifiklubben: Jag har nu på morgonen fått ett mail med kvitto på köpet vilket jag räknar som en bekräftelse då det har gått 48h sen den automatiska orderbekräftelsen och kvittot borde vara skapat manuellt. Stort av Hifiklubben att hedra ett eventuellt felaktigt pris och för mig vinner de mkt med detta agerande

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag beställde dagen innan en annan tv och den har jag ännu inte fått något kvitto för. Tanken nu är att helst avbeställa den och annars lämna tillbaka på öppet köp.

Visa signatur

- Durand

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Ang XF9005 på Hifiklubben: Jag har nu på morgonen fått ett mail med kvitto på köpet vilket jag räknar som en bekräftelse då det har gått 48h sen den automatiska orderbekräftelsen och kvittot borde vara skapat manuellt. Stort av Hifiklubben att hedra ett eventuellt felaktigt pris och för mig vinner de mkt med detta agerande

Skickades från m.sweclockers.com

Goda nyheter, när beställde du och vad valde du för betalningssätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Goda nyheter, när beställde du och vad valde du för betalningssätt?

Jag beställde i söndags runt kl 07.50 och valde Klarna med betalning i januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick också kvitto

Kan tänka mig att handla där igen om de är såhär schyssta.
Skickades från m.sweclockers.com