Permalänk
Medlem

Mitt agg brann

Några timmar innan black friday gick ut lämnande mitt nätaggregatet in med en smäll och åtföljande mörkläggning av lägenheten. Fraktal Integra 550w för den som är intresserad. Nu behöver jag tips om ett nytt som kan köpas över disk i Stockholm. Effektkraven är modesta, inget grafikkort, en SSD och en HDD ett mikroAT med intel. Värdesätter tystnad eftersom jag och hunden sover i samma rum (som datorn alltså) och modulärt kablage eftersom låddan är ganska liten. Gamla agget hade måtten 150*140*85 mm och det nya bör helst inte vara större.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Seasonic har trevlig agg, kollade lite snabbt på iNet men dom flesta verkade vara slut i lager i just STHLM så kanske kan bli svårt, dock kollade jag på modulära och passiva, enklast är nog att åka till en butik och kolla vad som finns, Det finns säkert på lager, men frågan är nog också vad man vill betala. Dom hade några agg men dom låg på runt 1200.-

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Några timmar innan black friday gick ut lämnande mitt nätaggregatet in med en smäll och åtföljande mörkläggning av lägenheten. Fraktal Integra 550w för den som är intresserad. Nu behöver jag tips om ett nytt som kan köpas över disk i Stockholm. Effektkraven är modesta, inget grafikkort, en SSD och en HDD ett mikroAT med intel. Värdesätter tystnad eftersom jag och hunden sover i samma rum (som datorn alltså) och modulärt kablage eftersom låddan är ganska liten. Gamla agget hade måtten 150*140*85 mm och det nya bör helst inte vara större.

Några förslag?

https://www.webhallen.com/se/product/241599-Corsair-PowerSupp...

Kanske?

Det är dock ett SFX agg för smallform byggen, så jag vet inte hur monteringsstödet ser ut i ditt chassi eller om det ens är något man behöver tänka på då jag kör med vanliga.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.webhallen.com/se/product/287865-Corsair-SF600-V2-...
Version 2 av ovan, Platinum-certifierad för 100 kr mer.

Bra och små agg som är semipassiva, vid låg last kommer fläkten alltså inte att snurra alls.

Filtrering på andra semipassiva och modulära alternativ under 140mm djup, nu finns givetvis inte alla i butik men kan ju vara till användning för att se vilka alternativ det finns.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s425547178&o=produ...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oxxyyd:

Några timmar innan black friday gick ut lämnande mitt nätaggregatet in med en smäll och åtföljande mörkläggning av lägenheten. Fraktal Integra 550w för den som är intresserad. Nu behöver jag tips om ett nytt som kan köpas över disk i Stockholm. Effektkraven är modesta, inget grafikkort, en SSD och en HDD ett mikroAT med intel. Värdesätter tystnad eftersom jag och hunden sover i samma rum (som datorn alltså) och modulärt kablage eftersom låddan är ganska liten. Gamla agget hade måtten 150*140*85 mm och det nya bör helst inte vara större.

Några förslag?

Till skillnad från andra inlägg här säger jag att köp aldrig ett SFX eller annat specialnätagg om du inte planerat att ha det behovet. Om Seasonic inte finns i lager går det bra att beställa och hämta ut dess på Webhallen.

Kör på Seasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt ska medlemmarna vara nätaggregats-snobbar när det är någon annans pengar... Sluta uppmuntra till de absolut dyraste aggen och sluta grindvakta för ett specifikt märke! Det hjälper inte TS utan lättar bara hans plånbok.

Det finns gott om nätaggregat för TS behov som kostar mellan 400 och 700 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Som vanligt ska medlemmarna vara nätaggregats-snobbar på Sweclockers med någon annans pengar. Sluta uppmuntra till de absolut dyraste aggen och sluta grindvakta för ett specifikt märke! Det hjälper inte TS utan lättar bara hans plånbok.

Det finns gott om nätaggregat för hans behov som kostar mellan 400 och 700 kronor.

Lika mycket som jag håller med dig så finns det inte det. Ett tyst nätagg för hans bruk bör bara semipassivt, det finns försvinnande få sådana under 700kr normalt tyvärr. Men om det som du säger, överflödar av sådana nätagg mellan 400-700 Kr kanske det vore hjälpsamt att länka ett?

Personligen hade jag tur och norpade ett semipassivt Corsair Vengeance för 499 under black friday, ett nätagg som håller god kvalitet trots prislappen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6903053/seasonic-prime-ultra-550w...

Bästa nätagget som går att köpa idag, ur alla tänkbara aspekter. Måste dock beställas som det ser ut.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Som vanligt ska medlemmarna vara nätaggregats-snobbar när det är någon annans pengar... Sluta uppmuntra till de absolut dyraste aggen och sluta grindvakta för ett specifikt märke! Det hjälper inte TS utan lättar bara hans plånbok.

Det finns gott om nätaggregat för TS behov som kostar mellan 400 och 700 kronor.

Köper man inte billigt skräp så slipper man kanske att agget brinner? Och när TS nu får sitt nya agg så kanske vi får veta om resten av hans system måste bytas också....

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Som vanligt ska medlemmarna vara nätaggregats-snobbar när det är någon annans pengar... Sluta uppmuntra till de absolut dyraste aggen och sluta grindvakta för ett specifikt märke! Det hjälper inte TS utan lättar bara hans plånbok.

Det finns gott om nätaggregat för TS behov som kostar mellan 400 och 700 kronor.

Ts vill ha ett modulärt och tyst nätagg, redan där försvinner många billigare nätagg. Han hade dessutom ett budget agg tidigare, som tydligen brann upp...

Klart man inte behöver de dyraste modellerna, och finns mängder av bra nätagg i lägre klasser men då bör man vara bra mycket mer observant på vilken plattform och komponenter det är byggt på. Någon hundralapp hit eller dit är inte nödvändigtvis mycket i sammanhanget, i längden brukar ett kvalitets-nätagg löna sig.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips hittills. De lite mindre aggen verkar tyvärr vara lite för små för att monteras utan extra monteringsbleck som jag inte har tid att ordna just nu. Lutar år ett Corsair tx550 på webbhallen just nu för 899kr. Recensionerna tycker att det är tyst och det har 7års garanti vilket borde tyda på att det är hyfsat bra kvalitet. Surt att det verkar finnas till lägre pris ibland men inte nu. Seasonic prime ultra ser lovande ut men finns inte i butik. Frågan om det är värt en hundring extra och väntetiden...🤔

Permalänk

@oxxyyd: lätt värt det, brorsans prime agg hade 12 års garanti eller nått, köpte de när han var 18 och har garanti på det till året han är 30 😂

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zipparn:

Som vanligt ska medlemmarna vara nätaggregats-snobbar när det är någon annans pengar... Sluta uppmuntra till de absolut dyraste aggen och sluta grindvakta för ett specifikt märke! Det hjälper inte TS utan lättar bara hans plånbok.

Det finns gott om nätaggregat för TS behov som kostar mellan 400 och 700 kronor.

Han frågar efter ett litet, modulärt och tyst nätagg och har inte angett någon budget.
Ser inte riktigt vad problemet är, förslagen är inte heller "de absolut dyraste". Du får gärna skriva dela med dig om vilka bra nätagg i den prisklassen 400-700 som täcker alla hans efterfrågade kriterier inkl. finns i butik i Stockholm.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@oxxyyd: Seasonic är absoluta guldstandarden som alla försöker efterapa. Så länge du köper från en vettig tillverkare (är de mainstream så är de förmodligen vettiga) och effektiviteten ligger på MINST "80 plus Bronze", helst "80 plus Gold", så borde det funka bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oxxyyd:

Tack för alla tips hittills. De lite mindre aggen verkar tyvärr vara lite för små för att monteras utan extra monteringsbleck som jag inte har tid att ordna just nu. Lutar år ett Corsair tx550 på webbhallen just nu för 899kr. Recensionerna tycker att det är tyst och det har 7års garanti vilket borde tyda på att det är hyfsat bra kvalitet. Surt att det verkar finnas till lägre pris ibland men inte nu. Seasonic prime ultra ser lovande ut men finns inte i butik. Frågan om det är värt en hundring extra och väntetiden...🤔

Åtminstone till SF600 v2 ska det ingå adapter SFX-ATX så faller valet där behöver du inte oroa dig för den biten om valet skulle falla där.
Ur Dustins beskrivning
"Inkluderade tillbehör Skruvar, Fodralemblem, Kabelband, Kabelväska, SFX to ATX bracket"

Första varianten av SF600 ingår det däremot inte till.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Han frågar efter ett litet, modulärt och tyst nätagg och har inte angett någon budget.
Ser inte riktigt vad problemet är, förslagen är inte heller "de absolut dyraste". Du får gärna skriva dela med dig om vilka bra nätagg i den prisklassen 400-700 som täcker alla hans efterfrågade kriterier inkl. finns i butik i Stockholm.

Jag tycker detta verkar som ett bra förslag.
Kolink Enclave 500W - BF19 649 kr. Inet, Hötorget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker detta verkar som ett bra förslag.
Kolink Enclave 500W - BF19 649 kr. Inet, Hötorget

Ser väl ut att kunna funka, dock lite surt med enbart 3års garanti, kan vara en av anledningarna till att konkurrenterna har högre priser, man får längre garanti. Har man dock tänkt att kanske byta detta under den tiden så kan det ju vara värt det, men just garantin är en av sakerna som jag inte vill snåla med när det kommer till ett nätaggregat. Frågan är vilka som är OEMs för dessa nätagg (Hittade en något om High Power) Men för priset så verkar det ju bra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zipparn:

Jag tycker detta verkar som ett bra förslag.
Kolink Enclave 500W - BF19 649 kr. Inet, Hötorget

Det är 160mm djupt för det första.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@oxxyyd: Du får faktiskt med ett monteringsbleck i SF600v2, så du kan sätta det i ett ATX fäste.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Skräp agg med dåliga kondensatorer och en billig fläkt som dessutom saknar semi-passivitet. Om TS ej har grafikkort så är det onödigt att fläkten går ÖHT då effekten inte kommer i närheten av 250-500W.

Bra pris, men det är den enda fördelen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

650 spänn för ett motsvarigheten av ett Rusta/ÖB-nätagg, eller 999 för bästa tänkbara prestanda och kvalitet, som alltså några timmar till går att köpa för detta pris, och sedan återgår till att kosta 1500 spänn....

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

@Groggkungen: Det där Prime Ultra för 999 kr är ett kap, värt att vänta på i två dagar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Exakt samma sak hände mig tidigare i veckan. Drog igång ett spel och det vart mörkt i lägenheten. proppen small direkt jag stoppade i kabeln i vägguttaget, och jag provade även med en annan kabel. Det var bara att konstatera att det trasigt. Nätaggregatet var ett dryga halvåret gammalt Seasonic FOCUS Plus 650W Gold.

Köpte dagen efter ett Corsair RM750X 750W v2 som jag petade i, och kunde konstatera att allt i datorn hade klarat sig och den spinner på fint (obs, nätdelen kan man ej höra fast man anstränger sig.)

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octanerering:

Exakt samma sak hände mig tidigare i veckan. Drog igång ett spel och det vart mörkt i lägenheten. proppen small direkt jag stoppade i kabeln i vägguttaget, och jag provade även med en annan kabel. Det var bara att konstatera att det trasigt. Nätaggregatet var ett dryga halvåret gammalt Seasonic FOCUS Plus 650W Gold.

Köpte dagen efter ett Corsair RM750X 750W v2 som jag petade i, och kunde konstatera att allt i datorn hade klarat sig och den spinner på fint (obs, nätdelen kan man ej höra fast man anstränger sig.)

Kört agget semipassivt?
Har smällt ett semipassivt agg och hört flera andra som gjort det. Problemet är att det finns bara en eller möjligen två tempsensorer som startar fläkten och är då luftflödet för lågt med fläkten avstängd så kan det finnas andra komponenter som blir för varma och gör att agget dör i förtid.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Kört agget semipassivt?
Har smällt ett semipassivt agg och hört flera andra som gjort det. Problemet är att det finns bara en eller möjligen två tempsensorer som startar fläkten och är då luftflödet för lågt med fläkten avstängd så kan det finnas andra komponenter som blir för varma och gör att agget dör i förtid.

Jag är osäker. Jag har för mig att jag körde typ första månaden den semi-passiv, och läste sedan om dom som haft problem och blev nojjig o ställde om till kontinuerlig drift av fläkten. Oavsett, det är för dåligt. Kanske därför den modellen utgått?

Visa signatur

MVH