Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Permalänk
Medlem

Uselt pr knep

Tvivlar starkt på deras "extrema mängder" med folk som vill in på sidan. Ett företag som handlar uteslutande med teknik och inte själva kan teknik, kommer självklart synas i sömmarna, av folk som kan teknik...köpte inget av princip sak, skit ska skit ha. tumme ned.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skippade elgiganten.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Orkade inte vänta på "kön" - satte mig i bilen och åkte 7 mil fram och tillbaka. "Frakten" blev några kronor dyrare, men fick min nya mx518 på en timme.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Folk kommer med antaganden, tror på sina egna antaganden blir sedan förbannade på sina antaganden och bojkottar butiken samt uppmanar andra till att göra detsamma. Allt baserat på deras antaganden. Därmed inte sagt att antaganden inte är rätt men det kan lika gärna vara fel.

Jag handlade på Elgiganten på lördagen istället, gick alldeles utmärkt plus att det gick beställa med upphämtning i butik. Är det något jag blev irriterad på i fredags över Elgiganten så var det att de hade olika pris på nätet och i butik.

Permalänk
Medlem

Vaknade klockan 05:00 och skulle kolla BF, fick 48 minuter kö. Sen på kvällen fick jag 9 minuter kö som blev cirka 30 minuter i riktiga livet..

Köpte min router på inet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Skippade elgiganten.

Jag med!! ingen av de andra stora hade hittepåköer

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem

Jag köpte på Mediamarkt istället, var inga problem med vare sig deras hemsida eller fysiska butik. Visst var det mycket folk men de anställda gjorde det bra tycker jag, sen att kassapersonalen körde effektivt gjorde att den långa kön till kassan faktiskt gick fort.
För min egen del bryr jag mig inte så mycket om viljen butik jag handlar ifrån, kollar av lagerstatus på varorna jag vill ha sen tar mig dit där de finns och köper, skulle det kosta 200kr mer så är det inte hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gav faan i att köpa!
När jag väl kom in så var det intressanta borta, frågan är om det funnits från början
Men tänkte även köpa en usb nätverksadapter, stod 1 produkt i kundkorgen med ett pris på över 9000:-, korgen var full med hushålls och data prylar.

Blev inget köp!

Det var absolut den sämsta upplevelse man kunde tänka sig....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Men ingen orkar klaga på www.power.se?
Hittade själv ett superbra pris på smartklockan jag spanat in länge.
Hoppade snabbt in på hemsidan, ingen kö men står "få i lager", klicka in den i varukorgen och möts då av meddelandet "dina varor i varukorgen har reserverats i 15 min" och en timer som räknar ner.
Tänker då att jag kan kika runt lite mer på deras erbjudande innan jag går till kassan..det skulle man inte gjort.
När man väl tryckt in personuppgifter, frakt, betalningsinfo och godkänt villkor osv så möts man av "din varukorg innehåller varor som är slutsålda"
Riktigt dålig lösning/information på www.power.se - då föredrar jag kö och raka besked om att inget är säkert förrän köpet är avslutat.

Permalänk
Medlem

För övrigt bojkottar jag inte elgiganten utan om jag hittar samma vara i olika affärer så brukar deras generösa öppet köp göra att jag alltid väljer dem i första hand.
Enda gången jag haft problem var vid en service som tog orimligt lång tid, men aldrig vid köp eller annan kundtjänst. Sitter för övrigt extremt trevlig personal i kassan på backaplan i göteborg
Och nej jag har ingen personlig relation till elgiganten eller personalen, tycker bara det blir lite hatiskt i den här tråden och försöker väga upp lite

Permalänk
Medlem

Hatiskt vet jag inte, men om det inte går att köpa något på sidan så går man såklart till en annan sida.

Varför skulle man sitta och kämpa som en tokig med en väggad sida, leta tips att kringgå väggen på nätet osv när det är hur lätt som helst att handla någon annanstans. Det är inte så att Elgiganten är ensamma på nätet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Var inne två gånger. Ena gången tog det 3 min. Andra gången 10 min.
Inga problem där så jag beställde och hämtade ut den i butiken dagen efter.

Permalänk
Medlem

Tokigt att just Elgiganten hade fantastiska priser, så webbutiken behövde kö och hade varor som det stod +25 innan BF började och gick ner till +5 sista kvarten innan BF-start. Som det tydligt stod på webbsidan körde Elgiganten med en riktig rövare med lockpriser på fåtal varor i webb-lagret.

Snillet som kom på detta tycker jag ska ha en rejäl löne-bonus. Ska bli intressant att senare läsa om hur mycket Elgiganten håvade in på alla kunder, som när de kom in, handlade något annat då de fått vänta.

Hoppas inte andra butiker följer efter nästa år eller på mellandagsrean. Hoppas de har en annan moral i hur man ska tjäna pengar.

Ok, Elgiganten är inte genomruttna, de är bra att ha att göra med när man ska nyttja öppet köp.

fel tempus men orkade inte rätta alla
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Jag var en av de som stod i kön under natten mellan torsdag till fredag. Väntade kanske 2 timmar och vips så har man nu beställt en TV. Har ej haft en TV på många år så inväntade rätt modell som jag läst på och följt prisutvecklingen under ett halvårs tid. Tur man jobbade den natten ändå annars hade jag aldrig orkat.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra Elgigantens svar på allt detta. Har dom inget officiellt konto här som vi kan pinga?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Skippade elgiganten helt och hållet på grund av den anledningen.

Permalänk
Medlem

Är det kö skiter man i att handla, online och IRL.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Försökte gå in på sidan men då det var en timmes kö handlade jag som många andra på andra butiker istället.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:

De har svarat i kommentarerna på facebook-reklam;
"... Vi har ingenting att vinna på att inte låta folk handla..."
"... Vi har inte en artificell kö..."

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

Haha nu skriver de:
"Vi beklagar vårt tekniktrubbel förra veckan! För att alla ska få chansen att ta del av dem, så förlänger vi våra Black Friday erbjudanden hela Cyber Monday. Detta gäller både online och i butik."

Permalänk

Dagens stressade ungdomar.... MÅSTE SKE NU NU NU JAG VILL HA NU!!!
Seriöst jag lade mig i kön på mobilen och sen fick den ligga i fickan en timma osv.
Hur gör ni när ni handlar mat och det är kö i 5 minuter? Lägger ni tillbaka all mat och med bestämda steg går ur affären och säger "Aldrig mer att jag handlar mat här!"
Som tidigare nämnt så hade jag inte suttit upp mitt i natten för att handla om jag inte hade jobbat men denna hysteri på att det var väntetid som folk verkar hänga upp sig på tycker jag känns orimlig.

Permalänk
Medlem

@Shropshre Det folk klagat på var ju inte kön i sig, utan att Elgigantens unika kösystem var extremt aggressivt och misstänkt konstgjort/överdrivet. Jag är skeptisk till att deras sajt rent tekniskt skulle vara överbelastad redan 04.45 på morgonen.

Personligen tror jag att Elgigantens plan var att ha LITE köer på hemsidan, några minuter typ för att skapa en känsla av BF-happening. Men de hade ställt in systemet fel så att folk fastnade i det artificiella kösystemet mycket längre än vad som var meningen, på uppemot flera timmar. Aka "tekniska problem".

Dvs som om kassakön på ICA till stor del bara var uppställda cardboards med foton på leende människor. I högtalarna meddelar man att kötiden är 50 minuter eftersom butiken är så himla populär just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shropshre:

Dagens stressade ungdomar.... MÅSTE SKE NU NU NU JAG VILL HA NU!!!
Seriöst jag lade mig i kön på mobilen och sen fick den ligga i fickan en timma osv.
Hur gör ni när ni handlar mat och det är kö i 5 minuter? Lägger ni tillbaka all mat och med bestämda steg går ur affären och säger "Aldrig mer att jag handlar mat här!"
Som tidigare nämnt så hade jag inte suttit upp mitt i natten för att handla om jag inte hade jobbat men denna hysteri på att det var väntetid som folk verkar hänga upp sig på tycker jag känns orimlig.

Well, maten folk har i sin kundkorg säljer inte slut medans dom står i kön till kassan på Ica.
Dom som främst gnäller över kösystemet lär ju vara folk som ville ha tag på lockvarorna med begränsad kvantitet....

Dock var ju kösystemet hemskt kodat. Måste varit någon halvfull fulkodare. Dom borde ju gjort som så att man stod i en kö initialt, men sen fick browsa runt, lägga i korgen och köpa med en gång, undet säg 10-15 minuters tid. Rätt sjukt att först behöva köa in och sen stå i kö för att få lägga en vara i korgen, horribelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dom borde ju gjort som så att man stod i en kö initialt, men sen fick browsa runt, lägga i korgen och köpa med en gång, undet säg 10-15 minuters tid. Rätt sjukt att först behöva köa in och sen stå i kö för att få lägga en vara i korgen, horribelt!

Poängen med kön var ju att avlasta servrarna... Finns ingen poäng med kön om man ska kunna browsa runt samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Poängen med kön var ju att avlasta servrarna... Finns ingen poäng med kön om man ska kunna browsa runt samtidigt

Jo, om dom begränsar antalet som får browsa?
Tror du missförstår hur jg menar.

Dom borde byggt -en- kö. Det sjuka nu var ju att först hamnade man i en kö för att öht få browsa. Sen när man ville lägga produkt 1 i krogen var det ju ny kö! Det gick ju alltså inte ens att lägga 10 saker i korgen och sen få en gemensam kö, iaf inte för mig.

Så då fick man alltså köa multipla gånger, helt sinnessjukt. Dom borde ju istället bara haft en kö, men sen hållit koll på hur många kunder som är påsläppta. Dvs när man väl ”kommit in” i butiken borde man ju under sin session kunnat göra allt från browsa, stoppa saker i korgen och checka ut.

Systemet som det var nu var ju fullständigt värdelöst, säga vad man vill om att öht ha ett kösystem, men om man väljer att ha det så måste man ju iaf få det användarvänligt.

Permalänk
Medlem

Öppnade sidan vid strax innan 07 på morgonen, 45 min kö...
Handlade allt jag behövde av inet istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, om dom begränsar antalet som får browsa?
Tror du missförstår hur jg menar.

Dom borde byggt -en- kö. Det sjuka nu var ju att först hamnade man i en kö för att öht få browsa. Sen när man ville lägga produkt 1 i krogen var det ju ny kö! Det gick ju alltså inte ens att lägga 10 saker i korgen och sen få en gemensam kö, iaf inte för mig.

Så då fick man alltså köa multipla gånger, helt sinnessjukt. Dom borde ju istället bara haft en kö, men sen hållit koll på hur många kunder som är påsläppta. Dvs när man väl ”kommit in” i butiken borde man ju under sin session kunnat göra allt från browsa, stoppa saker i korgen och checka ut.

Systemet som det var nu var ju fullständigt värdelöst, säga vad man vill om att öht ha ett kösystem, men om man väljer att ha det så måste man ju iaf få det användarvänligt.

Saken är den att det är en sak och en last att låta dig browsa runt bland erbjudanden och titta på priser och klicka på detaljer osv. En annan last och sak när du klickar att du vill ha något.

Så ska det reserveras i lagret (webfronten måste göra anrop ned mot lagersystem osv). När du väl kommer till köpet så går det last mot kreditupplysningssystem mot bankid och alla möjliga omkringliggande system som du inte kan tänka dig behövdes. Det är säkert så att elgiganten inte vill ha det på detta sätt, men att dom lider av att vissa delar i systemparken inte är byggt på senaste mest skalbara sätt. Då är detta ett sätt att hantera det hela, så att man inte visar upp en "sidan kan inte visas" eller ännu värre säljer av saker och efteråt får backa och säga att man inte kan tillhandahålla dom.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shropshre:

Dagens stressade ungdomar.... MÅSTE SKE NU NU NU JAG VILL HA NU!!!
Seriöst jag lade mig i kön på mobilen och sen fick den ligga i fickan en timma osv.
Hur gör ni när ni handlar mat och det är kö i 5 minuter? Lägger ni tillbaka all mat och med bestämda steg går ur affären och säger "Aldrig mer att jag handlar mat här!"
Som tidigare nämnt så hade jag inte suttit upp mitt i natten för att handla om jag inte hade jobbat men denna hysteri på att det var väntetid som folk verkar hänga upp sig på tycker jag känns orimlig.

Då du tydligen kan ägna timmar åt internethandel på din arbetsgivares bekostnad (Med fullt OB).

Så verkar det tämligen oförskämt att du kritiserar andra som värderar sin egen (obetalda) tid.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Fick mail idag om att de var ledsna över allt strul och att de därför förlängde Black Friday så att den gällde under hela måndagen också. För det lär ju inte ha varit planen vilket som...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ibland är inte pris allt, att behöva stå i digital/fysisk "kö" för att köpa något gladligen något jag betalar extra för att slippa. Lika väl som bra service!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.