Rädda filer från HDD

Permalänk
Medlem

Rädda filer från HDD

hejsan,

Så jag har en extern HDD som jag sagt at jag ska försöka rädda lite filer från åt en kompis, men när jag startade upp den så hör jag ett klickande efter att disken snurrar upp Länk till ljudfil, sista ljudet är när jag plockar bort mikrofonen. Den dyker inte upp i windows men ljudet för en inkopplad usb hörs när jag pluggar in den. finns det något jag kan göra eller är det bara för kompisen att skicka in den om hon vill ha tillbaka något?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfie91:

hejsan,

Så jag har en extern HDD som jag sagt at jag ska försöka rädda lite filer från åt en kompis, men när jag startade upp den så hör jag ett klickande efter att disken snurrar upp Länk till ljudfil, sista ljudet är när jag plockar bort mikrofonen. Den dyker inte upp i windows men ljudet för en inkopplad usb hörs när jag pluggar in den. finns det något jag kan göra eller är det bara för kompisen att skicka in den om hon vill ha tillbaka något?

Click of Death.
Skicka in den, ha inte igång den.
Detta är ett fysiskt fel i inne i disken.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Click of Death.
Skicka in den, ha inte igång den.
Detta är ett fysiskt fel i inne i disken.

som jag misstänkte, får meddela henne detta så får hon bedöma hur hon vill göra. Vet ni om några bra ställen att skicka in den till så jag kan ge lite tips till henne. Har hittat några men fler tips skadar ju inte

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

På youtube finns tips på hur man fixar detta själv. Läsarmen har kommit i fel läge, vilket kan rättas om man öppnar. Extremt små skruvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

På youtube finns tips på hur man fixar detta själv. Läsarmen har kommit i fel läge, vilket kan rättas om man öppnar. Extremt små skruvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Faran är... gör man det, förstör man med största chans anledningen att skicka in den. För lossar du den, och de repar ytan... är det game-over.

@Wolfie91 måste bestämma sig först, ska de skicka in den? Är det oförlorbar data så är detta enda vettiga. Kostnaden är inte kul, men det lär ofta folk att det är billigare att ta backup istället.

Om de nu väljer att inte skicka in den, då kan man börja pilla... har man tur så. Men då har man accepterat att datan är förlorad, och man har inget mer att förlora.

Man bör också göra detta först när man har allt redo att just rädda data direkt när man får igång den. Mao... pilla inte på den, och få igång den, och sen vänta/stäng av den igen. Utan ha allt annat redo när du får liv i den, så du snabbt kan rädda allt.

Permalänk

Yep, försök inte själv om du inte är extremt modig och filerna inte är viktiga - gjort misstaget själv en gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte så stabil hand att jag skulle våga försöka själv. Kanske på en av mina döda diskar men inte på någon som finns filer på. Lämnar tillbaka den till kompisen så får hon bestämma om hon vill lämna in den eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Man måste ha Renrum eller som idag en renluftbox när man öppna diskarna om de skall fungera efteråt - flyghöjden för skriv och läshuvudena ligger på enstaka nanometrar över skivan vilket gör att en liten rökpartikel från tex. ciggarett är totalt förödande.

Med andra ord det är svårt att lyckas med sådant själv samt riktiga diskräddare har stor uppsättning osprättade diskar av olika typer (inklusive modell av rätt generation för disken man skall rädda) att plocka delar ur som läshuvuden, motorer (man flyttar diskarna i det lägen när spindellagret har skurit) och kretskort och också vet hur man flyttar över kaliberingsdata eller har stort bibliotek av dem samlade över lång tid att prova tills man hittar kombination som fungerar i de läget när kontrollerkortet är helt havererad - Förr satt kalibreringsdatat på eget liten seriell eeprom man kunde flytta över (benämndes ofta U12) men senare tid finns denna data lagrade i själva kretsarnas flash-minne för firmware vilket gör det väldigt mycket svårare att flytta datat om kretsarna i sig gått och dött. (i externa 2.5" USB-diskfallet ESD-knäpp via USB-sladden - speciellt om det är en WD-disk med inbyggd USB-omvandlare direkt på sin kontrollerkortet)

Är datat viktig - gör inget själv, och kostnaden för räddningen blir sedan en bra påminnelse varför man har sin data på minst 2 oberoende enheter i fortsättningen,,,

Permalänk
Medlem

Finns även https://www.rescue-it.se/ har använt dom åt några av mina kunder och har fungerat bra och inga hutlöst dyra priser.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|