Permalänk

@anon246659:
Jo, håller helt med dig om phone home-funktionalitet per se; det är ett otyg, och det börjar bli svårt att hitta folk som inte gör det.

Permalänk
Avstängd

Jag kör betaversionerna av controllern, en Unifi Lite och en Switch där man då kan välja hur man vill ha det.

Jag gjorde en "opt-in".... det gick ju bra för ET när han phone home

Det är nog stabila utgåvor ganska snart!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Kommer att få fiber installerat under nästan vecka och börjar därför att planera en uppgradering av hemnätverket.
I dagsläget består mitt närverk av telias adsl router (med avstängt wifi) kopplad till en ubiquiti ap. Har fungerat utan problem sedan jag installerade allt för ca 5år sedan.
Planerar därför att fortsätta med ubiquiti produkter.
Planen är som följande. Fiberomvandlare ->Ubiquiti Unifi USG->Ubiquiti Unifi US-8-60W POE Switch->2 x Unifi UAP-AC-Lite.

Något jag har missat, eller göra annorlunda?

Permalänk
Medlem

@six_dice: Det är allt du behöver. Folk kommer förmodligen uppmana dig att skaffa en Cloud Key också, men den behövs inte. Du kan lika gärna installera controllern på en dator och bara starta den om du behöver göra några ändringar.

Observera att äldre AP AC Lite kräver 48V passive PoE och kan därför inte drivas med hjälp av en UniFi 8-60W switch.

Skrivet av https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000263008-UniFi-Supported-PoE-Protocols#3:

All UAP-AC-LITEs with a date code of 1634 or board revision 33 and following ones support 802.3af in addition to 24V passive.

Datumkoden hittar du här (1741 i mitt fall, dvs. vecka 41 2017):

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Kommer att få fiber installerat under nästan vecka och börjar därför att planera en uppgradering av hemnätverket.
I dagsläget består mitt närverk av telias adsl router (med avstängt wifi) kopplad till en ubiquiti ap. Har fungerat utan problem sedan jag installerade allt för ca 5år sedan.
Planerar därför att fortsätta med ubiquiti produkter.
Planen är som följande. Fiberomvandlare ->Ubiquiti Unifi USG->Ubiquiti Unifi US-8-60W POE Switch->2 x Unifi UAP-AC-Lite.

Något jag har missat, eller göra annorlunda?

Det kommer att fungera. Passa dig bara för att inte blanda ihop strömsladden från Switchen och USG. De passar fysiskt men du bränner USGn om du råkar stoppa i Switchens ström. Idiotiskt så de båda typiskt står bredvid varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

@six_dice: Det är allt du behöver. Folk kommer förmodligen uppmana dig att skaffa en Cloud Key också, men den behövs inte. Du kan lika gärna installera controllern på en dator och bara starta den om du behöver göra några ändringar.

Observera att äldre AP AC Lite kräver 48V passive PoE och kan därför inte drivas med hjälp av en UniFi 8-60W switch.
Datumkoden hittar du här (1741 i mitt fall, dvs. vecka 41 2017):

Ok, så för att undvika krångel eller externa poe-injektorer så kanske det är vettigt att köpa UniFi AP AC PRO som då stöds 8-60w switchen.
Kommer antagligen beställa USG i veckan, och köra med min gamla ap tillsvidare.

Skrivet av Perwis:

Det kommer att fungera. Passa dig bara för att inte blanda ihop strömsladden från Switchen och USG. De passar fysiskt men du bränner USGn om du råkar stoppa i Switchens ström. Idiotiskt så de båda typiskt står bredvid varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för varningen! Får bli till att märka upp dem tydligt redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Ok, så för att undvika krångel eller externa poe-injektorer så kanske det är vettigt att köpa UniFi AP AC PRO som då stöds 8-60w switchen.
Kommer antagligen beställa USG i veckan, och köra med min gamla ap tillsvidare.

Vet inte om det är så stor risk att få gamla Lite. Jag köpte mina för ett år sedan och de fungerade bra med 8-60W. Antagligen så är de flesta fungerande. Det är väl om du köper begagnat eller från någon liten butik som de kan ha kvar gamla.

Lite är mindre än PRO har jag för mig, om det spelar någon roll. Nano är lika stora som lite. Jag köpte nano först men tyckte inte jag fick bättre hastigheter så jag körde på två lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Ok, så för att undvika krångel eller externa poe-injektorer så kanske det är vettigt att köpa UniFi AP AC PRO som då stöds 8-60w switchen.
Kommer antagligen beställa USG i veckan, och köra med min gamla ap tillsvidare.

Jag tänkte mest på din gamla AP. Om den är en Lite finns det risk att den inte vill samarbeta med en UniFi switch, men köper du nya Lite idag ska det inte vara några konstigheter. Själv hade jag stora problem med att få min UniFi AP och UniFi switch att lira, men det berodde på något annat. Nu har jag en USG, två stycken 8-60W-switchar och en AP AC Lite som fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom:
Den gamla heter bara "UniFi AP LR" och har endast stöd för deras 24v Poe.
Endast stöd för 2.4ghz också. Så tänker såklart ta tillfället att uppgradera hela hemnätverket rejält.
Återstår att se om det blir Lite eller Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja och nej. Du slipper den på nätverkskabeln till ap:n men du måste använda den för att driva routern om du vill köra PoE passthrough, den medföljande nätadaptern är för svag för att driva båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Så jag sätter injektorn på PoE in, jag använder då en av portarna på injektorn, och sen kopplar jag AP'n från PoE out?

edit: jag svarar på min egen fråga med ett YouTube klipp jag hittade:

Permalänk
Medlem

Flyttar till hus snart, två plan, 200kvm. Fiber via kommunalt fibernät. Köpte ett Mesh nu på BF och ville bara testa i min nuvarande bostadssituation - men helvete vilket misstag till köp.

För mig som oinvigd i Ubiquiti, kan det vara något för mig och kommande boende? Jag har skummat och läst lite och jag tänker att en Dream Machine och ev. en nanoHD kan komma att räcka gott? Det känns lite jobbigt att inte veta hur pass bra täckning det kommer bli/vara runtom i huset förrän man faktiskt står där och testar, vill samtidigt inte behöva dra kabel runt i hela huset till flera olika APs.

Fibern kommer in centralt på nedervåningen, kommer det räcka med bara en Dream Machine? Jag har en hel del Hue-lampor, några laptops, några Chromecasts, 2-3 Sonos, ett par TV-apparater och mobiler som kommer vara uppkopplade.

Eftersom jag är helt oinvigd har jag svårt att få grepp om hur bra grejerna är.

Permalänk
Medlem

NanoHD är given om du har många wifi produkter. Sätt den högt och centralt. Kräver lite kabeldragning men det är de värt med tanke på den driftsäkerhet och kvalité du kommer få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

NanoHD är given om du har många wifi produkter. Sätt den högt och centralt. Kräver lite kabeldragning men det är de värt med tanke på den driftsäkerhet och kvalité du kommer få.

Skickades från m.sweclockers.com

I taket på övervåning, centralt, och jag kommer inte behöva "oroa" mig för att den inte skulle täcka huset m.a.o?

Permalänk
Medlem

Du bör preliminär montera den först och prova wifi runt i hela huset för att säkerställa det är en bra placering. Mäta signalen gör du med telefon i "om telefonen" bör wifi signalen finnas. Du kan också köra några speedtest (app) dl/ul på platser där du har sämre signal, se om det är tillräckligt. Skulle ingen placering va bra på övervåning (icke troligt) så kan du prova sidomontera den halvvägs i trappen så den på så sätt täcker både över/under lika mycket. Då ligger istället problemet på längden (längst bort från APn) där du bör mäta.

Funkar ingen av dom så är det 2 st som gäller. Svårt å tro det skulle va nödvändigt dock. NanoHD är bra grejer.

Edit: enligt bild verkar den ha bra signal uppåt också. Nedervåningens tak kan funka bra https://help.ubnt.com/hc/article_attachments/360019173193/UAP...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du bör preliminär montera den först och prova wifi runt i hela huset för att säkerställa det är en bra placering. Mäta signalen gör du med telefon i "om telefonen" bör wifi signalen finnas. Du kan också köra några speedtest (app) dl/ul på platser där du har sämre signal, se om det är tillräckligt. Skulle ingen placering va bra på övervåning (icke troligt) så kan du prova sidomontera den halvvägs i trappen så den på så sätt täcker både över/under lika mycket. Då ligger istället problemet på längden (längst bort från APn) där du bör mäta.

Funkar ingen av dom så är det 2 st som gäller. Svårt å tro det skulle va nödvändigt dock. NanoHD är bra grejer.

Edit: enligt bild verkar den ha bra signal uppåt också. Nedervåningens tak kan funka bra https://help.ubnt.com/hc/article_attachments/360019173193/UAP...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, till syvende och sist är det väl i princip ofrånkomligt att man inte skulle behöva testa sig fram antar jag. Mången tack för tips!

Är Dream Machine prestandamässigt ekvivalent med nanoHD vad beträffar AP? Jag kommer kanske att köpa en UDM först och se hur den lirar ensamt. Det är ju trots allt en kostnad kopplat till grejerna men jag får känslan av att allt de har i sin serie är genomgående bra skit.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad DM är för något. Kikade snabbt på prisjakt och såg 4 lax. Enda du behöver wifi mässigt är 1st nanoHD som kommer mata hela kåken med wifi. Det som fattas är brandvägg och vlan som du får sköta via routern. Om DM är en router så är det en dyr sådan. Har den bättre funktioner än usg? Prestanda mässigt vill du ha minimum 100mbit antar jag med traffick shaping (SQM) påslaget (då bufferbloat är de mest störande man kan ha).

Två ekosystem att välja på hos Ubi. CLI (Edge) eller GUI (Unifi) varav nanoHD är unifi styrd. CLI har mer inställningar men GUI har nog allt DU behöver. (Dubbelkollas av dig)

Jag kan inte prestandan på GUI sidan men på CLI sidan har du ER4 som kostar 2 lax och klarar 400mbit traffick shaping. https://www.dslreports.com/forum/r32018252-Anti-Bufferbloat-W...

Man kan eventuellt skippa SQM men då får man segt internet i form av höga responstider istället då nätet belastas till max, vilket den kan göra på en mikrosekunder och då får man mikrolagg på det.

Då de flesta aldrig skulle rekommendera CLI så kanske ER4 inte är en bra rekommendation. Vad du ska leta efter dock är Smart Queue Management, eller liknande som kan sätta tak på din dl/ul så du inte tuggar sönder linan och skapar denna lagg. SQM har många kära namn https://youtu.be/LjJW_s5gQ9Y

Ang UDM. Vad är det med den som är lukrativt i dina ögon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Jag vet inte vad DM är för något. Kikade snabbt på prisjakt och såg 4 lax. Enda du behöver wifi mässigt är 1st nanoHD som kommer mata hela kåken med wifi. Det som fattas är brandvägg och vlan som du får sköta via routern. Om DM är en router så är det en dyr sådan. Har den bättre funktioner än usg? Prestanda mässigt vill du ha minimum 100mbit antar jag med traffick shaping (SQM) påslaget (då bufferbloat är de mest störande man kan ha).

Två ekosystem att välja på hos Ubi. CLI (Edge) eller GUI (Unifi) varav nanoHD är unifi styrd. CLI har mer inställningar men GUI har nog allt DU behöver. (Dubbelkollas av dig)

Jag kan inte prestandan på GUI sidan men på CLI sidan har du ER4 som kostar 2 lax och klarar 400mbit traffick shaping. https://www.dslreports.com/forum/r32018252-Anti-Bufferbloat-W...

Man kan eventuellt skippa SQM men då får man segt internet i form av höga responstider istället då nätet belastas till max, vilket den kan göra på en mikrosekunder och då får man mikrolagg på det.

Då de flesta aldrig skulle rekommendera CLI så kanske ER4 inte är en bra rekommendation. Vad du ska leta efter dock är Smart Queue Management, eller liknande som kan sätta tak på din dl/ul så du inte tuggar sönder linan och skapar denna lagg. SQM har många kära namn https://youtu.be/LjJW_s5gQ9Y

Ang UDM. Vad är det med den som är lukrativt i dina ögon?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tämligen övertygad om att Unifi som ekosystem kommer vara fullgott alternativ för mina behov idag och även en bra bit in i framtiden.

Det absolut mest lukrativa är den respons jag fått i förbifart av min bättre hälft på frågan "Ser den här OK ut?". Det är en helhetslösning som kan stå framme utan att jag behöver mottaga skit eller lägga ner nämnvärt med energi på att dölja hårdvara Helst seriöst fäster jag ändå ett visst värde i det, och jag tycker väl själv att det är ganska snyggt paketerat (ja, det är router, ap, cloud key och switch). Efter att ha harvat på med en Mesh-lösning (ingen tillverkade nämnd) drömmer jag om minimalt med enheter/hårdvara och set-and-forget.

Som jag förstår det har den mycket riktigt bättre prestanda än USG och klarar upp till 1gbit med SQM påslaget (det kanske var IDS/IPS). "Upp till" är väl en fråga som måste testas i praktiken, men den tycks prestera klart bättre än USG.

EDIT:

Citat:

ATTENTION:
Enabling IDS or IPS will affect the maximum throughput on inter-VLAN and egress traffic.
USG: 85 Mbps*
USG-Pro: 250 Mbps*
USG-XG: 1 Gbps*

Enabling Smart Queues or DPI on top of IPS/IDS will also incur a further throughput penalty to maximum throughput.
UniFi Dream Machine throughput: 850 Mbps*

*Values are rough estimates and can vary depending on configuration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

I taket på övervåning, centralt, och jag kommer inte behöva "oroa" mig för att den inte skulle täcka huset m.a.o?

Kör UDM hemma i lägenheten.

Den är nog mer inriktad på hemanvändare+ så den skulle nog passa dig bra. Är till och med billigare än att köpa "allt" löst då UDM innehåller Cloudkey, switch (1WAN +4 portar), Gateway med IDS/IPS och DPI (~850 Mbit/s max genomströmning med allt påslaget)

Min högtalare envisas med att ansluta till UDM istället för NanoHD som ligger 2 meter ifrån. Så dra kabel till övervåning för NHD och ha UDM på nedervåningen borde funka för dig.

Övrig fråga: Kan man ändra så att enheternas namn visas, istället för MAC-adress? Är det DHCP som styr? Hur ordnar jag det?
Har satt larm när enheter ansluter, men XCXACXA123 säger mig ingenting.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite. Ska snart få fiber och vi kommer förmodligen att köra på 250/100. I dagsläget kör vi en ASUS RT-AC66U samt en repeater i trappan för att få med hela huset. Vi bor i ett timmerhus på ca 150kvm så trådlösa blir dåligt eftersom flera SSID och den inte automatiskt byter till det som har bäst mottagning etc.
Har läst mycket bra om Unifi serien och undrar vad ni tycker vore lämpligt att skaffa.

Finns inget nätverksuttag inne på mitt rum men routern står där som det är idag(ADSL). Detta är på baksidan huset och tjänstefördelaren är på framsidan. Så hur blir bästa sättet att lösa det på?.
Flytta ner routern dit där tjänstefördelaren är?
Eller är det smartare att ställa routern där vid TV:n. Till höger på bilden?.

Hur löser man det med strömförsörjning till deras AP?.
Aldrig haft något med PoE innan. Ansluter man dom till routern med en PoE switch/injektor mellan eller hur funkar det?

Ritade en "extremt" fin bild som förklarar hur jag menar.
Strecket som går runt hela huset är kabeln vi planerar att dra för att få trådat upp till mitt rum och till TV-rummet.

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av shn93:

Lånar denna tråd lite. Ska snart få fiber och vi kommer förmodligen att köra på 250/100. I dagsläget kör vi en ASUS RT-AC66U samt en repeater i trappan för att få med hela huset. Vi bor i ett timmerhus på ca 150kvm så trådlösa blir dåligt eftersom flera SSID och den inte automatiskt byter till det som har bäst mottagning etc.
Har läst mycket bra om Unifi serien och undrar vad ni tycker vore lämpligt att skaffa.

Finns inget nätverksuttag inne på mitt rum men routern står där som det är idag(ADSL). Detta är på baksidan huset och tjänstefördelaren är på framsidan. Så hur blir bästa sättet att lösa det på?.
Flytta ner routern dit där tjänstefördelaren är?
Eller är det smartare att ställa routern där vid TV:n. Till höger på bilden?.

Hur löser man det med strömförsörjning till deras AP?.
Aldrig haft något med PoE innan. Ansluter man dom till routern med en PoE switch/injektor mellan eller hur funkar det?

Ritade en "extremt" fin bild som förklarar hur jag menar.
Strecket som går runt hela huset är kabeln vi planerar att dra för att få trådat upp till mitt rum och till TV-rummet.

Bild

Skulle flyttat ner allt där tjänstefördelaren sitter. Då får du en utgångspunkt och där ifrån kan du alltid dra cat6 dit du vill. Längs med taket eller golvlist.

Du kan ju antingen köra kabel till varje AP och strömsätta med PoE-switch. Eller som du nämnde, köra injektor. Dock så krävs det ju fortfarande kabel till Poe-Switchen (eller köra trådlös downlink). Kabel är ju alltid att rekommendera.

Alternativet är väl att du kör

Tjänstefördelare > ----- Router ---- PoeSwitch---- kabel till AP ute i rummen (och därefter till övervåningen)

Frågor? Blev det rörigt så fråga på, det är natt nu så tröttmössan framme

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Övrig fråga: Kan man ändra så att enheternas namn visas, istället för MAC-adress? Är det DHCP som styr? Hur ordnar jag det?
Har satt larm när enheter ansluter, men XCXACXA123 säger mig ingenting.

Unifi plockar upp enhetens namn om det finns ett hostname. Annars kan du klicka på enheten och sätta ett alias.
Ser du ingen kolumn som heter "Name" så kanske du har råkat klicka bort den. Klicka på overflow menyn till höger (3 vertikala punkter) och kryssa i "name".

Permalänk
Medlem
Skrivet av shn93:

Lånar denna tråd lite. Ska snart få fiber och vi kommer förmodligen att köra på 250/100. I dagsläget kör vi en ASUS RT-AC66U samt en repeater i trappan för att få med hela huset. Vi bor i ett timmerhus på ca 150kvm så trådlösa blir dåligt eftersom flera SSID och den inte automatiskt byter till det som har bäst mottagning etc.
Har läst mycket bra om Unifi serien och undrar vad ni tycker vore lämpligt att skaffa.

Finns inget nätverksuttag inne på mitt rum men routern står där som det är idag(ADSL). Detta är på baksidan huset och tjänstefördelaren är på framsidan. Så hur blir bästa sättet att lösa det på?.
Flytta ner routern dit där tjänstefördelaren är?
Eller är det smartare att ställa routern där vid TV:n. Till höger på bilden?.

Hur löser man det med strömförsörjning till deras AP?.
Aldrig haft något med PoE innan. Ansluter man dom till routern med en PoE switch/injektor mellan eller hur funkar det?

Ritade en "extremt" fin bild som förklarar hur jag menar.
Strecket som går runt hela huset är kabeln vi planerar att dra för att få trådat upp till mitt rum och till TV-rummet.

Bild

Ska du bara ha en router, så försök få den så centralt så möjligt. Alternativt kan du köra två accesspunkter fördelade över huset. Ett tredje alternativ är mesh-nätverk.

Problemet du har idag är att din repeater verkar stark för klienterna, men anslutningen vidare till den andra routern inte är så bra. All roaming sker baserat på beslut i klienten

Du vet själv var i huset det viktigast med bra wifi. Vet inte om du har kabel i dag där du har ritat? Men ett alternativ är att sätta en accesspunkt vid tjänstefördelaren till att börja med och sedan en vid TV:n. Köper du Unify AC pro så har den ett extra nätverksuttag som du kan koppla till din TV/box, eller vidare till ditt rum.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha följt den här tråden ett måste jag säga att jag börjar undra. Har folk rack hemma i villan!? Och behöver extremt modulära nätverkslösningar med 3-4-5 olika prylar med olika uppgifterfrån Unifi? Vad gör ni egentligen på era nät/datorer hemma?

En gång i tiden hade jag dubbla desktops med serverliknande komponenter (rejäl strömförsörjning, fläktar mm) men det behovet har ju helt upphört i takt med att laptop:ar blivit kraftfullare och idag har jag två bärbare, en platta och ett par telefoner.

Samma sak med nätverket, jag har fritt (ingår i månadsavgiften) 1 Gbit (Tror jag? Vi hade tidigare 100 Mbit men det höjdes. Märker ingen direkt skillnad. Hur ofta behöver man mer än 100 Mbit?) kopplat till en router som förvisso var high-end i privatsegmentet när jag köpte den (och väl kostade 2000-3000:-) men som är över sex år gammal men folk i den här tråden verkar ju lägga tusentals kronor/år på nätverksprylar. Vad är egentligen syftet??

I grund och botten är det väl på ett begränsat antal ställen man faktiskt sitter regelbundet och gör krävande saker med en dator och verkligen behöver god täckning. Att man sedan sitter och rullar på Facebook på mobilen lite här och där gör ju inte att man behöver 100 %-ig täckning överallt. Bevis för att jag har rätt: det går utmärkt att använda Facebook med mobiluppkopplingen (och det är en annan fråga för en annan tråd - vad gör folk som behöver 50-100 GB mobildata/månad!?!?).

Det hela påminner lite om mina okunniga fördomar om bilsport - 99 % meckande och 1 % körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Efter att ha följt den här tråden ett måste jag säga att jag börjar undra. Har folk rack hemma i villan!? Och behöver extremt modulära nätverkslösningar med 3-4-5 olika prylar med olika uppgifterfrån Unifi? Vad gör ni egentligen på era nät/datorer hemma?

En gång i tiden hade jag dubbla desktops med serverliknande komponenter (rejäl strömförsörjning, fläktar mm) men det behovet har ju helt upphört i takt med att laptop:ar blivit kraftfullare och idag har jag två bärbare, en platta och ett par telefoner.

Samma sak med nätverket, jag har fritt (ingår i månadsavgiften) 1 Gbit (Tror jag? Vi hade tidigare 100 Mbit men det höjdes. Märker ingen direkt skillnad. Hur ofta behöver man mer än 100 Mbit?) kopplat till en router som förvisso var high-end i privatsegmentet när jag köpte den (och väl kostade 2000-3000:-) men som är över sex år gammal men folk i den här tråden verkar ju lägga tusentals kronor/år på nätverksprylar. Vad är egentligen syftet??

I grund och botten är det väl på ett begränsat antal ställen man faktiskt sitter regelbundet och gör krävande saker med en dator och verkligen behöver god täckning. Att man sedan sitter och rullar på Facebook på mobilen lite här och där gör ju inte att man behöver 100 %-ig täckning överallt. Bevis för att jag har rätt: det går utmärkt att använda Facebook med mobiluppkopplingen (och det är en annan fråga för en annan tråd - vad gör folk som behöver 50-100 GB mobildata/månad!?!?).

Det hela påminner lite om mina okunniga fördomar om bilsport - 99 % meckande och 1 % körning.

Själv har jag inget behov av jättesnabbt trådlöst internet hemma då allt som kan behöva hastigheten kör trådat. För mig så är det dock värt att investera några tusen på att få 100% täckning i hemmet då jag blir galen när jag försöker styra ex Sonos hemma och jag tappar kopplingen. Sen att detta är ett forum för data / teknik-nördar så är det klart många som tycker det är roligt att leka runt med sakerna och kanske gör det lite overkill hemma.

Permalänk
Medlem

Jag har en Edgerouter X tillsammans med tre stycken Unifi AC Lite. Bor i en gammal timmerkåk på 300m2 där varje vägg suger upp halva signalstyrkan direkt. Kommer det dessutom en murstock i vägen så är signalen helt rökt.

Tre accesspunkter är absolut minimum för att täcka in hela huset.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

@lgr: Har haft så dåliga erfarenheter med Asus, d-link och liknande att ubiquiti kändes värt att betala extra ifall det inte strulade. Sitter på uppemot 15 trådlösa enheter och 4 trådbundna I lägenheten, varav en är en server som jag och familjen har tillgång till extern för bla backup av bilder och fillagring. Sen om det Behövs så dyrt eller inte är väl frågan, men att slippa allt strul är guld värt när folk förväntar sig upptid på tjänster

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Har själv funderat på att beställa direkt från Ubiquiti, men det jag är lite tveksam inför är deras hantering av garantiärenden. Tydligen måste man skicka hårdvaran till USA och stå för frakten dit själv. Därför väntar jag på att Dustin ska få in den i lager, men tyvärr verkar det luta åt mitten av december.

Beställ av Wintherwireless som har agenturen men ägs av deltaco, grym service och inga problem med garanti.
Vet dock inte om man kan beställa som privatperson eller dem bara tar företagskunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Såg tidigare i tråden att det var någon som fått Telias iptv att funka med bara ubnt produkter.
Sitter i samma sitta men får inte det att funka.
Vill inte heller brygga Telias router eller använda en fördelar.

Har i mitt system:
Usg 3
Switch 8p
Samt lite annat såsom AP, cloud key och kameror.

Har läst mig till att jag skall tagga en port i switchen till Vlan 845 men får det som sagt inte att lira.

Behöver er hjälp.

Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en USG, en PoE switch, en switch och några in-Wall APs. Jag vill skapa ett gästnätverk och bestämma vilka APs som skall ingå i det men hittar ingenting hur man gör det. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe999:

Hej!

Jag har en USG, en PoE switch, en switch och några in-Wall APs. Jag vill skapa ett gästnätverk och bestämma vilka APs som skall ingå i det men hittar ingenting hur man gör det. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skapa gästnätet i Settings för controllern. Sen får du gå in på enskilda AP's settings och sätta Network Override (heter typ nåt sånt...)

Visa signatur

En server här, några servrar där.